سیستم تهویه اتوماتیک خودرو چیست؟ عیب یابی سیستم تهویه پارس، رانا و 206
سیستم تهویه اتوماتیک خودرو با تغییر ابعاد دمای داخل خودرو را تنظیم میکند. و بوسیله سرعت فن این کار را انجام میدهد بدین صورت که اگر دمای بیرون و داخل اتاقک تفاوت زیادی داشته باشند کنترلر سرعت فن را بیشتر می کند و با سرعت و شدت بیشتری جریان هوای خنک به داخل اتاقک پمپاژ می شود. در خودروهای پیشرفته سیستم تهویه اتوماتیک به کمک حسگرهای خورشیدی هوای درون اتاقک را تنظیم میکند. این حسگرها بر روی داشبورد تعبیه شده است و با سنسورهایی که دارد میزان اشعه های خودرو را اندازه گیری می کند.
چنانچه از یک حد معمول بیشتر شود این سیستم دمای داخل اتاقک را تعدیل می کند و تمامی ین فرآیند به صورت دستی انجام می گیرد. اگر دمای هوای منطقه سکونت شما جوی پایدار داشته باشد کافی است به هنگام سوار شدن بر خودرو دما را تنظیم کنید و سیستم تهویه مطبوع کارها را به صورت اتوماتیک انجام می دهد. طی این مقاله به بررسی سیستم تهویه اتوماتیک خودرو خواهیم پرداخت. در صورت نیاز به یادگیری نکاتی در خصوص سیستم تهویه اتوماتیک خودروهای پژو پارس، 206 و رانا هستید؛ تا انتهای این مقاله با تهویه نظری همراه باشید.
سیستم تهویه اتوماتیک چیست
سیستم تهویه اتوماتیک خودرو شما می توانید دمای اتاق را با دقت نیم درجه سانتیگراد تنظیم کنید . این سیستم به اصطلاح بصورت حلقه بازخوردی عمل می کند، که خروجی این مکانیزم به اطلاعاتی تبدیل میشود که به کنترلر ورودی داده میشود، این فرایند باعث می شود که سرنشینان خودرو قادر به کنترل دمای داخل اتاق باشند. به عنوان مثال اگر شما درجه دما اتاق را روی 18 درجه تنظیم کرده باشید، سیستم دائما در حال اندازهگیری دمای هوای خروجی است و اطلاعات آن را به کنترلر ورودی میفرستد و دما را ثابت روی عدد وارد شده ثابت نگه می دارد.
مکانیزم عملکرد این سیستم به این صورت است که کنترلر ورودی اطلاعات را گرفته و مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد و متناسب با آن دستوراتی برای اجزای سیستم صادر می کند، مثلاً اگر شدت گرمای هوای بیرون زیاد شود کنترلر به فن دستور می دهد تا سرعت خود را افزایش دهد تا دمای هوای داخل کابین ثابت بماند. سیستمهای تهویه مطبوع اتوماتیک پیشرفته، از سنسورهای خورشیدی که روی داشبورد اتومبیل تعبیه شده اند، استفاده میکنند تا میزان گرمای ورودی به اتاق را اندازه گیری کنند و بنا بر اطلاعات بدست آمده به صورت اتوماتیک، شدت کارکرد سیستم را تغییر دهند تا راننده و سرنشینان تغییر دما را احساس نکنند.
مزیت سیستم تهویه اتوماتیک خودرو
استفاده از تهویه مطبوع اتوماتیک در خودرو باعث:
تامین آسایش سرنشین به شکل اتوماتیک (نیاز به تنظیمات زیاد جهت کنترل دما نیست).
- تضمین دید راننده با وجود کلید یخ و بخار زدا به شکل اتومات.
- امکان صرفه جوئی در مصرف سوخت.
- جلوگیری از ورود هوای سرد در زمستان هنگام روشن کردن موتور.
- عیب یابی اتوماتیک سیستم .
- قابلیت تبدیل دما از سانتیگراد به فارنهایت.
- رنج دمائی باز ۱۴ الی ۳۲ درجه سانتی گراد.
- راحتی استفاده از سیستم .
- نمایش دمای هوای محیط.
- قابلیت تبدیل به مد دستی و اتوماتیک
حداقل دمای قابل تنظیم در این سیستم ۱۴ درجه و حداکثر ۳۲ درجه سانتیگراد می باشد.
سیستم تهویه اتوماتیک پژو پارس
در خودرو پژو پارس TU5 بعد از 93 پنل تهویه از حالت دستی و مکانیکی به اتوماتیک و الکترونیکی تغییر کرده . رابر سرنشن یا پنل تهویه شامل نمایشگر و دکمه ها و مدارات الکترونیکی است که فرمانهای لازم را دریافت کرده و به سیستم تهویه فرمانهای لازم را صادر می کند . پنل تهویه پارس با سورن متفاوت است و قابل جایگزینی نیست.
از جمله مزایای این پنل تهویه اتوماتیک پارس و سورن موارد زیر است
- تامین آسایش سرنشین به شکل اتوماتیک
- ضمین دید راننده با امکان یخ و بخار زدای اتوماتیک
- امکان صرفه جویی در مصرف سوخت در حالت ECON
- جلوگیری از ورود هوای سرد در زمستان هنگام سرد بودن موتور
- امکان عیب یابی اتوماتیک سیستم تهویه
- قابلیت تبدیل واحد اندازه گیری دما
- نمایش دمای هوای محیط
- قابلیت تبدیل به حالت دستی و اتوماتیک
- راحتی کاربر در استفاده از پنل تهویه
در سیستم تهویه اتوماتیک پارس و سورن ELX سنسور دما وجود دارد .این سنسور دما نقاط مختلف خودرو را برای تنظیم هرچه دقیق تر دمای کابین و کاهش مصرف سوخت راحتی سرنشین فراهم می کند.
عیب یابی و بررسی سیستم تهویه اتوماتیک رانا، 206 و پارس
برای شروع مراحل عیب یابی خودکار و ورود به مد عیب یابی (Trouble diagnosis mode) لازم است به طریق زیر عمل شود:
- موتور خودرو باید روشن شود. و یا سوئیچ در مرحله دوم ACC باشد.
- پس از گذشت ۱۲ ثانیه از روشن خودرو همزمان دو کلید A/C و OFF به مدت ۱۰ ثانیه فشرده شود.
- در این حالت کلیه عبارات و عناصر نوشتاری صفحه نمایشگر بمدت ۳ ثانیه روشن می شود. این حالت فقط مربوط به تست صفحه نمایشگر است. بدین صورت که در این مرحله کلیه عبارات واقع در صفحه نمایشگر LCD تست می گردند.
- عیب یابی کنترلر ها و سنسورها و سایر قطعات شامل دو مرحله اصلی به شرح زیرمی باشد:
مرحله اول: بازرسی سنسورها S1
مرحله دوم: بازرسی عملگرها S2
نکته ۱: نمایش عبارت S1 و یا S2 بر روی صفحه نمایشگر نشان دهنده ورود به هر کدام این دو مرحله می باشد.
نکته ۲: با فشردن یک بار کلید ( Mode ) ، مد عیب یابی از مرحله S1 به S2 و یا بالعکس انتقال می یابد.
نکته ۳: در حین انتقال مرحله S1 به S2 بر روی LCD عبارت ۸۸٫۸ نمایش داده می شود.
گام اول : بازرسی و عیب یابی سنسورها S1
با فشردن کلید گردش هوای داخل کابین سیستم شروع به عیب یابی سنسور میکند در صفحه نمایشگر S1.1 که معرف سنسور اواپراتور است نمایش داده می شود. در صورتی که اواپراتور معیوب باشد عبارت S1.1 بصورت چشمک زن نمایش داده می شود و اگر معیوب نباشد عبارت ۱٫۱ S به صورت ممتد نمایش داده میشود.
و به همین ترتیب با هر بار زدن کلید rec سیستم ، سنسورها را مطابق جدول زیر عیب یابی کرده و کد هر سنسور را در صفحه نمایشگر نشان می دهد. در صورتی که هر سنسور معیوب باشد کد سنسور مربوطه چشمک می زند.
حال با زدن کلید MODE به بخش بازرسی و عیب یابی موتور دریچه ها Motor actuator (M/A) می رویم.
جدول عیب قسمت دوم که مراحل ان دقیقا مثل توضیحات عیب یابی تهویه میباشد.
خرید سیستم تهویه اتوماتیک از تهویه نظری
تهویه نظری، تولید کننده انواع کانال سازی و دریچه هوا شامل تولید انواع دریچه بازدید کولر، دریچه توزیع هوا، دریچه های کنترل و هدایت هوا، کانال سازی (کانال سازی)، دریچه زیر فن کویل، دریچه خورشیدی، دمپر کانال موتوری، جت نازل، دمپر ضد آتش فیوزی، دریچه ضد انفجار، دمپر کانالی صنعتی، دریچه سقفی گرد تخت آلومینیومی، دریچه هوای رفت اتاق عمل، دریچه کولری، دریچه تایل آرمسترانگ، لوور پادری، دریچه هوا (باران گیر), دریچه خطی، کلاهک دودکش، هود صنعتی، کانال سازی صنعتی , دريچه بازديد تاسیسات، دریچه سقفی چهارگوش كلاف دور باز آلومینیومی و است. با برقراری ارتباط امکان بهره مندی از مشاوره رایگان و تهیه بهترین نوع سیستم تهویه اتوماتیک را خواهید داشت.
سوالات متداول
در این بخش به سوالات احتمالی شما در خصوص سیستم تهویه اتوماتیک پاسخ خواهیم داد.
کولر ماشین چطوری کار میکنه؟
۱- گاز خنک کننده توسط کمپرسور که نیروی آن توسط تسمه ای متصل به موتور خودرو تامین می شود ، فشرده می شود که فشار گاز را بالا می برد .
۲- گاز وارد رادیاتور ( کندانسور ) می شود که در این مرحله گاز به حالت مایع در می آید .
۳- ماده خنک کننده وارد فیلتر خشک سیستم می شود و در این مرحله رطوبت آن گرفته می شود .
۴- پس از گرفته شدن رطوبت گاز ، این گاز به درون اواپراتور انتقال می یابد که این انتقال باعث کم فشار شدن گاز می گردد .
۵- ماده خنک کننده سرد در حالت گاز درون اواپراتور جاری می شود . این تبخیر کننده به صورت یک تعویض کننده دما عمل می کند و هوایی که توسط فن از میان آن عبور می کند را خنک کرده و این هوای خنک از طریق دریچه های کولر خودرو به داخل اتاق هدایت می شود .
از دکمه AC برای بخاری نباید استفاده کرد؟
دکمه AC فقط مربوط به فصول گرم و استفاده از کولر نیست. استفاده از AC منجر به تهویه هوای ورودی به خودرو میشود.
دلایل گرم نکردن بخاری ماشین چیست؟
1- تنظیمنبودن درجه حرارت درون کابین خودرو است
2-خرابی ترموستات خودرو
چرا در خودرو پراید از دریچه پایین طرف شاگرد باد گرم میزنه اما طرف شوفر باد سرد میزنه
مشکل از دریچه و مسیر بوده و باید توسط تعمیرکار حرفه ای بررسی شود.