نزدیکی از پشت چه حکمی دارد

نزدیکی از پشت چه حکمی دارد؟ بررسی جامع فقهی، پزشکی و روانی در اسلام
در فقه شیعه، نزدیکی از پشت با همسر عموماً مکروه شدید تلقی می شود و برخی مراجع آن را حتی با رضایت زن نیز به احتیاط واجب جایز نمی دانند؛ بدون رضایت زن، اغلب حرام است. در فقه اهل سنت، این عمل به اتفاق فقها حرام مطلق است.
رابطه زناشویی در اسلام نه تنها یک نیاز طبیعی و غریزی است، بلکه پیوندی مقدس و حیاتی برای بقای نسل و آرامش روانی زوجین محسوب می شود. این رابطه بر اساس اصول اخلاقی و شرعی، دارای حدودی است که رعایت آنها ضامن سلامت جسمی، روانی و معنوی خانواده است. در میان ابهامات رایج در روابط زناشویی، موضوع نزدیکی از پشت چه حکمی دارد؟ یا به عبارت فقهی، وطی در دبر یکی از بحث برانگیزترین مسائل است که در طول تاریخ فقه و جامعه اسلامی مطرح بوده است. این مقاله با هدف ارائه یک راهنمای جامع، دقیق و شفاف، به بررسی حکم شرعی (شیعه و سنی) این عمل می پردازد. همچنین، به پیامدهای پزشکی و روانی آن نیز نگاهی علمی خواهیم داشت تا مخاطبان بتوانند با آگاهی کامل، تصمیم گیری مسئولانه ای در مورد روابط زناشویی خود داشته باشند و از سلامت و سعادت خانواده بر اساس آموزه های اسلامی صیانت کنند.
حکم شرعی نزدیکی از پشت (وطی در دبر) در اسلام
موضوع حکم شرعی نزدیکی از پشت با همسر، از جمله مسائل فقهی است که هم در فقه شیعه و هم در فقه اهل سنت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نظرات متفاوتی در مورد آن ابراز شده است. تفاوت اصلی در این است که آیا این عمل مطلقاً حرام است یا صرفاً کراهت شدید دارد و رضایت زن چه نقشی در تغییر این حکم ایفا می کند.
۱. حکم نزدیکی از پشت در فقه شیعه
در فقه شیعه، دیدگاه های مختلفی در خصوص نزدیکی از پشت با همسر وجود دارد که عمدتاً حول محور کراهت شدید، احتیاط واجب و حرمت مطلق، به ویژه با در نظر گرفتن رضایت یا عدم رضایت زن، می چرخند.
دیدگاه کلی مراجع تقلید
اکثر مراجع عظام تقلید نزدیکی از پشت با همسر را به شدت مکروه می دانند. این کراهت به معنای آن است که انجام ندادن آن ثواب بیشتری دارد و انجام دادن آن گرچه حرام نیست، اما ناپسند و مذموم است. با این حال، در صورت عدم رضایت همسر، بسیاری از مراجع این عمل را به احتیاط واجب یا حتی به طور مطلق، جایز نمی دانند.
نظرات مراجع عظام تقلید (با ذکر دقیق و به روز از رساله های عملیه)
- آیت الله سید علی خامنه ای: نزدیکی از پشت (وطی در دبر) بدون رضایت زن جایز نیست (به احتیاط واجب یا مطلق). در صورت رضایت زن، کراهت شدید دارد.
- آیت الله سید علی سیستانی: بنابر احتیاط واجب جایز نیست که مرد با همسر خود از پشت نزدیکی کند، مگر با رضایت او. حتی در صورت رضایت نیز، این عمل کراهت شدید دارد.
- آیت الله ناصر مکارم شیرازی: این عمل کراهت شدیده دارد و مکروه است؛ اما اگر مایه اذیت و آزار زن شود یا حق او را ضایع کند، حرام است. ایشان در فتاوای جدیدتر، تمایل بیشتری به حرمت مطلق یا احتیاط واجب نشان داده اند.
- امام خمینی (ره): نزدیکی از پشت با همسر «کراهت شدیده» دارد، به ویژه اگر زن راضی نباشد.
- آیت الله حسین نوری همدانی: این عمل کراهت شدید دارد، اما اگر زن راضی نباشد، حرام است.
- آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی: نزدیکی از پشت با رضایت زن کراهت شدید دارد و بدون رضایت او جایز نیست.
- آیت الله وحید خراسانی: بنابر احتیاط واجب، نزدیکی از پشت حتی با رضایت زن جایز نیست.
- آیت الله جواد تبریزی: بنابر احتیاط واجب، نزدیکی از پشت حتی با رضایت زن جایز نیست.
- آیت الله محمدتقی بهجت: ایشان نیز این عمل را بنابر احتیاط واجب جایز نمی دانستند.
استناد به روایات و احادیث معتبر شیعی
فقها در استنباط احکام خود به روایات اهل بیت (ع) استناد می کنند. برخی از این روایات، نهی و کراهت از این عمل را به وضوح بیان کرده اند. برای مثال:
از امام صادق (ع) درباره مردی که از پشت با همسرش نزدیکی می کند، سؤال شد. حضرت فرمودند: «در صورتی که راضی باشد، اشکالی ندارد.» (وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۴۵)
این روایت نشان می دهد که رضایت زن در کاهش شدت کراهت یا حتی جواز این عمل از دیدگاه برخی فقها مؤثر است. اما در روایات دیگری نیز نهی های شدیدتری وارد شده که نشان دهنده ناپسند بودن این عمل از نظر شرعی است.
نقش رضایت همسر در حکم
همانطور که ذکر شد، رضایت زن یک عامل مهم در تعیین حکم نزدیکی از پشت در فقه شیعه است. در بسیاری از دیدگاه ها، در صورت عدم رضایت زن، این عمل به دلیل ایجاد آزار و اذیت و تضییع حق او، حرام تلقی می شود. در صورت رضایت نیز، گرچه برخی مراجع آن را جایز می دانند، اما با کراهت شدید همراه است و از لحاظ اخلاقی و معنوی توصیه نمی شود. برخی دیگر از مراجع نیز حتی با رضایت زن، احتیاط واجب را بر عدم جواز این عمل می دانند.
حکم نزدیکی از پشت در دوران قاعدگی
در خصوص نزدیکی از پشت در دوران قاعدگی، بسیاری از مراجع تقلید، این عمل را نیز به احتیاط واجب جایز نمی دانند یا با کراهت شدید همراه می دانند. این حکم علاوه بر جنبه فقهی، به دلایل بهداشتی و پزشکی نیز تأکید می شود که در بخش پیامدهای پزشکی به آن خواهیم پرداخت.
۲. حکم نزدیکی از پشت در فقه اهل سنت
در فقه اهل سنت، دیدگاه ها در مورد حکم نزدیکی از پشت صریح تر و با اتفاق نظر بیشتری همراه است. اکثر فقهای مذاهب چهارگانه اهل سنت (حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی) این عمل را مطلقاً حرام می دانند.
دیدگاه کلی و استناد به آیات و احادیث
فقهای اهل سنت عمدتاً با استناد به آیات قرآن کریم و احادیث پیامبر اکرم (ص)، نزدیکی از پشت با همسر را حرام اعلام کرده اند. یکی از آیات مورد استناد، آیه ۲۲۲ سوره بقره است که به حیض اشاره دارد:
وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ ۖ قُلْ هُوَ أَذًی فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِی الْمَحِیضِ وَلا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّیٰ یَطْهُرْنَ (سوره بقره، آیه ۲۲۲)
«و از تو درباره حیض می پرسند، بگو: آن رنجی است، پس در دوران قاعدگی از آمیزش با زنان کناره گیری کنید و به آن ها نزدیک نشوید تا پاک شوند.»
گرچه این آیه مستقیماً به نزدیکی از پشت اشاره ندارد، اما فقها با توجه به اذی (رنج و آلودگی) بودن حیض، استنباط می کنند که مقعد نیز محل خروج اذی است و نزدیکی از آن طریق، مذموم و حرام است. مهم تر از آیات، احادیث صریح پیامبر اکرم (ص) است که به شدت از این عمل نهی کرده اند. برای مثال:
«ملعون است کسی که با همسرش از پشت نزدیکی کند.» (سنن ترمذی و سنن ابی داوود)
همچنین حدیث دیگری از پیامبر (ص) نقل شده است: «کسی که با زن در حال حیض یا از مقعد با او نزدیکی کند، از دین خارج شده است.» (سنن ترمذی) این احادیث، دلالت روشنی بر حرمت این عمل در فقه اهل سنت دارند.
بررسی آیه ۲۲۳ سوره بقره (نساءکم حرث لکم)
آیه ۲۲۳ سوره بقره که می فرماید: نساءکم حرث لکم فاتوا حرثکم أنی شئتم (زنان شما کشتزار شما هستند؛ پس هرگونه که می خواهید به کشتزار خود درآیید)، گاهی به اشتباه به عنوان مجوزی برای نزدیکی از پشت تفسیر می شود. با این حال، اکثر فقهای اهل سنت و مفسرین معتبر، این آیه را مجوز نزدیکی از پشت نمی دانند و تفسیر صحیح آن را به این صورت می دانند که مرد می تواند در کیفیت و چگونگی آمیزش با همسر خود از طریق طبیعی (مهبل) اختیار داشته باشد، به شرط آنکه دخول از همان محل اصلی و مسیر طبیعی باشد و هدف نیز تولید نسل و لذت مشروع باشد.
بنابراین، دیدگاه غالب در فقه اهل سنت، حرمت مطلق نزدیکی از پشت (وطی در دبر) با همسر است، حتی اگر زن رضایت داشته باشد.
۳. تمایز بین «نزدیکی از پشت با همسر» و «لواط»
برای فهم دقیق احکام، ضروری است که تمایز روشنی بین نزدیکی از پشت با همسر و لواط چیست؟ قائل شویم. این دو عمل، هرچند ممکن است از نظر فیزیکی شباهت هایی داشته باشند، اما از نظر ماهوی، حکمی و اخلاقی در اسلام کاملاً متفاوت هستند.
لواط: حرمت قطعی و مجازات سنگین
لواط به معنای عمل جنسی مقعدی بین دو مرد است. در اسلام، این عمل از گناهان کبیره و دارای حرمت قطعی است و برای آن مجازات های سنگینی (حد شرعی) در نظر گرفته شده است. قرآن کریم به شدت قوم لوط را به دلیل ارتکاب این عمل مذمت کرده و آنها را مستحق عذاب الهی دانسته است. هیچ فقیه و مذهبی در اسلام، لواط را جایز ندانسته و همجنس گرایی مردان به طور کلی در اسلام حرام و ممنوع است.
نزدیکی از پشت با همسر: تفاوت ماهوی و حکمی
نزدیکی از پشت با همسر، به معنای عمل جنسی مقعدی با همسر شرعی است. این عمل، هرچند در فقه اسلامی با کراهت شدید یا حرمت مواجه است، اما به دلیل وجود رابطه زوجیت و مشروعیت اصل ارتباط، از نظر ماهوی با لواط کاملاً متفاوت است. در لواط، عمل جنسی میان دو فرد همجنس و بدون وجود عقد ازدواج مشروع صورت می گیرد که خود به خود آن را در رده گناهان کبیره قرار می دهد. اما در مورد همسر، اصل رابطه جنسی مشروع است و بحث بر سر کیفیت و طریق انجام آن است. لذا، خلط این دو مفهوم و یکی دانستن حکم آنها صحیح نیست.
تأکید بر این تمایز ضروری است تا از هرگونه برداشت اشتباه و اطلاق احکام لواط به روابط زناشویی مشروع، جلوگیری شود. هرچند نزدیکی از پشت با همسر نیز از نظر شرعی مذموم و در بسیاری موارد حرام تلقی می شود، اما نباید با لواط که حکمی کاملاً متفاوت و ماهیتی ناپاک دارد، اشتباه گرفته شود.
پیامدهای پزشکی و روانی نزدیکی از پشت
گذشته از جنبه های فقهی، بررسی پیامدهای پزشکی و روانی نزدیکی از پشت از اهمیت بالایی برخوردار است. ساختار فیزیولوژیک مقعد و رکتوم برای دفع مواد زائد طراحی شده است و تفاوت های اساسی با واژن دارد. عدم توجه به این تفاوت ها می تواند منجر به عوارض نزدیکی از پشت و مضرات رابطه مقعدی جدی شود.
