علم و تکنولوژی

۴ ادویه مفید برای سیستم ایمنی بدن

با سردتر شدن هوا و به ویژه پس از تجربه نسبتا طولانی اپیدمی کرونا، تقویت ایمنی برای بسیاری از ما بیش از هر زمان دیگری مهم شده است.

به گزارش تکنونامه، کارشناسان می گویند: خوشبختانه نحوه تقویت سیستم ایمنی بدن گران و پیچیده نیست.

آنها تاکید می کنند که بهترین توصیه برای تقویت سیستم ایمنی، انتخاب غذای مناسب در کنار سبک زندگی سالم است.

به گزارش مجله پزشکی «Everyday Health»، گیاهان و ادویه جات قرن ها به عنوان دارو در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند یکی از موثرترین ابزارهای غذایی برای بهبود سیستم ایمنی بدن باشند.

زردچوبه

این ادویه سابقه طولانی در طب سنتی هندی به عنوان درمان التهاب دارد. استرس اکسیداتیو پدیده ای است که در اثر عدم تعادل بین رادیکال های آزاد (مولکول های ناپایدار که اغلب در اثر آلودگی محیطی ایجاد می شوند) و آنتی اکسیدان ها (مولکول هایی که رادیکال های آزاد را خنثی می کنند) ایجاد می شود. کورکومین، ترکیب فعال اصلی در زردچوبه، دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و نشانگرهای استرس اکسیداتیو را بهبود می بخشد. زردچوبه در حضور برخی چربی ها و همچنین پیپرین، ترکیبی که در فلفل سیاه یافت می شود، بهتر جذب می شود.

زنجبیل

قرن هاست که مردم برای درمان سردرد، سرماخوردگی، حالت تهوع و استفراغ به این ادویه گرم روی آورده اند. در مطالعه ای که در مجله ویژه «Ethnopharmacology» منتشر شد، مصرف زنجبیل تازه برای مبارزه ویروس سنسیشیال تنفسی انسان (RSV)، یک ویروس تنفسی رایج که علائم خفیف و شبیه سرماخوردگی ایجاد می کند. ترکیبات موجود در زنجبیل به نام های «جینجرول» و «شوگاول» خواص ضد التهابی، ضد التهابی و تسکین دهنده درد دارند و این ترکیبات به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می کنند.

دارچین

مطالعات تغذیه ای نیز نشان داده است که دارچین دارای خواص آنتی اکسیدانی زیادی است. این ادویه دارای خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضد التهابی است. «سینامالدئید»، یکی از ترکیبات فعال اصلی دارچین، اثر ضد التهابی قوی دارد. این ترکیب ممکن است از رشد باکتری لیستریا جلوگیری کند.

فلفل قرمز

ممکن است پاپریکا را با سلامت سیستم ایمنی مرتبط نکنید، اما این ادویه سرشار از ترکیبات مفیدی مانند ویتامین C و A است. ویتامین C (اسید اسکوربیک) یک آنتی اکسیدان است که به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند. بر اساس یک مقاله تحقیقاتی منتشر شده در مجله Nutrients، این ویتامین همچنین به حفظ سلامت سلول های ایمنی شما کمک می کند. در عین حال، ویتامین A به تنظیم پاسخ ایمنی کمک می کند. علاوه بر این، کپسایسین، ترکیبی که فلفل را تند می کند، می تواند درد و التهاب را نیز تسکین دهد.

در انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا