عمومیکسب و کار ایرانی

راهکارهای افزایش مقاومت بتن اکسپوز

عمر سازه های بتنی ارتباط زیادی با مقاومت و دوام آن دارد. اثرات مختلف بر مقاومت بتن با افزایش سن در این بخش توضیح داده شده است.

تغییر مقاومت بتن با گذر زمان

طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده، مقاومت فشاری بتن با افزایش سن افزایش می یابد. بیشتر تحقیقات برای بررسی مقاومت در روز 28 ام بتن انجام میگیرد. اما در واقع، مقاومت در روز 28 در مقایسه با مقاومت بلند مدتی که با گذر زمان می تواند به دست آورد، کمتر است. تغییرات مقاومت بتن با سن را می توان با روش های مختلفی بررسی کرد. محققان دریافتند که استحکام نمونه های بتن اکسپوز نگهداری شده در محیط مرطوب (در دمای 15 درجه سانتی گراد) به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

میزان افزایش مقاومت بتن با گذشت زمان

فرآیند هیدراتاسیون مداوم باعث افزایش مقاومت می شود. اگر شرایط محیطی که بتن در معرض آن قرار می گیرد، هیدراتاسیون را تسهیل کند، استحکام به طور مداوم با افزایش سن بتن به دست می آید. اما این میزان هیدراتاسیون در مراحل اولیه سریع است و بعداً به تأخیر می افتد. بنابراین مقاومت فشاری بدست آمده توسط بتن در روز بیست و هشتم اندازه گیری می شود که پس از آن میزان مقاومت کاهش می یابد. شرایط عمل آوری مناسب نیز به جلوگیری از فرار رطوبت کمک می کند که واکنش های افزایش مقاومت را تسهیل می کند.

Solutions to increase the strength of exposed concrete

عوامل موثر بر مقاومت فشاری طولانی مدت بتن

دستیابی به مقاومت فشاری بتن در دراز مدت با افزایش مقاومت در سنین پایین متفاوت است. عوامل مختلف موثر بر مقاومت فشاری بلند مدت بتن عبارتند از:نسبت آب به سیمان کافی برای انجام واکنش های هیدراتاسیون در سنین بعدی ضروریبراساس تحقیقات انجام شده، مقاومت فشاری بتن با افزایش سن افزایش پیدا می کند. محققان دریافته اند که استحکام آن دسته از بتن اکسپوزهای نگهداری شده در محیط های مرطوب در درجه 15 درجه سانتی گراد به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

عوامل موثر بر مقاومت فشاری طولانی مدت بتن کدامند؟

عوامل مختلفی در این راستا تاثیرگذاری خود را بر جای می گذارند که عبارتند از:

نسبت آب به سیمان:

نسبت آب به سیمان یکی از عوامل و موارد مهم در افزایش مقاومت بتن اکسپوز می باشد. نسبت آب به سیمان برای انجام واکنش های هیدراتاسیون بسیار مهم است. به این دلیل که واکنش هایی که هیدراتاسیون از خود برجای می گذارد، مقاومت فشاری بتن را بهبود می بخشد.اگر آب کم باشد، مقدار زیادی منافذ را باقی میگذارد که در این راستا، با گذشت زمان احتمال خزش و انقیاض را افزایش می دهد که تاثیر منفی بسیار بالایی را بر مقاومت فشاری بتن خواهد گذاشت.

شرایط عمل آوری:

شرایط عمل آوری در بحث مقاومت افزایش بتن اکسپوز، نوعی آماده سازی بتن قبل از قراردادن آن در کار است. میزان پخت بتن بر اساس شرایطی که بتن قرار است در آن قرار بگیرد انجام می شود. به این صورت اگر بتنی با کیفیت بالا تولید شده باشد با گذر زمان تحت تاثیر شدید جوی قرار میگیرد. شرایط عمل آوری تراک پذیری بتن را بهبود می بخشد.

دما:

دما از دیگر عوامل تاثیرگذار و حیاتی بر روی افزایش مقاومت بتن اکسپوز می باشد. به این صورت که دمای بالا، واکنش هیدراتاسیون را افزایش می دهد و این مورد می تواند منافذی را ایجاد کند که بر افزایش مقاومت بتن تاثیر بالایی بگذارد.

شرایط محیطی:

شرایط محیطی برای نگهداری بتن ها یکی از اساسی ترین موارد برای مقاومت بتن است. سازه های بتنی با افزایش سن در معرض شرایط محیطی مانند باران، یخ زدگی، حملات شیمیایی و … می شوند.با این حال تایل های بتن اکسپوز که تحت پروسه شرایط محیطی خوب و مناسبی قرار می گیرند دچار هیچ گونه تغییری در کیفیت نخواهند شد.

خرید بتن اکسپوز

شما میتوانید جهت خرید بتن اکسپوز با کارشناس های ما در ارتباط باشید و هر سوالی داشتید بپرسید.

با گذشت زمان میزان افزایش مقاومت بتن به چه صورت است؟

یکسری از فرایندها وجود دارند که باعث افزایش مقاومت بتن اکسپوز می شود. یکی از این فرایندها را می توان هیدراتاسیون معرفی کرد. در صورتی که بتن اکسپوز در شرایط محیطی قرار بگیرد که باعث شود هیدراتاسیون را تسهیل کند، به مراتب استحکام به طور مداوم با افزایش سن بتن به دست می آید.

مهمترین نکات در بالا بردن مقاومت بتن اکسپوز چیست؟

با در نظر گرفتن نکات زیر می توان مقاومت بتن اکسپوز را به مقدار قابل توجهی بالا برد:

  • برای افزایش مقاومت بتن اکسپوز، می توان به جای اینکه از آب چاه استفاده کرد، از آب آشامیدنی استفاده کرد.
  • به شرایط نگهداری بعد از اجرا توجه بسیاری داشته باشیم. یکی از عوامل مهم مقاومت بتن، نگهداری بعد از اجرا می باشد.
  • قالب های ساخت بتن را به صورت کامل درزبندی کنیم.
  • سنگدانه های موجود را به صورت شسته شده مصرف کنیم.
  • از سیمان های مرغوب استفاده کنیم.

چگونه هزینه تهیه مصالح بتن اکسپوز را کاهش دهیم؟

گروه ساختمانی نماوان براساس نیازهای شما عزیزان برداشت هایی را در ابتدا خواهد داشت و به صورت حضوری از پروژه شما بازدید خواهد کرد. بعد از مشاوره، ابعاد اصلی متریال بتن اکسپوز در طراحی مدنظر گرفته می شود و هزینه های موردنظر اعلام خواهد شد  و براین اساس، هزینه های تهیه مصالح بتن اکسپوز کاهش می یابد.

جمع بندی:

ممنون که تا به اینجا همراه ما بودید. مقاومت بتن یکی از موارد مهم و اصولی است برای اینکه جنس و محصول شما در کار کیفیتی مرغوب داشته باشد تا بتوان برای سالهای سال از آن استفاده کرد.در این مقاله انوع روش ها و عوامل افزایش مقاومت بتن اکسپوز را مطرح کردیم. امید که مورد پسند شما مخاطبین گرامی قرار گرفته باشد. است. واکنش های هیدراسیون مقاومت فشاری بتن را بهبود می بخشد. محتوای ناکافی آب، مقدار زیادی منافذ را قبل از 28 روز باقی می‌گذارد که با گذشت زمان احتمال خزش و انقباض را افزایش می‌دهد. این امر بر مقاومت فشاری بتن تأثیر منفی می گذارد.

شرایط عمل آوری مناسب نوعی آماده سازی بتن قبل از قرار دادن آن در شرایط کار است. میزان پخت بتن بر اساس شرایطی که بتن قرار است در آن قرار بگیرد انجام می شود. بتنی که با کیفیت بالا تولید شده باشد با گذر زمان تحت تأثیر شرایط شدید جوی تحت تاثیر قرار نمی گیرد. عمل آوری موثر از این رو تراکم پذیری بتن را بهبود می بخشد.

مطالعات نشان داده اند که دمای بالا واکنش هیدراتاسیون را سرعت می بخشد، اما محصولات به دست آمده یکنواخت یا کیفیت خوبی ندارند. این می تواند منافذی ایجاد کند که بر مقاومت بتن تأثیر می گذارد.سازه بتنی با افزایش سن در معرض شرایط محیطی مانند باران، یخ زدگی و ذوب شدن، حملات شیمیایی و غیره قرار می گیرد. با این حال تایل های بتن اکسپوز که تحت پروسه عمل آوری مناسب در اتاق بخار تولید شده باشند دچار هیچ نوع تغییری در کیفیت نخواهند شد.

جهت مشاهده تصایر بیشتر میتوانید به صفحه آپارات ما مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا