برای ورود به دانشگاه فرهنگیان چه معدلی لازم است

برای ورود به دانشگاه فرهنگیان چه معدلی لازم است

برای ورود به دانشگاه فرهنگیان در کنکور سال ۱۴۰۴، داوطلبان باید حداقل معدل کل ۱۴ را در دوره متوسطه دوم (شامل پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم) کسب کرده باشند. این شرط، از جمله مهم ترین معیارهای اولیه برای احراز صلاحیت ورود به این دانشگاه است که برای تمامی گروه های آزمایشی یکسان می باشد و جزئیات آن در دفترچه های راهنمای سازمان سنجش اعلام می گردد.

کنکور

دانشگاه فرهنگیان، به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تربیت نیروی انسانی متخصص برای نظام آموزش و پرورش کشور، همواره مورد توجه دانش آموزان مستعد و علاقه مند به حرفه معلمی بوده است. فرآیند پذیرش در این دانشگاه، علاوه بر کسب رتبه مناسب در کنکور سراسری، مستلزم رعایت شرایط و ضوابط خاصی است که از سوی وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور تعیین می شود. یکی از پرسش های کلیدی و رایج برای متقاضیان، مسئله «معدل» و تأثیر آن در پذیرش است. ابهامات پیرامون نوع معدل موردنظر (کتبی یا کل)، تغییرات احتمالی قوانین و راهکارهای ارتقاء معدل، بسیاری از داوطلبان و خانواده ها را سردرگم می کند. هدف این مقاله، ارائه راهنمایی جامع و تخصصی در خصوص تمامی ابعاد مرتبط با شرط معدل برای ورود به دانشگاه فرهنگیان، با تکیه بر آخرین مصوبات و اطلاعیه های رسمی است.

شرط معدل دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۴۰۴ (آخرین قوانین)

شرط معدل یکی از اساسی ترین فیلترهای ورود به دانشگاه فرهنگیان است که عدم احراز آن، امکان انتخاب رشته و ادامه فرآیند پذیرش را از داوطلب سلب می کند. این شرط، با هدف تضمین حداقل سطح علمی و تحصیلی متقاضیان ورود به شغل معلمی وضع شده است.

۱.۱. حداقل معدل کل دیپلم

بر اساس آخرین مصوبات و اطلاعیه های رسمی، حداقل معدل کل دیپلم مورد نیاز برای ورود به دانشگاه فرهنگیان، نمره ۱۴ است. این معدل، حاصل میانگین گیری نمرات کسب شده توسط دانش آموز در تمامی دروس پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم است. لازم به ذکر است که این معیار، پس از تغییراتی در سالیان گذشته، تثبیت شده است.

در گذشته، یعنی پیش از سال ۱۳۹۷، حداقل معدل لازم برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان، نمره ۱۵ بود. اما با صدور رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره ۱۸۲۱ در سال ۱۳۹۸، این حداقل به ۱۴ کاهش یافت. این تغییر، به دلیل ابهاماتی که در نحوه محاسبه و اعمال شرط معدل وجود داشت، صورت گرفت تا فرصت بیشتری برای داوطلبان با پتانسیل علمی مناسب فراهم شود. از آن زمان تاکنون، معدل کل ۱۴ به عنوان معیار اصلی پابرجا بوده و تمامی داوطلبان از هر سه رشته نظری (علوم تجربی، ریاضی و فیزیک، و علوم انسانی) باید این شرط را احراز کنند.

۱.۲. اهمیت معدل در هر یک از پایه ها (دهم، یازدهم، دوازدهم)

با توجه به نظام جدید آموزشی و تأثیر فزاینده سوابق تحصیلی در کنکور سراسری، این پرسش مطرح می شود که آیا معدل هر یک از پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم نیز به صورت جداگانه باید حداقل ۱۴ باشد یا خیر. در حال حاضر، ملاک اصلی همان معدل کل دیپلم است که میانگین سه سال را در بر می گیرد. با این حال، برخی گمانه زنی ها و بحث ها در مجامع آموزشی و سازمان سنجش، به سمت تأکید بیشتر بر نمرات نهایی هر سه پایه به صورت مجزا در آینده سوق یافته است. این رویکرد احتمالی، می تواند به این معنا باشد که حتی اگر معدل کل دیپلم داوطلبی بالای ۱۴ باشد، اما معدل یکی از پایه ها (مثلاً دهم یا یازدهم) کمتر از ۱۴ باشد، وی با چالش مواجه شود.

تا زمان انتشار دفترچه رسمی کنکور سراسری ۱۴۰۴، ملاک قطعی، همان معدل کل دیپلم ۱۴ خواهد بود. اما به داوطلبان توصیه می شود که با جدیت تمامی نمرات خود در هر سه پایه را مدیریت کنند و صرفاً به میانگین نهایی بسنده نکنند. این امر، نه تنها به تقویت سوابق تحصیلی آن ها کمک می کند، بلکه در صورت تغییرات احتمالی در آیین نامه های آتی، آمادگی لازم را خواهند داشت. مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۴ پس از انتشار، برای آگاهی از آخرین و دقیق ترین جزئیات الزامی است.

تفاوت معدل کتبی نهایی و معدل کل دیپلم (کدام ملاک است؟)

یکی از پرتکرارترین ابهامات برای داوطلبان کنکور، تفکیک میان «معدل کتبی نهایی» و «معدل کل دیپلم» و اطلاع از اینکه کدام یک برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان ملاک است، می باشد. درک دقیق این تفاوت ها برای برنامه ریزی تحصیلی ضروری است.

۲.۱. تعریف معدل کتبی نهایی

معدل کتبی نهایی، صرفاً بر اساس نمراتی محاسبه می شود که دانش آموز در امتحانات نهایی سال دوازدهم دوره متوسطه دوم کسب می کند. این امتحانات به صورت سراسری برگزار می شوند و نمرات آن ها نقش مهمی در ایجاد سوابق تحصیلی داوطلب دارند. معدل کتبی نهایی، میانگین وزنی نمرات این دروس است و نشان دهنده عملکرد دانش آموز در دروس کلیدی سال پایانی دبیرستان می باشد.

۲.۲. تعریف معدل کل دیپلم

معدل کل دیپلم، برخلاف معدل کتبی نهایی، جامع تر است. این معدل، میانگین تمام نمرات درسی دانش آموز در طول سه سال پایانی دوره متوسطه دوم، یعنی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم را شامل می شود. تمامی دروس عمومی و اختصاصی که دانش آموز در این سه سال گذرانده است، در محاسبه معدل کل دیپلم دخیل هستند. این معدل، تصویری کامل تر از عملکرد تحصیلی دانش آموز در کل دوره دبیرستان ارائه می دهد.

۲.۳. کدام معدل برای پذیرش فرهنگیان ملاک است؟

بر اساس آخرین قوانین و مقررات اعلام شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت آموزش و پرورش، ملاک اصلی برای احراز شرط حداقل معدل ورودی به دانشگاه فرهنگیان، «معدل کل دیپلم» است. به عبارت دیگر، داوطلبان باید معدل کل دیپلم خود را حداقل ۱۴ کسب کرده باشند تا مجاز به انتخاب رشته های دانشگاه فرهنگیان شوند. معدل کتبی نهایی، به صورت مستقیم برای احراز این شرط حداقلی معدل مبنا قرار نمی گیرد، اما نقش بسیار مهمی در «سوابق تحصیلی» دارد.
سوابق تحصیلی (که شامل نمرات امتحانات نهایی سال دهم، یازدهم و دوازدهم می شود)، طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در کنکور سراسری ۱۴۰۴ دارای سهم ۵۰ درصدی در رتبه نهایی داوطلب خواهد بود. بنابراین، هرچند معدل کتبی نهایی مستقیماً شرط معدل ورودی فرهنگیان را تعیین نمی کند، اما نمرات بالای امتحانات نهایی، به دلیل تأثیر مستقیم بر تراز کنکور و سهم ۵۰ درصدی در پذیرش کلی، نقش حیاتی در موفقیت داوطلب برای قبولی در این دانشگاه ایفا می کنند. لذا، هر دو نوع معدل در جایگاه خود، از اهمیت بالایی برخوردارند و لازم است داوطلبان به هر دو توجه ویژه ای داشته باشند.

راهکارهای افزایش معدل برای ورود به دانشگاه فرهنگیان (ترمیم معدل)

بسیاری از داوطلبان، به دلایل مختلف، ممکن است معدلی کمتر از حد نصاب لازم برای ورود به دانشگاه فرهنگیان داشته باشند. خوشبختانه، راهکارهایی برای ارتقاء معدل و افزایش شانس قبولی در این دانشگاه وجود دارد که مهم ترین آن ها «طرح ترمیم معدل» است.

۳.۱. طرح ترمیم معدل چیست؟

طرح ترمیم معدل، فرصتی است که سازمان آموزش و پرورش و سازمان سنجش برای داوطلبانی که نمرات پایین تری در دروس امتحانات نهایی خود کسب کرده اند، فراهم آورده اند. هدف از این طرح، کمک به دانش آموزان و فارغ التحصیلان برای بهبود سوابق تحصیلی خود و در نتیجه، افزایش تراز و شانس قبولی در کنکور سراسری و دانشگاه های خاص مانند فرهنگیان است. این طرح به داوطلبان اجازه می دهد تا دروسی را که نمرات نهایی آن ها پایین تر از حد انتظار است، مجدداً امتحان داده و نمره بهتری کسب کنند.

۳.۲. چه کسانی می توانند در طرح ترمیم معدل شرکت کنند؟

شرکت در طرح ترمیم معدل، عموماً برای فارغ التحصیلان دوره متوسطه دوم و دانش آموزان سال دوازدهم که قصد شرکت در کنکور سراسری را دارند و می خواهند نمرات سوابق تحصیلی خود را بهبود بخشند، مجاز است. داوطلبانی که معدل کل دیپلم آن ها کمتر از ۱۴ است و به همین دلیل واجد شرط اولیه ورود به فرهنگیان نیستند، می توانند با شرکت در این طرح و ارتقاء نمرات دروس کلیدی، به حد نصاب لازم دست یابند. همچنین، حتی داوطلبانی که معدل بالای ۱۴ دارند اما می خواهند تراز کنکور خود را از طریق سوابق تحصیلی بهبود بخشند، می توانند از این فرصت استفاده کنند.

۳.۳. نحوه شرکت در طرح و تاثیر آن بر معدل

برای شرکت در طرح ترمیم معدل، داوطلبان باید به مدارس بزرگسالان یا اداره آموزش و پرورش منطقه خود مراجعه کرده و دروسی را که قصد بهبود نمره آن ها را دارند، انتخاب و ثبت نام کنند. امتحانات ترمیم معدل معمولاً در بازه های زمانی مشخصی (اغلب در خرداد ماه و شهریور ماه) برگزار می شوند. نکته مهم این است که نمره ای که در طرح ترمیم معدل کسب می شود، فقط برای تأثیر در سوابق تحصیلی کنکور سراسری لحاظ خواهد شد و باعث تغییر مستقیم در معدل دیپلم کارنامه رسمی دانش آموز نمی شود. به عبارت دیگر، نمره جدید در کارنامه دیپلم جایگزین نمره قبلی نمی شود، بلکه سازمان سنجش از میان نمره اصلی و نمره ترمیم شده، بالاترین نمره را برای محاسبه سوابق تحصیلی و اعمال در کنکور در نظر می گیرد. این سازوکار به داوطلب اطمینان می دهد که حتی اگر نمره جدید او در ترمیم معدل پایین تر از نمره قبلی باشد، نمره قبلی وی ملاک عمل قرار خواهد گرفت و ضرری متوجه او نخواهد شد. لذا، ترمیم معدل ابزاری کارآمد برای افزایش شانس قبولی در دانشگاه فرهنگیان و سایر رشته های پرطرفدار است.

ترمیم معدل فرصتی است برای داوطلبان که نمرات پایین خود در امتحانات نهایی را ارتقاء داده و از این طریق، سهم سوابق تحصیلی خود را در کنکور افزایش دهند، بدون اینکه نمره قبلی آن ها از بین برود.

سایر شرایط پذیرش در دانشگاه فرهنگیان (به جز معدل)

ورود به دانشگاه فرهنگیان صرفاً به داشتن معدل مناسب محدود نمی شود و داوطلبان باید از مجموعه شرایط دیگری نیز برخوردار باشند. این شرایط به طور جامع در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری قید می شوند و عدم احراز هر یک از آن ها می تواند مانع پذیرش باشد.

۴.۱. حداقل تراز علمی لازم

داوطلبان باید حداقل تراز علمی لازم را در کنکور سراسری کسب کنند تا مجاز به انتخاب رشته های دانشگاه فرهنگیان شوند. این تراز، معیار اصلی سنجش توانایی علمی داوطلب در رقابت کنکور است. در حال حاضر، حداقل تراز مورد نیاز برای ورود به دانشگاه فرهنگیان، ۶۵۰۰ (یا در برخی موارد ۶۰۰۰ بر اساس آخرین اطلاعیه ها) است. کسب این تراز، نشان دهنده آمادگی علمی داوطلب برای تحصیل در این دانشگاه و ایفای نقش معلمی در آینده است. این تراز، پس از اعمال تأثیر سوابق تحصیلی و نمرات آزمون سراسری، محاسبه می گردد.

۴.۲. شرایط سنی

شرط سنی یکی دیگر از موانع یا تسهیل کننده های ورود به دانشگاه فرهنگیان است. برای کنکور سال ۱۴۰۴، حداکثر سن مجاز برای ثبت نام و پذیرش در دانشگاه فرهنگیان، ۲۴ سال تمام در زمان ثبت نام کنکور است. این شرط سنی در سال های اخیر دستخوش تغییراتی شده و از ۲۲ به ۲۴ سال افزایش یافته است تا فرصت بیشتری برای داوطلبان علاقه مند فراهم شود. لازم است داوطلبان تاریخ دقیق تولد خود را با معیار اعلامی سازمان سنجش منطبق کنند.

۴.۳. شرط بومی گزینی

دانشگاه فرهنگیان با هدف تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش در هر منطقه، از سیاست بومی گزینی پیروی می کند. این به این معناست که داوطلب باید بومی منطقه (شهرستان یا استان) کد رشته محل انتخابی خود باشد. هدف از این شرط، تضمین خدمت رسانی معلمان در مناطق بومی خود و کاهش مشکلات جابجایی و اسکان است. بومی گزینی می تواند شانس قبولی داوطلبان بومی را در رشته محل های مورد نظرشان افزایش دهد.

۴.۴. سلامت جسمانی و روانی

حرفه معلمی نیازمند سلامت کامل جسمانی و روانی است. داوطلبان پس از کسب تراز لازم و دعوت به مصاحبه، مورد معاینات دقیق پزشکی و ارزیابی های روانشناختی قرار می گیرند. معیارهای اصلی سلامت جسمانی شامل قدرت بینایی کافی (بدون نقص عمده)، قدرت شنوایی مطلوب (توانایی شنیدن صداهای معمولی با آستانه شنوایی بالاتر از ۳۰ دسی بل)، توانایی گفتاری صحیح (عدم لکنت زبان یا اختلالات گفتاری مؤثر)، و عدم ابتلا به بیماری های خاصی که مانع از ایفای وظایف معلمی شود، است. سلامت روانی نیز از طریق مصاحبه و تست های روان شناختی ارزیابی می شود تا اطمینان حاصل شود داوطلب از ثبات شخصیتی و آمادگی روانی لازم برای تعامل با دانش آموزان و محیط آموزشی برخوردار است.

۴.۵. عدم تعهد خدمت و استخدام

داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان نباید در هیچ سازمان دولتی یا غیردولتی، رابطه استخدامی یا تعهد خدمت (دائم یا موقت) داشته باشند. این شرط از زمان آغاز تا پایان دوره تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و پس از آن، به دلیل تعهد خدمت دانشجویان به آموزش و پرورش، لازم الاجرا است. دانشجویان فرهنگیان پس از فارغ التحصیلی به صورت معلم رسمی در آموزش و پرورش استخدام می شوند و از بدو ورود به دانشگاه، حقوق دریافت کرده و متعهد به خدمت می شوند.

۴.۶. فرآیند مصاحبه و گزینش

پس از کسب تراز علمی و احراز شرایط اولیه از جمله معدل، داوطلبان چند برابر ظرفیت برای مصاحبه و گزینش دعوت می شوند. این مرحله شامل مصاحبه های عمومی (عقیدتی، سیاسی، اجتماعی) و تخصصی (شایستگی های معلمی، میزان انگیزه و علاقه، توانایی های ارتباطی و…) است. گزینش نیز ابعاد شخصیتی و اخلاقی داوطلب را مورد بررسی قرار می دهد. موفقیت در این مرحله، که دارای ضریب بالایی در پذیرش نهایی است، به اندازه کسب رتبه خوب در کنکور اهمیت دارد. آمادگی برای این مرحله از طریق مطالعه اطلاعات عمومی، مباحث فرهنگی و اجتماعی، و تمرین مهارت های ارتباطی توصیه می شود.

تاثیر سهمیه ها (ایثارگران، رزمندگان) بر شرط معدل

سهمیه ها، به ویژه سهمیه ایثارگران (۲۵ درصد و ۵ درصد) و رزمندگان، نقش مهمی در فرآیند پذیرش کنکور سراسری ایفا می کنند و می توانند شانس قبولی داوطلبان واجد شرایط را افزایش دهند. با این حال، در خصوص تأثیر این سهمیه ها بر شرط معدل دانشگاه فرهنگیان، ابهامات و تصورات نادرستی وجود دارد که باید شفاف سازی شود.

باید به وضوح بیان کرد که سهمیه ها (اعم از ایثارگران، رزمندگان و سایر سهمیه ها) هیچ گونه تأثیری بر «حداقل معدل لازم» برای ورود به دانشگاه فرهنگیان ندارند. شرط معدل کل دیپلم حداقل ۱۴، برای تمامی داوطلبان، صرف نظر از نوع سهمیه ای که از آن برخوردار هستند، یکسان و الزامی است. به عبارت دیگر، داوطلبان دارای سهمیه نیز باید همچون داوطلبان آزاد، حداقل معدل کل ۱۴ را در دیپلم خود کسب کرده باشند تا مجاز به انتخاب رشته فرهنگیان و ادامه فرآیند پذیرش شوند. این موضوع، بارها از سوی مراجع رسمی تأکید شده است تا از هرگونه سوءتفاهم جلوگیری شود.

مزایای سهمیه ها در مراحل دیگری از فرآیند پذیرش اعمال می شود. به طور مثال، داوطلبان دارای سهمیه، عموماً با تراز علمی پایین تر در کنکور نیز شانس دعوت به مصاحبه و قبولی در رشته های فرهنگیان را دارند. همچنین، در مرحله مصاحبه و گزینش نیز ممکن است سهمیه، به عنوان یک امتیاز مثبت تلقی شود و در رقابت نهایی، به کمک داوطلب بیاید. بنابراین، نقش سهمیه ها در تسهیل قبولی، بیشتر در بخش تراز علمی و مرحله مصاحبه است، نه در تغییر یا کاهش حداقل معدل ورودی. این رویکرد تضمین می کند که تمامی معلمان آینده، از حداقل سطح توانایی تحصیلی لازم برخوردار باشند.

کنکور اختصاصی فرهنگیان و آینده پذیرش (۱۴۰۴ به بعد)

نظام جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان همواره دستخوش تغییرات و بازنگری ها بوده است. در سال های اخیر، بحث ها و گمانه زنی های جدی در خصوص برگزاری «کنکور اختصاصی فرهنگیان» برای پذیرش دانشجو در این دانشگاه، مستقل از کنکور سراسری عمومی، مطرح شده است. این تغییر، می تواند تحولی اساسی در شیوه جذب معلم در کشور ایجاد کند.

بر اساس اخبار و اطلاعات غیررسمی منتشر شده از منابع آگاه، احتمال قوی وجود دارد که از سال ۱۴۰۴ به بعد، شیوه پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان تغییر کند. این تغییر ممکن است در قالب برگزاری یک آزمون مستقل و اختصاصی برای دانشگاه فرهنگیان باشد که کاملاً از کنکور سراسری عمومی جداگانه برگزار شود. در این صورت، داوطلبان علاقه مند به حرفه معلمی، علاوه بر شرکت در کنکور سراسری (برای سوابق تحصیلی و برخی دروس عمومی)، باید در این آزمون اختصاصی نیز شرکت کنند.

این تغییرات احتمالی، می تواند تأثیرات مهمی بر شرط معدل و سایر شرایط پذیرش داشته باشد. در صورت برگزاری آزمون اختصاصی، ممکن است ضرایب دروس مرتبط با شایستگی های معلمی و استعداد معلمی در این آزمون، پررنگ تر شود و تأثیر نمرات سوابق تحصیلی و معدل نیز در این آزمون جدید، بازتعریف گردد. همچنین، احتمال دارد حداقل تراز یا معدل خاصی برای این آزمون اختصاصی تعریف شود. این رویکرد، به آموزش و پرورش امکان می دهد تا با دقت بیشتری، افرادی را انتخاب کند که از همان ابتدا، علاوه بر توانایی علمی، از «شایستگی های معلمی» و «استعداد تدریس» نیز برخوردار باشند.

با توجه به عدم قطعیت کامل در جزئیات این تغییرات تا زمان انتشار اطلاعیه های رسمی، داوطلبان کنکور ۱۴۰۴ و سال های آتی باید ضمن پیگیری اخبار از مراجع رسمی نظیر سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش، بر کسب بالاترین نمرات در امتحانات نهایی و آمادگی جامع برای کنکور سراسری تمرکز کنند. این آمادگی، در هر صورت، بنیاد لازم برای موفقیت در هر نوع آزمون ورودی خواهد بود.

سوالات متداول

آیا معدل کتبی نهایی برای فرهنگیان اهمیت دارد؟

معدل کتبی نهایی به صورت مستقیم برای احراز شرط حداقل معدل ورودی فرهنگیان ملاک نیست. ملاک اصلی، معدل کل دیپلم (میانگین سه سال دهم، یازدهم و دوازدهم) است که باید حداقل ۱۴ باشد. با این حال، نمرات کتبی نهایی به شدت در سوابق تحصیلی تأثیرگذار هستند و با سهم ۵۰ درصدی در تراز نهایی کنکور، نقش بسیار مهمی در قبولی شما در دانشگاه فرهنگیان ایفا می کنند.

آیا شرط معدل فرهنگیان برای رشته های علوم انسانی بیشتر است؟

خیر، بر اساس آخرین اعلام رسمی سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش، حداقل معدل کل دیپلم ۱۴ برای تمامی گروه های آزمایشی (تجربی، ریاضی و انسانی) یکسان است و تفاوتی بین رشته ها وجود ندارد.

اگر معدلم پایین تر از ۱۴ باشد، هیچ شانسی برای فرهنگیان ندارم؟

اگر معدل کل دیپلم شما کمتر از ۱۴ باشد، ابتدا باید از طریق «طرح ترمیم معدل» اقدام به افزایش نمرات خود در دروس امتحانات نهایی کنید. نمره جدیدی که از این طریق کسب می کنید، برای سازمان سنجش ارسال شده و در محاسبه سوابق تحصیلی شما برای کنکور لحاظ می شود (بالاترین نمره بین نمره اصلی و نمره ترمیم شده). در صورت رسیدن معدل کل دیپلم به حداقل ۱۴ از این طریق، شانس انتخاب رشته و پذیرش در فرهنگیان را خواهید داشت.

آیا احتمال تغییر شرط معدل برای سال های بعد وجود دارد؟

بله، قوانین و شرایط پذیرش در دانشگاه فرهنگیان، مانند بسیاری از مقررات آموزشی دیگر، ممکن است در سال های آینده دستخوش تغییر شود. این تغییرات معمولاً با هدف بهینه سازی فرآیند جذب معلم و پاسخگویی به نیازهای آموزش و پرورش صورت می گیرد. به داوطلبان توصیه می شود همواره آخرین اطلاعیه ها و دفترچه های راهنمای منتشر شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت آموزش و پرورش را به دقت مطالعه کنند.

من فارغ التحصیل نظام قدیم هستم، شرط معدل برای من چگونه است؟

برای فارغ التحصیلان نظام قدیم، ملاک معدل، معدل کل دیپلم و پیش دانشگاهی آنها است که باید معادل با حداقل معدل ۱۴ نظام جدید باشد. جزئیات دقیق و نحوه محاسبه معدل برای این دسته از داوطلبان در دفترچه راهنمای کنکور سراسری به صورت کامل تشریح می شود و ممکن است نیاز به ایجاد سوابق تحصیلی جدید در برخی دروس داشته باشند.

دکمه بازگشت به بالا