علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

آیا پای مرغ برای شکستگی استخوان خوب است؟

تاثیر پای مرغ بر ترکیب استخوان چیست؟ ممکن است درست باشد که پای مرغ برای جوش زودهنگام استخوان مفید است، اما هیچ مدرک علمی و شواهد عینی پس از استفاده از این مواد برای بهبود آرتروز و شکستگی دیده نشده است.

در مورد خواص پنجه کلاغی، تحقیقات نشان داده است که خوردن پای کلاغی برای پوکی استخوان مفید است.

اگر دچار شکستگی شده‌اید، احتمالاً بسیار بی‌صبر و نگران هستید که شکستگی‌تان را در سریع‌ترین زمان ممکن بهبود بخشید. یکی از عوامل مهم در میزان جوش خوردن استخوان، نوع رژیم غذایی است. غذایی که می خورید تاثیر قابل توجهی بر سرعت بهبودی شکستگی شما دارد. برای بهبود شکستگی، بدن شما به کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین، مواد معدنی و آب نیاز دارد.

آیا پای مرغ یا پای مرغ برای درمان شکستگی استخوان مفید است؟

جو دوسر به دلیل داشتن کلسترول بالا بسیار مضر است. تاثیر این رژیم غذایی بر بهبود زودهنگام شکستگی استخوان ثابت نشده است.

کدام غذا شکستگی استخوان ها را سریع تر درمان می کند؟

بدن شما برای درمان شکستگی به انواع مواد مغذی نیاز دارد. مهمترین این عوامل که بیشتر از سایر مواد مغذی در بهبود شکستگی نقش دارند عبارتند از:

کلسیم: ماده اصلی بدن شما برای تسریع در بهبود شکستگی، کلسیم است. کلسیم یکی از اجزای سازنده مهم استخوان ها است و 99 درصد کلسیم بدن شما در استخوان های شما یافت می شود. بدن یک فرد معمولی روزانه به یک گرم یا هزار میلی گرم کلسیم نیاز دارد. اما اکنون نیاز بدن شما به کلسیم افزایش یافته است و روزانه به ۱۵۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارید.

مواد مغذی برای استخوان

پروتئین: استخوان از داربست پروتئینی مانند تار عنکبوت سه بعدی ساخته می شود که در آن مواد معدنی (مهمترین آنها هیدروکسی آپاتیت) و کلسیم اضافه می شود. بنابراین، مواد مغذی یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده استخوان ها هستند و بدن شما برای تسریع در بهبود شکستگی ها به پروتئین بیشتری نیاز دارد. این پروتئین ها را می توانید از منابع گیاهی مانند غلات و حبوبات دریافت کنید. شیر و گوشت منابع خوبی از پروتئین هستند.

در میان منابع حیوانی، بهترین محصولات لبنی و ماهی کم چرب است. گوشت مرغ نیز مفید است. اگرچه گوشت قرمز سرشار از پروتئین است، اما به دلیل عدم تعادلی که در متابولیسم کلسیم و فسفر ایجاد می کند، برای استخوان ها مفید نیست و مطمئناً می تواند جذب استخوان را به تاخیر بیندازد.

آیا پای مرغ برای شکستگی استخوان خوب است؟
آیا پای مرغ برای شکستگی استخوان خوب است؟

لیزین: لیزین یک اسید آمینه است که نقش مهمی در جذب کلسیم در استخوان ها دارد. بیشتر غذاهای غنی از پروتئین مانند شیر کم چرب، ماهی، سویا، تخم مرغ و لوبیا سرشار از لیزین هستند. سیب و اسفناج نیز سرشار از لیزین هستند.

ویتامین C: این ویتامین نقش مهمی در تولید کلاژن دارد و کلاژن نیز یکی از اجزای پروتئینی استخوان ها است، بنابراین ویتامین C در بهبود شکستگی ها بسیار مهم است. ویتامین C همچنین باعث تسریع بهبود زخم می شود. این ویتامین در بسیاری از سبزیجات یافت می شود.

روی: روی ماده بسیار مهمی برای ترمیم بافت است، بنابراین استفاده از آن می تواند برای ترمیم شکستگی موثر باشد. روی در اسفناج و کلم بروکلی به وفور یافت می شود.

ویتامین های A و C و روی برای جلوگیری از عفونت های بعد از عمل ضروری هستند.

بور: این ماده با کاهش دفع کلسیم و منیزیم در ادرار، کلسیم بیشتری را به استخوان ها می رساند. سیب، آووکادو و آجیل سرشار از بور هستند.

عوامل مهم دیگری که در ترمیم بافت آسیب دیده نقش مهمی دارند عبارتند از:

منیزیم: این ماده در اسفناج و کلم بروکلی وجود دارد.

ویتامین K: این ویتامین در تشکیل بافت استخوانی نقش دارد و نقش مهمی در بهبود شکستگی دارد.ویتامین K در کلم، کاهو و اسفناج وجود دارد.

سیلیکون این ماده در پوست گوجه فرنگی، خیار، فلفل سبز و قرمز وجود دارد.

چه موادی در ترمیم شکستگی استخوان اختلال ایجاد می کند؟

عوامل تخریب کننده استخوان

همانطور که خوردن برخی غذاها به درستی می تواند باعث بهبود شکستگی شود، در نتیجه بهبودی استخوان را تسریع می کند، برخی غذاها، داروها یا عادات خاص دیگر می توانند این روند را به تاخیر بیندازند. تغذیه مناسب برای شکستگی شامل اجتناب از این مواد است

موادی مانند شکر، نمک، الکل، کافئین و گوشت قرمز، روغن های جامد و شیر کم چرب می توانند استخوان ها را ضعیف کرده و روند بهبودی شکستگی ها را کند کنند.

کافئین

دفع کلسیم از طریق ادرار را افزایش می دهد و برای بهبود شکستگی خطرناک است.

برای تشکر

خوردن شکر باعث عدم تعادل و عدم تعادل فسفر و کلسیم در بدن می شود.

فروش

می تواند باعث پوکی استخوان و کندی بهبود شکستگی شود

گوشت قرمز برای جوش خوردن زودهنگام استخوان ها مضر است

گوشت قرمز به دلیل دارا بودن فسفر زیاد، کلسیم را از استخوان ها خارج می کند

نوشیدنی های گازدار برای استخوان ها بسیار مضر هستند

نوشابه ها به دلیل داشتن کربنات و فسفر بالا باعث حذف کلسیم از استخوان می شوند. برخی از انواع نوشیدنی های گازدار نیز حاوی کافئین هستند که اثر مخرب آن را بر استخوان ها افزایش می دهد

شکلات بخور

شکلات سرشار از کافئین و قند است که هر دو برای استخوان ها مضر هستند

شیر، چربی و روغن جامد

هر دو حاوی چربی های حیوانی اشباع هستند و هر دو برای استخوان ها مضر هستند

مسکن

سلول های بافت آسیب دیده موادی به نام پروستاگلاندین آزاد می کنند. این مواد باعث ایجاد درد می شوند و داروهای ضد التهابی مانند آسپرین، ایبوپروفن، دیکلوفناک، سلکوکسیب… این مواد را مهار می کنند. از سوی دیگر، پروستاگلاندین ها نیز در ترمیم بافت های آسیب دیده مهم هستند. بنابراین، استفاده از مسکن ها می تواند بهبود بافت و بهبود شکستگی های استخوان را به تاخیر بیندازد. البته استفاده از استامینوفن این اثرات را ندارد و مشکلی در بهبود شکستگی ایجاد نمی کند.

سیگار کشیدن

با این حال، کسانی که سیگار می‌کشند، شکستگی‌های خود را کندتر بهبود می‌دهند و احتمال بهبودی استخوان‌هایشان کمتر است. سیگار جریان خون را در بافت ها کاهش می دهد و استخوان ها به آن نیاز دارند تا با هم ترکیب شوند.

منبع: جراح ارتوپدی شیراز در پی جو

دکمه بازگشت به بالا