عمومیکسب و کار ایرانی

راهنمای خرید لباس کار مناسب در صنایع غذایی

افراد زمان زیادی را در محل کار خود می گذرانند و با توجه به اینکه در محیط های مختلف با شرایط متفاوت کار می کنند، باید لباس کار را متناسب با نوع کار خود و همچنین شرایط محیطی انتخاب کنند. لباس کار یکی از مقوله‌هایی است که می‌تواند نقش محافظتی در بسیاری از محیط‌های کاری داشته باشد و افراد را از آسیب‌های جدی محافظت کند. علاوه بر این، استفاده از لباس و پوشش یکنواخت باعث می شود که یکپارچگی و نظم بیشتری را در محیط کار مشاهده کنیم و به راحتی بتوان وظایف و مشاغل افراد را بر اساس نوع پوشش آنها تشخیص داد. هنگام خرید و انتخاب لباس کار مردانه و زنانه مناسب باید به نکات مهمی توجه کرد. در این مقاله با انواع لباس کار آشنا می شویم و به نکات مهمی که در هنگام خرید و انتخاب باید به آن توجه کنید نگاه می کنیم.

لباس کار چیست؟

لباس کار لباسی است که افراد در هر شغل و شغلی با توجه به ماهیت آن کار و همچنین محیط و شرایط جغرافیایی می پوشند. لباس کار پوششی است که می تواند در بسیاری از محیط های کاری نقش حفاظتی داشته باشد و همچنین در محیط کار ایجاد نظم می کند، بنابراین می توان با توجه به نوع پوشش مشاغل مختلف را در یک محیط کار شناسایی کرد.نوع لباس کاری که برای یک شغل خاص مناسب است بسته به صنعت، فرهنگ شرکت و وظایف شغلی خاص متفاوت خواهد بود. به طور کلی، لباس کار باید تمیز، مرتب و حرفه ای باشد. همچنین باید راحت و مناسب با محیط کار باشد. برای خرید انواع لباس کار روی دکمه زیر کلیک کنید.

چرا باید لباس کار مناسب بپوشید؟

در مورد اهمیت استفاده و پوشیدن لباس کار مناسب بحث های زیادی وجود دارد. اما به طور کلی می توان دلایل زیر را برای پوشیدن لباس کار مناسب در محیط کار بیان کرد:

حفاظت از جان و مال کارگران در محیط کار

ایجاد نظم و انسجام در محیط های کاری مختلف

ایجاد یک ظاهر و احساس یکپارچه برای کارکنان در گروه های کاری

پیشگیری از حوادث مختلف کار

راهنمای خرید لباس کار مناسب در صنایع غذایی

لباس کار خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از مهم ترین سوالات در مورد لباس کار مناسب برای مشاغل مختلف، ویژگی هایی است که لباس کار خوب را متمایز می کند. مهمترین ویژگی لباس کار خوب پارچه آن است. اولین و مهمترین ویژگی پارچه لباس کار کیفیت و دوام بالای آن است. برای طراحی و دوخت لباس کار از پارچه های مختلفی مانند پلی استر، پنبه، ویسکوز، کتان، فیلامنت و … استفاده می شود.انتخاب جنسیت صحیح باید بر اساس ماهیت کار و همچنین محیط و شرایط جغرافیایی باشد. پارچه انتخابی باید ضد چروک باشد.

در دوخت لباس کار از مواد اولیه مانند نخ، دکمه، زیپ و … استفاده می شود. تمامی این ابزار و مواد باید از کیفیت بالایی برخوردار بوده و متناسب با کار مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال استفاده از زیپ و دکمه فلزی مجاز نیست و نباید در لباس برقی استفاده شود. الگوی دوخت با توجه به جنسیت افراد و همچنین سایز لباس کار از دیگر ویژگی های لباس کار خوب و مناسب است که باید در انتخاب و خرید به آن توجه کرد.

لباس کار خوب باید قابل شستشو باشد و با پوشیدن آن در شرایط بد احساس خوبی داشته باشید. همچنین نوع دوخت معمولاً با دو یا سه سوزن انجام می شود تا درزها محکم باشد. یکی دیگر از ویژگی هایی که باید در لباس کار خوب وجود داشته باشد، همخوانی آن با فرد و نوع کار است. هر شغلی نیاز به یک نوع لباس کار دارد و هر فردی با توجه به آناتومی و ابعاد بدن خود به یک نوع لباس نیاز دارد. ویژگی های دیگری که یک لباس مناسب باید داشته باشد موارد زیر است:

راحتی: پوشیدن لباس باید راحت باشد، حتی در هنگام نشستن طولانی، نباید باعث خستگی شود.لباس ها نباید خیلی تنگ یا گشاد باشند و از موادی که باعث تعریق بدن می شوند، تهیه نشوند.
مناسب: لباس کار باید متناسب با کاری باشد که انجام می دهید. به عنوان مثال، اگر با یک کوره مذاب کار می کنید، باید از لباس های مقاوم در برابر حرارت استفاده کنید.
دوام: لباس ها باید به اندازه کافی بادوام باشند تا در برابر سایش و پارگی استفاده روزمره مقاومت کنند. آنها باید از موادی ساخته شوند که در برابر لک و پارگی مقاوم باشند.
مقاوم در برابر چین و چروک: محصول انتخابی باید ضد چروک باشد تا بتوانید حتی پس از یک روز کاری طولانی به بهترین شکل ظاهر شوید.
طراحی زیبا: اگرچه توجه زیادی به آن نمی شود، اما لباس انتخابی باید دارای طراحی زیبا و شیک باشد تا احساس اطمینان و راحتی ایجاد کند.

در خرید لباس کار به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای انتخاب و خرید یک لباس کار خوب و مناسب برای شغل مورد نظر باید نکات و فاکتورهایی را در نظر گرفت. از مهم ترین نکاتی که در هنگام خرید لباس کار باید به آن توجه کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قیمت: اولین چیزی که در خرید لباس کار باید به آن توجه کرد، قیمت لباس است.در واقع ابتدا باید بودجه خود را برای خرید لباس کار مشخص کنید و بر اساس بودجه لباس کار مناسب را خریداری کنید.
نوع لباس: لباس کار خوب لباسی است که بر اساس ماهیت کار و همچنین شرایط محیطی انتخاب شود. به همین دلیل یکی از مهم ترین نکات در هنگام خرید لباس کار، انتخاب نوع لباس مناسب با شغل و حرفه مورد نظر و شرایط مختلف آن است.
مواد پوشاک: جنس پوشاک یکی دیگر از نکات مهم خرید است که باید بر اساس ماهیت کار و همچنین شرایط محیطی انجام شود. مثلاً جنس لباس کار در محیط گرم باید با جنس لباس کار در محیط سرد متفاوت باشد.
نوع لباس خیاطی: یکی از مواردی که نشان دهنده کیفیت بالا و قابل قبول لباس کار است، نوع لباس خیاطی است. هر چه ظرافت در دوخت لباس بیشتر باشد، کیفیت لباس بالاتر است.
تعداد جیب: این نکته در مشاغلی که با ابزارهای مختلفی سروکار دارند مانند کار و تعمیرات بسیار حائز اهمیت است. با توجه به اینکه این افراد در حال حاضر نیاز به دسترسی به وسایل مختلف دارند، نیاز به لباس کار با جیب های بیشتری دارند که وسایل مختلف را داخل آن ها جا دهد.لباس مناسب فصل: هنگام خرید لباس کار باید تغییرات آب و هوا در فصول مختلف را نیز در نظر گرفت و لباس مناسب هر فصل را خریداری کرد.
سایز و تناسب لباس: یکی از نکات مهمی که در هنگام خرید لباس کار باید به آن توجه کرد، تناسب و اندازه لباس برای افراد است. در واقع لباس کار نباید آنقدر تنگ باشد که مانع کار فرد شود و نه آنقدر گشاد باشد که حین انجام کار تمرکز فرد را به هم بزند.
رنگ لباس کار: نکته مهم دیگر در خرید لباس کار توجه به رنگ آن با توجه به شرایط کاری افراد است. به عنوان مثال، برای افرادی که در شب کار می کنند، باید لباس های روشن یا شب خریداری شود تا از ایمنی آنها در حین کار اطمینان حاصل شود.

کدام مشاغل نیاز به لباس کار دارند؟

یک سری سمت ها و حرفه ها وجود دارد که با توجه به ماهیت کار و شرایط آن و همچنین برای اطمینان از ایمنی کارکنان در هنگام انجام کار، لباس مخصوص کار دارند و افرادی که در این حرفه ها کار می کنند باید لباس مناسب بپوشند. لباس کار پوشیدن حرفه .

1- جوشکاری
جوشکار یکی از مشاغلی است که به دلیل ماهیت کار و خطراتی که در انجام آن وجود دارد، لباس کار خاصی دارد.برای جوشکاری لباس کار عموما از پارچه های کتان و کتان خالص استفاده می شود زیرا مقاومت بیشتری نسبت به سایر پارچه ها دارند و مقاومت حرارتی خوبی دارند. لباس کار یک تکه و لباس کار دو تکه برای این دسته شغلی رایج است.

2- کارهای مکانیکی و تعمیراتی
کارهای مکانیکی و تعمیراتی نیز از جمله مشاغلی هستند که نیاز به لباس کار خاصی دارند. به طور معمول، در این مشاغل از لباس‌های آستین کوتاه یا بدون آستین استفاده می‌شود که از پارچه‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانند در برابر شستشوی سنگین مقاومت کنند. معمولاً در مکانیک و سایر مشاغل مشابه لباس ها به سرعت کثیف می شوند و به همین دلیل نمی توان از محصولات بی کیفیت استفاده کرد. از طرفی با توجه به اینکه احتمال آلودگی لباس زیر و پوست بدن وجود دارد معمولاً لباس های یک تکه برای این کار انتخاب می شود.

3- خلبانان و پرسنل پرواز
لباس کار خلبانان و جنگنده های نظامی به صورت یک پارچه طراحی می شود که معمولاً از پارچه تابیده در دوخت آن استفاده می شود. این لباس ها اکثرا سبز هستند. طراحی و جنس لباس کار خلبان به گونه ای است که از این نوع لباس ها در مشاغلی مانند مکانیک که افراد با روغن و مواد شیمیایی مختلف کار می کنند نیز استفاده می شود.

4- پزشکان و پرستاران
با توجه به اهمیت بدون آلودگی در محیط پزشکی و بیمارستانی، لباس کار پزشکان و پرستاران معمولاً از پارچه های نخی روشن تهیه می شود تا هرگونه آلودگی بر روی آن به راحتی تشخیص داده شود. با توجه به اینکه پزشکان و پرستاران ساعت های طولانی لباس کار می پوشند، برای دوخت آن از پارچه های نخی استفاده می شود که می تواند از تعریق زیاد جلوگیری کند.

5- مهندسان و کارگران
با توجه به اینکه مهندسان بیشتر در محیط های عمرانی و صنعتی مشغول هستند، در ساخت لباس کار مناسب از پارچه های الیاف طبیعی استفاده می کنند تا هوا به راحتی در داخل آنها جریان یابد. برای کارهای کارگری با توجه به ماهیت و شرایط محیط کار، پوشاک مختلفی از پلی استر، پنبه، پنبه پلی استر، کتان، کتان و … تهیه می شود. لباس کار مهندسی معمولا دارای کلاه ایمنی است.

6- پرسنل آتش نشانی و امداد و نجات
آتش نشانان یکی از مهم ترین مشاغلی هستند که برای حفظ جان و مال افراد مختلف با حوادث و خطرات مختلفی مواجه می شوند. یکی از مهمترین وسایلی که از جان آتش نشانان در برابر حوادث و آتش سوزی محافظت می کند، لباس کار آتش نشانی است.لباس آتش نشان از مواد مقاوم در برابر آتش ساخته می شود و معمولاً به صورت ژاکت و شلوار طراحی می شود. البته آتش نشانان به تجهیزات حفاظتی دیگری نیز مجهز هستند که در شرایط مختلف و در مواقع ضروری از آنها استفاده می کنند.

7- پوشاک رستورانی
رستوران ها، کافه ها، پذیرایی ها و محیط های مشابه باید الزامات بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند. سلامت مردم و کیفیت مواد غذایی و محصولات این مجموعه ها به نظافت کارکنان بستگی دارد. لباس کار آشپز و لباس پیشخدمت اجباری است و باید ویژگی های خاصی داشته باشد. معمولا برای لباس سرآشپز از رنگ های روشن استفاده می شود تا کثیفی، تولیدی لباس کار رستورانی و کثیفی روی لباس نشان داده شود و کلاه مخصوصی برای او در نظر گرفته شده تا موها وارد غذا نشود. انتخاب لباس و لباس مناسب برای کارکنان رستوران مانند پیشخدمت ها برای برندسازی و ایجاد یک تجربه خوب برای مشتری مهم است.
نتیجه
امروزه حرفه های مختلفی در سطح جامعه وجود دارد و افراد زیادی در یکی از این حرفه ها مشغول به کار هستند. برخی از این مشاغل به دلیل ماهیت کار و همچنین شرایط محیطی در معرض آسیب ها و خطرات مختلفی قرار دارند که حفظ سلامت کارکنان را در برابر این آسیب ها و خطرات ضروری می کند.یکی از راه های اصلی حفظ سلامت کارکنان در این محیط های کاری استفاده از لباس کار مناسب بر اساس ماهیت و نیاز کار و شرایط محیطی است. اگر لباس کار با توجه به شغل و نیاز آن انتخاب شود، می تواند بازده و بهره وری کار را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و در عین حال سلامت کارکنان را در محل کار تضمین کند. عوامل مختلفی در انتخاب لباس کار مناسب دخیل هستند که در مقاله راهنمای خرید لباس کار به آن ها پرداخته ایم. ایمن کلاسیک تولید کننده انواع لباس کار محافظ و اداری می باشد. تمام لباس ها قابل چاپ هستند و محصولات مطابق را می توان برای همه مشاغل سفارش داد. برای اطلاعات بیشتر و لیست قیمت می توانید با تلفن های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

دکمه بازگشت به بالا