علم و تکنولوژی

حرکت خارق‌العاده ربات انسان‌نمای چینی

به گزارش تکنونامه، اطلس، ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس، چند سالی است که توانایی پشتک‌زدن را دارد. اما این ربات برای این که به هوا بپرد و بچرخد و روی دو پا فرود بیاید، از عملگرهای سنگین هیدرولیکی استفاده می‌کند که با ریسک نشت مایع نیز روبه‌رو هستند.

به نقل از زومیت، ربات Unitree H1 تنها به موتورهای مفصلی الکتریکی M107 در داخل خود متکی است. هرکدام از این موتورها تا ۳۶۰ نیوتن-متر گشتاور ایجاد می‌کنند. کمپانی Unitree پیش‌تر از این موتورها در ربات چهارپای B2 استفاده کرده بود.

هرکدام از پاهای ربات H1 سه درجه آزادی در مفصل ران و یک درجه آزادی در زانو و یک درجه آزادی در قوزک دارند. تمام سیم‌کشی به‌منظور تمیزی و زیبایی ظاهر، داخل ربات تعبیه شده‌اند.

کمپانی Unitree از شبیه‌سازی‌های یادگیری تقویتی برای آموزش پشتک در یک نقطه به H1 استفاده کرد.

گرچه این مهارت تماشایی می‌تواند یک نکته مثبت در کارنامه یک ربات باشد، به‌نظر می‌رسد کاربردهای آن در دنیای واقعی بسیار محدود است و از سرگرم‌کردن مهمانان یک جشن بیشتر نباشد. البته H1 از قبل توانایی‌های کاربردی‌تری را نیز به سوابق خود افزوده است. این توانایی‌ها عبارتند از پیاده‌روی سریع، بالارفتن از پله‌ها، پرش ایستاده و حتی رقص.

ربات H1 قیمتی برابر ۹۰ هزار دلار آمریکا دارد، البته احتمالاً ۱۰ سالی زمان لازم باشد تا وارد بازار شود. این ربات ۱٫۸ متر قد دارد و با وزن ۴۷ کیلوگرم می‌تواند تا ۳۰ کیلوگرم بار را حمل کند. بازوهای این ربات، برخلاف رقبایی مثل اپتیموس تسلا و Figure 01، دست‌هایی شبیه به انسان ندارند؛ اما کمپانی چینی درحال کار روی چنین خصوصیتی است.

ربات H1 با سرعت ۳٫۳ متر بر ثانیه رکورددار سرعت بین ربات‌های انسان‌نما است و کمپانی Unitree انتظار دارد که نسخه تجاری آن بتواند برای کاربردهای عمومی به سرعت ۵ متر بر ثانیه برسد. یک آرایه سنسور 3D LiDAR و یک دوربین عمق RealSense اینتل در سر این ربات تعبیه می‌شود تا دنیای اطراف خود را اسکن کند. همچنین ادعا می‌شود این ربات یک باتری ۸۴۶ وات-ساعتی قابل‌تعویض دارد. اما این پروژه همچنان در اولین روزهای خود است.

۵۸۵۸

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا