عمومیکسب و کار ایرانی

جراحی بلفاروپلاستی چیست؟

 

مزایای بلفاروپلاستی چشم شامل موارد زیر میباشند:

✔ ظاهری جوان تر

✔ کاهش برآمدگی و پف های زیر چشم

✔ بینایی بهتر

✔ چروک های قابل مشاهده کمتر

✔ اعتماد به نفس بالا

 

انواع بلفاروپلاستی کدامند؟

بر اساس نتایج مطلوب، بلفاروپلاستی را می توان برای اهداف کاربردی یا زیبایی انجام داد.

1- بلفاروپلاستی عملکردی یا ترمیمی: این عمل برای بازگرداندن بینایی با برداشتن پوست، ماهیچه و چربی اضافی که محور بینایی را مسدود می کند، انجام می شود. در زیر سه عنصر ضروری بلفاروپلاستی پلک کاربردی ذکر شده است:

  • بیمار باید بعد از بلند شدن پوست از روی پلک خود بهبود چشمگیری داشته باشد.
  • آزمایش میدان بینایی برای مستندسازی از دست دادن میدان دید برتر انجام می شود.
  • عکس ها باید به وضوح پوست پلک بالایی را که روی مژه ها قرار دارد نشان دهند.

2- بلفاروپلاستی زیبایی: هدف از بلفاروپلاستی زیبایی برجسته کردن ظاهر چشم ها به درخواست بیمار است و برای بهبود بینایی انجام نمی شود. از نظر تشریحی، بلفاروپلاستی را می توان بر روی پلک بالا یا پایین و یا هر دو پلک انجام داد.

بهترین سن برای عمل بلفاروپلاستی |جراحی پلک در بیمارستان دولتی |عکسهای عمل بلفاروپلاستی

کاندید مناسب بلفاروپلاستی

جراحی پلک در درجه اول برای افرادی انجام می شود که به دنبال درمان های ضد پیری هستند. چروک پوست اطراف چشم بخشی طبیعی از روند افزایش سن می باشد اما با توجه به نوع پوست و ژنتیک افراد ممکن است میزان این چروک ها بسیار زیاد باشد و افراد این نوع جراحی را در نظر بگیرند. افرادی که زیر چشمشان برجستگی های قابل توجهی دارند یا اینکه ابروهایشان شروع به لرزیدن کرده نیز تمایل به انجام بلفاروپلاستی چشم دارند. برای برخی افراد عمل بلفارو فراتر از یک جراحی زیباییست؛ به عنوان مثال کسانی که بینایی شان تحت تأثیر چروکها و شل بودن پوست باشد کاندیدای خوبی برای این روش هستند؛ زیرا ممکن است بینایی افراد هنگام نگاه به سمت بالا توسط پوست آویزان مسدود شود. برای کاهش خطر در صورتی کاندید مناسبی خواهید بود، اگر سیگار نکشید و یا بیماری مزمن نداشته باشید که بر بهبود شما تأثیر بگذارد.

 

مراقبت های قبل از بلفاروپلاستی

آماده سازی برای جراحی پلک پیچیده است؛ در مرحله اول، برای صحبت در مورد نگرانی ها، تاریخچه پزشکی و نتایج مورد نظر برای پلک های خود، نیاز به یک مشاوره اولیه با یک جراح پلاستیک دارید؛ انتخاب جراح مناسب باید با توجه به اعتبار و تجربیات او صورت بگیرد. پیش از انجام بلفارو پزشک شما اقدام به معاینه کلی جسمی و انجام تست های بینایی می کند و همچنین نیاز به انجام برخی آزمایشات مورد نیاز دارید. پزشک از پلکهای شما از زوایای مختلف عکس می گیرد تا در طول عمل برای رسیدن به نتیجه بهتر به او کمک کند. مهمترین مراقبت هایی که پیش از انجام باید انجام شوند عبارتند از:

  • در صورتی که از دارویی استفاده می کنید، اعم از تجویزی، بدون نسخه یا مکمل های گیاهی، باید با پزشک خود در میان بگذارید زیرا مصرف برخی داروها که خطر خونریزی را افزایش می دهد باید قطع شود.
  • از چند هفته قبل از انجام بلفاروپلاستی باید سیگار کشیدن را متوقف کنید.
  • برای چند روز ابتدایی بعد از عمل آماده شوید زیرا نمیتوانید از خانه خارج شوید یا آشپزی کنید.

 

روش انجام بلفاروپلاستی

عمل بلفاروپلاستی یک روش جراحی سرپایی بوده و با بی حسی موضعی انجام می شود و تنها در صورت نیاز در برخی افراد از بیهوشی عمومی استفاده می کنند. در ابتدا جراح روی پلکهای بالایی برش کوچکی ایجاد می کند و پوست اضافی و چربی را برمیدارد؛ برخی از این بافت ها ممکن است قبل از اینکه جراح شما برش را ببندد، به مناطق دیگر اطراف چشم منتقل شود. بلفاروپلاستی پلک پایینی معمولاً شامل از بین بردن چربی است که به برداشتن کیست های زیر چشم و همچنین گاهی اوقات از بین بردن مقدار کمی پوست افتاده کمک می کند. برش جراحی ممکن است در قسمت داخلی پلک یا در قسمت بیرونی زیر مژه های پایینی باشد؛ در بعضی از افراد ممکن است پلک پایینی سفت شده یا به اسکلت استخوانی محکم شود.

هزینه بلفاروپلاستی به عوامل بسیاری بستگی دارد و مهمترین آنها مهارت و تجربه جراح و کلینیک می باشد که در جلسه مشاوره مبلغ دقیق آن مشخص می شود. مگر در مواردی که برای مشکلات بینایی تحت عمل جراحی پلک بلفارو قرار گرفته باشید، بیمه درمانی این روش را تحت پوشش قرار نمی دهد؛ به همین دلیل در مورد تمام هزینه ها پیش از انجام با پزشک خود صحبت کنید.

دکتر سعید ساعدی از پزشکان دکترای حرفه ای پوست و مو (پزشک عمومی) در تهران هستند که محل فعالیت ایشان در سعادت آباد واقع شده است.

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

دوره بهبودی بعد از بلفاروپلاستی در مقایسه با سایر جراحی ها نسبتاً کوتاه و از فرد تا فرد با توجه به اینکه تا چه حد باشد و چقدر سلامت جسمانی داشته، متفاوت است؛ بلافاصله بعد از عمل شما به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد، از نظر عوارض جانبی تحت کنترل قرار می گیرید و در صورت عدم بروز عوارض، همان روز به خانه خواهید رفت. بسیار مهم است که بلافاصله پس از عمل پلک چند روز استراحت کنید زیرا ممکن است دچار تورم یا درد شوید، برای رفع این علائم پزشک برای شما استفاده از مسکن هایی تجویز می کند. همچنین به بیمار توصیه می شود تا سه روز اول بعد از انجام بلفارو از کمپرس یخ استفاده کند تا تورم بعد ازعمل به حداقل برسد؛ برای از بین رفتن کامل عوارض و علائم باید یک یا دو هفته صبر کنید.

  • بعد از انجام بلفاروپلاستی نمیتوانید از لنزهای چشمی استفاده کنید، در صورت نیاز عینک را جایگزین کنید.
  • نیازی نیست که در کل مراحل بهبودی چشمان خود را پوشانده باشید، اما ممکن است برای محافظت در روز اول با چشم بند (گاز استریل) به خانه فرستاده شوید.
  • تا چند روز باید به آرامی صورت و مخصوصا نواحی اطراف چشم را بشویید.
  • بعد از گذشت چند روز از عمل بلفارو در صورت لزوم مجدداً جراح را برای ارزیابی و برداشتن بخیه مشاهده خواهید کرد.
  • تا یک هفته از انجام فعالیت های شدید یا ورزش و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • تا چند روز بعد از انجام بلفاروپلاستی پلک باید در زمان خواب زیر سر خود را بلندتر کنید به طوری که سر بالاتر از سینه قرار گیرد.
  • برای محافظت از پوست پلک خود در برابر باد و آفتاب از عینک های آفتابی تیره استفاده کنید.

 

عوارض بلفاروپلاستی

همه عمل های جراحی خطراتی مانند خونریزی، کبودی و عفونت را دارند؛ بلفاروپلاستی نیز مانند سایر روش ها دارای عوارض کمی می باشد که ممکن است در برخی از افراد رخ دهد. خطرات ناشی از جراحی بلفارو به عوامل مختلفی بستگی دارد، این موارد شامل مهارت جراح، امکانات کلینیک، شیوه زندگی و و سایر عوامل مربوط به سلامتی هستند. عوارض احتمالی بلفاروپلاستی چشم عبارتند از :

  • عفونت
  • تاری دید
  • حساسیت به نور
  • خشکی چشم ها
  • خارش نواحی اطراف چشم
  • ناتوانی در بستن چشم ها
  • ایجاد زخم ها

عوارض جانبی بلفاروپلاستی معمولا به صورت کوتاه مدت به وجود می آیند و با مراقبت به راحتی از بین می روند؛ در صورتیکه بیش از چند روز طول بکشد باید با پزشک خود تماس بگیرید. قبل از انجام جراحی با پزشک خود در خصوص عوارض بعدی صحبت کنید تا بدانید بروز کدام موارد ممکن است برای شما خطرآفرین باشد.

منبع : ncbi mag

دکمه بازگشت به بالا