عمومیکسب و کار ایرانی

baso در آزمایش خون چیست

همچنین با استفاده از خدمت آزمایش در منزل هومکا می‌توانید بسیاری از انواع آزمایش خون را در خانه یا محل مورد نظر انجام دهید.

در بدن پنج نوع گلبول سفید وجود دارد. گلبول‌های سفید با عنوان لکوسیت نیز معرفی می‌شوند. از انواع گلبول‌های سفید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. آنها به ترتیب از بیشترین تا کمترین مقدار لیست شده‌اند:

  • نوتروفیل‌ها
  • لنفوسیت‌ها
  • مونوسیت‌ها
  • ائوزینوفیل‌ها
  • بازوفیل‌ها

سنجش میزان بازوفیل در خون در تشخیص برخی از بیماری‌های زمینه‌ای و واکنش‌های آلرژی کمک می‌کند. برای سنجش این سلول‌ها معمولا انجام می‌شود. در این نوع آزمایش، تعداد کل گلبول‌های سفید خون به درصد مشخص می‌شود. برای انجام این تست، قطره‌ای از خون به همراه رنگ مخصوص روی لام(قطعه‌ی شیشه‌ای) ریخته می‌شود تا بتوان آن را زیر میکروسکوپ بررسی کرد؛ سپس دستگاه CBC ، تعداد انواع لنفوسیت‌های خون را در نمونه، اندازه گرفته و نتایج را به صورت درصدی یا نسبت نشان می‌دهد.

 آخرین و مهم‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان را در سایت ما بخوانید.

در سایت  می‌توانید مطالب جالبی در مورد بازوفیل‌ها و عملکرد آنها بخوانید. در ادامه به بخشی از آن اشاره است

بازوفیل‌ها در موارد زیر به بدن کمک می‌کنند:‌ 

  • مبارزه با عفونت‌های انگلی
  • جلوگیری از لخته شدن خون: بازوفیل ها حاوی ماده‌ایی به نام هپارین هستند. این ماده  رقیق کننده خون است.
  • واسطه واکنش‌های آلرژیک: در واکنش‌های آلرژیک، دستگاه ایمنی بدن در معرض آلرژن قرار خواهد گرفت. بازوفیل‌ها هنگام واکنش های آلرژیک هیستامین آزاد خواهند کرد. به نظر می‌رسد بازوفیل ها در تولید آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین E (IgE) در بدن نقش مهمی را ایفاء می‌کنند.  این آنتی باد به بازوفیل ها و نوع مشابهی از گلبول‌های سفید  به نام «ماست سل‌ها» متصل می شود. این سلول ها به نوبه خود موادی مانند سروتونین و هیستامین  آزاد می کنند.آنها واسطه پاسخ التهابی در قسمتی از بدن هستند که در معرض آلرژن قرار گرفته‌اند

Basophil چیست |بازوفیل صفر نشانه چیست |بالا بودن bas در آزمایش خون نشانه چیست

محدوده طبیعی و غیرطبیعی در سنجش بازوفیل‌ها

بازوفیل‌ها کمتر از سه درصد از گلبول‌های سفید خون شما را تشکیل می‌دهند بنابراین در برگه نتیجه‌ی آزمایش، غالبا بین ۰ تا ۳۰۰ بازوفیل در هر میکرولیتر خون نشان داده می‌شود. به خاطر داشته باشید، رنج طبیعی سلول‌ها در آزمایش خون، می‌تواند در هر آزمایشگاه متفاوت باشد اما در اغلب موارد میزان ۰.۵ تا ۱ درصد، رنج طبیعی در اکثر نتایج محسوب می‌شود

به طور کلی تعداد غیرطبیعی بازوفیل‌ها یعنی بالا و پایین بودن بیش از اندازه، می‌تواند ناشی از بیماری‌های مختلف باشد. افزایش تعداد بازوفیل‌ها، بازوفیلیا نامیده می‌شود. این مورد می‌تواند ناشی از کم‌کاری تیروئید باشد، این بیماری زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید، به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند و اگر ترشح هورمون تیروئید کم شود، باعث کند شدن برخی از عملکردهای حیاتی بدن می‌شود. با به خوبی می‌توان عملکرد آن را بررسی نمود

رمز ارز دیجیتال تارنمای کامل آموزشی ، تحلیلی و اطلاع رسانی در حوزه فناوری بلاکچین، ارز دیجیتال ، بیت کوین و سایز رمزارزها می باشد.

یکی دیگر از دلایل افزایش تعداد بازوفیل‌ها می‌تواند ناشی از گروهی از اختلالات خونی به نام اختلالات میلوپرولیفراتیو باشد. این اختلال باعث می‌شود گلبول سفید، گلبول قرمز یا پلاکت به میزان بیش از اندازه، در مغز استخوان تولید شود.

همچنین اختلالات دیگری مثل: ، میلوفیبروز (‌نوعی سرطان در مغز استخوان)‌ و اختلالات خود ایمنی، موجب بالارفتن تعداد بازوفیل‌ها در خون می‌شوند. گاهی اوقات( بسیار به ندرت )، این اختلالات می‌توانند زمینه ساز سرطان خون شوند.

اخبار به‌روز، تحلیل‌های کارشناسانه و آموزش‌‌های مفید در اقتصاد و تجارت را از وب‌سایت و کانال‌های مختلف تجارت‌ نیوز دنبال کنید.

پایین بودن غیرطبیعی میزان بازوفیل‌ها، بازوپنی نامیده می‌شود. از آنجایی که بازوفیل‌ها در زیر میکروسکوپ، توسط گرانول‌های خود(دانه‌های پررنگ داخل سلول) تشخیص داده می‌شوند، بنابراین وقتی گرانول‌ها از داخل سلول آزاد می‌شوند، بازوفیل‌ها در نتایج آزمایش خون نشان داده نمی‌شوند. هنگامی که افراد دچار واکنش‌های آلرژیک شدید یا عفونت می‌شوند و گرانول‌های بازوفیل‌ها به علت درگیری سلول و در پاسخ به آلرژن آزاد می‌شود، در نتیجه‌ی آزمایش، میزان بازوفیل‌ها بسیار کم نشان داده می‌شود.

از طرف دیگر، بازوپنی می‌تواند ناشی از پرکاری تیروئید باشد. این نتیجه درست برعکس کم‌کاری تیروئید است که در بالا توضیح داده شد. بیماری پرکاری تیروئید به این علت رخ می‌دهد که غده تیروئید، بیش از حد هورمون تولید می‌کند و سرعت عملکردهای بدن را به شدت بالا می‌برد.

دکمه بازگشت به بالا