علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

پینچ ولو چیست؟ مزایا و معایب پینچ ولوها

پینچ ولو چیست؟

پینچ ولو چیست؟ در این مقاله  به بررسی ساختار، کاربرد، مزایا و معایب این شیر صنعتی می پردازیم. حرکت خطی پینچ ولو ساده و شامل یک تیوپ انعطاف پذیر است (لوله پلاستیکی). این لوله قسمت های مکانیکی ولو را از مدیا و سیالی که از شیر عبور می کند جدا می کند. این مدل شیر برای قطع و وصل و نگه داری جریان سیال در لوله انتخاب مناسبی است. با این وجود محدوده نگه داری سیال توسط این شیر بین ۱۰ تا ۹۵ درصد ظرفیت جریان است. این مدل ولوها مناسب برای مواد آبکی مانند آهک، مایعاتی با ذرات معلق بالا و سیستم هایی که مواد پنوماتیک را حمل می کنند، هستند.

با توجه به اینکه عملگر این شیر به طور کامل از سیال جدا میشود، این شیر برای کاربردهایی که خوردگی یا آلاینده های فلزی ممکن است مشکل ایجاد کند انتخاب خوبی است. مزیت اصلی این مدل شیر  عبور مستقیم جریان و عدم وجود قطعات متحرک درونی است. رسانه و سیال عبوری از شیر به طور کامل از قسمت های عمل کننده شیر ایزوله شده است. این شیر شامل یک لایه پوشاننده از لاستیک یا دیگر مواد مصنوعی است که مکانیسم کششی دارد. تمامی قسمت های عملگر شیر در خارج از شیر قرار دارند.

این لایه لاستیکی را به عنوان بدنه شیر میشناسند. بدنه پینچ ولو از مواد طبیعی و مصنوعی که خواص مقاومتی خوبی دارند ساخته می شوند. این خواص سبب کمترین آسیب به شیر می شود در نتیجه باعث عدم محدودیت در جریان میشود. لایه پوشاننده در مدل ها و با متریال های مختلفی طراحی شده است. همچنین این شیر در مدل های ساده و فلنج دار قابل سفارش است.

Pinch valve |انواع ولو |بال ولو

مزایا و معایب پینچ ولوها

مزایای پینچ ولوها

  • مناسب برای مایعاتی با مواد جامد معلق
  • مناسب برای سیال های خورنده
  • شرایط نگه داری آسان
  • مسیر مستقیم عبور جریان بدون هیچ گونه شکاف

معایب پینچ ولوها

  • برای دما و فشارهای بالا مناسب نیست
  • برای مدیاهای گازی نمی توان استفاده کرد

کاربردهای پینچ ولوها

با توجه به نوع طراحی این شیرها مناسب برای رنج گسترده ای از کاربردها هستند:

  • صنعت غذایی و نوشیدنی
  • صنعت دارویی
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع هیدرولیک
  • صنایع معدنی

انواع بدنه پینچ ولو

پینچ ولو بدنه بسته :

طراحی خاص این نوع بدنه که از جنس چدن،فولاد های ساختمانی،فولاد های ضد زنگ،آلومنیوم و یا پلاستیک می باشد،مانع از فرسودگی غلاف می شود و از آن در برابر عوامل محیطی محافظت می نماید و باعث افزایش ایمنی عملیات می شود تمامی این موارد باعث کاربرد زیاد این پینچ ولو با بدنه بسته می شود.

پینچ ولو بدنه باز :

پینچ ولو بدنه باز که جنس بدنه در آن ها از فولاد های ساختمانی و فولاد های ضد زنگ می باشد برای سیالات غیر مضر،فشار ها و دماهای پایین به کار برده می شوند.از قابلیت های آن ها تحمل ناهم مرکزی های اندک و جلوگیری از انتقال لرزش های سیستم می باشد.وزن کم و تعمیر راحت آن ها از مزیت این نوع شیر ها به شمار می رود.

پینج ولو پنوماتیک یا نیوماتیک :

این نوع از پینچ ولو برای قطع و وصل و کنترل سیالات ساینده،خورنده و سیالات حاوی الیاف مانند همچون پودرهای حاوی گلوله های گرانول و سیالات حاوی اجرام خارجی گزینه ی مناسبی می باشند.عملکرد پنوماتیک در آن ها موجب می شود تا عملیات باز و بسته شدن سریع تر از حالت معمول اتفاق بیافتد.قابلیت دسترسی به فشار های بالاتر و همچنین نصب انواع سوییچ های کنترلی و دیتالاگرها بر روی شیر به منظور کنترل دقیقتر بر روی خصوصیات سیال خروجی در آن ها وجود دارد.

نحوه ی کارد کرد pinch valve

پینچ ولو ساختار ساده ای دارد و کار کرد آن نیز بسیار ساده می باشد.غلاف لاستیکی موجود در آن،زمانی که ذرات جامد و رسوبات و … جداره غلاف را می پوشانند،در حین عملکردی رسوبات را از خود جدا می کند و آن ها را به سمت خروجی شیر هدایت می نماید.عملکرد این شیر به گونه ای می باشد که در آن دیافراگم قابل انعطاف به کمپرسور (همان قسمت فشار دهنده ) توسط میله ای که با دیافراگم به صورت یک پارچه می باشد متصل شده است و کمپرسور به وسیله ی ساقه ی شیر به بالا و پایین حرکت می کند.

در هنگام حرکت کمپرسور به سمت بالا،دیافراگم به بالا کشیده می شود و در صورتی که به پایین می رود دیافراگم نیز به پایین کشیده می شود و شکل انتهایی شیر را به خود می گیرد.به دلیل قابلیت خود پاک کنندگی در آن ها امکان آب بندی صد در صد فراهم می شود.پینچ ولو قابلیت کار برد در دمای 50- درجه سانتی گراد تا 160 در جه سانتی گراد را دارند و گستره آن ها سایز 50 الی 350 میلی متر می باشد و فشار وارد بر آن ها از 0 تا 16 اتمسفر می تواند باشد.

قطعات مشترک تشکیل دهنده ی شیرهای صنعتی و پینچ ولو

همانطور که گفتیم پینچ ولو و بسیاری از شیر های صنعتی در اجزا و قطعات تشکیل دهنده مشترک می باشند که شامل بدنه ، بونت ، تریم یا اجزای درونی ، اکتیوتر ، پکینگ می باشند.

بدنه پینچ ولو :

بدنه یا شل به دلیل این که پایه قسمت های دیگر می باشند ، مهمترین بخش شیر به شمار می روند وابتدایی ترین حدود برای تحمل فشار می باشد.این بخش نقش اتصال دهنده قسمت های پاپینگ را دارد و قابلیت اتصال به صورت دنده یا کمر جوش به بونت را دارند. اتصال دهنده بدنه شیر که شامل نوع ساکت ، لب جوش ، دنده ، فلنجدار می باشند جهت اتصال به خطوط لوله طراحی می شوند . به طور کلی بدنه شیر می تواند به صورت ریختگی یا فورج باشد و هر مدل می تواند برای مورد خاص طراحی و به کار برده شود.

تریم ولو :

به طور کلی به تمامی قسمت های قابل تعویض درونی پینچ ولو تریم ولو گفته می شود که به صورت عمده شامل دیسک،سیت،استیم می باشد.به طور معمول از نوع دیسک و سیت عملکرد شیر را مشخص می کنند.

دیسک :

سومین بخش مهم شیر دیسک می باشد که بعد از بدنه و بانت تحمل فشار جریان را دارد.این قطعه پینچ ولو اجازه باز و بسته شدن جریان را می دهد.از آن جایی که در زمان بسته بودن جریان کل فشار سیال بر روی دیسک تاثیر می گذارد به همین جهت این قسمت از اجزای تحمل فشار در شیر ها به شمار می رود.

سیت :

سیت که سیت رینگ نیز گفته می شود به منظور آب بندی و عدم نشتی در دیسک استفاده می شوند.شیر ها می توانند یک یا چند سیت داشته باشند.دیسک نیز دارای دو سیت می باشد و که مانع از نشتی جریان می شود.برای افزایش مقاومت سیت،سطح آن ها را بعد از جوشکاری با مواد مقاوم ماشینکاری می نمایند که این کار در زمان بسته بودن شیر به منظور آب بندی بسیار مهم می باشد.این قسمت به دلیل این که در بدنه قرار دارد به عنوان قسمت مجزا در جهت تحمل فشار به شمار نمی رود زیرا خود بدنه با توجه به ضخامت و نوع طراحی توان تحمل فشار را دارد.

استم شیر :

بخش مهمی است که به صورت فورج می باشد و با وصل شدن دنده ای به دیسک در باز و بسته شدن شیر مورد استفاده قرار می گیرد و برای جلوگیری از نشتی به صورت دقیق ماشینکاری می شوند.

پکینگ :

در آب بندی استم و بونت نیاز به گسکت از ضروریات می باشد و به آن پکینگ گفته می شود.

یوک :

این قسمت باعث اتصال بدنه یا بونت شیر با مکانیزم فعال می باشد . قسمت بالای آن نگهدارنده مهر یوک،مهر استم یا بوشینگ یوک می باشد و استم ولو از درون آن حرکت می کند.به طور معمول یوک در جهت وصل کردن گیربکس و اکتیوتر به حالت باز می باشد.یوک باید دارای مقاومت کافی ناشی از نیروهای خارجی باشد.

اکتیوتر :

در میان شیر های صنعتی شیرآلات دستی توسط دسته شیر باز و بسته می شوند که دسته به استم شیر یا مهره یوک وصل گردیده و به صورت دورانی امکان چرخش ایجاد می کنند.شیر های تک ضرب دارای دسته ی اهرمی شکل جهت باز و بسته شدن می باشند.

دکمه بازگشت به بالا