۱. خطرات جسمانی و بهداشتی
مقعد به دلیل عدم وجود روان کننده های طبیعی و بافت حساس، مستعد آسیب های جدی است. این منطقه دارای عضلات اسفنکتر است که وظیفه کنترل خروج مدفوع را بر عهده دارند و بسیار حساس و آسیب پذیر هستند.
- افزایش شدید خطر انتقال عفونت های مقاربتی (STIs): یکی از جدی ترین خطرات، سهولت انتقال عفونت های مقاربتی است. دیواره رکتوم (راست روده) بسیار نازک و پر از رگ های خونی است و به راحتی می تواند دچار خراشیدگی یا پارگی های میکروسکوپی شود. این آسیب ها راه را برای ورود ویروس ها و باکتری ها به جریان خون باز می کنند. برخی از عفونت های شایع عبارتند از:
- ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV): خطر انتقال HIV از طریق نزدیکی مقعدی به مراتب بیشتر از سایر روش ها است.
- ویروس پاپیلومای انسانی (HPV): عامل زگیل تناسلی و سرطان مقعد.
- هپاتیت B و C: عفونت های کبدی که می توانند مزمن و کشنده باشند.
- سیفیلیس، سوزاک و تبخال تناسلی: عفونت های باکتریایی و ویروسی که می توانند عوارض جدی ایجاد کنند.
- آسیب های فیزیکی:
- پارگی ها و زخم های کوچک یا بزرگ: بافت مخاطی مقعد به راحتی پاره می شود که می تواند منجر به خونریزی و درد شدید شود.
- بواسیر (هموروئید) و شقاق مقعدی: فشار و اصطکاک مکرر می تواند باعث التهاب، تورم رگ های خونی در مقعد (بواسیر) و ایجاد ترک های دردناک (شقاق) شود.
- خطر سوراخ شدن روده (پرفوراسیون رکتوم): در موارد شدید یا با فشار زیاد، ممکن است دیواره رکتوم سوراخ شود که یک وضعیت اورژانسی پزشکی و نیازمند جراحی فوری است.
- مشکلات گوارشی و عضلانی:
- آسیب به عضلات اسفنکتر مقعد: تکرار نزدیکی مقعدی می تواند به تدریج به عضلات کنترل کننده مدفوع آسیب برساند. این آسیب در درازمدت می تواند منجر به
بی اختیاری مدفوع شود، وضعیتی که کیفیت زندگی فرد را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد. - درد مزمن: برخی افراد پس از نزدیکی مقعدی دچار درد مزمن در ناحیه لگن و مقعد می شوند.
- آسیب به عضلات اسفنکتر مقعد: تکرار نزدیکی مقعدی می تواند به تدریج به عضلات کنترل کننده مدفوع آسیب برساند. این آسیب در درازمدت می تواند منجر به
۲. اثرات روانی و عاطفی
پیامدهای نزدیکی از پشت تنها به جنبه های جسمانی محدود نمی شود؛ بلکه می تواند اثرات عمیق و پایداری بر سلامت روانی و عاطفی زوجین، به ویژه زن، داشته باشد.
- کاهش صمیمیت، رضایت و کیفیت رابطه زناشویی: این عمل ممکن است به جای افزایش صمیمیت، به دلیل درد یا ناراحتی، به دوری عاطفی منجر شود.
- احساس درد، ناراحتی، تحقیر، اجبار یا شرمندگی در فرد مفعول: بسیاری از زنان گزارش کرده اند که این عمل برای آن ها دردناک است و در صورت عدم رضایت قلبی، می تواند احساس تحقیر و شرمندگی ایجاد کند که به رابطه زناشویی آسیب می زند.
- تأثیر منفی بر اعتمادبه نفس و تصویر بدنی: تجربه درد یا ناراحتی می تواند به تصویر ذهنی فرد از بدن خود و اعتمادبه نفس او آسیب برساند.
- بروز سردمزاجی یا بی میلی جنسی در درازمدت: تجربیات منفی مکرر می تواند باعث شود که فرد نسبت به روابط جنسی به طور کلی بی میل شود و سردمزاجی در او بروز کند.
- امکان ایجاد تنش و نزاع در زندگی مشترک: اگر یکی از طرفین تمایلی به این عمل نداشته باشد و دیگری اصرار کند، این موضوع می تواند به منبع بزرگی از تنش، اختلاف و نزاع در زندگی مشترک تبدیل شود.
۳. توصیه های پزشکی برای کاهش آسیب (تأکید بر اینکه این توصیه ها برای کاهش آسیب در صورت اصرار بر انجام است و نه تأیید اصل عمل)
در صورتی که زوجین، با آگاهی از خطرات و احکام شرعی، همچنان اصرار به انجام این عمل دارند، توصیه های زیر برای کاهش آسیب ها ضروری است، هرچند که این توصیه ها به هیچ وجه به معنای تأیید یا تشویق به انجام این عمل نیستند:
- اهمیت استفاده از روان کننده های مبتنی بر آب: از آنجایی که مقعد روان کننده طبیعی ندارد، استفاده فراوان از روان کننده های مناسب و باکیفیت برای کاهش اصطکاک و جلوگیری از پارگی ضروری است.
- لزوم استفاده از کاندوم برای پیشگیری از عفونت ها: کاندوم می تواند تا حدودی از انتقال عفونت های مقاربتی جلوگیری کند، اما نمی تواند محافظت کاملی ارائه دهد و خطر همچنان وجود دارد.
- رعایت حداکثری بهداشت قبل و بعد از عمل: پاکسازی کامل ناحیه مقعد قبل از نزدیکی برای کاهش خطر انتقال باکتری ها و عفونت ها اهمیت دارد.
- مشاوره با متخصصان سلامت جنسی: در صورت وجود درد، ناراحتی، یا هرگونه نگرانی جسمی و روانی، مراجعه به پزشک یا مشاور سلامت جنسی توصیه می شود.
احکام و مسئولیت های مرتبط با نزدیکی از پشت
انجام عمل نزدیکی از پشت، علاوه بر جنبه های فقهی و پزشکی، مستلزم رعایت برخی احکام و مسئولیت های شرعی است که در ادامه به آنها می پردازیم.
۱. احکام مرتبط با طهارت
پس از هرگونه دخول، چه از طریق مهبل و چه از طریق مقعد، غسل جنابت واجب می شود. این حکم شامل هر دو طرف (مرد و زن) است، حتی اگر انزال صورت نگیرد. غسل جنابت بعد از نزدیکی از پشت برای صحت عبادات مانند نماز و روزه ضروری است.
- وجوب غسل جنابت: به محض دخول، حتی اگر به اندازه ختنه گاه باشد، غسل جنابت واجب می گردد.
- حکم وضو و نماز در صورت عدم انجام غسل: بدون انجام غسل جنابت، وضو باطل است و نماز خواندن صحیح نیست.
۲. عده و نزدیکی از پشت
عده، دوره ای است که زن پس از طلاق یا فوت همسر باید صبر کند و از ازدواج مجدد خودداری نماید. در فقه اسلامی، اگر دخول از پشت صورت گرفته باشد، زن باید عده نگه دارد. این حکم برای اطمینان از مشخص شدن نسب فرزند احتمالی و حفظ حریم خانواده است. این امر شامل عقد دائم و موقت می شود. به عنوان مثال، در عقد موقت اگر نزدیکی از پشت انجام شود، پس از اتمام مدت عقد، زن باید عده نگه دارد.
۳. توبه از نزدیکی از پشت
چنانچه فردی مرتکب عملی شود که از نظر شرعی حرام یا مکروه شدید است، اسلام راه توبه را برای بازگشت و اصلاح گناهکار باز گذاشته است. توبه از نزدیکی از پشت نیز مانند سایر گناهان، نیازمند شرایطی است.
- اهمیت توبه نصوح: توبه واقعی (توبه نصوح) شامل پشیمانی قلبی از گذشته، استغفار از گناهان، و عزم جدی بر عدم تکرار آن در آینده است.
- استغفار و طلب حلالیت: فرد باید از خداوند متعال طلب مغفرت کند. اگر این عمل بدون رضایت همسر یا با ایجاد آزار روانی برای او انجام شده باشد، طلب حلالیت از همسر و تلاش برای جلب رضایت او و جبران آسیب های روانی وارده، از حقوق الناس محسوب می شود.
- آثار و برکات توبه: توبه واقعی باعث پاک شدن گناهان، آرامش روحی، و نزدیکی بیشتر به خداوند می شود و فرصتی برای جبران گذشته فراهم می آورد.
۴. اهمیت گفت وگو، احترام متقابل و رضایت کامل
در روابط زناشویی، اصل بنیادین، احترام متقابل و رضایت قلبی هر دو طرف است. ارتباط باز و صادقانه بین زوجین در مورد تمایلات جنسی، انتظارات، و حدود شرعی و اخلاقی، می تواند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کند.
- ارتباط باز و صادقانه: زوجین باید بتوانند آزادانه و بدون خجالت در مورد مسائل جنسی خود صحبت کنند و به تمایلات و عدم تمایلات یکدیگر احترام بگذارند.
- نقش رضایت قلبی و واقعی: رضایت در روابط زناشویی فراتر از یک بله ساده است؛ باید رضایت قلبی و بدون هیچ گونه اجبار یا فشاری باشد. تحقیر یا اجبار همسر برای انجام عملی که به آن تمایل ندارد، از نظر اخلاقی و شرعی مذموم و حتی حرام است.
- مشاوره خانواده یا سکس تراپی: در صورت وجود اختلافات، مشکلات جنسی، یا نیاز به راهنمایی های تخصصی، مراجعه به مشاوران خانواده یا سکس تراپیست های متخصص و متعهد به اصول اسلامی، می تواند راهگشا باشد و به بهبود کیفیت رابطه زناشویی کمک کند.
نتیجه گیری
موضوع نزدیکی از پشت چه حکمی دارد؟ یکی از مسائل حساس و پیچیده در فقه اسلامی و سلامت روان است که نیازمند درک دقیق ابعاد مختلف آن است. اسلام، که دین جامعی برای سعادت انسان در دنیا و آخرت است، رهنمودهای روشنی برای تمامی جنبه های زندگی، از جمله روابط زناشویی، ارائه داده است. روابط زناشویی در اسلام نه فقط برای لذت، بلکه برای تشکیل خانواده، آرامش روحی و بقای نسل تعریف شده است و باید بر پایه احترام، محبت و رعایت حدود الهی استوار باشد.
بر اساس آنچه بررسی شد، دیدگاه های شرعی در مورد این عمل به شرح زیر است:
- در فقه شیعه، نزدیکی از پشت با همسر عموماً کراهت شدید دارد. اما در صورت عدم رضایت زن، بسیاری از مراجع آن را حرام یا به احتیاط واجب جایز نمی دانند. حتی با رضایت زن نیز، برخی مراجع آن را بنابر احتیاط واجب جایز نمی دانند.
- در فقه اهل سنت، دیدگاه غالب و مورد اتفاق اکثر فقها بر حرمت مطلق نزدیکی از پشت است و آن را بر اساس احادیث صریح پیامبر اکرم (ص) ممنوع می دانند، حتی با رضایت زن.
فراتر از احکام فقهی، پیامدهای بهداشتی نزدیکی از پشت و اثرات روانی و عاطفی آن نیز بسیار جدی و قابل تأمل هستند. خطراتی چون افزایش شدید
بنابراین، با در نظر گرفتن آموزه های اسلامی که ضامن سعادت دنیا و آخرت هستند و نه محدودکننده لذت های مشروع، بلکه جهت دهنده به آنها برای رسیدن به کمال، توصیه می شود که زوجین از انجام این عمل اجتناب کنند. رعایت تقوای الهی، حفظ سلامت جسم و روح، و تقویت بنیان خانواده بر اساس اصول و اخلاقیات اسلامی، راهی برای زندگی سرشار از آرامش، محبت و برکت خواهد بود. در صورت بروز هرگونه ابهام یا مشکل، گفت وگوی صادقانه میان زوجین و در صورت لزوم، مشاوره با متخصصین دینی و سلامت خانواده، بسیار راهگشا خواهد بود.
سوالات متداول
آیا نزدیکی از پشت کفاره دارد؟
در فقه شیعه، نزدیکی از پشت با همسر در حالت عادی کفاره ندارد، بلکه کراهت شدید دارد یا در صورت عدم رضایت زن یا دیدگاه برخی مراجع، حرام است. کفاره معمولاً برای اعمالی مانند شکستن عمدی روزه ماه رمضان با محرمات یا برخی اعمال در حج واجب می شود. بنابراین، برای نزدیکی از پشت به طور خاص کفاره ای تعیین نشده است، اما اگر این عمل بدون رضایت زن و با ایجاد آزار روانی انجام شود، طلب حلالیت و جبران آسیب های روانی از حقوق الناس محسوب می شود.
اگر زن راضی باشد و مرجع تقلید بگوید مکروه است، می توان انجام داد؟
اگر مرجع تقلید بگوید این عمل «مکروه شدید» است (نه حرام یا احتیاط واجب)، و زن نیز با رضایت قلبی و کامل راضی باشد، از نظر فقهی انجام آن حرام نیست. اما باید توجه داشت که «کراهت شدید» به معنای ناپسند بودن شدید عمل است و از انجام آن اکیداً نهی شده است. همچنین، باید پیامدهای پزشکی و روانی این عمل را که می تواند به سلامت جسمی و عاطفی آسیب برساند، در نظر گرفت.
آیا نزدیکی از پشت باعث نازایی می شود؟
نزدیکی از پشت به طور مستقیم باعث نازایی نمی شود، زیرا ارتباطی با سیستم تولید مثل زن (رحم و تخمدان ها) ندارد. با این حال، همانطور که قبلاً ذکر شد، این عمل می تواند خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی (STIs) را افزایش دهد. برخی از این عفونت ها، در صورت عدم درمان، می توانند منجر به التهاب لگن (PID) و در نتیجه، مشکلات باروری در زنان شوند. بنابراین، تأثیر غیرمستقیم آن از طریق عفونت ها بر باروری ممکن است.
چگونه می توان همسر را از این عمل منصرف کرد؟
منصرف کردن همسر از این عمل نیازمند گفت وگوی باز، صادقانه و محترمانه است. راهکارهای زیر می تواند کمک کننده باشد:
- گفت وگو و آگاهی بخشی: با آرامش و منطق، اطلاعات مربوط به احکام شرعی (کراهت شدید یا حرمت) و خطرات پزشکی (عفونت ها، آسیب های جسمی، بی اختیاری) و پیامدهای روانی این عمل را با همسر خود در میان بگذارید.
- بیان احساسات: به طور واضح بیان کنید که این عمل چه احساسی (درد، ناراحتی، تحقیر) در شما ایجاد می کند و چقدر برایتان ناخوشایند است.
- جستجوی جایگزین: در مورد روش های دیگر آمیزش و ارضای جنسی که برای هر دو طرف لذت بخش و مورد رضایت است، صحبت کنید و به دنبال راه حل های جایگزین باشید.
- مشاوره تخصصی: در صورت ادامه اختلاف نظر و عدم توافق، مراجعه به مشاور خانواده یا متخصص سلامت جنسی (سکس تراپیست) که با رویکرد اسلامی فعالیت می کند، می تواند بسیار مؤثر باشد.
- تأکید بر رضایت متقابل: به همسر خود یادآوری کنید که رضایت قلبی و راحتی هر دو طرف، پایه و اساس یک رابطه زناشویی سالم و موفق است.
منابع
- قرآن کریم: سوره بقره، آیات ۲۲۲ و ۲۲۳.
- رساله های عملیه مراجع عظام تقلید: (آیت الله خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم شیرازی، امام خمینی، آیت الله نوری همدانی، آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله وحید خراسانی، آیت الله تبریزی، آیت الله بهجت) در بخش احکام آمیزش.
- کتب حدیثی معتبر: وسایل الشیعه، سنن ترمذی، سنن ابی داوود، نهج البلاغه (حکمت ۴۱۷)، بحارالانوار (جلد ۷۳).
- منابع علمی و پزشکی معتبر (مانند مقالات منتشر شده در PubMed, WHO, CDC یا مراجع سلامت معتبر در حوزه سلامت جنسی و عفونت های مقاربتی).