علم و تکنولوژی

فناوری محرمانه چین برای شکار زیردریایی‌های هسته‌ای از آسمان

به گزارش خبرگزاری تکنونامه، نیروی دریایی چین برنامه جنگاوری ضدزیردریایی را به مرحله اجرا درآورده است. جنگاوری ضدزیردریایی یا به اختصار ASW شاخه‌ای از جنگ زیر آب است که از کشتی‌های جنگی سطحی، هواپیماها، زیردریایی‌ها یا سایر سکوها برای یافتن، ردیابی، بازدارندگی، آسیب‌دیدگی و نابود کردن زیردریایی‌های دشمن استفاده می‌کند.

الی تیرک و دانیل سالزبری در مطالعه‌ای برای موسسه مطالعات دریایی چین در کالج جنگ دریایی نوشته‌اند:«قابلیت‌های ASW برای حفاظت از دارایی‌های سطحی باارزش مانند ناوها، گروه‌های فرود آبی-خاکی و نیروهای شناور بندر و همچنین سالم‌سازی منطقه عملیاتی زیردریایی‌های دشمن و اسکورت این دارایی‌ها در مسیرشان به سمت مناطق استقرار، حیاتی خواهد بود.»

هوابرد چین همچنین وظیفه دارد از زیردریایی‌های چینی با قابلیت شلیک موشک بالستیک، هنگام حرکت به سمت مکان‌های گشت‌زنی و پرتاب محافظت کنند؛ این سیستم را می‌توان به عنوان عامل مهم توانمندسازی بازدارندگی هسته‌ای در دریا توصیف کرد.

در حال حاضر هواپیمای ضد زیردریایی بال ثابت نیروی دریایی چین، KQ-۲۰۰ است؛ هواپیمای چهار موتوره توربوپراپی که معادل چینی P-۸ Poseidon نیروی دریایی ایالات متحده است؛ نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق حدود ۲۰ فروند KQ-۲۰۰ با بردی در حدود ۴۸۲۷ کیلومتر دارند.

عملیات چین در جنگ ضد زیردریایی لو رفت/ قدرت گرفتن ارتش آزادی‌بخش خلق در بازدارندگی هسته‌ای!

فناوری‌های عجیب

مانند نیروی دریایی ایالات متحده، نیروی زیردریایی چین نیز تمایل به پنهان‌کاری دارد. ترک و سالزبری با بررسی ادبیات منبع‌باز توانسته‌اند تلاش‌هایی را که چین در جنگ ضد زیردریایی انجام می‌دهد، از جمله پتنت‌های ثبت‌شده توسط محققان چینی، تشخیص دهند.

به عنوان مثال، شرکت دولتی China Electronics Technology Group در سال ۲۰۲۰ حق اختراعی برای تشخیص ناهنجاری بهبودیافته مغناطیسی (MAD) به ثبت رساند. این فناوری اولین‌بار در جنگ جهانی دوم برای شناسایی اثر این اجسام فلزی بزرگ بر میدان مغناطیسی زمین مورد استفاده قرار گرفت و سیستم مفید اما محدودی است، زیرا معمولاً به هواپیمایی نیاز دارد که در فاصله کمتر از یک کیلومتری هدف پرواز کند و فقط می‌تواند وجود زیردریایی را تشخیص دهد و در تعیین مسیر آن، ناتوان است.

دانشمندان چینی می‌خواهند از مغناطیس‌سنج‌های اتمی بسیار حساسی استفاده کنند که با لیزر، تغییرات در سطوح انرژی بین اتم‌ها را که ناشی از نوسان در میدان مغناطیسی است، تشخیص می‌دهد. ترک و سالزبری خاطرنشان کردند که حق ثبت اختراع CETC برای فناوری‌ای است که مغناطیس‌سنج اتمی را قادر می‌سازد تا جهت هدف را به جای وجود آن تشخیص دهد. این قابلیت معمولاً برای موقعیت‌یابی دقیق‌تر استفاده می‌شود، آن‌هم بعد از اینکه دیگر حسگرها، منطقه جست‌وجوی تقریبی را تعیین کردند. هرگونه اطلاعات اضافی به طور بالقوه می‌تواند به اپراتورها در طول عملیات جست‌وجو برتری دهد.

پتنت (گواهی ثبت اختراع) دیگری در سال ۲۰۲۲ توسط شرکت صنعت هوانوردی چین، خواستار سیستم جدیدی برای کارکرد سونوبوی‌ها (شناورهای سونار) است، قوطی‌های شناوری که از هواپیماها و کشتی‌ها رها می شوند و زیردریایی‌ها را با انتشار سیگنال‌های سونار فعال یا حسگرهای غیرفعالی که صدای زیردریایی را تشخیص می‌دهند، شناسایی می‌کنند. سایر اختراعات به سونوبوی‌های سبک‌تر و ارتباطات بهبودیافته بین سونوبوی و هواپیما مربوط می‌شود؛ به‌طوری‌که در سال ۲۰۲۲، چین از نظر تعداد پتنت‌های ثبت‌شده از آمریکا پیشی گرفت.

چین همچنین کیفیت آموزش عملیات ضد زیردریایی را بهبود بخشیده است. در این گزارش آمده است: “ارتش آزادی‌بخش خلق چین محدودیت‌های خود را پذیرفته و اقداماتی را برای بهبود کیفیت آموزش ASW خود، هم در شبیه‌سازها و هم در محیط‌های تمرین آغاز کرده است.”

به عنوان مثال، از سال ۲۰۱۵، محتوای آموزشی بر نیاز هواپیماها و کشتی‌های ASW به همکاری نزدیک با یکدیگر تأکید کرده که همان روش استاندارد در نیروی دریایی ایالات متحده و غرب است. ارتش آزادی‌بخش خلق چین همچنین از شبیه‌سازها برای آموزش اپراتورهای سنسور و سلاح استفاده می‌کند.

منبع: businessinsider

۲۲۷۲۲۷

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا