عمومیکسب و کار ایرانی

علت درد لگن سمت راست در زنان چیست؟

لگن در قسمت تحتانی شکم (زیر ناف) قرار دارد و شامل روده ها، مثانه، رحم و تخمدان ها می شود. درد لگن معمولاً دردی است که از این اندام ها شروع می شود، البته ممکن است درد مربوط به استخوان ها، ماهیچه ها، اعصاب، رگ های خونی لگن و مفاصل مجاور لگن باشد.

درد لگن می‌تواند شدید یا خفیف، دوره‌ای یا مزمن باشد و گاهی حتی به کمر، ران یا باسن نیز کشیده شود. درد مزمن لگن درد در ناحیه پایین شکم یا کمر برای حداقل 6 ماه است.

علت درد لگن در زنان چیست؟

درد شکم می تواند ناشی از اختلالات سیستم ایمنی، دستگاه تناسلی یا سیستم ادراری باشد. برخی از علل درد لگن عبارتند از:

کیست های تخمدان

کیست ها کیسه های پر از مایع هستند که در داخل یا روی تخمدان ها قرار دارند. وجود کیست در هر طرف بدن باعث تورم، فشار یا درد در لگن می شود. در برخی موارد باعث سوزش می شود که در نهایت باعث درد شدید در لگن می شود و نیاز به درمان دارویی دارد.

بیماری التهابی لگن

PID یک عفونت باکتریایی است که در رحم، دهانه رحم، لوله‌های فالوپ یا تخمدان‌ها اغلب پس از کلامیدیا و سوزاک ایجاد می‌شود. در بیشتر موارد، این بیماری با آنتی بیوتیک درمان می شود.

عفونت مجاری ادراری

در مورد عفونت ادراری و درد لگن، در هنگام ادرار درد و سوزش را تجربه می کنید، تکرر ادرار امکان پذیر است.

اختلالات قبل از قاعدگی

علل درد لگن در اختلالات قبل از قاعدگی عبارتند از: گرفتگی شکم، کمردرد، سردرد، حساس شدن سینه ها، آکنه و نوسانات خلقی. علت اصلی این اختلالات تغییرات هورمونی است. عدم ورزش، استرس و کمبود برخی ویتامین ها می تواند علائم را بدتر کند.

درد عضلانی

عصب سیاتیک طولانی ترین عصب بدن است که حس و حرکت پا را کنترل می کند. تحریک این عصب باعث درد در ناحیه کمر، پاها و کبد می شود. همچنین آسیب به اعصاب دیواره شکم پس از برش های جراحی، خم شدن پاها، ورزش و فعالیت بدنی را دردناک می کند.

سندرم روده تحریک‌پذیر

سندرم روده تحریک پذیر وضعیتی است که باعث درد و مشکلاتی مانند یبوست، نفخ و اسهال می شود. علائم این بیماری به طور ناگهانی ظاهر می شود و پس از اجابت مزاج به تدریج از بین می رود. درمان خاصی برای آن وجود ندارد و با تغییر رژیم غذایی، استرس و دارو کنترل می شود. برای درمان لگن درد به بهترین ارتوپد لگن مراجعه کنید.

آندومتر

آندومتریوز زمانی رخ می دهد که پوشش داخلی رحم در خارج از آن رشد کند. این بیماری می تواند باعث درد مزمن در لگن در زنان شود. در دوران قاعدگی، این سلول های خارجی به تغییرات هورمونی پاسخ می دهند و باعث خونریزی و التهاب لگن می شوند.

علت درد لگن در زنان یائسه چیست؟

عدم تعادل هورمونی در دوران یائسگی مشکلات زیادی را در زنان ایجاد می کند که یکی از آنها درد مفاصل است.

روش های درمان درد لگن در زنان چیست؟

اگر متخصص زنان علت درد لگن شما را تشخیص دهد، می تواند روی آن تمرکز کند و درمان را با توجه به علت درد شروع کند. اگر منبع درد قابل شناسایی نباشد، پزشک بر مدیریت درد تمرکز خواهد کرد.

درمان دارویی

داروهایی مانند مسکن ها، آنتی بیوتیک ها، داروهای هورمونی و داروهای ضد افسردگی بر اساس تشخیص تجویز می شوند.

درمان توانبخشی درد لگن.

درمان فیزیوتراپی

این درمان ها شامل درمان های گرمایشی یا خنک کننده، تمرینات کششی، ماساژ، تحریک الکتریکی عصب پوستی و درمان دستی است. ورزش هایی برای تقویت عضلات کف لگن نیز قابل انجام است.

تزریق در ناحیه دردناک

اگر متخصص زنان متوجه شود که در ناحیه خاصی احساس درد می کنید، می تواند داروی بی حسی را تزریق کند. این دارو اثر بی حسی موضعی طولانی مدت دارد و درد را متوقف یا کاهش می دهد.

درمان روانی فیزیولوژیکی

این درمان دکتر منصوری شامل اطمینان بخشی، مشاوره، برنامه مدیریت استرس و تکنیک های بیوفیدبک است که می تواند فراوانی یا شدت درد مزمن را کاهش دهد.

عمل جراحی

در برخی موارد، پزشک ممکن است روش‌های جراحی را برای درمان و اصلاح منبع درد توصیه کند.

درمانکده به منظور بهبود و سرعت بخشیدن به روند درمان بیماران با همکاری بهترین پزشکان این حوزه، نوبت دهی آنلاین با معروف ترین پزشکان متخصص، متخصص و اساتید زنان و زایمان در تهران را ارائه می دهد. برای پیدا کردن یک OB/GYN خوب لازم نیست با مطب پزشک تماس بگیرید، لیست ما را از بهترین پزشکان OB/GYN بررسی کنید و بر اساس اولین برنامه پزشک موجود، نرخ بیمار و عمل به صورت آنلاین یک قرار ملاقات رزرو کنید. شماره تلفن و آدرس دفتر.

دکمه بازگشت به بالا