عمومی

شفافیت اولین گام مبارزه با فساد است+ فیلم

گودرزی در گفت‌وگو با آنا خبر داد: 

شفافیت اولین گام مبارزه با فساد است+ فیلم

مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه مناطق و خدمات شهری شهرداری تهران گفت: با دوستان بازرسی ویژه و ستاد مبارزه با فساد وارد بحث شدیم و اگر دولت پای همین ۳ موضوع شفافیت، تعارض منافع و موارد انحصاری (امضاهای طلایی، ویژه خواری و … ) بایستد، اتفاقات خوبی در مبارزه با فساد رقم می‌خورد. 

داود گودرزی مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه مناطق و خدمات شهری شهرداری تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: هم علم روز دنیا این را می‌گوید و هم تجربه دنیا این مسئله را تایید می‌کند که اگر شما می‌خواهید با فساد مبارزه موثری داشته باشید، رویکرد شما باید پیشگیرانه باشد.

وی تصریح کرد: گام اول این است که تا جایی که ممکن است افراد نتوانند اقدامی برای تخلف یا فساد کرده باشند و این تخلف و فساد مواردی چون اختلاس، رانت‌خواری، واگذاری امتیازهایی به دیگری، موضوعات ارز و برنگشتن ارز، زمين خواری، قاچاق کالا و مواردی از این دست را دربرمی‌گیرد.

مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه مناطق و خدمات شهری شهرداری تهران، تاکید کرد: برای جلوگیری از فساد باید کاری بکنید که در درجه اول این اتفاق (فساد) شکل نگیرد و در درجه دوم اگر فسادی شکل گرفت (مثلا کسی رشوه گرفت یا کسی وامی را باید صرف جایی می‌کرد و آن را برای خودش خرج کرد) سیستم اداری و ابزار شفافیت و خم استفاده از نظارت‌های مردمی، به گونه‌ای طراحی شده باشد که تا در یک جایی فسادی انجام شد شما متوجه وقوع فساد شده باشید.

گودرزی خاطرنشان کرد: وقتی مشخص شد فرد یا تیم خاصی فساد کرده‌اند، برخورد سریع و قاطع نیاز است و اگر ۳ تا گام را با هم برداریم می‌شود جلوی فساد را گرفت و میزان فساد را کم کرد و هر کدام از موارد فوق درباره پیشگیری از وقوع فساد انجام شود و دیگری انجام نشود، یک کار ناقصی انجام خواهد شد.

وی در ادامه یادآور شد: ما باید موارد ۳ گانه فوق را برای پیشگیری از فساد از همه دستگاه‌هایمان شامل مجلس، دولت، قوه قضائیه، نهادهای حاکمیتی، وزارتخانه‌ها و … مطالبه کنیم.

شفافیت اولین گام مبارزه با فساد است

مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه مناطق و خدمات شهری شهرداری تهران، اضافه کرد: ما در قرارگاه مبارزه با فساد داریم این حرف را می‌زنیم و می‌گوییم بیایید این اقدام سه گانه را در روی زمین با هم پیاده کنیم.

گودرزی تصریح کرد: ۷ تا ۸ گلوگاه برای دستیابی به ۳ گانه جلوگیری از وقوع فساد وجود دارد؛ در اولین قدم شفافیت را ارتقاء بدهیم و پس از آن تعارض منافع را کم کرده و نظارت‌ها را دقیق کرده و افزایش بدهیم و فرایندهای قاعده گذاری، قانون نویسی و آیین نامه نویسی را اصلاح کنیم، سیستم و فرآیند قضایی را باید اصلاح کرده و بازدارنده کنیم و سرعت آن و قاطعیتش را هم بیشتر کنیم و فرهنگ و موضوعات تربیتی را باید جدی بگیریم.

وی در ادامه اظهار کرد: مراقب باشیم افرادی که جدیدا وارد اداره جات ما می‌شوند، به سمت فساد و موارد ایجاد فساد نروند و سیستم اداری را هم به گونه‌ای طراحی کنیم که انسان و کاغذ را از آن حذف کنیم و جلوی تبانی و رشوه و … را بگیریم و اگر این موارد با هم چه در یک دستگاه کوچک و چه مثلا در فرمانداری و شهرداری کوچک در یک شهرستان و چه در شهر تهران و کل کشور لحاظ شود و هر کسی خود را موظف بداند که چند کار فوق را در محل کار خود اجرا کند و دستگاه‌های نظارتی هم پای کار بیایند و بخواهند، و سیستم مردمی هم مطالبه‌گر باشد، می‌توان به کاهش وقوع فساد امیدوار بود.

مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه مناطق و خدمات شهری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: ما عمده کاری که انجام دادیم این بود که خودمان با مجموعه‌ای از دیگر دوستان در اندیشکده‌ها و … یک جدول را ناظر به همه وزارتخانه‌ها احصا کردیم و گفتیم در هر وزارتخانه عدم شفافیت‌ها، تعارض منافع‌ها و انحصارات در کدام بخش است و راه حل آن را هم گفتیم.

گودرزی اضافه کرد: با دوستان بازرسی ویژه و ستاد مبارزه با فساد وارد بحث شدیم و اگر پای همین جدولی که گفتم بایستیم و اگر دولت پای همین ۳ موضوع شفافیت، تعارض منافع و موارد انحصاری (امضاهای طلایی، ویژه خواری و … ) بایستد، اتفاقات خوبی در مبارزه با فساد رقم می‌خورد. 

وی تاکید کرد: حرف ما با دوستان جریان علمی و نخبگی کشور و همه کسانی که دغدغه مبارزه با فساد دارند، این است که اگر یک استاندار یا وزیری پیش شما آمد و گفت که من می‌خواهم با فسادهای دستگاه‌ها مبارزه کنم و چکار باید بکنم، ما می‌گوییم که شما باید یک جزوه به او بدهید که بداند در آن دستگاه و وزارتخانه با چه اولویتی و گلوگاه فسادی مواجه است و راه حل درست کردن و اصلاح آن موارد چیست.

مسیر مبارزه با فساد حتما سختی دارد

مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه مناطق و خدمات شهری شهرداری تهران یادآور شد: در گام اول ما باید دانش کار را پیدا کنیم و بدانیم که از کجا باید به کجا برسیم؛ مسیری که ما قرار است طی کنیم و ایرادات آن را بشناسیم.

گودرزی همچنین اضافه کرد: خیلی از مسئولین هستند که سالمند و می‌خواهند با فساد مبارزه کنند، منتها نمی‌دانند می‌خواهند چه کار کنند و لذا جریان نخبگی و علمی کشور و مجموعه‌های مردمی و ان‌جی‌او ها در اینجا باید کمک کنند.

وی در ادامه افزود: مسیر مبارزه با فساد حتما سختی دارد و افراد با موانعی مواجه می‌شوند منی که میخواهم با فساد مبارزه کنم باید همه سختی‌ها را به جان بپذیرم.

مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه مناطق و خدمات شهری شهرداری تهران گفت: جشنواره ۸ فرمان را هم که امسال اولین دوره آن را برگزار کردیم ناظر به همین قضیه مبارزه با فساد بود و ما یک فراخوان دادیم که هر کسی که به سهم خودش با فساد مبارزه کرده بیاید و اعلام بکند که چه کاری انجام داده است و ۲۰۰ اثر علنی و بالای ۱۰۰ اثر هنری رسانه‌ای به دست ما رسید و پس از داوری از ۱۷ اثر برتر هم تقدیر کردیم و از چند مدیر نمونه هم تقدیر کردیم و ان شاالله جشنواره‌های بعدی را هم با موضوعات دیگر طراحی و برگزار خواهیم کرد.

گودرزی خاطرنشان کرد: ما یک مجموعه مردمی هستیم و ان شاالله جبهه مردمی مبارزه با فساد را تقویت و گسترده‌تر خواهیم کرد و دفاتر استانی و شهرستانی ما هم در این زمینه فعال هستند و ۸ تا میز تخصصی داریم و تا کنون در موضوعات مهم مثل قاچاق، بانکداری، مالیات، زمین‌خواری، انرژی و … کار کرده‌ایم و در هر کدام از این موضوعات در گام اول مشخص است که برای مبارزه با فساد باید چه کار انجام دهیم و گام‌های بعدی را هم با مطالعه برداریم.

دکمه بازگشت به بالا