انواع انکرتکست در رپورتاژ
بیشتر سایتهای فارسی زبان در مطالب آموزش سئوی خود از انکرتکست به عنوان فاکتوری مهم در رتبهبندی یاد کردهاند و به کاربران تذکر دادهاند که حتماً باید به آن توجه کنند، اما تنها تعداد کمی از این سایتها، مقالهای به نسبت کامل درباره انکرتکست و بهینهسازی آن منتشر کردهاند.
به همین دلیل تصمیم گرفتم با انتشار این مطلب، برای همیشه از شرِ سوالات انکرتکست چیست و چه اهمیتی در سئو دارد، خلاصتان کنم. خب، دیگر بیایید با هم ببینیم که انکرتکست چیست…
انکرتکست چیست؟
کلمات و کاراکترهای موجود در یک متن که به سایت یا متنی دیگر لینک میشوند را انکرتکست میگویند. انکرتکست در واقع همان قسمتی از یک لینک است که کاربر آن را مشاهده میکند و قادر است بر روی آن کلیک کند.
اگر مقدمۀ همین مقاله را بار دیگر مشاهده کنید، کلمه سئو با رنگ آبی مشخص شده است. در اینجا کلمه سئو، انکرتکست یا متن لینکِ ما محسوب میشود. در بیشتر سایتها نیز لینکها و متنشان با رنگ آبی مشخص میشوند.
برای مثال جمله زیر را مشاهده کنید:
، راهکار مناسبی برای افزایش نرخ تبدیل است، اما من به شخصه را ترجیح میدهم.
از طریق همین متنِ لینک هاست که موتورهای جستجویِ گوگل، یاهو و بینگ تصمیم میگیرند که یک سایت را در نتایج جستجو نشان دهند.
اما نکتۀ جالب اینجاست: اگر وبسایتهای بسیاری با انکرتکستی واحد (یا مشابه) به یک صفحه از سایتی دیگر لینک دهند، آن صفحه به مرور به عنوان معتبرترین سایت برای آن کلمه کلیدی شناخته میشود. حتی اگر آن کلمه در محتوای آن صفحه وجود نداشته باشد!
انکرتکست در لینک
همانطور که میدانید لینکها از طریق مجموعهای از کدهای HTML بوجود میآیند. هنگام تجزیه و تحلیل این کدها متوجه خواهید شد که بخشی از لینک به انکرتکست نسبت داده شده است.
تصویر زیر آناتومی یک لینک را به تصویر میکشد:
انواع انکرتکست را بشناسید
خب، اینجا همان نقطهای است که شما با مفهوم سئو سر و کار دارید. انکرتکستهای مختلف، ارزش یکسان ندارند. در گذشته که بهینهسازی سایت به پیچیدگی امروز نبود، متخصصان سئو، آدرس سایت مورد نظر را با کلمه کلیدی هدفشان لینک میکردند و حتی برای آن کلمه کلیدی رتبه میگرفتند!
اما امروزه با پیچیده شدن قوانین سئو، استفاده بیش از حد از یک متن در لینکهای مختلف میتواند باعث جریمه شدن وبسایت شما شود.
بنابراین شما باید از متن لینکهای مختلف برای صفحات سایت خود استفاده کنید. برای آنکه بتوانید لینکهای خود را به بهترین شکل بهینهسازی کنید، در ابتدا باید با انواع انکرتکستهای موجود آشنا باشید.
آیا با لینکهایی با عنوان “اینجا را کلیک کنید” یا ” اینجا بروید“ آشنا هستید؟ این قبیل متن لینکها با عنوان انکرتکست عمومی شناخته میشوند. در گذشته استفاده از این انکرتکست رایج بود، اما طی چند سال اخیر با تغییر قوانین الگوریتم گوگل، استفاده از این لینکها میتواند به سئوی سایت شما آسیب بزند.
برخی انکرتکستهای عمومی عبارتند از:
- اینجا را کلیک کنید
- اطلاعات بیشتر
- ادامه مطلب
- بیشتر بخوانید
- اینجا
- این وب سایت
- این لینکو چک کن
- درباره نویسنده
- و …
پیشنهاد من به شما این است که تا حد امکان از این عناوین در لینکهای خود استفاده نکنید.
هر لینکی که از نام تجاری در متنِ خود استفاده کند، انکرتکست نام تجاری یا برند نامیده میشود. استفاده از این نوع انکرتکست خطری برای سئو ندارد، مگر اینکه نام تجاریتان با کلمه کلیدی هدفتان یکسان باشد.
همانطور که مشاهده میکنید سایت MOZ از نام تجاری خود در انکرتکست لینکها استفاده میکند.
سایت Best Buy نیز از نام برند خود در متن لینکها استفاده میکند.
استفاده از کلمه کلیدی و نام تجاری در متن لینک یکی دیگر از روشهای خوب و کمخطر برای ساخت لینکهای خوب است. این نوع انکر تکست معمولاً شامل نام برند شما به همراه کلمه کلیدی هدفتان است.
برای مثال عبارت ، انکرتکست بسیار خوبی است که شامل نام برند نوین و کلمه کلیدی مرتبط با سایت است.
بنابراین اگر تصویر سایت شما نداشته باشد، هیچ متنی برای لینکش شناسایی نمیشود. به مثال زیر توجه کنید:
به دنبال خدمات سئو هستید؟
ما دانش لازم برای افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل را داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
در این نوع انکر تکست به جای استفاده از کلمه کلیدی هدفتان، از عبارات هم معنی یا مشتقات آن استفاده میکنید. برای مثال اگر کلمه کلیدی “گل فروشی“ را هدف قرار دادهاید، متن لینک LSI آن میتواند عباراتی مانند “گل فروشی آنلاین“، “فروش اینترنتی گل و گیاه“ یا “گل تزئیتی آنلاین“ باشد.
مزیت لینک LSI این است که به کوئری جستجوی کاربران بسیار شبیه است. اگر عبارت گل فروشی را در گوگل جستجو کنید، جستجوهای مرتبط با آن را در انتهای صفحه مشاهده خواهید کرد:
برای مثال اگر کلمه کلیدی یکی از صفحاتِ سایتتان لینک بیلدینگ است، متن لینکهایی که برای آن صفحه میسازید، همان کلمه کلیدی لینک بیلدینگ خواهد بود. جهت استعلام خرید خدمات لینک سازی خارجی از سم الت کلیک کنید
دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟
تو دوره فرصتهای اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
نتیجهگیری
موتورهای جستجوگر روز به روز هوشمندتر می شوند. بنابراین بیش از گذشته نسبت به عوامل جزئیِ رتبهبندی سایت اهمیت میدهند. یکی از این فاکتورهای مهم در رتبهبندی، مرتبط بودن موضوع لینکهاست.
موتورهای جستجو به دو طریق میتوانند موضوع یک صفحه را تشخیص دهند: محتوای موجود در صفحه و انکرتکست لینکهایی که برای آن صفحه ساختهاید. اگر موتورهای جستجو نتوانند از طریق این دو فاکتور، موضوعِ محتوای شما را تشخیص دهند؛ قرار گرفتن سایت شما در رتبه بالای نتایجشان دشوار خواهد شد.
بنابراین بهتر است محتوای سایت شما با متن لینکهایتان همخوانی داشته باشد. این همخوانی علاوه بر بهبود رتبه شما در نتایج جستجو، تجربه کاربری خوبی را هم به بازدیدکنندگان میدهد زیرا وقتی بازدیدکننده بر روی لینکی با عنوان 10 روش برای رفع سردرد کلیک میکند با ورود به صفحه، توقع دارد که 10 روش برای برطرف کردن سردرد مطالعه کند. اگر کاربر محتوای وعده داده شده در متن لینک را پیدا نکند، مطمئن باشید در کسری از ثانیه وبسایتتان را ترک میکند.
سعی کنید از انکرتکستهای متنوع در فرآیند لینک بیلدینگ خود استفاده کنید. وجود لینکهای متنوع سبب میشود گوگل ساختارِ لینکهای سایتتان را طبیعی بداند و به سایتتان بیشتر اهمیت دهد. در مقاله بعدی روشهای بهینهسازی انکرتکست لینکها و نحوه توزیعشان را برایتان توضیح خواهم داد.
خوشحال میشوم که نظرات و پیشنهادات شما را درباره این مقاله بدانم. همچنین، اگر در زمینه سوالی دارید از طریق دیدگاهها با ما در تماس باشید. من و همکارانم سعی میکنیم به سادهترین شکل ممکن به سوالات شما پاسخ دهیم.
اگر به دنبال خرید رپورتاژ با کیفیت هستید، می توانید برای خدمات بک لینک و رپورتاژ از مجموعه ما کمک بگیرید جهت سفارش بک لینک دائمی از سئو روز با ما تماس بگیرید