عمومیکسب و کار ایرانی

استحکام خانه های آجری در مقابل خشتی

مصالح گوناگونی در ساختمان سازی به کار می روند که هر کدام از آن ها مزیت ها و معایب خاص خود را دارند. هم چنین مواردی هم چون نوع کاربری، شرایط آب و هوایی منطقه، بودجه و غیره نیز در انتخاب نوع مصالح نقش بسزایی ایفا می کنند.

از رایج ترین مصالح به کار رفته در ساختمان ها می توان به خشت، آجر و بتن اشاره کرد. اما این سوال پیش می آید که استحکام خانه های خشتی و آجری چگونه است و کدام یک از نظر استحکام، مقاومت و ماندگاری می تواند گزینه بهتر و برتری باشد. با سایت در ادامه همراه باشید.

انواع مصالح ساختمان

برای این که به مقایسه استحکام خانه های خشتی و آجری بپردازیم، لازم است در ابتدا به انواع مصالحی که در ساختمان سازی به کار می روند، نگاه کوتاهی بیاندازیم تا بیشتر و بهتر تفاوت آن ها را درک کنیم.

1.ساختمان های بتنی

  • ساختمان بتونی شامل سیمان، شن، ماسه و فولاد به صوت میلگرد ساده می باشد.
  • سقف این سازه ها نیز با دال های بتنی پوشانده می شود و یا تیرچه و بلوک در این قسمت به کار می رود.
  • مصالحی مانند سفال تیغه ای، آجر ماشینی سوراخ دار، آجر معمولی کوره ای و تیغه گچی یا چوبی برای دیوارها مورد استفاده قرار می گیرند.
  1. ساختمان های فلزی
  • ترکیب اصلی به کار رفته در این نوع ساختمان ها به پروفیل فولادی باز می گردد.
  • تیرآهن های دوبل و آهن های هاش نیز برای ستون ها به کار برده می شود.
  • برای سقف نیز از تیرآهن و طاق ضربی یا تیرچه و بلوک به کار می رود.
  • باید برای دیوارهای این نوع ساختمان، مصالح سبک انتخاب شود، مانند آجرهای گوناگون، قطعه های گچی یا چوب و یا حتی سفال های تیغه ای.
  • برای ستون ها نیز از نبشی و ناودانی به کار می رود.
  1. ساختمان های آجری
  • در ساخت خانه با آجر و سیمان، اسکلت اصلی از جنس آجر می باشد.
  • برای سقف از پروفیل های آجری به صورت طاق ضربی استفاده می شود، هم چنین امکان استفاده از تیرچه و بلوک برای سقف نیز امکان پذیر است.
  • برخی از مهندسین و معماران از شناژهای روی کرسی چینی و زیر سقف استفاده می کنند تا استحکام خانه های آجری (مخصوصا در برابر زلزله) افزایش یابد.
  1. ساختمان های خشتی
  • در توضیح تفاوت خانه های خشتی و آجری باید بگوییم که استفاده از این نوع مصالح در روستاها و مکان هایی که دسترسی به مصالح سخت و دشوار است، رایج می باشد.
  • خانه های خشتی نمی توانند بیشتر از یک طبقه باشند.
  • هم چنین درباره استحکام خانه های خشتی و آجری باید بگوییم که خشت مقاومت بسیار کمی دارد و نمی تواند در برابر حوادث مانند زلزله مقاومت بالایی از خود نشان دهد. به این دلیل است که پیشنهاد می شود در مکان هایی که امکان زلزله و سیل بالا است، از انتخاب این نوع مصالح برای ساختمان سازی صرفه نظر شود.

چرا خانه های آجری مقاومت بیشتری نسبت به خانه های خشتی دارند؟

مصالحی که در خانه های خشتی استفاده می شود، همان گلی است که در قالب های مخصوص ریخته می شود و سپس خشک می گردد.

اما چیزی که موجب تفاوت قابل توجه در استحکام خانه های آجری و خشتی می شود این است که خانه ها و ساختمان های آجری از انواع آجر ده سوراخ، ، آجر سفال، آجر شیل و غیره ساخته می شوند. درست است که جنس اصلی این آجرها نیز گل می باشد، اما نوع خاک رس به کار رفته در آن ها و اینکه بعد از خشک شدن در کوه های آجرپزی با حرارت بالا پخته می شوند، موجب می گردد تا از مقاومت بالایی در برابر عوامل جوی، محیطی، بلایای طبیعی و غیره برخوردار باشند.

از جایی که خشت ها در کوره ها حرارت نمی بینند، مستعد شکنندگی هستند و مقاومت بسیار کمی دارند. از این رو هیچ تضمینی نیست که در برابر خطرات و حوادث طبیعی هم چون سیل، زلزله و طوفان هیچ آسیبی نبینند و از صدمات به خانه و ساختمان جلوگیری کنند.

با درک تفاوت استحکام خانه های خشتی و آجری می توانیم به این نتیجه مهم برسیم که برای خانه های چند طبقه و خانه ها و ساختمان هایی که در مناطق زلزله خیز و سیل خیز قرار دارند و به طور کلی برای هر کسی که به امنیت و مقاومت ساختمان و خانه خود اهمیت می دهد، انتخاب مصالح آجری گزینه بهتری به شمار می رود.

مزایای خانه های آجری

  • در دسترس بودن این مصالح
  • مقاومت بالا در برابر نور خورشید و انواع شرایط جوی و محیطی
  • امکان استفاده از انواع آجرهای دکوراتیو در دکوراسیون و طراحی داخلی
  • دارای عملکرد عایق گرما و سرما؛  به همین دلیل موجب کاهش مصرف انرژی می شود
  • ماندگاری و طول عمر بالا بدون پوسیده شدن به مرور زمان
  • بدون آسیب به محیط زیست
  • بدون خطری برای سلامتی افراد

این مزیت ها چیزی است که دقیقا مشخص می کند استحکام خانه های خشتی و آجری چگونه است و کدام یک می تواند انتخاب ارجح تری باشد.

سخن آخر

با توجه به مواردی که گفته شد می توانیم نتیجه بگیریم که استحکام و مقاومت خانه های آجری از خانه های خشتی بسیار بیشتر است و تنوع  طرح، رنگ، شکل و غیره آجرها نیز امکان استفاده از آن ها را با ایده هایکی از مسائل حائز اهمیت در عرصه ساختمان‌سازی، استحکام ساختمان و استحکام خانه های آجری می باشد که اگر به خوبی اجرا نشده باشد می‌تواند ضررهای زیادی را در بر‌گیرد، پس هنگام خرید خانه اولویت اصلی ما برای تشخیص کیفیت باید استحکام آن باشد نه ویژگی‌های ظاهری آن، حال قبل از همه این مسائل باید بدانیم در واقع استحکام‌ساختمان و استحکام خانه های آجری به چه معنا می‌باشد؟!

یک خانه برای افرادی که در آن زندگی می‌کنند، حکم پناهگاه یا یک‌‌ مکان امن را دارد و باید آن‌ها‌ را از خطر‌های احتمالی حفظ‌ کند، پس می‌توان گفت یک ساختمان باید به گونه‌‌ای ساخته شود که در برابر خطر هایی مثل زلزله، سیل، طوفان و….مقاوم باشد مثلا ساختن . در‌واقع می‌توان گفت استحکام همان مقاوم بودن خانه است، به همین دلیل گاهی عبارت《مقاوم سازی》را به جای استحکام به کار می برند.
برای تشخیص استحکام خانه معیارهای متفاوتی وجود دارند اما اصلی ترین آنها، پی‌ساختمان و جوشکاری قسمت‌های مختلف در فرایند اسکلت بندی می‌باشد.
شاید شما تا به حال فکر می‌کردید که هر ساختمانی که ساخته شده است حتما استانداردهای مورد نیاز برای تایید استحکام را دارد اما باید بدانید که حتی بعضی از ساختمان‌هایی که بسیار بزرگ‌هستند و فکر‌می‌کنید هیچ‌چیزی نمی‌تواند آنها را خراب کند، در واقع فاقد استحکام لازم هستند و ممکن است حتی با یک زلزله کوچک خسارت‌های مالی و جانی زیادی را برگیرند.
خانه‌ها از مصالح گوناگونی ساخته می‌شوند که هر کدام‌ مقاومت متفاوتی دارند، بعضی از خانه‌ها از آجر ساخته می‌شوند و ما در این مقاله قصد داریم استحکام خانه های اجری را بررسی‌ کنیم، پس برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

استحکام خانه‌های آجری در مقابل خشتی

قبل از بررسی تفاوت این دو خانه بهتر است ببینیم به چه خانه هایی خشتی و چه خانه هایی آجری‌ گفته می‌شود؟
مصالح استفاده شده در خانه های خشتی در واقع همان‌ گِل می‌باشد که در قالب ریخته شده و سپس در مقابل خورشید قرار می‌گیرد و خشک‌ می‌شود، این نوع مصالح بیشتر در روستاها که دسترسی به مصالح مورد نیاز را ندارند استفاده می‌شود و فقط برای خانه های یک طبقه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
خانه‌های آجری همانطور که از اسمش مشخص است توسط انواع، ، و … ساخته می‌شوند و آجر همان خشت خام‌می باشد که در‌کوره‌های داغ پخته و رطوبتش از بین می رود و برای ساخت ‌۴ طبقه مشکلی ندارد. حال قرار است به تفاوت این دو نوع خانه بپردازیم:
خشت به دلیل این که گل خام می باشد و در کوره حرارت ندیده است بسیار شکننده می باشد و استحکام بسیار کمی دارد و نمی‌تواند جوابگوی یک ساختمان چند طبقه باشد و در برابر خطر‌هایی مانند سیل، زلزله و حتی طوفان بسیار آسیب‌پذیر است اما روش متفاوت است. آجر به دلیل حرارتی که در کوره دیده است، شکنندگی بسیار کمتری نسبت به خشت دارد و در واقع می‌توان گفت در برابر خطرهای احتمالی بسیار مقاوم تر است و برای ساخت یک ساختمان چند طبقه قابل استفاده می‌باشد، پس می‌توان نتیجه گرفت استحکام خانه‌های آجری نسبت به خانه‌های خشتی بیشتر است.

استحکام خانه‌های آجری در مقابل خانه‌های بتنی

کمی قبل خانه‌های آجری را بررسی کردیم، بنابراین قبل از شروع این مطلب بهتر است خانه‌های بتنی را بررسی کنیم:
امروزه بسیاری از خانه‌های ما به صورت بتنی می‌باشد که در ساخت اسکلت اصلی آن، از آرمه که شامل (سیمان، ماسه، شن و فولاد به صورت میلگرد) می باشد استفاده می‌شود و نیز در پارتیشن‌های آن، مصالحی مثل: آجر‌معمولی کوره ای، سفال تیغه ای، آجر ماشینی سوراخ دار و…به کار برده شده است.
با یک نگاه به مصالح به کار برده شده در ساختمان‌‌های آجری و بتنی می‌توان فهمید که استحکام‌ و مقاومت ساختمان‌های بتنی نسبت به استحکام ساختمان‌های آجری خیلی بیشترمی‌باشد و در واقع ساختمان‌های بتنی نسل جدیدتری از ساختمان‌سازی هستند.

مزایای خانه های آجری

۱- مصالح این خانه ها به راحتی قابل تهیه می‌باشد، به این علت که دسترسی به مواد اولیه ساخت مصالح آن بسیار راحت است.
۲- نمای این خانه ها که از آجر ساخته می‌شود در مقابل نور خورشید تغییر رنگ‌ نمی‌دهد. می توان با زیبایی آن را بیشتر کرد!
۳- این نوع ساختمان‌ها در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم هستند.
۴- آجرها به دلیل اینکه گرمای محیط را در خود ذخیره می‌کنند و با توجه به شرایط محیطی آن را آزاد می‌کنند( مثلا در فصل سرما، مانع از خروج گرما به بیرون از ساختمان می‌شوند) مانع از هدر رفت انرژی می‌شوند.
۵- آجر ماندگاری بسیار بالایی دارد و در طول زمان پوسیده و تجزیه نمی‌شود، پس‌ می‌توان گفت هزینه نگهداری آن بسیار کم است.
۶- آجر یکی از مصالحی است که در طبیعت به مقدار زیاد موجود است و هیچ‌گونه آسیبی به محیط زیست نمی‌زند و خطری برای افراد ندارد.

استحکام خانه های خشتی از آجری جای خالی است |استحکام خانه های خشتی بیشتر است یا آجری |استحکام خانه های خشتی و آجری علوم چهارم دبستان

انواع مصالح در ساخت خانه

برای ساخت یک بنا، مصالح متفاوتی به کار می‌رود که ممکن است طبیعی،‌ مصنوعی، خام و یا ترکیبی باشند.
رایج ترین مصالحی که از دور دست ها تا به الان در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار گرفته اند و هنوز جایگاه خود را از دست نداده اند، مصالح زیر می‌باشند:
آجر، بتن، چوب، سیمان و فلز
که هر کدام از این مواد با توجه به مقاومت و کارایی در قسمت های خاصی از ساختمان به کار می‌روند. مصالح از نظر‌جنس به دو دسته مصالح مرکب و مصالح ساده تفسیم‌ می‌شوند:

مصالح مرکب: مصالح طبیعی با مصنوعی که در ساخت آنها از چند متریال استفاده شده باشد.
مصالح ساده: مصالح طبیعی یا مصنوعی که مواد تشکیل دهنده آنها یکسان و مشابه باشد مانند: سیمان، شن، آجر

مصالح از نظر نحوه تولید به دو دسته پیش ساخته و درجا تقسیم‌ می‌شوند:

مصالح ساختمانی درجا: همانطور که از نام این نوع مصالح مشخص است، این مصالح در محل اجرای پروژه های ساخت و ساز تولید می‌شوند و سپس‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند، مثل بتن درجا، قیرگونی درجا و…
مصالح پیش ساخته: این مصالح در  کارخانه آجر اصفهان وکارگاه‌ها ساخته می‌شوند سپس به مکان مورد نظر انتقال می‌یابند و این باعث می‌شود که زمان و هزینه‌های کلی کاهش یابد.
مثل: کاشی و سرامیک، بلوک و آجر، دیوارهای بتنی پیش ساخته و…

سخن آخر

نتیجه گیری کلی که از این مقاله به دست می آید این است که استحکام خانه‌های آجری نسبت به خانه‌های خشتی بیشتر و نسبت به خانه‌های بتنی کمتر است. همچنین مصالح ساختمانی به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند که شناخت آن‌ها و نوع استفاده‌شان در‌ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. امیدواریم‌ مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. اگر قصد دارید و یا می خشاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چه تفاوتی با هم دارند. در زیر ما به جند نمونه از ساختمان هایی که در معماری شناخته شده اند اشاره می کنیم. و در آخر مشخصات ساختمان های آجری و خشتی را ذکر می کنیم تا متوجه تفاوت بین آن ها شویم.

ساختمانهای بتنی

ساختمان های بتنی به ساختمان هایی گفته می شود که سازندگان ساختمان برای ساخت اسکلت اصلی این ساختمان ها از بتن آرمه که شامل عناصری مانند: سیمان، شن، ماسه وفولاد به شکل میلگرد ساده می باشد، استفاده می کنند. در این ساختمان ها سقف ها با کمک دالهای بتنی پوشیده شده اند ، و یا سازندگان ساختمان از سقف های تیرچه و بلوک استفاده می کند. وبرای دیوارهای جداکننده که پارتیشن نام دارند، احتمال دارد از آجر هایی مانند سفال تیغه ای ، ماشینی سوراخ دار، آجر معمولی کوره ای همچنین تیغه گچی و یا چوب استفاده شده باشند. در هر صورت در این ساختمانهای بتنی، شاه تیرها و ستونها هم از بتن آرمه که بتن مسلح نام دارد، ساخته شده است.

ساختمانهای فلزی

در ساختمانهای فلزی به منظور ساختن ستون ها ساختمان سازها از پروفیل های فولادی استفاده می کنند . در ایران اغلب برای ساخت ستون ها از تیر آهن های دوبل و آهنهای هاش استفاده می کنند و در این صورت دو قطعه را با کمک جوش به یکدیگر وصل می کنند. سقف ساختمان های فلزی شاید از تیرآهن و طاق ضربی درست شده باشد و یا ممکن است از سقف های گوناگون دیگر مانند تیرچه بلوک و غیره استفاده شده باشد. برای ساخت پارتیشن ها می شود مثل ساختمان های بتونی از آجر گوناگون و قطعه های گچی و یا چوب و سفالهای تیغه ای بهره برد .در هر صورت جدا کننده ها بایستی از مصالح خیلی سبک انتخاب شوند . بعضی از کشورها برعکس کشور ما ایران، به منظور متصل ساختن قطعات، از جوش استفاده نمی کنند بلکه اکثرا برای اتصال قطعات از پیچ و پرچ استفاده می کنند و همچنین برای ستون ها به جای استفاده از تیرآهن می شود از نبشی یا ناودانی استفاده کرد.

ساختمانهای آجری

ساختمان هایی که کوچک باشند یعنی چهار طبقه بیشتر نداشته باشند، می توانند از این نوع ساختمان های آجری استفاده کنند. اسکلت اصلی ساختمانهای آجری از آجر است و به منظور ساخت سقف در ایران ساختمان سازها و معماران اغلب از پروفیلهای آجری به شکل طاق ضربی استفاده می کنند . راه دیگر این که از سقف تیرچه و بلوک بهره می برند. در این ساختمانهای آجری به منظور مقاومت در برابر نیروهای جانبی مثل زلزله باید از شناژهای روی کرسی چینی و زیر سقف ها بهره برد. در ساختمانهای آجری اغلب دیوارهای حمال یا حمل کننده در طبقات مختلف می توانند روی هم قرار گیرند و معمولا پارتیشن ها در واقع همین دیوار های حمل کننده یا حمال می باشند . باید دقت کرد که حداقل عرض این دیوارهای حمل کننده نمی تواند از ۳۵ سانتی متر کمتر باشد.

ساختمانهای خشتی

ساختمان های خشتی به خاطر اینکه قیمت زمین در شهرها گران است کمتر ساخته می شوند. این نوع ساختمان ها بیشتر در روستاهای دور دست که مردم به سختی به مصالح ساختمانی دسترسی دارند استفاده می شوند. اسکلت اصلی این ساختمان های خشتی یا گلی، خشت خام و گل است و طبقات آن نمی تواند بیشتر از یک طبقه باشد. این ساختمان ها در برابر نیروهایی از جمله زلزله اصلا مقاومت و تضمینی ندارند. باید توجه داشت که از ساختن ساختمان های خشتی یا گلی در شهر ها و جاهای زلزله خیز باید اکیدا خودداری کرد. به طور کلی ایران کشوری زلزله خیز است و ساخت این جور ساختمان ها عواقب بدی را می تواند برای ساکنان آن در پی داشته باشد.

در اینجا سعی نمودیم تا انواع ساختمان ها و تفاوت میان آن ها را ذکر کنیم. مخصوصا ساختمان های خشتی و آجری را. شرکت آجر ساحل با تهیه و تولید انواع آجرهای پر مصرف مانند ،  ، ، و غیره آماده خدمت رسانی به مشتریان گرامی می باشد. این آجر ها از خاک رس بسیار مخصوص تهیه شده است و برای عرضه به مشتریان اماده می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.

از دیگر خدمات این مجموعه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

واهید از مطلع شوید می توانید با ما تماس بگیرید.

ی خلاقانه در نمای ساختمان ها و حتی دکوراسیون داخلی مهیا می کند که همین موضوع موجب محبوبیت روزافزون آن ها شده است.

 

دکمه بازگشت به بالا