عمومی

ساخت دستگاه رادیولوژی دیجیتالی با کمترین دوز اشعه دریافتی

ساخت دستگاه رادیولوژی دیجیتالی با کمترین دوز اشعه دریافتی

پژوهشگران یکی از شرکت های دانش بنیان ایران موفق به طراحی و ساخت دستگاه رادیولوژی دیجیتال شده اند؛ دستگاهی که بالاترین توان و قدرت جهت عکسبرداری و کمترین دوز اشعه دریافتی را دارد و می‌تواند تمام نیازهای  بخش‌های ICU و CCU و اورژانس را برطرف سازد.

مجید عرب، قائم مقام یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره دستگاه رادیولوژی دیجیتالی گفت: این دستگاه تشخیصی بیشتر برای بیمارانی استفاده می‌شود که قادر نیستند به بخش رادیولوژی مراجعه کنند بنابراین دستگاه را به بالین بیمار می‌برند؛ حمل و نقل این دستگاه کاملا راحت است. توان چرخشی بالایی دارد و می‌تواند به سمت عقب و جلو با سرعت کم یا زیاد حرکت کند.

این پژوهشگر افزود: در ساخت این دستگاه بیش از ۷۰۰ قطعه سخت افزاری بکار برده شده است. دستگاه رادیولوژی دیجیتالی از مزایایی همچون بالاترین کیفیت تصویر، فول موترایز، چرخش ۳۶۰ بازو و تیوب، پوزیشن دهی روان و کنترل حرکت‌های دستگاه از روی کاور تیوب، بالاترین توان و قدرت جهت عکس برداری و کمترین دوز اشعه دریافتی برخوردار است و می‌تواند تمام نیاز‌های  بخش‌های ICU و CCU و اورژانس را برطرف سازد.

وی اظهارکرد: این دستگاه قبلا از کشور‌هایی اروپایی، ژاپن و آمریکا وارد ایران می‌شد. همچنین به علت اعمال تحریم‌ها برای واردات آنها با مشکل مواجه بودیم. قیمت دستگاه‌های خارجی ۵۰ هزار یورو است، اما اکنون با ساخت این دستگاه با همان کیفیت، ضمن اشتغال‌زایی جوانان، ۱۰ تا ۱۲ هزار یورو صرفه جویی ارزی به همراه خواهیم آورد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات عمده ما طی چند سال اخیر برای اجرای این طرح، تامین مواد اولیه است. همچنین برای اخذ مجوز نیز مشکل داشتیم، زیرا دستگاه پزشکی است از اینرو هم باید مجوز‌های وزارت صمت، وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی را می‌گرفتیم که فرایند اخذ مجوز از هریک از آنها بسیار سخت بود. باید آزمایش‌های مختلفی را انجام می‌دادیم.

عرب گفت: بخش دیگر مشکلات مان مربوط به ساختار کشور است. کسی که برای ساخت این دستگاه، دانش و سرمایه اش را درگیر می‌کند با کسی که کار مونتاژ انجام می‌دهد، فرق دارد. شرکتی که با ۲۰ نفر نیروی انسانی کار مونتاژ را پیش می‌برد با شرکتی که ۱۵۰ نیروی متخصص در رشته فیزیک، الکترونیک، مکانیک و IT دارد، تفاوت بسیاری دارد. این شرکت با ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی از خروج نخبگان پیشگیری می‌کند و ارزآوری به همراه دارد.

وی یادآورشد: انتظار داریم، روند بروکراسی‌های اداری کمتر شود. به عنوان مثال سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت الزامات خودشان را در قالب یک پروانه تعریف کنند نه اینکه صفر تا صد مجوز وزارت بهداشت را دریافت کنیم و دوباره مراحل صفر تا صد مجوز سازمان انرژی اتمی را پشت سر بگذاریم.

دکمه بازگشت به بالا