روح جنین در چند هفتگی

وکیل

روح جنین در چند هفتگی

روح جنین بر اساس متون دینی اسلام، به طور عمده پس از ۱۲۰ روز (چهار ماه کامل) از زمان انعقاد نطفه در بدن او دمیده می شود. این زمان، که تقریباً معادل پایان هفته ۱۷ تا آغاز هفته ۱۹ بارداری (بر اساس محاسبه از اولین روز آخرین قاعدگی) است، نقطه عطفی در تکامل جنین محسوب می گردد. این مسئله حساس و بنیادین، همواره مورد توجه خانواده ها و علاقه مندان به مباحث خلقت بوده است.

پرسش از زمان دقیق دمیده شدن روح در جنین، یکی از مهم ترین و عمیق ترین مباحث در حوزه های دین شناسی، فقه و حتی پزشکی است که ابهامات و دیدگاه های متفاوتی را در اذهان ایجاد می کند. درک این مرحله از آفرینش انسان نه تنها از منظر اعتقادی اهمیت دارد، بلکه پیامدهای عملی فراوانی در احکام شرعی و تصمیم گیری های اخلاقی مرتبط با دوران بارداری، به ویژه در موضوع سقط جنین، به همراه دارد. این مقاله با هدف ارائه پاسخی جامع، دقیق و مستند، به بررسی زمان دمیده شدن روح جنین از دو منظر گران سنگ آیات قرآن کریم و روایات معصومین (ع) و همچنین یافته های علم پزشکی نوین خواهد پرداخت.

مراحل خلقت انسان در قرآن کریم و احادیث اسلامی

آیات قرآن کریم و احادیث پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع)، مراحل شگفت انگیز خلقت انسان را از ابتدای شکل گیری نطفه تا تکامل نهایی و دمیده شدن روح، با دقتی بی نظیر ترسیم می کنند. این منابع، بستر اصلی درک ما از زمان دمیده شدن روح و مفهوم حیات در جنین را فراهم می آورند.

نگاه قرآن به سیر تکامل جنین

قرآن کریم در آیاتی متعدد، از جمله آیات ۱۲ تا ۱۴ سوره مؤمنون، مراحل تکوین انسان را به تفصیل بیان می کند. این آیات، تصویری منسجم از سیر تدریجی خلقت جنین ارائه می دهند:

«وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ ﴿۱۲﴾ ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ ﴿۱۳﴾ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ ﴿۱۴﴾»

این آیات به ترتیب به مراحل «نطفه» (مایع منی)، «علقه» (خون بسته شده)، «مضغه» (پاره گوشت)، شکل گیری «عظام» (استخوان ها) و سپس پوشانده شدن استخوان ها با «لحم» (گوشت) اشاره دارند. اوج این سیر تکامل در عبارت «ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ» متجلی می شود که بسیاری از مفسرین و علمای اسلام آن را به معنای دمیده شدن روح و ایجاد یک آفرینش کاملاً جدید و متفاوت تفسیر کرده اند. این مرحله، مرز بین حیات مادی صرف و ورود به مرتبه عالی تر حیات انسانی است.

در آیه ۸ و ۹ سوره سجده نیز خداوند متعال به این سیر اشاره می کند: «ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلَالَةٍ مِّن مَّاءٍ مَّهِينٍ ﴿۸﴾ ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ ﴿۹﴾». این آیه نیز بر مرحله «نفخ روح» پس از «تسویه» و کامل شدن خلقت جسمانی تأکید دارد و قابلیت های والای انسانی از جمله سمع، ابصار و افئده (شنوایی، بینایی و قلب و ادراک) را نتیجه این نفخ می داند.

روایات معصومین (ع) و تأیید زمان دمیدن روح

برای درک دقیق تر منظور قرآن کریم از «خلقا آخر»، به روایات اهل بیت (ع) رجوع می کنیم که مفسران حقیقی کلام الهی هستند. حدیث مشهوری از پیامبر اکرم (ص) در این زمینه وجود دارد که زمان بندی این مراحل را مشخص می کند:

«إِنَّ أَحَدَكُمْ یُجْمَعُ خَلْقُهُ فِی بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِینَ یَوْمًا نُطْفَةً، ثُمَّ یَكُونُ عَلَقَةً مِثْلَ ذلِكَ، ثُمَّ یَكُونُ مُضْغَةً مِثْلَ ذلِكَ، ثمَّ یُرْسَلُ إلَیْهِ الْمَلَكُ فَیَنْفُخُ فیهِ الرُّوحَ، وَیُؤمَرُ بأرْبَعِ کَلِمَاتٍ: بِکَتْبِ رِزْقِهِ وَأَجَلِهِ وَعَمَلِهِ وَشَقِیٌّ أوْ سَعِیدٌ.»

