تاثیر تبلیغات در نقطه خرید بر قصد خرید مصرف کننده
تبلیغات در نقطه خرید چیست؟
به نقل از dynamo-led-displays.co.uk این روش تبلیغات نوعی ابزار بازاریابی است که فروشندگان برای شناساندن محصولات، جلبتوجه مصرفکنندگان و تحریک آنها به خرید کردن در فروشگاههایشان از آن استفاده میکنند؛ همچنین، اصطلاحی است که به چینش استراتژیک محصولات در یک فروشگاه اطلاق میشود.
در تلویزیون شهری ممکن است این روش تبلیغات فقط علامتی ساده باشد. برای مثال، قرار دادن یک برچسب روی یک قفسه که توجه را هنگام عبور از راهروهای یک فروشگاه به خود جلب کند، یا نمایش تمام محصولات و نام روی آنها، هر دو تکنیکهای این روش هستند. در این تکنیک، طراحی باید به شکل بسیار جذابی انجام شود تا محصولات از نظر بصری متمایز و برجسته شوند. برای این کار از برچسبهای کف زمین و سایر تبلیغات در اطراف محصولات نیز میتوان استفاده کرد.
در استفاده از این روش بهتر است استراتژیتان را بر مبنای موارد زیر بنا کنید:
- انتظارات مشتری: این روش مزایایی را تبلیغ میکند که احتمالا مشتریان توقع دارند آنها را در محصول ببینند؛
- نیاز مصرفکننده: شما میتوانید دربارهی نیازهای مشتریان مطالعه کنید و بر اساس اطلاعات بهدستآمده، تبلیغات در نقطه خرید را انجام دهید؛
- رقابت: در استراتژی تبلیغات در نقطه خرید، درک روشهای کاربردی و غیرکاربردی با توجه به عملکرد رقبا ضروری است.
چه کسانی از تبلیغات در نقطه خرید استفاده میکنند؟
تکنیک تبلیغات در نقطه خرید برای هر ۲ گروه عمدهفروشان (Vendors) و خردهفروشان (Retailers) کاربردی است. به طور معمول، عمدهفروشان محصولات مورداستفادهی خردهفروشان را به شکل تبلیغات در نقطه فروش به نمایش میگذارند. عمدهفروشان از این ابزار به عنوان یک استراتژی اساسی بهره میبرند تا به کمک آن، محصولاتشان را برجسته و توجه مشتریان را به خود جلب کنند. آنها اغلب در تلاش برای افزایش فروش، آن را رایگان در اختیار فروشگاههای خردهفروشی قرار میدهند.
خردهفروشان میتوانند با استفاده از این روش توجه افراد را به سمت محصولاتی معطوف کنند که میخواهند بیشتر شناخته شوند.
تبلیغات در نقطه خرید چه مزایایی دارد؟
از مزایای این روش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
چینش استراتژیک
فروشندگان برای این روش میتوانند نشانههایی را روی قفسههای فروشگاه یا در بخشی مجزا قرار دهند که این امر انعطافپذیری لازم را هنگام انتخاب محل قرارگیری محصولات فراهم میکند. شما میتوانید محصولات را در بخشهای پرتردد فروشگاه یا نزدیک به سایر محصولاتی که ممکن است مشتریان در کنار محصول شما از آنها استفاده کنند، قرار دهید. این روش تبلیغات میتواند در مکانهای غیرمتداول نیز اجرا شود.
نشانهگیری خریداران ناگهانی (Impulse Buyers)
به طور معمول، مشتریانی که به فروشگاه آمدهاند، از قبل قصد خرید برخی اقلام را داشتهاند؛ بنابراین، دعوت آنها به انتخاب محصولی خاص یا اضافه کردن موردی دیگر به لیست خریدشان آسانتر است. اگر فردی حین مشاهدهی تبلیغات یک محصول، شانس این را داشتهباشد که بلافاصله آن محصول را تهیه کند، احتمال اثربخشی آن تبلیغات بالاتر میرود.
بسیاری از تصمیمات مربوط به خرید، بهخصوص درمورد محصولات غذایی و آشامیدنی، بدون برنامهریزی قبلی و در فروشگاه گرفته میشوند؛ بنابراین، یک تبلیغات در نقطه خرید قانعکننده میتواند بر میزان فروش شما اثر مثبتی داشتهباشد.
جلبتوجه مشتری
بستهبندی محصولات بهتنهایی و در تمام مواقع نمیتواند نظر مشتریان را به خود جلب کند، زیرا افراد معمولا، حین عبور از راهروها، به دنبال کالاهای خاص میگردند. اگر شما محصولتان را با نوعی تبلیغات در نقطه خرید همراه کنید، احتمال توجه مشتریان به آن محصول افزایش مییابد.
مقرونبهصرفه بودن
این روش معمولا برای برندها این امکان را فراهم میکند که با هزینهی کمتری نسبت به تبلیغات در رسانهها، اطلاعات لازم را به افراد منتقل کنند. پیام آنها میتواند در قالب یک تابلو، مقوا یا پوستر فروشگاهی تنظیم شود؛ همچنین، این روش تبلیغی برای هدفگیری مخاطب مرتبط و تأثیرگذاری آنی بر آنها، راه آسانتری است.
امکان برقراری ارتباط با مشتری فراتر از بستهبندی
به احتمال زیاد، شما میخواهید تا حد ممکن دربارهی محصولتان با مشتریان گفتوگو کنید. مطالب بسیاری برای گفتن وجود دارند و ممکن است انتقال پیام شما به فضایی بیش از فضای فراهمشده در بستهبندی محصول نیاز داشتهباشد. تبلیغات در نقطه خرید این فضای اضافی را برای شما فراهم میکند تا بتوانید ویژگیهای منحصربهفرد محصولتان را به مشتریان توضیح دهید.
کمک به خردهفروشان در بازارپردازی محصولات عمدهفروشان
ممکن است خردهفروشان در امر بازارپردازی (Merchandising)، از نظر درک اصول برند یا فضا و زمانی که میتوانند به این فرایند اختصاص دهند، محدودیتهایی داشتهباشند. برندها باید مطمئن شوند که خردهفروشان بازارپردازی مناسبی را برای کالاهای آنها انجام میدهند؛ از این رو، عمدهفروشان میتوانند با معرفی محصولاتشان در یک نمایش تبلیغاتی، به طور دقیق نشان دهند که در نظر دارند برندشان چگونه در فروشگاهها معرفی شود.
در چه مکانهایی از این روش استفاده میشود؟
تبلیغات در نقطه خرید در تمام بخشهای یک فروشگاه کارآمد است. به طور سنتی، فروشندگان معمولا تبلیغات و اقلام مرتبط را فقط در کنار صندوقها قرار میدادند؛ ولی به مرور زمان متوجه شدند که استندهای تبلیغات در نقطه خرید، حتی اگر در بخشهای دیگر فروشگاه نیز قرار بگیرند، افراد را به خرید ترغیب میکنند؛ از این رو، امروزه میتوانید استندهای تبلیغات در نقطه خرید را در قسمتهای مختلف فروشگاه یا حتی خارج از آن نیز مشاهده کنید.
انواع نمایش تبلیغات در نقطه خرید کدامند؟
در زیر به انواع متداول نمایش تبلیغات در نقطه خرید اشاره میکنیم:
- نمایش موقت: تبلیغات موقت به مدت چند ماه یا کمتر به نمایش درمیآیند و معمولا به منظور معرفی محصولات فصلی یا اعلام تخفیف طراحی میشوند؛
- نمایش تقریبا دائمی: نمایش تبلیغات تقریبا دائمی میتواند بین ۳ ماه تا ۱ سال ادامه یابد. فروشندگان گاهی به آنها نمایشهای ثانویه (Secondary Displays) یا خارج از قفسه (Off-Shelf Displays) نیز میگویند؛
- نمایش دائمی: تبلیغات دائمی میتوانند تا سالها در معرض دید عموم قرار بگیرند و استفاده از آنها کمتر متداول است؛
- استفاده از مجموعهعلائم: استفاده از مجموعهعلائم (Signage) یکی از قویترین تکنیکهای این روش تبلیغات است که در آن، با به کار بردن علائم، توجه مشتریان را به محصول جلب میکنند؛ این علائم میتوانند پوستر، برچسب، تابلویی روی قفسه، آویز تبلیغاتی یا سایر علامتها باشند؛
- غرفهی اختصاصی: غرفهی اختصاصی (Vendor shop) گستردهترین و پیچیدهترین شیوهی تبلیغات در نقطه خرید است که در آن، داخل یک فروشگاه فضایی مجزا را به نمایش محصولات و بازارپردازی برندی خاص اختصاص میدهند. میتوان گفت که در این روش تبلیغی، فروشگاهی داخل فروشگاه دیگر ایجاد میشود.