عمومی

فرودگر آمریکا به ماه رسید

پس از ۵۰ سال؛

فرودگر آمریکا به ماه رسید

فرودگر شرکت خصوصی آمریکا پس از گذشت بیش از نیم قرن توانست برای ‌نخستین بار به مدار ماه برسد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از یواس‌نیوز، فرودگر خصوصی ماه متعلق به آمریکا برای لمس سطح ماه به تنها قمر زمین رسید.

این فضاپیمای ساخته شده از سوی شرکت هوافضای هوستون اینویتیو ماشین در اوایل روز پنجشنبه گذشته از فلوریدا به فضا پرتاب شد تا نخستین حضور آمریکا در بیش از نیم قرن گذشته روی ماه و نخستین کاوش از سوی یک فضاپیمای خصوصی را انجام دهد.

این فرودگر روز چهارشنبه به مدار ماه رسید و برای نخستین بار ایالات متحده در بیش از ۵۰ سال گذشته توانست به مدار ماه برسد.

این شرکت در بیانیه‌ای آنلاین اعلام کرد: فرودگر نواسی، موسوم به اودیسیوس، پس از پرتاب رانشگر اصلی خود به مدت نزدیک به هفت دقیقه در یک مانور مداری، وارد مداری دایره‌ای در ۵۷ مایلی (۹۲ کیلومتری) بالاتر از سطح ماه شد.

با فرض اینکه همه چیز طبق برنامه پیش برود، انتظار می‌رفت که فضاپیمای خصوصی شرکت آمریکایی به تدریج مدار خود را طی ۲۴ ساعت آینده کاهش دهد و هنگام ظهر در دهانه‌ای در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود بیاید. 

شرکت اینویتیو ماشین اعلام کرد، فرودگر اودیسیوس در سلامت و شرایط بسیار عالی است و اضافه کرد که در طول مدت چرخش به دور ماه در حدود ۳۸۴ هزار کیلومتر از زمین، کنترلر‌های ماموریت در هیوستون داده‌های پرواز را از فضاپیما نظارت و تصاویر مخابره شده از ماه را بررسی می‌کنند.

اودیسیوس هفت روز پیش، بر فراز موشک فالکون۹ که توسط شرکت کالیفرنیایی اسپیس ایکس ایلان ماسک توسعه یافته از مرکز فضایی کندی ناسا در کیپ کاناورال پرتاب شد.

اگر فرود با موفقیت انجام شود، مأموریت شرکت اینویتیو ماشین نشان دهنده نخستین فرود کنترل شده توسط فضاپیمای ایالات متحده به سطح ماه از زمان آپولو ۱۷ است، زمانی که آخرین ماموریت ناسا در ماه و درسال ۱۹۷۲ میلادی صورت گرفت.

همچنین نخستین فرود نرم روی ماه توسط یک وسیله نقلیه تجاری تولید شده و کارکرده و نخستین بار تحت برنامه ماه آرتمیس ناسا خواهد بود، زیرا ایالات متحده در حال رقابت برای بازگرداندن فضانوردان به ماهواره طبیعی زمین قبل از اینکه چین فضاپیمای خدمه خود را در آنجا فرود آورد.

ناسا ماه گذشته اعلام کرد که تاریخ هدف خود را برای فرود نخستین خدمه ماه آرتمیس از سال ۲۰۲۵ تا اواخر سال ۲۰۲۶ به تعویق انداخته است، در حالی که چین گفته است فرود بر روی ماه سال ۲۰۳۰ عملیاتی می‌کند.

تا به امروز، فضاپیما‌های تنها پنج کشور که شامل ایالات متحده، شوروی سابق، چین، هند و ژاپن می‌شوند بر روی ماه فرود آمده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا