عمومی

مداحان جوان را با آموزش رشد دهیم

تکنونامه/فارس نماینده ولی فقیه در استان فارس خواستار آموزش مداحان جوان برای رشد آنان شد و گفت: مداحان باید در طول سال آموزش ببینند تا در دهه محرم غوغا راه بیندازند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام شامگاه چهارشنبه، ۶ تیرماه در گردهمایی مسئولان و مداحان هیئات مذهبی سومین حرم اهل بیت(ع) که در موزه دفاع مقدس استان فارس در شیراز برگزار شد، گفت: سه برادر از برادران امام رضا(ع) در شیراز مدفون هستند.

وی با بیان اینکه هیئت مذهبی بدون سخنران و روحانی نداریم، افزود: مرحوم آیت‌الله سیدنورالدین حسینی‌الهاشمی برای ما هیئت مذهبی را با سخنرانی و روحانی تأسیس کردند. وقتی هیئتی دارای سخنران و روحانی باشد و عزاداری و همراه با سخنرانی انجام شود، جوانان ما ادب قرآنی فرا می‌گیرند.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه فرزندان ما در مجالس امام حسین(ع) ادب به ساحت مقدس اهل بیت(ع) و مقدسات را فرا گرفتیم و باید این ادب را به نسل آینده منتقل کنیم، گفت: کسی که در منبر در هیئت مذهبی سخنرانی می‌کند، نکات دین خدا را بیان می‌کند و همه باید به آن احترام بگذارند.

امام جمعه شیراز از مسئولان هیئات مذهبی خواست تا از فضلا و علمای خوش سخن در مجالس خود استفاده کنند و سپس افزود: باید مجلس اهل بیت(ع) را با نور قرآن کریم آغاز کرد. زیرا هرچه داریم از قرآن و اهل بیت(ع) است. این ادب باید حفظ شود.

وی با بیان اینکه مجالس اهل بیت(ع) با منبری که از قرآن و حدیث مطلبی بیان کند، برگزار کنیم، گفت: در مجالس سنتی قدیمی، وقتی قرآن تلاوت می‌شود، یا دعا و زیارت قرائت می‌شود، مشخص است که اینان از یک روحانی این مسائل را آموزش دیده‌اند و این نکته را باید سایر هیئات مذهبی هم در نظر داشته باشند که همه چیز طبق اصول فراگرفته و خوانده شود.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه باید با آموزش مداحان جوان خود را رشد دهیم، افزود: قرآن کریم، دعا، زیارات، احادیث و حتی شعر باید توسط مداحان و شاعران به درستی خوانده شود. مخصوصاً در شیرازی که مرکز ادب در جهان اسلام است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه مداح باید در طول سال آموزش ببینند تا در دهه محرم غوغا راه بیندازد، گفت: هیئات مذهبی را در محلات حرکت دهید. چند سالی است که هیئاتی که حرکت می‌کنند، لطمه خوردند. هر کوچه، خیابان و منطقه‌ای از مناطق شهر که دسته‌های عزاداری در آن حرکت کنند، برای یک سال بیمه می‌شود.

وی از هیئات مذهبی خواست تا در دهه اول محرم پرچم هیئات مذهبی را به دست گرفته و حرکت کنند و سپس افزود: هر کسی زیر پرچم امام حسین(ع) حرکت کند، عزت خواهد داشت.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه درس امام حسینی بودن را به فرزندان خود آموزش دهیم، گفت: اگر می‌خواهید برای ظهور آمادگی داشته باشیم و دل رهبر شاد شود و فلسطینیان پیروز شوند، باید برای امام حسین(ع) سینه‌زنی کنیم تا این فرهنگ به نسل‌های بعدی منتقل شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا