علم و تکنولوژی

کدام مواد غذایی را باید هر هفته مصرف کنید؟

تکنونامه/ خراسان رضوی بسیاری از مردم کنجکاو هستند که چه غذاهایی برای سلامتی آنها مفید است. البته باید بدانیم که غذاهای گیاهی منبع خوبی از مواد مغذی سالم از جمله فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و بسیاری از مواد مغذی گیاهی هستند.

مطالعه‌ای که در می 2021 منتشر شد و بیش از 500000 نفر را در یک دوره 25 ساله بررسی کرد، نشان داد افرادی که بیشترین غذاهای گیاهی را می‌خوردند، در مقایسه با افرادی که کمتر غذای گیاهی می‌خوردند، به طور متوسط ​​بین 5 تا 25 سال عمر کردند. در اینجا چند غذای مفید آورده شده است.

گوجه فرنگی

رسوبات گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C و لیکوپن (یک کاروتنوئید) است. کاروتنوئیدها رنگدانه هایی هستند که توسط گیاهانی که سبزیجات را رنگ می کنند تولید می شوند. محققان دریافتند افرادی که روزانه یک تا 1.5 گوجه فرنگی بزرگ یا یک تا 1.5 فنجان آب گوجه فرنگی به مدت شش هفته مصرف می کنند، سطح تری گلیسیرید خون (نوع چربی هایی که خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد) و همچنین کلسترول بالاتری دارند. کاهش کلسترول کل و کلسترول بد در مقایسه با افرادی که گوجه فرنگی نمی خورند. سطح کلسترول خوب آنها نیز افزایش می یابد.

محققان دریافته اند که مصرف هر محصول گوجه فرنگی منجر به کاهش شدید فشار خون سیستولیک می شود. با این حال، هیچ تاثیری بر فشار دیاستولیک وجود نداشت. فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در گروه پرفشاری خون پس از مصرف فرآورده های گوجه فرنگی در مقایسه با دارونما کاهش یافت.

نتایج یک مطالعه روی 260000 مرد نشان داد کسانی که بیشترین گوجه فرنگی فرآوری شده، سس گوجه فرنگی و رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی (معادل حدود یک فنجان در هفته) را مصرف می کردند، 15 تا 20 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات بودند.

سبزیجات

فاک بونگ سرشار از بتاکاروتن است که یک کاروتنوئید نیز هست. در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و برای ایجاد ایمنی که با عفونت مبارزه می کند استفاده می شود. همچنین حفظ یکپارچگی سلول های چشم، پوست، ریه و روده ضروری است. مطالعات نشان می دهد افرادی که بیشترین بتاکاروتن (مانند سبزیجات، هویج، سیب زمینی و سبزیجات برگ دار) را مصرف می کنند، 8 تا 19 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی یا مرگ به هر دلیلی هستند. .

قارچ

این قارچ سرشار از مواد مغذی با خواص آنتی اکسیدانی قوی است. فرآیندهای طبیعی بدن باعث استرس اکسیداتیو می شود که رادیکال های آزاد تولید می کند. اینها ذرات کوچکی هستند که دیواره های سلولی را می شکنند و باعث مرگ سلولی می شوند. اگر این مواد توسط آنتی اکسیدان ها خنثی نشوند، می توانند باعث التهاب، پیری و برخی سرطان ها شوند. بررسی 17 مطالعه قارچی و بهداشتی نشان داد که احتمال ابتلا به سرطان سینه در افرادی که بیشترین قارچ را مصرف می‌کنند، 34 درصد کمتر از کسانی که کمترین مصرف قارچ را مصرف کرده‌اند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار می‌دهند.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر باعث کاهش قابل توجه قند خون و پاسخ انسولین می شود. جو دوسر منبع خوبی از بتا گلوکان و فیبر محلول است که به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند. در 58 مطالعه که در آن افراد رژیم غذایی خاصی حاوی حدود 3.5 گرم بتا گلوکان جو دو سر در روز مصرف کردند، سطح کلسترول بد کمتر از حد کنترل بود. نتایج پنج مطالعه نشان داده است که تأثیر جو دو سر بر فشار خون بسیار کم است، اما همین میزان کاهش فشار خون چشمگیرتر است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا