بیمه مسئولیت در سفرهای خارجی چه کسانی نیاز به آن دارند؟
بیمه مسئولیت اردو و تورهای گردشگری
معرفی:
بیمهمسئولیت:سفر همواره میتواند با حوادثی همراه باشد اما در تورهای طبیعتگردی از آنجا که همه گروه از توانایی و آگاهی و تجربه یکسانی برخوردار نیستند، احتمال رخ دادن چنین اتفاقاتی بسیار بالا میرود. به همین دلیل برگزارکنندگان این تورها از بیمه حوادث و مسئولیت برای پرداخت خسارتهای احتمالی استفاده میکنند. در صورتی که برای یکی از مسافران تور اتفاقی رخ دهد، خسارات آن بر عهده صاحبان آژانس مسافرتی میباشد. بیمه نامه مسئولیت آژانسهای مسافرتی (ویژه تورهای سیاحتی- زیارتی) به منظور پوشش خسارتهای جانی احتمالی برای مسافران تورهای سیاحتی و زیارتی صادر میشود. از این رو کلیه مسئول آژانس مسافرتی که مالکیت تور را به عهده دارد در قبال مراجعهکنندگان به آژانس ها به این بیمه نامه نیاز دارند.
اهداف بیمه نامه
مسئولیت افرادی که با تورهای سیاحتی- زیارتی به سفر میپردازند، بر عهده مسئول آژانس مسافرتی است که مالکیت تور را به عهده دارد. از این رو در صورتی که برای یکی از مسافران تور اتفاقی رخ دهد، خسارات آن بر عهده صاحبان آژانس مسافرتی میباشد. بیمه نامه مسئولیت آژانسهای مسافرتی (ویژه تورهای سیاحتی- زیارتی) به منظور پوشش خسارتهای جانی احتمالی برای مسافران تورهای سیاحتی و زیارتی صادر میشود.
مخاطبان بیمه نامه
کلیه مسئول آژانس مسافرتی که مالکیت تور را به عهده دارد در قبال مراجعهکنندگان به آژانس ها به این بیمه نامه نیاز دارند.
حداقل تعهدات
مدت بیمهنامه با توافق بیمهگزار و بیمهگر از ساعت ۲۴ روز آغاز تا ساعت ۲۴ روز پایان اعتبار بیمهنامه میباشد. زمان آغاز تعهدات در بیمهنامه درج شده و از ساعات ۲۴ میباشد.
شرایط عمومی و اختصاصی
۱- عوامل مستقیم یا غیرمستقیم جنگ داخلی و خارجی (اعم از اینکه جنگ اعلان شده یا نشده باشد)، تهاجم، عملیات خصمانه، اعتصاب، شورش، اغتشاش، کودتا، حکومت نظامی، محاصره، تصرف و یا اقدامات احتیاطی دولت و یا هر مقام مملکتی دیگر، مشارکت شخص و یا اشخاص در مناقشات کارگاهی و یا اعتراضات خصمانه توسط شخص و یا اشخاص در رابطه با تشکیلات سیاسی
۲- عوامل مستقیم یا غیرمستقیم در رابطه با قصد و اقدام هرگونه تشکیلات و یا جماعت و گروه بمنظور براندازی دولت قانونی و یا عملیات تروریستی و مشابع
۳- خسارت مستقیم و غیر مستقیم ناشی از انفجارات اتمی و تشعشعات هسته ای
۴- عمد بیمه گذار در تحقق خطر
۵- نزاع و زد و خورد
۶- خسارتهای وارده به اموال متعلق به پیمانکار یا پیمانکاران یا صاحب کار یا هر موسسه دیگری که در انجام کار دخالت دارند یا کارکنان یا کارگران این اشخاص و موسسات، همچنین خسارت وارد به اموالی که در اختیار یا در امانت یا تحت مراقبت آنان باشد.
تعهدات و خسارات تحت پوشش
جبران خسارت های بدنی و مالی وارد به استفاده کنندگان از تورهای مسافرتی در جریان اجرای وظایف بیمه گذار در محل مورد بیمه که منجر به مسئولیت بیمه گذار گردد با رعایت شرایط و مندرجات بیمه نامه.
خسارت ها شامل :
۱- هزینه پزشکی
۲-نقص عضو
۳-فوت
۴- مالی
استثنائات
۱-خسارات ناشی از عمد و تقلب بیمه گذار
۲-خسارات ناشی ازنزاع و درگیری
۳-خسارات ناشی ازحوادث دریا
۴-خسارات ناشی ازعملیات خرابکارانه و تروریستی
برای دریافت خسارت چه مدارکی مورد نیاز است؟
اگر فوت رخ نداده باشد :
مدارک زیر از بیمهگذار/زیان دیده/نمایندگان بیمه گذار تحویل گرفته میشود:
- صورتحساب بیمارستان
- قبوض پرداختی
- شرح عمل جراحی
- خلاصه پرونده بیمارستان
- شناسنامه و کپی شناسنامه مصدوم
- کارت ملی و کپی کارت ملی مصدوم
- فرم “گواهی پزشک معالج” تکمیل شده
- مدرک تایید کننده سمت فرد در مکان مذکور
- به بیمهشده شفاها اعلام میشود که برای معاینه به پزشک بیمه مراجعه نماید.
