علم و تکنولوژی

سیاره بنفش خانه بیگانگان فضایی است

تینا مزدکی: ازاین‌پس احتمالاً اختر شناسان برای پیدا کردن حیات، تنها نیاز به پیدا کردن نقاط بنفش داشته باشند. تحقیقات جدید سیگنال‌های نوری را نشان می‌دهند که از جهان‌هایی می‌آیند که نور و اکسیژن در آن کم است؛ این دو ویژگی در بسیاری از سیارات فراخورشید که تابه‌حال کشف‌شده وجود دارند.

روی زمین، به لطف باکتری‌ها و گیاهانی که از کلروفیل سبز برای تبدیل نور مرئی خورشید به انرژی استفاده می‌کنند، سیگنال رنگی غالب برای زندگی سبز است. بااین‌حال، در سیاره‌ای که به دور ستاره‌ای کوچک‌تر و کم‌نور می‌چرخد، اگر موجودات زنده بتوانند متابولیسم خود را بر روی نور مادون‌قرمز نامرئی انجام دهند، به‌احتمال‌زیاد رشد می‌کنند.

باکتری‌های مادون‌قرمز در بسیاری از نقاط روی زمین وجود دارند، به‌ویژه در مکان‌هایی که نور خورشید به آن نفوذ نمی‌کند، مانند مرداب‌های تیره یا منافذ هیدروترمال در اعماق دریا. در آزمایش‌های جدیدی که انجام شد، یک اختر زیست‌شناس و همکارانش نمونه‌ای از این باکتری‌ها را پرورش دادند و طول‌موج‌های نوری را که منعکس می‌کردند اندازه گرفتند و شبیه‌سازی کردند که طیف‌های نوری در دنیاهای دوردست مختلف چگونه خواهند بود.

به گفته محققان، تلسکوپ‌های بسیار بزرگ مانند تلسکوپ در دست‌ساخت شیلی است و رصدخانه جهان‌های زیست پذیر که هنوز در مراحل برنامه‌ریزی است، می‌توانند این طیف‌های نوری را جستجو کنند. درواقع آن‌ها بر این باورند که اگر حیات بیگانه شبیه به آن چیزی که ما روی زمین می‌شناسیم نباشد باید رصدخانه‌ای داشته باشیم که هیچ اثری از حیات بیگانه را نادیده نگیرد.

سیاره بنفش خانه بیگانگان فضایی است؟

بنفش، سبز جدید است!

باکتری‌های بنفش متعلق به شاخه‌ای به نام سودومونادوتا هستند و در محیط‌های کم اکسیژن رشد می‌کنند. محققان 20 گونه باکتری مولد گوگرد بنفش و 20 گونه از باکتری‌های غیرمولد گوگرد بنفش را از محیط‌های مختلف جمع‌آوری کرده و پرورش دادند، این باکتری‌ها درواقع حاوی رنگ‌دانه‌های گوناگون و فراتر از بنفش ازجمله کاروتنوئیدهای نارنجی و قرمز هستند.

پس از تعیین طول‌موج‌های نوری که این باکتری‌ها به‌شدت منعکس می‌کنند، محققان شبیه‌سازی کردند که این طول‌موج‌ها چگونه از سیارات فراخورشیدی مختلف به نظر می‌رسند: محیطی شبیه زمین با 70 درصد اقیانوس و 30 درصد خشکی، جهان 100 درصد اقیانوسی، 100 % دنیای یخ‌زده و یا دنیایی با نیمی از زمین خشک و نیمی برف!

به گفته محققان مدل‌ها نشان می‌دهند که بسته به پوشش سطحی موجودات زنده و پوشش ابر، طیف گسترده‌ای از سیارات زمینی می‌توانند نشانه‌هایی از رنگ‌های زیستی سطح باکتری‌های بنفش داشته باشند. البته هنوز مشخص نیست که این سیارات بنفش در مراحل تکامل خود تغییر رنگ خواهند داد و یا اینکه طیف بنفش این سیارات، جایگزین رنگ سبز سیاره ما خواهد بود.

منبع: livescience

۵۸۳۲۳

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا