علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

قدرت ذهن چیست؟ + راه هایی برای تسلط بر ذهن خود

می‌توانید از قدرت ذهن و افکار خود برای تأثیرگذاری بر تغییرات دنیای اطراف خود استفاده کنید. با این حال، این فرایند نیاز به صبر و تمرین مداوم دارد؛ این تاثیرگذاری را می‌توان به روش کاشت بذر توسط باغبان تشبیه کرد.

موضوعات مربوط به قدرت ذهن و راه‌های تسلط بر آن از جمله مباحث پرطرفدار در بین افراد به شمار می‌روند؛ در ادامه در رابطه با قدرت ذهن، ضمیر ناخودآگاه، راه‌های استفاده از قدرت ذهن و… صحبت می‌کنیم.

همچنین اگر به مباحث کارآفرینی و استارتاپی علاقه‌مند هستید می‌توانید از وبسایت‌هایی مانند entrepreneur.com ،economist.com ،businessuni.net ،bloomberg.com ،hbr.org و wsj.com استفاده کنید و از جدیدترین مطالب دنیای کارآفرینی و استارتاپ مطلع شوید.

روانشناسی |مشاوره |مطب پزشکی

قدرت ذهن

معمولاً ما به افکار خود کم توجهی می‌کنیم؛ این تفکرات ظاهر می‌شوند، از ذهن ما عبور می‌کنند و دیگر هرگز دیده نمی‌شوند. به‌طور کلی افکار موجود در ذهن ما غیر مادی هستند به همین دلیل است که ما اغلب وجود آن‌ها را فراموش می‌کنیم؛ زیرا نمی‌توانیم آن‌ها را لمس کنیم.

در نتیجه، تأثیر قدرتمندی که افکار می‌توانند بر زندگی ما داشته باشند را دست کم می‌گیریم. با این حال، ذهن انسان دارای قدرت زیادی است که متأسفانه، قدرت‌های آن تا حد زیادی نادیده گرفته می‌شود یا ناشناخته باقی می‌ماند؛ به همین دلیل است که شاید به بسیاری از توانایی‌های ذهن‌مان دسترسی نداریم.

باورها، طرز فکر و نگرشی که دارید بر نحوه رفتار و واکنش‌تان بر رویدادهای خاص تأثیرگذار است. دانشگاه کسب و کار می‌گوید حتی الگوهای فکری شما تا حد زیادی تعیین می‌کنند که چگونه موقعیت‌های خاص را تفسیر کنید و این موضوع می‌تواند با توجه به ذهنیت شما متفاوت باشد.

قدرت ضمیر ناخودآگاه

فرض بر این است که ضمیر ناخودآگاه تقریباً 92٪ از کل مغز را تشکیل می‌دهد. این بدان معناست که ضمیر خودآگاه تنها 8 درصد از مغز انسان را اشغال می‌کند. ضمیر ناخودآگاه بخشی از مغز شما را تشکیل می‌دهد که همیشه حتی در شب هم فعال است.

ضمیر ناخودآگاه تمام عملکردهای بدن شما را کنترل می‌کند؛ علاوه بر آن، می‌تواند نقش مهمی در زندگی روزمره شما ایفا کند.

مثلاً بگویید، صبح با حال و هوای وحشتناکی بیدار شدید؛ بسیار محتمل است که وقایع در طول روز شما دقیقاً شبیه این نوع طرز فکر باشد. دلیلش این است که الگوهای فکری ضمیر ناخودآگاه بر نحوه تفسیر آنچه برای شما اتفاق می‌افتد و نحوه تعاملی که با جهان دارید تاثیر می‌گذارد.

روانشناسی |مشاوره |مطب پزشکی

چگونه از قدرت ذهن استفاده کنیم؟

راه‌های استفاده از قدرت ذهن عبارت‌اند از:

استفاده از تجسم در ذهن

همه ما می‌دانیم که برای تسلط بر یک مهارت خاص به تمرین و تکرار زیاد نیاز داریم. با استفاده از تکرار، شبکه‌های عصبی خاصی را در مغزمان تقویت می‌کنیم که در هر لحظه می‌توانند در حال انجام یک عمل خاص باشند.

مغز نمی‌تواند بین عملی که واقعاً انجام می‌شود و چیزی که شما به سادگی آن را در ذهن خود تجسم کرده‌اید تفاوت قائل شود. مهم نیست که یک عمل را انجام دهید یا آن را در ذهن‌تان تصور کنید، در هر صورت فرایندهای مغزی همان‌گونه که باید اتفاق می‌افتد.

غلبه بر “سوگیری تایید”

سوگیری تایید دقیقا چیست؟ به بیان ساده، سوگیری تایید تمایل ذهن انسان است که اطلاعات را مطابق با باورهای موجود در ذهن ما تفسیر کند. مغز تمایل دارد از تفسیر مغرضانه (کینه‌توزانه) اطلاعات در جهت صرفه‌جویی در انرژی استفاده کند.

پیوند دادن اطلاعات با باورهای موجود برای مغز بسیار آسان‌تر از صرف انرژی زیاد برای تجزیه‌وتحلیل و تفسیر مداوم اطلاعات جدید است؛ بنابراین مغز با کمال میل برای اطلاعاتی که دارد از این روش استفاده می‌کند.

هنگامی که بتوانید از این نوع سوگیری در تفسیر اطلاعات جلوگیری کنید، کنترل بیشتری بر قدرت ذهن خود خواهید داشت. به عنوان مثال اگر عقیده‌های سالم و مفیدی را درون خود پرورش دهید، جهان اطراف شما شروع به بازتاب این باورها خواهد کرد.

آگاه بودن از افکار خود

علاوه بر توانایی تشخیص سوگیری تایید ذهن، آگاهی از افکاری که به ذهن‌تان می‌رسد هم بسیار مهم است. اغلب اوقات، ما روز را بدون توجه به افکارمان سپری می کنیم. این قابل درک است؛ زیرا ما با تعداد زیادی از چالش‌ها در دنیای خارج روبرو هستیم.

دقت داشته باشید که افکار تصادفی چگونه وارد ذهن شده و به چه طریق از آن خارج می‌شوند. همچنین خوب است بدانید که ذهن از چه چیزی می‌ترسد و از چه چیزهایی هیجان زده می‌شود.

داشتن تمرکز

نظر دانشگاه کسب و کار در رابطه با تمرکز این است یک ذهن متمرکز به شما کمک می‌کند تا تمام فعالیت‌های ذهنی و عملی خود را به سمت یک نتیجه معین هدایت کنید؛ اما اگر برای الگوهای تفکر کنترل نشده خود تمرکز کمی دارید، احتمال اینکه به نتیجه دلخواه خود برسید کم است.

با تمرکز بر قدرت ذهن خود می‌توانید افکار و اعمال خود را به سمت اهداف خود هدایت کنید. اگر توجه یک فرد به شدت روی ترس‌ها و اضطراب‌های او متمرکز شود، این موارد را به زندگی خود جذب می‌کند. همچنین برعکس این نتیجه هم می‌تواند برای افراد شاد و خوشحال اتفاق بیفتد.

روانشناسی |مشاوره |مطب پزشکی

نظر سرگی برین درباره قدرت ذهن

سرگی برین که موسس موتور جستجوگر گوگل است در رابطه با تفکرات و ذهنیت اینچنین اظهارنظر می‌کند که:

«من احساس می‌کنم یک اضطراب وجودی در بین جوانان وجود دارد؛ در حقیقت، من این اظطراب را نداشتم. آن‌ها کوه‌های عظیمی را سر راه خود می‌بینند، جایی که من فقط یک تپه کوچک برای بالا رفتن از آنجا دیدم.»

ویژگی‌های دانشگاه کسب و کار

دانشگاه کسب و کار ویژگی‌هایی دارد که عبارت‌اند از:

  • معرفی بهترین سرمایه‌گذاران و تاجران ایرانی
  • آموزش بازاریابی، بازارهای مالی، برندینگ و…
  • آموزش ایجاد شغل (کارآفرینی) حتی در منزل
  • معرفی بهترین کتاب‌ها در رابطه با موفقیت، فلسفه و دانشمندان ایرانی
  • دسترسی راحت و رایگان به مقاله‌های روانشناسی، انگیزشی، زندگی‌نامه بزرگان در حوزه کسب و کار و…

کلام‌آخر

در این مقاله ما به بررسی قدرت ذهن، ضمیرناخودآگاه و مسائل مربوط به آن‌ها پرداختیم. چنانچه در رابطه با موفقیت، قدرت ذهن، کارآفرینی، پول‌سازی و… سوالی دارید، می‌توانید به سایت معتبر دانشگاه کسب و کار مراجعه کنید.

وب‌سایت دانشگاه کسب‌ و کار یک رسانه تخصصی در حوزه کارآفرینی و استارتاپ است که تمامی موضوعات مرتبط با کارآفرینی را پوشش می‌دهد. این سایت با در اختیار داشتن تیم حرفه‌ای پشتیبانی، پاسخگو به تمامی سوالات شما هستند.

دکمه بازگشت به بالا