مشاهده شکاف ژرف اقتصادی دو کُره از فضا

غزال زیاری: یکی از فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی تصویری جالب‌توجه را از شبه‌جزیره کُره ثبت کرده که همین تصویر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و تضاد و تناقض شدید حکم‌فرما در دو کُره را به روایت می‌کشد. فقط کافی است که به میزان نور شبانه بین کره‌شمالی و کره جنوبی توجه کنید.

مشاهده شکاف شدید اقتصادی دو کُره از فضا

شهرهای کُره جنوبی پرنور و درخشان دیده می‌شوند که گل سرسبد آن‌ها، کلان‌شهر سئول، پایتخت این کشور است ولی در کره شمالی تنها چند خوشه کوچک نور در اطراف پیونگ‌یانگ و یانگ دوک به چشم می‌خورند و این گویای آن است که شرایط زندگی در کُره جنوبی و کُره شمالی تا چه حد با یکدیگر متفاوت است.

در این تصویر نه‌تنها تفاوت‌های توسعه شهری و جمعیت بین دو کشور را شاهد هستیم، بلکه نابرابری‌های اقتصادی نیز به شکل گسترده‌ای به چشم می‌خورد.

این تصویر توسط یکی از فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی و در تاریخ ۲۴ ژانویه ۲۰۲۴ با دوربین دیجیتال Nikon D۵ با فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متر ثبت‌شده است.

چراغ‌های شب بر فراز شبه‌جزیره کره

در تصویر ثبت‌شده، کره شمالی در قسمت بالایی شبه‌جزیره قرار دارد و تقریباً در آن بخش، اثر چندانی از نورهای شبانه دیده نمی‌شود. در مقابل، کره جنوبی به‌عنوان یکی از اقتصادهای پیشروی آسیا، در قسمت پایین شبه‌جزیره واقع‌شده و بخش‌های نورانی متعددی که شهرهایی با اندازه‌های مختلف هستند را در آن بخش می‌بینیم. دریاهای دو طرف شبه‌جزیره در تصاویر شبانه بسیار تاریک به نظر می‌رسند؛ هرچند که مناطق ابری مقداری نور را منعکس می‌کنند.

بزرگ‌ترین و درخشان ترین خوشه نورهای شهری در این شبه‌جزیره، سئول، پایتخت کره جنوبی با جمعیت ۹.۶۷ میلیون نفری است که در ساحل دریای زرد واقع‌شده.

نکته عجیب اینجاست که در کره شمالی، تنها دو خوشه کوچک نور قابل‌مشاهده هستند: پیونگ‌یانگ پایتخت کره شمالی با جمعیتی در حدود ۳.۱۶ میلیون نفر و شهر یانگ دوک در مرکز این کشور.

تفاوت در روشنایی و وسعت نورهای شهری، تمایز بین اندازه جمعیت دو کشور (کره جنوبی با حدود ۵۲ میلیون نفر جمعیت و کره شمالی با حدود ۲۶ میلیون نفر جمعیت) و همچنین میزان توسعه شهری در دو کشور را نشان می‌دهد. از این تصاویر برای مطالعه اقتصاد و تولید ناخالص داخلی (GDP) استفاده‌شده و همین تصاویر نشان‌دهنده این است که چرا کره جنوبی از دهه ۱۹۶۰، به همراه سنگاپور، تایوان و هنگ‌کنگ یکی از چهار “ببر اقتصادی” آسیا نامیده می‌شود.

مشاهده شکاف شدید اقتصادی دو کُره از فضا

 خط نور DMZ

درست در شمال سئول، خط باریکی از نور از شبه‌جزیره عبور می‌کند و از دریای زرد تا دریای ژاپن کشیده شده است که درواقع منطقه غیرنظامی DMZ، بین کره شمالی و کره جنوبی را مشخص می‌کند.

مرز DMZ که در سال ۱۹۵۳ توسط سازمان ملل ایجاد شد، حدود ۴ کیلومتر عرض و ۲۵۰ کیلومتر طول دارد.

منبع: scitechdaily

۵۸۳۲۲

دکمه بازگشت به بالا