- بعد از معاینه، پزشک معالج میزان نقص بیمهشده را طی نامهای به اطلاع کارشناس اداره خسارت میرساند.
اگر فوت رخ داده باشد :
مدارک زیر از بیمهگذار/زیان دیده/نمایندگان بیمه گذار تحویل گرفته میشود:
- کپی برابر اصل گواهی فوت
- کپی برابر اصل شناسنامه باطلشده
- کپی برابر اصل گذارش نیروی انتظامی
- کپی برابر اصل بازپرس کار و امور اجتماعی
- کپی برابر اصل گذارش پزشکی قانونی (معاینه جسد)
- کپی برابر اصل گواهی حصر وراثت
- مدرک تایید کننده سمت فرد در مکان مذکور
فرآیند دریافت خسارت
۱- بیمهگزار نامه اعلام خسارت را به اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تحویل میدهد.
۲- مدارک مورد نیاز توسط کارشناس اداره خسارت در زمان بازدید و یا بعد از بازدید طی نامهای به اطلاع بیمهگزار رسانده میشود.
بیمهگزار مدارک لازم را به اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تحویل میدهد.
۳- خسارت بر اساس مدارک تحویل شده در اداره خسارت تعیین و در فرم “خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مسئولیت مدنی” ذکر میشود. محاسبات خسارت پرداختی در پایین این فرم به طور کامل ذکر میشود.
۴- قسمت اطلاعات اولیه فرم “استعلام پرداخت حقبیمه” توسط کارشناس اداره خسارت بیمهنامههای مسئولیت تکمیل شده و فرم به بیمهگزار تحویل داده میشود.
۵- بیمهگزار پس از مراجعه به اداره کل حسابداری و آمار و تحویل فرم “استعلام پرداخت حقبیمه”، فرم تکمیل شده استعلام حقبیمههای پرداختی خود را دریافت مینماید.
۶- خسارت قابل پرداخت بر اساس اطلاعات مندرج در فرم “خلاصه مشخصات پرونده بیمههای مسئولیت مدنی” بیمههای مسئولیت مدنی و نیز اطلاعات پرداختهای قبلی در سیستم اطلاعاتی سامان محاسبه میشود.
۷- حواله پرداخت خسارت در چند نسخه صادر و مهر و امضا میگردد. در صورتی که بیمهگزار بخواهد حواله پرداخت خسارت را تحویل بگیرد، باید گواهی محضری مبنی بر پرداخت خسارت به بیمهشده (خسارتدیده) را ارائه نماید.
۸- دو برگ از حواله صادر شده و نیز فرم “مفاساحساب (رسید دریافت وجه)” به بیمهگزار- بیمهشده- نماینده قانونی بیمهشده تحویل داده میشود تا با ارائه آن به اداره کل حسابداری و آمار، چک خسارت خود را دریافت نماید.
حداکثر مدت تشکیل پرونده
از آنجائیه که در کلیه بیمه های مسئولیت مدنی بدون استثنا بیمه گذار موظف است به محض اطلاع از هرگونه ادعا علیه خود بلافاصله حداکثر ظرف مدت ۵ روز بیمه کننده را بصورت کتبی مطلع نموده و تشکیل پرونده خسارت نماید لذا ضروریست در ابتدا به اطلاع بیمه شونده محترم رسانده شود که موظف هستند در مدت تعیین شده نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند و سایر مدارک را بعدا به بیمه گر ارائه نمایند . بنابراین مدارکی که در زیر توضیح داده خواهد شد بعد از مرحله اعلام کتبی خسارت و تشکیل پرونده میباشد و نه لزوماً اینکه بیمه شونده ابتدا مدارک را بصورت کامل تهیه نماید و بعداً جهت تشکیل پرونده مراجعه نماید بنابراین در کلیه بیمه نامه ها تکرار و شرح مرحله فوق خودداری میگردد .
مراحل صدور
۱- ابتدا بایستی فرم پیشنهاد توسط متقاضی پوشش بیمه مسئولیت مدنی حرفه ای مدیران تورهای مسافرتی ، بطور کامل تکمیل گردد.
۲- پرسشنامه بایستی در دفتر دبیرخانه ثبت و شماره و تاریخ ورود بر روی آن درج گردد.
۳- نسبت به تعیین حدود پوششهای بیمه ای مورد درخواست ( توسط متقاضی) اقدام گردد.
۴- پرسشنامه نهایتا با قید تاریخ و نام و نام خانوادگی متقاضی و امضا وی تکمیل گردد.( پرسشنامه های مربوط به اشخاص حقوقی باید به مهر و امضا مسئولین برسد.)
۵- پس از اعلام نرخ و شرایط به متقاضی و در صورت تایید بیمه گذار اقدام به صدور بیمه نامه در سیستم نموده و پس از اخذ حق بیمه چاپ بیمه نامه و رسید حق بیمه تحویل داده می شود.
۶- بایگانی صدور شامل رونوشت بیمه نامه،رسید حق بیمه و فرم پیشنهاد و در صورت وجود بیمه نامه سال قبل