علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

چرا عکاسی شغل پر دارمدی است ؟

یکی از متداولترین سوالات عکاسی

اغراق نیست اگه بگم یکی از بیشترین سوالاتی که از من پرسیده میشه مربوط به همین موضوع هست . کسانی که توی ورکشاپ ها ، کلاس‌ها ، شبکه‌های اجتماعی ، ایمیل و … از من این سوالات رو می‌پرسن :

  • درآمد  خدمات عکاسی خوبه ؟ توی ایران میشه روی کسب درآمد از عکاسی حساب کرد؟
  • میشه با پول عکاسی زندگی رو چرخوند ؟
  • توی ایران عکاسی اصلا شغل محسوب میشه ؟
  • من میخوام از درآمد داشته باشم ؛ چیکار کنم ؟
  • میشه عکس‌هامون رو به مجلات بفروشیم و پول در بیاریم ؟
  • و …

و کلی سوال دیگه که من همیشه باهاشون سروکار دارم . و میدونید در جواب چی میگم ؟ همه چیز بستگی به خودتون داره . جواب من به تمام موارد بالا مثبت هست اگر خودتون بخواید ؛ و منفی هست اگر خودتون نخواید . اگه بخوام کلی تر بگم کسب درآمد از عکاسی هم مثل بیشتر حرفه‌های دیگه کاملا بستگی به تلاش اون کسی داره که درش فعالیت می‌کنه . همونطور که با قاطعیت نمیشه گفت یک تاجر موفق میشه یا ورشکسته ، در مورد کار و کاسبی یک عکاس هم نمیشه نظر قطعی داد .

همانطور که در مورد موفقیت یک تاجر نمی‌توان نظر قطعی داد ، درباره‌ی یک عکاس و کسب درآمد از عکاسی نیز همین قانون صادق هست.

2 ژانر و سبک عکاسیتون رو عوض کنید

واقعا چه لزومی داره یک عکاس پرتره تا آخر عمرش عکاس پرتره باقی بمونه ؟ چرا کسی که عکاسی صنعتی انجام میده ، عکاسی مدلینگ انجام نمیده ؟ خیلی از ما عکاس‌ها به سبک فعلی خودمون عادت کردیم و دوست نداریم اون رو تغییر بدیم . اما واقعیت اینه که عکاسی حرفهی آدمهای خلاقه . و عکاسی آدم ها رو خلاق میکنه . پس بی‌نهایت برای هر عکاس لازمه که سبک‌ها و ژانر های جدید رو هم امتحان کنه به چند دلیل :

یک عکاس خبری اگر با عکاسی صنعتی هم آشنا بشه ، می‌تونه درآمدش رو خیلی بیشتر کنه

اول : تجربهو علم بیشتر

هر ژانر عکاسی توی خودش کلی نکته و ترفند و تجربه داره . کسی که عکاسی مدلینگ میکنه خیلی چیزا رو می‌دونه که یک عکاس معماری بلد نیست . برعکسشم صادقه . پس سعی کنید برای افزایش علم و دانش خودتون هم که شده سبک‌های جدید رو امتحان کنید . این کار ، هم به شما کمک میکنه و هم تجربه‌ی شما رو بالاتر می‌بره و این یعنی علم عکاسی شما بیشتر میشه و صد البته یعنی کسب درآمد از عکاسی .

دوم : پول بیشتر

کی از پول بیشتر بدش میاد ؟ خب فکر می‌کنم همین سوال کافی باشه تا وارد ژانر های دیگه هم بشیم . یک عکاس مد اگه وارد عکاسی صنعتی هم بشه یعنی درب جدیدی از منبع درآمد رو به روی خودش باز کرده . خب چرا این کار رو نکنه و درآمد عکاسی خودش رو چند برابر نکنه ؟

سوم : دایرهی دوستان و آشنایان بیشتر

فرض کنید عمری هست دارید عکاسی خبری می‌کنید . چه کسایی رو میشناسید ؟ عموما افرادی که مربوط به حیطه‌ی کاری شما هستن . مسلما به عنوان یک عکاس خبری احتمال خیلی کمی داره که صاحب یک کارخانه‌ی تولید لوازم خانگی رو بشناسید ؛ درسته ؟ حالا فرض کنید وارد عکاسی صنعتی هم بشید . اینجاست که با افرادی آشنا خواهید شد که با این ژانر و سبک سروکار دارن .

پس جدا توصیه می‌کنم برای جیب خودتون هم که شده سبک‌ها جدید رو هم امتحان کنید . شاید اولش عالی نباشید ؛ اما به همون دلیلی که در سبک مورد علاقه‌ی خودتون پبشرفت کردید ، در سبک جدید هم حرفه‌ای خواهید شد  .

3 نه فقط لزوما فایل های دیجیتالی !

روش کاری ما عکاس‌ها عموما چجوریه ؟ بستن قرارداد ، عکاسی ، دریافت پول ، تحویل دادن عکس‌ها به صورت فایل . درسته ؟ اما اجازه بدید یک پله بریم بالاتر . سوال مهم اینه که آیا نمیشه این روش رو ارتقاع داد ؟ فرض کنید قراره برای نشون دادن نمونه کارهای خودتون (portfolio) با شخص یا شرکتی جلسه داشته باشید . کدومش بهتر هست : اینکه نمونه کارهاتون رو توی گوشی یا لپ‌تاپ نشون اون فرد بدید یا یک کاتالوگ خیلی شیک از کیفتون خارج کنید و به اون شخص بدبد ؟

کاتالوگ چاپ شده تاثیر خیلی بیشتری روی مشتری خواهد گذاشت.

اول از همه اینو بگم که من از طرفدارای پروپاقرص تکنولوژی هستم و توی کسایی که دور و برم هستن از همه بیشتر خوره‌ی این چیزام . حتی یادمه از چند سال قبل به بعد پروژه ها و تکالیف دانشگاهی خودم رو فقط تایپ میکردم و دیگه قلم دست نمی‌گیرم ! قلم هم بخوام دست بگیرم قلم تبلت هست ! پس به عنوان همچین آدمی دارم این رو میگم که گاهی هم بد نیست کمی برگردیم عقب و از روش های سنتی استفاده کنیم.

برای مشتری های ما خیلی ملموس تر هست که عکس و نمونه کارهای ما رو توی دستشون بگیرن ، لمسش کنن و بعد بررسیش کنن . ویژگی انسان‌ها اینه . دوست دارن بابت چیزی پول بدن که وجود حقیقی داره نه اینکه یک فایل توی هارد کامپیوترتون باشه . خب ما هم به عنوان یک عکاسی که میخواد درآمد عکاسی خودش رو زیاد کنه و یک پله از بقیه‌ی عکاس‌ها عمل کنه ، این نکته‌ی روانشناسی رو توی کار خودمون پیاده می‌کنیم تا مشتری های بیشتری رو جذب کنیم و پول بیشتری توی حساب بانکیمون بره.

4 نمایشگاه برگزار کنید

روزی به یکی از هنرجوهام که به صورت خصوصی با من کلاس برداشته بود گفتم حتما بعد از اینکه تعداد عکسای درجه یکت به فلان تعداد رسید یک نمایشگاه عکاسی برگزار کن . برگشت و به من گفت آخه استاد  کسی عکسای منو نمیخره که ! بهش گفتم قرار هم نیست کسی چیزی بخره .

ما به نیت فروش عکس ، نمایشگاه برگزار نمی‌کنیم.

واقعیت اینه که وقتی در مورد نمایشگاه عکاسی ، نقاشی و … صحبت می‌کنیم نباید این انتظار رو داشته باشیم که مثل این فیلم خارجیا یه نفر بیاد و بگه : من حاضرم این اثر رو با قیمت 1 میلیارد تومن بخرم ! نه دوستان ؛ در حالت عادی از این خبرا نیست . (استثنا داره ها اما عموما اینجوری نیست) هدف از نمابشگاه عکاسی اینه که شما خودتون رو به عنوان یک عکاس حرفه‌ای به دیگران معرفی کنید و خودتون رو به اونها بشناسونید .

با برگزاری نمایشگاه ، خودتون رو به دیگران و افراد مهم حیطه‌ی کاری خودتون معرفی می‌کنید . (عکس از هنر آنلاین)

توی تهران همیشه نمایشگاه‌های زیادی در حال برگزاری هست . چرا یکی از این نمایشگاه‌ها برای شما نباشه ؟ و نه فقط تهران ، در بیشتر شهرهای ایران ، همیشه گالری هایی هستن که عکس‌های شما رو نشون بدن . پس ما نمیشگاه برگزار می‌کنیم نه برای فروختن عکس‌های خودمون و درآمد مستفیم ، بلکه برای معرفی خودمون به دیگران و کسب درآمد از عکاسی در مراحل بعدی .

5 کسب و کار محلی خودتون رو راه بندازید

بذارید با یک مثال این موضوع رو توضیح بدم . از خونه  رفتید بیرون برای پیاده روی و سر راهتون 3 تا رستوران میبینید . بذارید به زبان عکاسی ترجمه کنم مطلب رو : از خونه رفتید بیرون و 3 تا منبع پول میبینید !

توی عکاسی ما از چیزهایی پول در میاریم که خیلی‌ها فکرش رو هم نمی‌کنن . این بعنی کسب درآمد از عکاسی به روش های عجیب ! همون 3 تا رستورانِ مثالی که زدم رو در نظر بگیرید . چرا با مدیر اونجا قرارداد نمی‌بندید و از محیط و غذاهای اونجا عکس نمی‌گیرید ؟ شاید اولش زیاد جواب “نه” بشنوید ؛ اما از یه جایی به بعد این رستوران ها هستن که به شما برای عکاسی زنگ می‌زنن و این شمایید که باید جواب مثبت یا منفی بدید .

عکاسی از رستوران‌ها می‌تونه منبع درآمد خیلی خوبی برای شما باشه .

حالا علاوه بر رستوران ، کافی‌شاپ ، هتل ، ساختمون‌های اداری ، تجاری ، شرکت‌های مختلف ، مطب دکتر‌ها و … چندین مثال دیگه رو هم اضافه کنید به منابع درآمدتون . هر کدوم از اینها برای شما کلی پول به همراه داره. پس سوال مهم اینه که چرا نریم و باهاشون قرارداد نبندیم ؟

چرا نشستی ؟ برو قرارداد ببند !

درآمد عکاسی در ایران چطور هست ؟

برمیگردیم به سوال اول مقاله ، درآمد عکاسی توی ایران خوبه ؟ یا به عبارتی کسب درآمد از عکاسی در ایران شدنی هست ؟ فکر می‌کنم دیگه خودتون می‌تونید به این سوال جواب بدید . و اگه بازهم از من این سوال رو  بپرسید میگم بله خیلی خوبه . ولی باید برید و این پول‌ها رو جمع کنید . پس منتظر چی هستید ؟

دکمه بازگشت به بالا