عمومی

امام(ره) اصل ولایت فقیه را عملی کرد/ فردی شبیه شهید جمهور انتخاب کنیم

تکنونامه/فارس امام جمعه موقت شیراز با اشاره به انقلابی که امام راحل به پشتوانه ملت ایران ایجاد کرد، گفت: امام(ره) توانست اصل مهم ولایت فقیه را پس از آنکه ایده آن را مطرح کرد، عملی سازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوفاضل رضوی اردکانی شامگاه ۱۳ خردادماه در مراسم سی‌وچهارمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) در شیراز گفت: امروز سالگرد کسی است که در تاریخ خوش درخشید. بعد از غیبت کبری تا این زمان، در میان فقها و علما، تاریخ شخصیت بارزی چون امام خمینی (ره) به خود ندیده است.

وی، امام خمینی(ره) را شخصی توصیف کرد که توانست تحولی بزرگ در جهان اسلام به وجود بیاورد و اصل مهم حکومت اسلامی که به فراموشی سپرده شده بود را به عنوان یک نظریه‌پرداز مطرح کرده و آن را عملی سازد.

رضوی اردکانی افزود: برخی افراد می‌گویند تشکیل حکومت قبل از ظهور امام زمان(عج)، محکوم به شکست است و احادیثی را  در این باب ارائه می‌کنند و باعث شبهه می‌شوند. به این افراد باید گفت هیچکس نمی‌تواند جای حضرت مهدی(عج) و منجی، زمین را پر از عدل، داد و توحید کند، اما در زمان غیبت کبری، به حکم موجبه جزئیه می‌توان یک حکومت اسلامی به وجود آورد.

وی ادامه داد: نمی‌توان اجازه داد ظالم، حاکم شود و ستمگران تشکیل حکومت دهند. در زمان غیبت کبری که امام معصوم در میان ما نیست، یک فقیه جامع‌الشرایط می‌تواند تشکیل حکومت بدهد و احکام اسلام را اجرا کند.

امام جمعه موقت شیراز تصریح کرد: در اوایل انقلاب اسلامی برای بسیاری از مردم که سال‌های سال مطیع حکومت طاغوت بودند، پیروی از دستورات اسلام سنگین بود. اما دیدیم که چگونه امام با اراده محکم و با استدلال‌های قوی گفته خود را به عمل رساندند.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) عقیده داشتند فقیه در بسیاری موارد «مبسوط ‌الید» است، گفت: امام عملاً نشان داد، اگر مردم به میدان بیایند، با ولایت فقیه بیعت کنند و مرجعیت وی را بپذیرند، با یک برنامه بسیار صحیح می‌توان رژیم ۲۵۰۰ ساله طاغوت را ساقط کرد و جمهوری اسلامی را برقرار ساخت.

رضوی اردکانی ادامه داد: جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد دارد. در واقع دموکراسی و جمهوری است چون مردم به آن رای آری دادند. در تاریخ ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ امام با پشتوانه رأی اکثریت مردم که به جمهوری اسلامی رای آری دادند، محکم‌ترین نظام دموکراسی بشری را بنیان نهاد.

وی با اشاره به مشکلاتی که بعد از رحلت پیغمبر(ص) و بیعت با امیرالمومنین(ع) و تشکیل حکومت ایشان پیش آمد، گفت: بعد از تشکیل حکومت توسط امیرالمومنین(ع) منافقین سه جنگ به راه انداختند تا نگذارند احکام خدا اجرا شود. در زمان ائمه دیگر شرایط مهیا نبود و ایشان یارانی نداشتند که بتوانند حکومت تشکیل بدهند.

رضوی اردکانی تصریح کرد: در دنیایی که قدرت‌های متفاوت و مقتدر حکومت می‌کنند، در یک سرزمین پهناور، حکومت ولی فقیه حاکم می‌شود و این کار، کارستان امام بود که توانست اصل مهم ولایت فقیه را پس از آنکه ایده آن را مطرح کرد، عملی سازد.

وی با نقل سخن شهید مطهری که حکومت اسلامی یک ظاهر و یک باطن دارد، گفت: ظاهر جمهوری اسلامی با رای مردم است و محتوای اسلامی دارد لذا قوانین شرق و غرب در آن حاکم نیست.

امام جمعه موقت شیراز با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی امام تاکید داشتند که محتوای حکومت باید اسلامی و بر پایه عدالت باشد، گفت: پس از آنکه امام خمینی (ره) حکومت اسلامی تشکیل داد و آن را تثبیت کرد، دشمنان به سرعت جنگ تحمیلی را آغاز کردند، منافقان ۱۶ هزار مسلمان را ترور کردند و تجزیه طلبان فعال شدند.

وی افزود: این انقلاب با موانع سنگینی مواجه شد اما حضور، آگاهی و فداکاری مردم این انقلاب را به ثمر نشاند و برای اولین بار در یک قطعه پهناور حکومت اسلامی تشکیل شد. بعد از ۴۶ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) و میراث وی همچنان زنده است.

رضوی اردکانی با تأکید بر موضوع مهم انتخابات پیش‌رو و حضور مردم در انتخابات گفت: باید هوشیار باشیم و از افراد آگاه کسب اطلاع کرده و رأی دهیم. انتخاب فردی که شبیه شهید جمهور باشد و راه او را ادامه دهد. رییس‌جمهوری که قاطع، با اخلاص عمل و مدیر و مدبر باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا