13 خوشبو شدن ماشین لباسشویی با روش های خانگی ساده

یکی از کارهای مهمی که می توان برای بالا بردن کارایی لباسشویی انجام داد، تمیز کردن آن ببرای رفع جرم و رسوب ها است. این کارها نه تنها جرم ها را تمیز می کند، بلکه باعث خوشبو شدن ماشین لباسشویی می شود. بوی بد ماشین لباسشویی بدون شک به لباس ها نیز نفوذ کرده و باعث بدبو شدن آنها می شود. این بوی بد به دلیل وجود جرم، قارچ و کپک در بخش های مختلف ماشین لباسشویی است. به همین دلیل برای خوشبو شدن ماشین لباسشویی باید به دنبال روش ها و موادی باشیم که قار و کپک را از بین ببریم. در ادامه روش های مناسب برای خوشبو شدن لباس در ماشین لباسشویی و از بین بردن بوی بد لباسشویی را معرفی می کنیم.

لوازم خانگی |ماشین لباسشویی

روش های مناسب برای خوشبو شدن ماشین لباسشویی

از روش های موثر برای تمیز کردن قارچ و کپک لباسشویی و خوشبو شدن آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- تمیز کردن درزگیر لاستیکی

درزگیر لاستیکی درب ماشین لباسشویی یکی از مناطقی است که به مرور زمان جرم و کثیفی در آن جمع می‌شود و باعث ایجاد بوی نامطبوع می‌شود. برای رفع این مشکل، به طور منظم درزگیر را با یک پارچه تمیز و آب صابون پاک کنید. می‌توانید از سرکه سفید هم برای ضدعفونی استفاده کنید.

سعی کنید بعد از هر مرتبه استفاده از لباسشویی لاستیک دور درب را تمیز کنید و تمام رطوبت روی و زیر آن را خشک کنید.

2- خوشبو شدن ماشین لباسشویی با جوش شیرین

از بهترین مواد برای از بین بردن جرم لباسشویی جوش شیرین است. چون جوش شیرین بعد از تماس با نم و رطوبت واکنش برقرار کرده و گرمای زیادی تولید می شود. این گرما رسوب و جرم ها را از بین میبرد. به همین دلیل با جوش شیرین می توانید لباسشویی را خوشبو کنید.

یک فنجان جوش شیرین را در مخزن جاپودری قرار دهید. سپس یکی از برنامه های شستشو را بدون لباس انتخاب و دستگاه را روشن به کار کنید. بعد از اتمام برنامه شستشو بسیاری از قارچ و کپک و جرم ها تمیز می شود. در نهایت با دستمال رطوبت موجود در لباسشویی را خشک کنید.

3- خوشبو شدن لباسشویی با سرکه و جوش شیرین

یک بار در ماه، یک لیوان سرکه سفید و نصف لیوان جوش شیرین را در دیگ ماشین لباسشویی بریزید و آن را در حالت شستشوی بدون لباس و با آب گرم روشن کنید. سرکه و جوش شیرین خاصیت ضدعفونی و از بین بردن بوی بد دارند و دستگاه را تمیز نگه می‌دارند.

حتما بعد از تمام شدن برنامه شستشو داخل درام یا دیگ را با دستمال کاملا خشک کنید. علاوه براین، درب دستگاه را نیز برای حداقل دو تا سه ساعت باز بگذارید تا بوی سرکه از بین برود.

با استفاده از سرکه و جوش شیرین می توانید از بسیاری از مشکلات لباسشویی جلوگیری کنید.

4- خشک کردن لباسشویی بعد از هر بار شستشو

پس از هر بار شستشوی لباس ‌ها، درب ماشین لباسشویی را برای چند ساعت باز بگذارید تا هوا در آن جریان پیدا کند. این کار از جمع شدن رطوبت و ایجاد بوی بد جلوگیری می‌کند. علاوه براین، با دستمال نیز باید رطوبت داخل لباسشویی و زیر و روی لاستیک دور درب را تمیز کنید.

دقت داشته باشید که رطوبت و گرما و تاریکی داخل درام لباسشویی شرایط رشد قارچ و کپک را به شدت افزایش می دهد. به همین دلیل باید شرایط رشد قارچ را با باز گذاشتن درب لباسشویی و خشک کردن دیگ را از بین ببرید. این کار باعث می شود لباسشویی همیشه خوشبو باشد.

5- استفاده از شوینده‌ های مناسب

از شوینده‌هایی با فرمولاسیون مناسب استفاده کنید که به طور کامل در ماشین حل شوند. استفاده بیش از حد از مواد شوینده می‌تواند منجر به تجمع مواد شیمیایی در ماشین و ایجاد بوی نامطبوع شود. سعی کنید مواد شوینده باکیفیت به مقدار مناسب در لباسشویی استفاده کنید.

6- سرویس به موقع لباسشویی

از دیگر راه های مناسب برای خوشبو شدن لباسشویی می توان به سرویس سالانه آن اشاره کرد. در سرویس سالانه مراکز تعمیر ماشین لباسشویی علاوه بر رفع اشکالات داخلی رسوب ها نیز از بین می رود. البته اینکار به میزان تخصص و مسئولیت پذیری تعمیرکار بستگی دارد.

7- تمیز کردن فیلتر تخلیه

فیلتر تخلیه ماشین لباسشویی نیز باید به طور منظم بررسی و تمیز شود. تجمع مواد زائد و مو در فیلتر تخلیه می‌تواند باعث بوی بد شود. این فیلتر را به طور ماهیانه خارج کرده و با آب بشویید. فیلتر در بسیاری از مدل های لباسشویی در قسمت پایین آن قرار گرفته و براحتی می توانید آن را خارج کنید.

8- استفاده از قرص ‌های خوشبوکننده

قرص‌های مخصوص ماشین لباسشویی که در بازار موجود هستند، می‌توانند به خوشبو نگه داشتن دستگاه کمک کنند. این قرص‌ها را در حین شستشو به دیگ اضافه کنید تا بوی خوشی ایجاد شود.

9- شستشوی دوره‌ای با مواد ضدعفونی‌کننده

هر چند ماه یکبار، ماشین لباسشویی را بدون لباس و با استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده مانند سفیدکننده‌ها روشن کنید تا باکتری‌ها و قارچ‌هایی که باعث بوی بد می‌شوند از بین بروند. این کار به تمیز نگه داشتن داخلی دستگاه کمک می‌کند.

10- جلوگیری از تجمع لباس‌های خیس در لباسشویی

نگه داشتن لباس‌ های خیس در ماشین لباسشویی برای مدت طولانی باعث ایجاد بوی بد می‌شود. همیشه بعد از پایان شستشو لباس‌ ها را بلافاصله خارج کرده و در فضای باز پهن کنید. رطوبت و گرمای لباس ها بهترین شرایط برای رشد قارچ و کپک می شود. این کار بوی لباس ها را بسیار بد می کند.

11- تمیز کردن جاپودری

جاپودری در اغلب مواقع با نم و رطوبت زیادی همراه است و مواد شوینده در آن رسوب می کند. این رسوب ها به مرور زمان بوی بدی ایجاد کرده و وارد دیگ می شود. برای رهایی از بوی بد این بخش از لباسشویی بهترین کار شستشوی جاپودری است. جاپودری را می توان به صورت کشویی باز و بسته کرد و آن را از جای خود خارج کنید. بعد از شستشو و تمیز کردن رسوب و جرم آن، مجدد مخزن را خشک کرده و نصب کنید.

12- تعویض منظم نرم‌کننده‌های پارچه

اگر از نرم‌کننده‌های پارچه استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که از مقدار مناسب آن استفاده کنید و به طور منظم دستگاه را با شستشوی بدون لباس و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده پاک کنید تا بقایای نرم‌کننده باعث ایجاد بوی بد نشود.

13- تمیز کردن شیلنگ‌ های ورودی آب

شیلنگ‌ های ورودی آب ماشین لباسشویی نیز باید به طور منظم تمیز شوند، زیرا تجمع رسوبات و باکتری‌ها در این قسمت‌ها می‌تواند باعث بوی بد شود. این شیلنگ‌ ها را به‌ ویژه در مناطقی که آب سخت دارند، هر چند ماه یکبار باز کرده و تمیز کنید.

14- خوشبو کردن لباسشویی با آبلیمو

آبلیمو نه تنها ضدعفونی کننده قوی است و می تواند قارچ و کپک را از بین ببرد، بلکه بوی بسیار خوبی دارد. علاوه بر اسپری آبلیمو روی لاستیک دور درب و داخل درام و خشک کردن آن با دستمال می توان لباسشویی را خوشبو کرد. علاوه براین، آبلیمو و جوش شیرین را همزمان در جاپودری بریزید و امنند سایر روش ها دستگاه را بدون لباس روشن کنید.

جمع بندی

برای خوشبو شدن ماشین لباسشویی از روش های مختلفی از قبیل جوش شیرین، سرکه، آبلیمو، مواد خوشبو کننده و تمیز کردن لاستیک دور درب می توان استفاده کرد. با استفاده از این محلول ها قارچ و کپک و جرم های داخل لباسشویی براحتی تمیز می شوند.

 

 

دکمه بازگشت به بالا