این حدیث تصریح می کند که هر یک از مراحل نطفه، علقه و مضغه، چهل روز به طول می انجامد. پس از اتمام این سه مرحله که مجموعاً ۱۲۰ روز می شود، فرشته ای مأمور می شود تا روح را در جنین بدمد و سرنوشت او (روزی، اجل، عمل، و سعادت یا شقاوت) را رقم زند. این روایت، دلالت روشنی بر این دارد که دمیده شدن روح پس از ۱۲۰ روز یا ۴ ماه کامل از زمان انعقاد نطفه صورت می گیرد. امام باقر (ع) نیز در روایتی مشابه، این زمان را تأیید کرده و فرموده اند: «إن النطفة تكون في الرحم أربعين يوما ثم تصير علقة أربعين يوما ثم تصير مضغة أربعين يوما فإذا كمل أربعة أشهر بعث اللَّه ملكين خلاقين….»

برخی از فقها و مفسران نیز به استناد روایات دیگری، زمان دمیده شدن روح را کمی زودتر، مثلاً ۴۰ یا ۴۲ روز پس از انعقاد نطفه دانسته اند. اما نظر غالب و مشهور در میان فقهای شیعه و اهل سنت، همان ۱۲۰ روز یا ۴ ماه کامل است. این اجماع فقهی، بر پایه روایات قوی تر و تطابق آن ها با مراحل تکوین جنین در قرآن شکل گرفته است.

جمع بندی دیدگاه دینی: اجماع بر ۱۲۰ روز

بر اساس بررسی آیات قرآن کریم و احادیث معصومین (ع)، می توان نتیجه گرفت که دیدگاه غالب و مورد تأیید بسیاری از علمای اسلام، دمیده شدن روح در جنین پس از تکمیل ۱۲۰ روز از زمان انعقاد نطفه است. این زمان معادل ۴ ماه کامل می باشد. پیش از این مرحله، جنین اگرچه موجودی زنده و دارای حیات است، اما این حیات در مرتبه «حیات نباتی» (رشد و نمو) قرار دارد. دمیده شدن روح، جهشی عظیم در آفرینش جنین ایجاد کرده و او را به مرتبه «حیات انسانی» وارد می کند، حیاتی که با قابلیت های ادراکی، حسی، حرکتی ارادی و اختیار همراه است.

زمان دقیق دمیده شدن روح: ۱۲۰ روز یا ۴ ماه کامل (تقویم بارداری)

تعیین زمان دقیق دمیدن روح در جنین، با توجه به تفاوت در مبدأ محاسبه (زمان لقاح یا اولین روز آخرین قاعدگی)، نیازمند توضیحی روشن است تا ابهامات موجود برطرف گردد و زمان تقریبی آن در تقویم بارداری نیز مشخص شود.

نحوه محاسبه ۱۲۰ روز از لقاح تا تقویم بارداری

مبنای ۱۲۰ روز یا ۴ ماه کامل برای دمیده شدن روح در جنین، از لحظه «انعقاد نطفه» یا «لقاح» محاسبه می شود. این لحظه، زمانی است که اسپرم و تخمک با یکدیگر ترکیب شده و زیگوت را تشکیل می دهند. از آنجایی که تعیین دقیق زمان لقاح برای عموم مردم دشوار است، پزشکان و متخصصان زنان و زایمان معمولاً از روش محاسبه بر اساس «اولین روز آخرین قاعدگی» (LMP – Last Menstrual Period) استفاده می کنند.

