صفر تا صد طراحی سایت با گوگل + مزایا و معایب

طراحی سایت با گوگل از جمله خدماتی است که شرکت google اخیرا به کاربران خود ارائه می‌دهد تا بدون نیاز به دانش فنی بتوانند کسب و کار خود را در فضای وب گسترش دهند. طراحی سایت با استفاده از گوگل مانند بسیاری از دیگر ابزارها دارای ویژگی‌های مثبت و منفی است، که در صورت فراگیری استفاده از آن می‌توان تشخیص داد که آیا این ابزار مناسب نیازمندی ما می‌باشد یا خیر. در این مقاله به آموزش مرحله به مرحله طراحی سایت با گوگل و بررسی مزایا و معایب سایت‌ساز گوگل خواهیم پرداخت.  

طراحی سایت

مزایای طراحی سایت با گوگل

مزایای طراحی سایت با گوگل سایت

  • رایگان بودن: گوگل سایت (google sites) تمامی امکانات ساخت وبسایت را برای صفحات شخصی و تجاری به صورت رایگان قرار داده است.
  • رابط کاربری ساده: با استفاده از امکاناتی که گوگل در اختیار شما می‌گذارد، به راحتی و بدون هیچ دانش فنی می‌توانید یک سایت کاربردی برای خود ایجاد کنید.
  • یکپارچگی امکانات: همانطور که می‌دانیم گوگل امکانات مختلفی از جمله Google Drive، Google Forms، Google Analytics و … را به همه افراد ارائه می‌دهد. در صورتی که از گوگل سایت استفاده کنید، می‌توانید از تمامی این خدمات به صورت یکپارچه بهرمند شوید.
  • هاستینگ رایگان: در صورت طراحی سایت با گوگل، این شرکت امکان استفاده از فضای هاست را به صورت رایگان به شما خواهد داد.
  • امنیت بالا: از جمله پیشنهاداتی که گوگل به افراد داده است، تضمین امنیت و پایداری صفحات سایت می‌باشد که با خیال راحت می‌توان از این ویژگی استفاده کرد.
  • واکنش‌گرا یا رسپانسیو (responsive): ساخت سایت با استفاده از گوگل به گونه‌ای طراحی شده تا با استفاده از لپ تاپ، تبلت، موبایل و … قابل استفاده و واکنش‌گرا باشد.
  • دسترسی چندکاربره: گوگل به تیم شما این امکان را می‌دهد که به صورت همزمان تغییرات را در سایت اعمال و به اشتراک بگذارید.
  • تبلیغات موثر: طراحی سایت به تنهایی یکی از روش‌های تبلیغات و بازاریابی برای کسب و کارها محسوب می‌شود. با این حال، برای بهره‌برداری کامل از سایت خود، پیشنهاد می‌شود که از ابزارهای تبلیغاتی نیز استفاده کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش بازدید و دیده شدن سایت شما، ثبت آگهی رایگان در گوگل است. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا ترافیک بیشتری به سمت سایت خود جذب کنید و بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشید.

 

معایب طراحی سایت با گوگل

معایب طراحی سایت با گوگل

  • امکانات محدود: ساخت سایت با استفاده از گوگل قابلیت‌ها و امکانات محدودی دارد. به عنوان مثال امکان ساخت سایت فروشگاهی، امکان مدیریت مشتری و سفارشات و امکان استفاده از پلاگین‌های شخصی سازی شده وجود ندارد.
  • طراحی و دیزاین محدود: در فضای سایت ساز گوگل تنها از چند نمونه قالب و تمپلیت مشخص استفاده شده است و امکان شخصی سازی و ایجاد تغییرات در برخی موارد وجود ندارد.
  • عدم ارائه دامنه سفارشی: برای درک بهتر این مورد با هم به بررسی یک نمونه می‌پردازیم. فرض کنید شما سایتی را از طریق گوگل ایجاد کرده‌اید، باید اسم و دامنه‌ای برای آن در نظر بگیرید. در صورتی که دامنه انتخابی شما mysite باشد، آدرس دامنه‌ای که گوگل به صورت رایگان به شما ارائه می‌دهد به شکل زیر است:

https://sites.google.com/view/mysite

و اگر شما تمایل داشته باشید که دامنه اختصاصی mysite.com را تهیه کنید باید به صورت مجزا آن را تهیه و با ثبت نیم سرورها آن را فعال کنید که نیازمند مقداری دانش فنی است.

  • عدم پشتیبانی مناسب: با توجه به اینکه پشتیبانی اختصاصی و در دسترسی برای گوگل سایت در نظر گرفته نشده، ممکن است پاسخگویی به سوالات و برطرف شدن باگ‌های احتمالی مقداری زمان‌بر باشد.
  • عدم امکان ایجاد سایت‌های پیچیده: در صورتی که سایت مناسب شما نیازمند تعداد صفحات بالایی است و یا مطالب زیادی برای ارائه به مخاطبین دارید، سایت ساز گوگل گزینه مناسبی برای شما نیست. محدودیت در اندازه و تعداد صفحات از جمله معایب مشهود این برنامه است.

 

آموزش ساخت سایت در گوگل با گوشی و کامپیوتر

به کارگیری سایت ساز رایگان گوگل (google sites) با استفاده از موبایل و کامپیوتر ممکن است تفاوت‌هایی جزئی داشته باشد. به طور مثال در صورتی که برای ایجاد سایت از گوشی استفاده کنید احتمالا برخی تنظیمات و امکانات به درستی برای شما قابل استفاده نباشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای استفاده از تمامی امکانات، سرعت بالاتر و راحتی در ویرایش اطلاعات از یک کامپیوتر یا لپ تاپ کمک بگیرید.

در ادامه بصورت مرحله به مرحله آموزش ساخت سایت با گوگل را به شما ارائه می‌دهیم.

مرحله اول: ورود به سایت ساز رایگان گوگل (google sites)

در اولین مرحله باید وارد اکانت گوگل خود شوید. در صورتی که اکانت گوگل ندارید به راحتی می‌توانید یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید و ادامه دهید.

پس از آن باید وارد بخش گوگل سایت شوید. که با صفحه زیر رو به رو می‌شوید.

مرحله دوم: انتخاب نوع سایت

در این مرحله از بین گزینه‌هایی که در عکس قبل مشاهده می‌کنید می‌توانید سبک و نوع سایت خود را انتخاب کنید. در صورتی که هیچ یک از دسته‌بندی‌ها متناسب با نیازمندی شما نیست از گزینه blank site استفاده کنید.

مرحله سوم: نامگذاری سایت و صفحه اصلی

در این بخش از گزینه بالا سمت چپ (untitled site) برای نوشتن نام سایت استفاده کنید.

در بخش میانی صفحه بر روی عبارت your page title کلیک کنید و عنوان صفحه اصلی خود را انتخاب کنید. اصولا این صفحه را با نام home یا خانه و یا با کلمه welcome  نامگذاری می‌کنند.

مرحله چهارم: اضافه کردن محتوا

در این بخش شما می‌توانید متن، عکس، ویدیو و … را به سایت خود اضافه کنید.

برای وارد کردن متن بر روی هر بخش از صفحه کلیک کنید و در کادری که باز می‌شود متن خود را بنویسید. از نوار ابزار باز شده در بالا یا کنار کادر برای تغییر فونت، اندازه متن و رنگ متن استفاده کنید.

برای وارد کردن عکس، ویدیو و سایر موارد از داشبورد سمت راست کمک بگیرید.

مرحله پنجم: انتخاب تم

برای انتخاب تم می‌توانید از نوار سمت راست گزینهThemes  را انتخاب کنید و از قالب‌های پیش فرض کمک بگیرید تا ظاهر بهتری برای سایت خود ایجاد کنید.

مرحله ششم: ایجاد صفحات مختلف

در صورتی که سایت شما نیاز به تعداد بیشتری صفحه دارد، با استفاده از گزینه pages می‌توانید صفحات مختلف را ایجاد و با کلیک بر هر کدام به تغییرات و اضافه کردن محتوا در آن بپردازید. برای اضافه کردن صفحه جدید پس از کلیک بر گزینه pages از نماد مثبت (+) پایین سمت راست کمک بگیرید و پس از نوشتن عنوان صفحه مد نظر، گزینهdone  را زده تا ثبت صفحه نهایی شود. در عکس پایین یک صفحه با نام “درباره ما” ایجاد کردیم.

مرحله هفتم: ثبت دامنه

با کمک نوار بالای صفحه وارد بخش تنظیمات (چرخ دنده) شوید. بر روی گزینه custom domain  کلیک کنید. در صورتی که از دامنه خریداری شده استفاده می‌کنید ثبت را انجام دهید و در غیر این صورت از گزینه دامنه رایگان استفاده کنید.

مرحله هشتم: پیش نمایش و انتشار

پس از اتمام تنظیمات صفحه و متن‌ها نوبت به پیش نمایش سایت است. با استفاده از گزینه بالا سمت راست که یک آیکون با شکل موبایل و صفحه کامپیوتر است می‌توانید یک شمای کلی از سایت را قبل از انتشار ببینید و در صورت وجود مشکل آن را برطرف کنید. پس از آن از طریق گزینه پابلیش (publish) می‌توانید سایت خود را راه اندازی کنید.

 مراحل طراحی سایت با گوگل سایت

جمع بندی

در این مقاله مرحله به مرحله با طراحی سایت گوگل (google sites) به همراه مزایا و معایب استفاده از آن آشنا شدید. باید توجه داشته باشید که ایجاد یک سایت به تنهایی به کسب و کار ما کمک نخواهد کرد و پس از ساخت وبسایت حتما باید به تبلیغات در فضای مجازی پرداخت تا افرادی بیشتری از سایت ما بازدید کنند. یکی از مهم‌ترین اقدامات در جهت رشد کسب وکار ثبت آگهی رایگان در گوگل است که برای دیده شدن برند و صفحه شما می‌تواند موثر باشد. امیدواریم این مقاله به شما برای ایجاد یک سایت حرفه‌ای کمک کرده باشد.

سوالات متداول

۱- آیا هزینه طراحی هزینه طراحی سایت با گوگل و وردپرس متفاوت است؟

بله؛ طراحی سایت با استفاده از گوگل کاملا رایگان است و تنها در صورت تمایل به خرید دامنه شخصی نیاز به پرداخت هزینه‌ای جزئی است. اما طراحی سایت با استفاده از وردپرس نیاز به دانش فنی و فرد متخصص دارد و اصولا هزینه‌ای بیش از ۵ میلیون تومان را شامل می‌شود.

۲- آیا گوگل سایت قابلیت بکاپ گیری (backup) دارد؟

بله؛  گوگل به صورت دوره‌ای از سایت‌های شما نسخه پشتیبان تهیه می‌کند و در صورتی که شما نیاز به بازگردانی صفحه یا سایتی داشته باشید می‌توانید از آن استفاده کنید.

۳- آیا می‌توان با استفاده از گوگل سایت اجازه بازدید از سایت را به افراد خاصی محدود کرد؟

بله؛ شما می‌توانید با استفاده از تنظیمات خاصی دسترسی به سایت را شخصی سازی کنید تا تنها افرادی که شما می‌خواهید از آن بازدید کنند. این امکان برای سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌تواند محبوبیت داشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا