علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

 لوله داربستی چیست و مهمترین مشخصات آن کدامست؟

لوله داربستی، یکی از محصولات مهمی است که در تمامی صنایع کاربرد دارد. لوله داربستی نوعی لوله درزدار استیل است که در ساخت داربست از آن استفاده می گردد. به نقل از 8 دی، نحوه اتصال و کیفیت لوله داربست حائز اهمیت بوده و عدم آگاهی از مشخصات آن ممکن است خسارت زیادی ایجاد کند.

استاندارد لوله های داربست |جدول وزن لوله داربست |سایز لوله داربست به اینچ

لوله 5 یا همان داربستی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

لوله‌های داربست ساختمانی، سازه‌ های فلزی شکل هستند که برای ساخت داربست استفاده می‌ شوند، که یک سیستم پشتیبانی است که خارج از ساختمان‌ ها و سازه‌ های در حال ساخت نصب می‌ شوند. کاربرد لوله داربستی، دسترسی آسان و راحت به تمامی نقاط دشوار یک ساختمان نیمه ساخته است. داربست به کارگران این امکان را می دهد تا با بالا رفتن از این سازه های موقت و ایستادن روی سکوها، به سطوح بالایی ساختمان یا سازه دسترسی داشته باشند. لوله‌ های داربست دارای طول‌ های مختلفی هستند.

 لوله داربستی دارای مزایایی مانند قابلیت جابجایی، تنظیم پذیری، اقتصادی بودن و سرعت بالا در نصب و جداسازی است. لوله داربستی باید با رعایت اصول فنی و ایمنی طراحی و اجرا شود تا از خطرات ناشی از ریزش، خم شدگی، شکستگی و یا آتش سوزی جلوگیری شود.

این محصولات از لوله‌ های 3-6 متری از جنس فلز تولید و به بازار عرضه می‌ شوند. به طور کلی این محصول ساختمانی را به دو نوع سبک و سنگین دسته‌ بندی می‌ کنند. از نظر سایز لوله داربست دارای قطر خارجی 48.3 میلی‌ متر و ضخامت دیواره 3.2 میلی‌ متری و طول 6 متر است.

انواع و مشخصات لوله داربستی

1.داربست مثلثی

این سازه، به شکل فریم‌ های مثلثی ساخته می‌ شوند. فریم‌ ها در این مدل به صورت نر و ماده به یکدیگر متصل می‌ شوند. چارچوب داربست مثلثی، در سه تیپ 0.5، 0.75 و 1 متری تولید شده و جهت استفاده در صنعت ساختمان‌ سازی عرضه می‌ شود. عرض آن ها هم معمولا 120 سانتی متر است. باز و بسته کردن لوله های داربستی در این مدل آسان بوده و نیاز به تخصص ندارد.

2.داربست چکشی کاسه‌ ای

این نوع داربست، شبیه به مدل قبل، دارای مهار افقی و پایه قائم است. طول پایه در این مدل 0.6، 1.2، 1.8، 2.4 و 3 بوده و سوار شدن مهارهای افقی به سادگی و با ضربه چکش امکان پذیر است. سر جک‌ ها در این مدل قابل ریگلاژ، تنظیم (ارتفاع) و تراز بودن هستند.

3.داربست معلق

از این مدل، زمانی استفاده می‌ شود که امکان اتصال لوله داربستی روی زمین وجود نداشته باشد. داربست‌ های معلق معمولا روی دیوار نما وصل می‌ شوند. لوله‌ های داربستی در این مدل به شکل سکویی از نمای ساختمان بیرون می‌ زنند و کاملا قابل شناسایی هستند.

4.داربست پایه‌دار

این مدل برای ساخت ساختمان مرتفع کاربردی نیست. چرا که حداقل می‌ توان سه ردیف روی آن سوار کرد. از ویژگی‌ های این لوله ها می‌ توان به سبک بودن و نصب سریع آن اشاره کرد. برای بالا و پایین رفتن از آن می‌ توان از یک نردبان بهره گرفت.

ویژگی لوله داربستی

لوله داربستی یک نوع لوله فلزی است که برای اتصال قطعات داربست و ساخت سازه های موقت در صنعت ساختمان استفاده می شود. لوله داربستی دارای ویژگی های زیر است:

  • مقاومت بالا در برابر بارهای خمشی، کششی و فشاری
  • قابلیت انعطاف پذیری و تنظیم طول و زاویه لوله ها
  • سهولت نصب و جابجایی با استفاده از اتصالات مخصوص
  • قیمت مناسب و بازدهی بالا
  • استاندارد بودن ابعاد و کیفیت لوله ها

معمولاً برای ساخت لوله داربست از فولاد و آلومینیوم استفاده می شود. لوله های فولادی معمولاً سنگین تر هستند، اما به طور استثنایی نیز قوی هستند. همان طور که در بالاتر اشاره شد، این محصولات ساختمانی دارای برخی ویژگی‌ های خاص هستند. برخی از آن ها عبارتند از:

  • جنس: فلزی
  • طول: 3-6 متر
  • نوع: سبک و سنگین
  • از نظر سایز: لوله داربستی دارای قطر خارجی 48.3 میلی‌متر و ضخامت دیواره 3.2 میلی‌ متری و طول 6 متر است.

اجزای تشکیل‌ دهنده داربست

به طور کلی، این سازه‌ ها از دو جز اصلی لوله داربست و بست ساخته می‌ شود. براساس کاربردی که از این سازه‌ ها انتظار می‌ رود و شکل آن ها انواع لوله‌ های سنگین و سبک و بست داربست تک پیچ و دو پیچ بسته به نوع داربست در نصب آن مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

 برخی از اجزای دیگر تشکیل‌ دهنده آن ها به شرح زیر است:

·        لوله های داربستی

·        کفشک پایه

·        کفشک فلزی

·        مغزی و کاور

·        بست

قیمت لوله داربستی

لوله داربستی با توجه به کیفیت و ساختاری که دارد می تواند از رنج قیمتی متفاوتی نیز برخوردار باشد. برای خرید لوله داربستی باید به ابعاد و جنس لوله دقت داشت چرا که ضخامت لوله داربستی عاملی برای تعیین قیمت لوله داربستی است. از جهتی بعد از خرید لوله باید به نسبت ابعاد، سایز و اندازه های لوله، پیچ و بست مخصوص هم خریداری نمود. بهتر است برای تخمین قیمت و  خرید لوله داربستی به مراکز معتبر و استاندارد مراجعه نماید تا با بهترین کیفیت، لوله داربستی خریداری کنید تا علاوه بر کاهش هزینه ها، از جان افراد نیز محافظت کنید.

سخن پایانی

لوله داربستی و سازه‌ های داربست در صنعت ساختمان‌ سازی کاربردهای فراوانی دارند. براساس نوع نیاز می‌ توانید یکی از انواع این سازه‌ ها را استفاده کنید. برای امنیت و ایمنی بیشتر جهت نصب هر مدل بهتر است از افراد متخصص و کار بلند بهره بگیرید.

منبع: 8 دی/ مهمترین مشخصات لوله داربستی

دکمه بازگشت به بالا