دوره بارداری معمولاً ۴۰ هفته از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می شود. این در حالی است که لقاح معمولاً حدود ۱۴ روز پس از اولین روز آخرین قاعدگی رخ می دهد. بنابراین، اگر بخواهیم ۱۲۰ روز را از زمان لقاح محاسبه کنیم، باید تقریباً دو هفته (۱۴ روز) به آن اضافه کنیم تا به معیار LMP نزدیک شویم. با این حساب:

  • ۱۲۰ روز از زمان لقاح = ۱۷ هفته و ۱ روز (تقریباً) از زمان لقاح
  • با افزودن تقریبی ۱۴ روز به عنوان فاصله بین LMP و لقاح: ۱۷ هفته و ۱ روز + ۲ هفته = ۱۹ هفته و ۱ روز از LMP

به این ترتیب، ۱۲۰ روز از زمان لقاح تقریباً مصادف با پایان هفته ۱۷ تا آغاز هفته ۱۹ بارداری بر اساس محاسبه از اولین روز آخرین قاعدگی (LMP) است. این بازه زمانی، به دلیل تفاوت های فردی در چرخه قاعدگی و زمان دقیق تخمک گذاری، ممکن است کمی متغیر باشد. لذا، متخصصان تأکید دارند که این محاسبه، تخمینی است و برای تعیین دقیق تر، مشورت با پزشک معالج ضروری است.

تبیین هفته های تقریبی بارداری (بر اساس LMP)

با توجه به توضیحات بالا، می توانیم زمان دمیده شدن روح را در هفته های بارداری به شرح زیر بیان کنیم:

  1. از منظر لقاح: حدوداً پایان هفته ۱۵ تا آغاز هفته ۱۷ پس از لقاح، روح در جنین دمیده می شود.
  2. از منظر اولین روز آخرین قاعدگی (LMP): حدوداً پایان هفته ۱۷ تا آغاز هفته ۱۹ بارداری، روح در جنین دمیده می شود.

این بازه زمانی، از اهمیت ویژه ای در فقه اسلامی برخوردار است؛ چرا که احکام مربوط به سقط جنین و دیه، قبل و بعد از این زمان، تفاوت های اساسی پیدا می کنند.

تفاوت دیدگاه ها درباره ۴۰ روز یا ۴۲ روز

اگرچه دیدگاه مشهور و غالب در میان فقها، دمیدن روح در ۱۲۰ روزگی است، اما در برخی منابع، از زمان های دیگری مانند ۴۰ روز، ۴۲ روز یا ۴۵ روز نیز صحبت شده است. این اختلافات عمدتاً به تفاوت در تفسیر روایات یا نگاه به مراحل اولیه حیات جنین بازمی گردد.

  • دیدگاه ۴۰ روزگی: برخی از فقهای اهل سنت، به استناد روایاتی که به مدت ۴۰ روز برای هر مرحله (نطفه، علقه، مضغه) اشاره دارند و پس از آن دمیده شدن روح را مطرح می کنند، اعتقاد دارند که روح در حدود ۴۰ تا ۴۲ روزگی دمیده می شود. این گروه، حدیث مشهور ۱۲۰ روزه را به گونه ای دیگر تفسیر می کنند یا آن را ناظر به کمال نهایی جسمانی جنین می دانند نه صرفاً دمیدن روح.
  • دیدگاه ۴۲ روزگی: برخی دیگر نیز به نقل از برخی روایات، ۴۲ روز را زمان دمیده شدن روح دانسته اند.

با این حال، لازم به ذکر است که در فقه شیعه، تأکید بر ۱۲۰ روزگی است و روایات متعدد، از جمله حدیث نبوی و امام باقر (ع) که پیش تر ذکر شد، این زمان را تأیید می کنند. حتی اگر جنین در ۴۰ روزگی علائم حیاتی داشته باشد، این «حیات نباتی» یا «حیوانی» است و نه «حیات انسانی» کامل که با دمیده شدن روح انسانی محقق می شود. از این رو، برای حفظ دقت و اعتبار علمی و فقهی، اتکاء به نظر مشهور و مستند به روایات قوی تر، یعنی ۱۲۰ روز، ارجحیت دارد.

مفهوم روح در جنین: از حیات نباتی تا حیات انسانی

درک مفهوم روح در جنین، کلید فهم تمایز مراحل مختلف حیات و اهمیت زمان دمیده شدن روح است. موجودیت جنین از لحظه لقاح دارای نوعی حیات است، اما این حیات در طول زمان تکامل می یابد و به مراتب بالاتر می رسد.

تمایز بین انواع حیات در جنین

از دیدگاه فلسفه اسلامی و حتی برخی دیدگاه های علمی، حیات دارای مراتب مختلفی است که در سیر تکامل جنین نیز قابل مشاهده است:

  1. حیات نباتی (گیاهی): از لحظه لقاح و تشکیل زیگوت، جنین دارای حیات نباتی است. این نوع حیات شامل توانایی های رشد، تکثیر سلولی، متابولیسم و تغذیه است. جنین در مراحل اولیه، اگرچه موجودی زنده است و در حال رشد و نمو می باشد، اما فاقد حس، حرکت ارادی و ادراک است. همانند گیاهان که رشد می کنند و تغذیه می شوند اما آگاهی و اراده ندارند.
  2. حیات حیوانی (نفس حیوانی): با تکامل سیستم عصبی و مغز جنین، و در مراحل بعدی رشد، جنین به تدریج توانایی های حیوانی مانند حس (پاسخ به محرک ها)، حرکت ارادی (هرچند ابتدایی) و برخی واکنش های غریزی را پیدا می کند. این مرحله قبل از دمیده شدن کامل روح انسانی است. برخی از فقها، حیات جنین قبل از ۱۲۰ روز را در این مرتبه یا ترکیبی از حیات نباتی و حیوانی می دانند.
  3. حیات انسانی (نفس ناطقه): دمیده شدن روح که در متون دینی بر ۱۲۰ روزگی تأکید شده، جنین را وارد مرحله حیات انسانی می کند. در این مرحله، جنین واجد نفس ناطقه (روح انسانی) می شود که منشاء قابلیت هایی چون تعقل، تفکر، اراده، اختیار، آگاهی از خود، ادراک مفاهیم انتزاعی و سایر ویژگی های منحصر به فرد انسان است. این همان «خلقا آخر» است که قرآن کریم به آن اشاره می کند.

بنابراین، جنین از ابتدا زنده است، اما نوع و مرتبه حیات آن متفاوت است. دمیده شدن روح، به معنای ورود جنین به مرتبه اعلای وجودی و کسب هویت کامل انسانی است.

انشاء خلقا آخر و جهش آفرینشی

عبارت قرآنی «ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ» در سوره مؤمنون، به یک تحول کیفی و جهش آفرینشی اشاره دارد. کلمه انشاء به معنای ایجاد چیزی از نو، با تربیتی خاص و مرحله ای جدید است، که با خلق (آفرینش صرف) تفاوت دارد. این تعبیر نشان می دهد که مرحله دمیده شدن روح، با مراحل قبلی که عمدتاً جسمانی بودند (نطفه، علقه، مضغه، استخوان، گوشت)، از اساس متفاوت است.

این تفاوت نه تنها در سطح مادی و جسمانی، بلکه در مرتبه وجودی جنین است. پیش از این مرحله، جنین از نظر جسمانی در حال کامل شدن است، اما پس از آن، قابلیت های جدید و والاتری در او پدیدار می شود که او را به موجودی با ظرفیت های بی نهایت انسانی تبدیل می کند. این نفخ روح، صرفاً یک فرایند طبیعی و مادی نیست، بلکه یک «فعل الهی» است که منجر به «ایجاد یک موجود دیگر» می شود. این موجود دیگر، همان انسان با تمام ابعاد روحانی و معنوی اش است که آماده پذیرش مسئولیت ها، درک حقایق و انتخاب مسیر زندگی می گردد.

همخوانی دیدگاه دینی با علم پزشکی نوین: چه اتفاقی در این دوره می افتد؟

اگرچه علم پزشکی قادر به مشاهده و اندازه گیری مستقیم «روح» نیست، اما تحولات چشمگیری که در دوره ۱۲۰ روزگی (تقریباً هفته های ۱۷ تا ۱۹ بارداری) در جنین رخ می دهد، نشان دهنده یک جهش تکاملی است که می تواند زمینه ساز پذیرش روح انسانی باشد.

تحولات جنینی در هفته های ۱۶ تا ۲۰ از منظر پزشکی

در اواخر سه ماهه اول و اوایل سه ماهه دوم بارداری، یعنی در بازه زمانی تقریبی هفته های ۱۶ تا ۲۰، جنین دستخوش تغییرات و تکاملات شگفت انگیزی می شود که نشان از افزایش پیچیدگی و سازمان یافتگی او دارد:

  • تکامل سیستم عصبی و مغز: در این دوره، مغز جنین به سرعت در حال رشد و توسعه است. ارتباطات عصبی پیچیده تر شده و فعالیت های مغزی افزایش می یابد. اگرچه هنوز تکامل کامل نیافته، اما زمینه ساز برای فعالیت های شناختی و حسی بیشتر فراهم می شود. ساختارهای مغزی مرتبط با پردازش حسی و حرکتی فعال تر می گردند.
  • افزایش حرکات جنین و حس شدن آن ها توسط مادر (Quickening): یکی از بارزترین نشانه های این دوره، افزایش قابل توجه حرکات جنین است. این حرکات از هفته ۱۶ تا ۲۲ (به طور معمول حدود هفته ۱۸ تا ۲۰ در بارداری اول و کمی زودتر در بارداری های بعدی) برای مادر قابل حس می شوند. این پدیده که به آن «کوئیکنینگ» (Quickening) گفته می شود، نشان دهنده تکامل سیستم عصبی-عضلانی و افزایش توانایی جنین در حرکت ارادی و هماهنگ است. حرکاتی مانند لگد زدن، چرخش و کش و قوس بدن، به تدریج قوی تر و مشخص تر می شوند.
  • رشد سریع اندام ها و کامل شدن فرم ظاهری: در این هفته ها، اندام های جنین رشد سریعی دارند و فرم ظاهری او به یک نوزاد کوچک شباهت بیشتری پیدا می کند. ناخن ها، موها، و حتی ابروها شروع به شکل گیری می کنند. پوست ضخیم تر شده و شروع به تولید ورنیکس کازئوزا (ماده چرب محافظ پوست) می کند.
  • شروع واکنش به محرک های بیرونی: جنین در این دوره قادر به واکنش به محرک های بیرونی مانند صداهای بلند و نور است. سیستم شنوایی به تدریج تکامل می یابد و جنین می تواند صداهای داخل و خارج رحم را بشنود و به آن ها واکنش نشان دهد. چشم ها نیز به نور حساسیت نشان می دهند.

نقش علم پزشکی در درک روح

علم پزشکی با ابزارهای خود، عمدتاً به مطالعه ابعاد مادی و جسمانی حیات می پردازد. بنابراین، نمی تواند به طور مستقیم «روح» را مشاهده، اندازه گیری یا تعریف کند. از منظر پزشکی، حیات از لحظه لقاح وجود دارد، اما پیچیدگی و سازمان یافتگی که در حوالی ۱۲۰ روزگی در جنین ظاهر می شود، نشان دهنده یک تحول بزرگ است. تکامل سیستم عصبی مرکزی، قابلیت های حرکتی و حسی پیشرفته تر، و آغاز واکنش های پیچیده تر، همگی می توانند به عنوان زیرساخت های لازم برای بروز «حیات انسانی» که با روح مرتبط است، تلقی شوند.

پزشکی نوین به تدریج به درک عمیق تری از پتانسیل های رشدی جنین دست یافته است. این تحقیقات نشان می دهند که در اواسط سه ماهه دوم، جنین نه تنها یک توده سلولی بلکه موجودی با سیستم های پیچیده و در حال رشد است که قابلیت های منحصر به فردی را بروز می دهد. اگرچه علم نمی تواند «نفخ روح» را به معنای دینی آن اثبات کند، اما تأیید می کند که این دوره زمانی با یک جهش تکاملی عمده در شکل گیری ویژگی های انسانی مرتبط است.

مکانیسم های ارتباطی جسم و روح

مفهوم ارتباط جسم و روح، همواره یکی از پیچیده ترین مسائل فلسفی و دینی بوده است. از دیدگاه اسلامی، روح نه تنها به جسم تعلق دارد، بلکه عامل حیات بخش و ادراک کننده آن است. زمانی که روح در جنین دمیده می شود، جسم جنین آمادگی لازم را برای پذیرش و ظهور آثار روح پیدا کرده است.

تکامل سیستم عصبی، مغز و اندام های حسی، در واقع بستر مادی لازم را برای بروز فعالیت های روحی فراهم می آورد. به عبارت دیگر، جسم جنین به مرحله ای از تکامل می رسد که می تواند «ابزار» و «تجلی گاه» روح انسانی باشد. روح به واسطه این ابزارها، قادر به ادراک، حس، حرکت ارادی و ظهور استعدادهای انسانی خود می شود. این رابطه، دوطرفه است؛ جسم بدون روح صرفاً کالبدی بی جان است و روح بدون جسم، در این عالم قادر به تجلی و فعالیت مادی نیست. بنابراین، همگامی تحولات جسمانی با زمان دمیده شدن روح، نشان دهنده حکمتی عمیق در آفرینش انسان است که بستر ظهور کامل هویت انسانی را فراهم می آورد.

پیامدهای دمیده شدن روح در احکام شرعی (سقط جنین، دیه و…)

زمان دمیده شدن روح در جنین، نقطه عطفی حیاتی در فقه اسلامی است و احکام شرعی متعددی، به ویژه در مورد سقط جنین و تعیین دیه، بر اساس این معیار تعیین می شوند. این موضوع حساسیت بالایی در تصمیم گیری های اخلاقی و فقهی دارد.

حرمت سقط جنین پس از ۱۲۰ روزگی

یکی از مهم ترین پیامدهای دمیده شدن روح در جنین، حرمت شدید سقط جنین پس از این مرحله است. بر اساس اجماع فقهای شیعه و اهل سنت، پس از ۱۲۰ روزگی (۴ ماه کامل) که روح انسانی در جنین دمیده می شود، جنین موجودی دارای روح و هویت انسانی کامل تلقی می شود. لذا، سقط جنین در این مرحله به منزله «قتل نفس محترمه» بوده و در اکثر مذاهب اسلامی، شدیداً حرام و دارای عقوبت شرعی است. این حرمت، مطلق است و جز در موارد استثنایی و اضطراری که جان مادر در خطر باشد، هیچ توجیهی برای آن پذیرفته نیست.

این حکم شرعی، مبنای بسیاری از قوانین در کشورهای اسلامی و توصیه های نهادهای بهداشتی و درمانی است که بر حفظ جان جنین پس از این مرحله تأکید دارند. احترام به حیات انسانی از این نقطه، اهمیت فوق العاده ای پیدا می کند.

حکم سقط جنین قبل از دمیدن روح

در مورد سقط جنین قبل از دمیده شدن روح (پیش از ۱۲۰ روزگی)، دیدگاه های متفاوتی در مذاهب اسلامی وجود دارد. در فقه شیعه، سقط جنین از لحظه انعقاد نطفه، حتی پیش از دمیده شدن روح، حرام است. اگرچه این عمل به منزله قتل نفس محترمه (که دیه کامل دارد) محسوب نمی شود، اما به دلیل از بین بردن یک «حیات بالقوه» و موجودی که در مسیر انسان شدن قرار دارد، گناه و حرام تلقی می گردد. دیه جنین در این مراحل، بر اساس پیشرفت تکوین جسمانی آن، کمتر از دیه کامل یک انسان است.

در مقابل، برخی فقهای اهل سنت، سقط جنین را قبل از دمیدن روح (به ویژه در ۴۰ روز اول) در صورت وجود عذر موجه، جایز می دانند. با این حال، حتی در این دیدگاه نیز، بدون عذر شرعی و موجه، سقط جنین مکروه یا حرام است. به طور کلی، هم در فقه شیعه و هم در فقه اهل سنت، سقط جنین عملی ناپسند و در بسیاری از موارد حرام شمرده می شود و حتی قبل از دمیدن روح نیز جنین دارای حرمت است.

دیه جنین در مراحل مختلف

دیه جنین، جبران خسارت مادی ناشی از سقط عمدی جنین است و میزان آن با توجه به مرحله رشد جنین و جنسیت احتمالی آن (در صورت مشخص بودن) متفاوت است. این تفاوت در دیه، به نوعی بازتاب دهنده ارزش و حرمت فزاینده جنین در مراحل مختلف تکامل است:

  1. پیش از دمیده شدن روح (قبل از ۱۲۰ روزگی):
    • نطفه: دیه آن کمتر است (مثلاً ۲۰ دینار یا مبلغ معادل آن).
    • علقه: دیه بیشتری دارد (مثلاً ۳۰ دینار).
    • مضغه: دیه آن بیشتر از علقه است (مثلاً ۴۰ دینار).
    • جنین استخوان بندی شده: دیه آن بیشتر است (مثلاً ۵۰ دینار).
    • جنین دارای گوشت و عظام: دیه بیشتری دارد (مثلاً ۶۰ دینار).
  2. پس از دمیده شدن روح (بعد از ۱۲۰ روزگی):
    • جنین پسر: دیه کامل انسان مذکر (مثلاً ۱۰۰۰ دینار طلا یا مبلغ معادل آن).
    • جنین دختر: دیه کامل انسان مؤنث (مثلاً ۵۰۰ دینار طلا یا مبلغ معادل آن).

این تفاوت ها به وضوح نشان می دهد که فقهای اسلامی، پس از دمیده شدن روح، جنین را به مثابه یک انسان کامل می دانند که دارای تمام حقوق یک فرد زنده است و از بین بردن آن، بالاترین میزان دیه را به همراه دارد. تعیین دیه، تأکیدی بر حرمت و ارزش جان انسان از لحظه دمیده شدن روح است.

استثنائات محدود در سقط جنین

با وجود حرمت قاطع سقط جنین، در فقه اسلامی استثنائات بسیار محدودی برای آن قائل شده اند که همواره با شروط سخت گیرانه و مشورت متخصصین دینی و پزشکی همراه است:

  • حفظ جان مادر: تنها موردی که در تمامی مذاهب اسلامی بر جواز سقط جنین (پیش از ۱۲۰ روزگی) اتفاق نظر وجود دارد، زمانی است که ادامه بارداری، قطعاً و مستقیماً به مرگ مادر منجر شود و هیچ راه دیگری برای نجات جان مادر نباشد. در این صورت، جان مادر بر جنین ارجحیت داده می شود، چرا که مادر «منبع اصلی حیات» است.
  • مشکلات شدید جنینی (قبل از دمیدن روح): در فقه شیعه، در صورتی که جنین به ناهنجاری های شدید و غیرقابل درمان مبتلا باشد که ادامه حیات او پس از تولد ممکن نباشد یا با رنج و مشقت فراوان همراه باشد (مثل برخی ناهنجاری های مغزی و قلبی بسیار شدید)، و این تشخیص توسط پزشکان متخصص تأیید شود، و مهم تر از همه، پیش از دمیده شدن روح (قبل از ۱۲۰ روزگی) باشد، با کسب اجازه از مراجع تقلید یا فتوای معتبر، ممکن است سقط جنین جایز شمرده شود. پس از دمیدن روح، حتی در صورت بیماری های لاعلاج، سقط جنین مطلقاً حرام است.
  • بارداری ناشی از تجاوز: در برخی دیدگاه ها و فقهای معاصر، در مورد بارداری ناشی از تجاوز، به خصوص اگر مادر از نظر روحی و روانی تحمل بارداری و بزرگ کردن فرزند را نداشته باشد و این امر پیش از دمیدن روح در جنین (زیر ۱۲۰ روز) اتفاق بیفتد، با کسب اجازه و بر اساس فتوای مرجع تقلید، ممکن است اجازه سقط داده شود. اما این مورد نیز با احتیاط فراوان و تنها در شرایط خاص مطرح می شود و پس از دمیدن روح، به هیچ وجه جایز نیست.

نکته مهم این است که این استثنائات، بسیار محدود و مشروط هستند و هرگز به معنای مجوز عمومی برای سقط جنین تلقی نمی شوند. تصمیم گیری در چنین مواردی باید همواره با مشورت فقهای آگاه و پزشکان متخصص و متدین صورت گیرد.

نتیجه گیری

بررسی جامع دیدگاه های دینی و یافته های علم پزشکی نوین نشان می دهد که زمان دمیده شدن روح جنین، به طور غالب و مشهور در ۱۲۰ روزگی یا ۴ ماه کامل از زمان انعقاد نطفه است. این زمان که تقریباً معادل پایان هفته ۱۷ تا آغاز هفته ۱۹ بارداری (بر اساس محاسبه از اولین روز آخرین قاعدگی) می باشد، نه تنها یک نقطه عطف زیستی، بلکه یک تحول عظیم وجودی در آفرینش انسان محسوب می شود.

قرآن کریم با تعبیر «خلقا آخر» و احادیث معصومین (ع) با تعیین ۱۲۰ روز پس از مراحل نطفه، علقه و مضغه، بر این جهش آفرینشی تأکید دارند. علم پزشکی نیز اگرچه نمی تواند روح را اندازه گیری کند، اما تحولات چشمگیر جنین در این دوره، از جمله تکامل سیستم عصبی، افزایش حرکات ارادی و واکنش به محرک ها، مؤید آمادگی جسم برای پذیرش و ظهور آثار حیات انسانی است. درک این مسئله، پیامدهای مهمی در احکام شرعی، به ویژه حرمت سقط جنین پس از دمیده شدن روح و تعیین دیه آن، به دنبال دارد. احترام به حیات از ابتدای شکل گیری و درک عظمت آفرینش انسان، وظیفه ای است که این شناخت عمیق تر به ما یادآور می شود.

دکمه بازگشت به بالا