کسب و کار ایرانی

مزایای برج خنک کننده جریان مخالف (کانترفو)

طرز کارکرد سیستم در حال گرمایش:

هواساز صنعتی دستگاهی مجهز و پر کاربرد است که اصلی ترین وظیفه آن تولید سرمایش یا گرمایش و تامین هوای تازه و پاکسازی هوای داخل ساختمان از انواع آلودگی ها است. این دستگاه طبق طراحی که دارد ابتدا هوای محیط را مکیده، سپس این هوا را در معرض فن قرار می دهد تا طبق نیاز گرم یا سرد شود. هوا پس از تماس با کویل به سمت فیلترهای هواساز حرکت می کند تا آلودگی های احتمالی آن جذب شود. در واقع، این نوع سیستم ها برای هر فضایی که نیاز به هوای خیلی تمیزی ندارند، بکار گرفته می شوند.

قیمت برج خنک کننده:  به محض اینکه هوای تهویه شده تا دمایی پایین­تر از نقطه شبنم خود خنک می­گردد، رطوبت موجود در هوا حذف می­شود. در برخی هواسازها رطوبت­زن­هایی نصب شده است تا میزان رطوبت هوا را افزایش دهند، هرچند که این گونه هواسازها در ساختمان­های امروزی و با عملکرد بالا به دلیل مصرف انرژی و هزینه­های زیاد بسیار کم مشاهده می­‌گردند. سیستم هواساز با بهره گیری از آب گرم تولید شده در بویلر، آب سرد تولید شده در چیلر و با استفاده از سیستم ها افزایش و کاهش رطوبت و نیز با بکارگیری انواع فیلتراسیون قادر است هوای مورد نیاز را با دما، رطوبت و بدون آلاینده و گرد و غبار ارائه دهد.

برج خنک کننده جریان طبیعی |برج خنک کننده در تهران |برج خنک کننده دماتجهیز

یکی از رایج‌ترین انواع مبدل‌های حرارتی،  برج خنک کننده مدار بسته   است. در این مبدل که از یک پوسته استوانه‌ای شکل بزرگ ساخته شده و تعدادی لوله که داخل پوسته قرار می گیرد . یکی از سیالات به درون این لوله‌ها وارد شده و سیال دیگر وارد پوسته مبدل می‌شود. به این ترتیب از سطح لوله‌ها فرآیند انتقال حرارت انجام می‌شود.

درک اینکه چرا برج‌های خنک کننده منبع اصلی آلودگی هستند و نحوه اصلاح مشکلات به شما کمک می‌کند تا سیستم خود را حفظ کرده و از آن در برابر آسیب محافظت کنید. دارای طرحی است که باعث می‌شود هوا به صورت افقی از میان پر کننده‌ و سازه برج به یک فضای باز اشغال شده توسط ماده جریان یابد. با این حال، فن‌ها و درایو موتور نیاز به ضد آب در برابر رطوبت که می‌تواند منجر به یخ زدن و کاهش عملکرد آن شود، دارند.

اکثر ماشین‌آلات صنعتی همانند کوره‌ها، بویلرها و توربین‌ها در چرخه‌کاری خود مقداری حرارت اضافی تولید می‌کنند. وظیفه برج خنک کننده صنعتی در چرخه این ماشین‌آلات و تجهیزات، جذب و دفع گرمای اضافی ایجاد شده می‌باشد. لوور تیغه‌ای معمولا از جنس فایبرگلاس میباشد و دارای تعداد زیادی تیغه است که از فضای بین آنها، هوا به کولینگ تاور وارد میشود. از این مدل بیشتر در کولینگ تاورهای فایبرگلاس مکعبی و مخروطی استفاده میشود. لوور لانه زنبوری معمولا از جنس PVC میباشد و دارای محفظه‌هایی شبیه به لانه زنبور است.

مهندسان مطابق با نیاز شما بهترین هواساز آپارتمانی یا صنعتی را تولید و در کوتاهترین زمان ممکن به دست شما می رسانند. دستگاه هواساز صنعتی یکی از تجهیزات پیشرفته و کاربردی است که جهت تهویه مطبوع در انواع ساختمان های تجاری، اداری، مسکونی، فروشگاهی، بیمارستان ها و مراکز صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه انواع مدل های زیادی دارد که نوع مناسب آن با توجه به نوع پروژه و نیاز افراد انتخاب می شود. هواساز صنعتی به دلیل آنکه علاوه بر کنترل دما محیط، میزان رطوبت و نیز میزان آلاینده‌های هوای محیط را کنترل می‌کند می‌تواند بهترین گزینه به عنوان سیستم تهویه مطبوع در محیطهای صنعتی به منظور جلوگیری از آسیب کمتر به دستگاهها و اپراتورها باشد. هواساز خانگی و آپارتمانی یا اصطلاحا Air Handing Unit یکی از مهمترین و پرکاربرد ترین سیستم های تهویه آپارتمان در علوم بروز مهندسی جهان محسوب می‌باشد. اینکه یک فن جبرانی یا گردش داخلی به سیستم هواساز اضافه شود بستگی به ساختمان و وظایف دستگاه و افت فشار کلی دارد.

در این نوع کولینگ تاور، سیال مورد نظر درون کویل (لوله های خم شده موازی) جریان دارد و آب به وسیله نازل بر روی کویل پاشیده می شود. پس از تبخیر آب بر اثر جریان هوا، کویل و در نتیجه سیال یا آب درون آن خنک می شود. به این در کولینگ سیکل بسته آب خنک شونده با محیط بیرون در تماس نخواهد بود. فن برج خنک‌کننده ، مانند سایر فن‌های صنعتی به دو دسته سانتریفوژ و محوری تقسیم می‌گردند ، که فن محوری یکی از پرکاربردترین انواع پروانه ها در برج های خنک کننده های دایره ایو مکعبی محسوب می گردد. طرز کار برج خنک کننده بر اساس تماس مستقیم یا غیر مستقیم آبگرم و هوا و در نتیجه انتقال حرارت اضافه آب به هوای اتمسفر بنا نهاده شده است. برج خنک کننده یک نوع مبدل حرارتی است که در آن هوای اتمسفر و آبگرم در اثر تماس مستقیم یا غیر مستقیم با یکدیگر تبادل حرارتی انجام داده تا دمای آب کاهش یابد.

غیر از موارد بالا باید دقت کنید که سیستم کانال ها باید دقیق و اصولی محاسبه و اجرا شود. خوردگی بخشی جدایی ناپذیر سیستم هایی است که در آن از فلزات و آب استفاده شده است. برای کسب اطلاعات در مورد هواساز به مقاله“هواساز یا هوارسان چیست” مراجعه فرمایید. روش بهینه تر استفاده از PLC و HMI می باشد که پس از برنامه نویسی دمای دلخواه تنظیم می گردد. در هر قسمتی از ساختمان، از جمله در فضاهای زائد آن قابل نصب هستند. ممنون بابت توضیحات خوب و مفید تون مقاله ای که در اختیار گزاشتید ماملا مفید و کاربردی بود با تشکر.

در این مدل ترموستات های کنترلی یا سنسورهای مخصوص نصب میشود و این ترموستات ها با توجه به گرمی و سردی هوا میزان دمای مطلوب را برای محیط تشخیص میدهند و فن کویل به وسیله فن (دمنده) سرمایش یا گرمایش را به فضا تزریق میکند. فن کویل های چهار لوله ای حتما باید مجهز به شیر برقی باشند و با توجه به فرمان ترموستات، آب سرد یا آب گرم در یکی از دو کویل جریان می یابد. فن کویل کاستی سقفی از نظر نحوه هوادهی، دارای انواع یک طرفه و چهار طرفه و از نظر لوله‌های متصل نیز دارای انواع دو لوله‌ای و چهار لوله‌ای می‌باشد. تفاوت فن کویل چهار لوله ای با دو لوله ای این است که دو لوله ای دارای یک کویل می باشد و فقط هوای گرم یا هوای سرد را تامین می کند اما چهار لوله ای از دو کویل تشکیل شده است که به طور همزمان می تواند هوای سرد و هوای گرم محیط را تامین کند.

به این علت که دارای قدرت گرمایی بالایی بوده و مانند دستگاه هواساز کار می کند. همچنین علاوه بر ایجاد گرمایش، فیلتر کردن و تصفیه هوا را نیز به خوبی انجام می دهد. در مواقع نیاز با نصب تجهیزات و امکانات رطوبت زنی می تواند مشکلات خشکی هوای به وجود آمده در فصل زمستان را نیز برطرف نماید. هواساز ایرواشر خانگی در مصرف انرژی بهینه است و به دلیل عدم نیاز به چیلر، در مقایسه با کولر گازی قیمت کمتری دارد. این وسیله به سیستم گرمایشی مجزا نیازی ندارد و قابلیت استفاده از آب گرم موتورخانه را دارد. نحوه پمپاژ آب در آن، به صورت پودری است که باعث کاهش مصرف آب می شود.

این دستگاه نسبتا بزرگ را می توان به راحتی حرکت داد و با توجه به قدرت زیادی که دارد می تواند فضاهای بزرگ و کوچک را خنک یا گرم کند. همانطور که در بالاتر گفته شد بهتر است که به دلیل رطوبت بالا در مناطق شرجی از ایرواشرها که تولید سرمایش آنان به صورت تبخیری است استفاده نشود. سرماسازی در این سیستم با استفاده از افشانک های آبپاش صورت می گیرد. به این شکل که گرمای جذب شده به رطوبت ایجاد شده به وسیله ایرواشر برخورده و تبخیر می گردد و باعث ایجاد رطوبت می شود. امکان استفاده از این مدل سیستم تهویه مطبوع در مناطق شرجی و مکانهایی با رطوبت و گرمای نهان بالا مثل سالنهای ورزشی وجود ندارد، به دلیل وجود رطوبت نسبی در سیستم آن مناسب برای استفاده در مناطق گرم و خشک میباشد.

بنابرین از جمله برتری ها و مزایای آن این است که به کامل ترین شکل می توان رطوبت و دمای هوا را تنظیم و از آلودگی ها پاک نمود. ایرواشر پشت بامی برای خانه های ویلایی و آپارتمان ها که کانال کولر دارند بسیار مناسب اند. بخش سفارشی این محصول، عملکرد الکتریکال سیستم مخزن آب، فیلتر اضافی هوای تازه تابستان و زمستان و همچنین تصفیه هوای محیطی با گردش بسته را دارا می باشد.

دلیل این مورد این است که در حالت مدار بسته علاوه بر کاهش دمای آب جاری در کویل ها، دمای آب خنک کننده نیز کاهش می یابد. بازو های انتقال با مجاری خروجی زاویه دار، مشروط به تامین فشار ورودی به بازو توسط پمپ سیر کوله آب برج خنک کن، گردش یکنواخت و پاششی مناسب را در سطح پکینگ ها ایجاد می کنند. اتصال ورودی و خروجی برج خنک کننده فایبرگلاس بامین تهویه تا ظرفیت 150 تن تبرید از کنار دستگاه پایین و در مدل های بالا ی 150 تن تبرید به قسمت وسط و زیرین دستگاه متصل می شوند. تجهیزات تهویه مطبوع و فرآیندهای صنعتی می توانند گرما را به شکل آب گرم تبدیل کنند که باید خنک شود. آب بیش از حد گرم شده از طریق برج خنک‌کننده جریان می‌یابد، جایی که به گردش در می‌آید و در معرض هوای خنک و خشک قرار می‌گیرد.

با این کار علاوه بر کاهش دادن دمای هوا، رطوبت موجود در آن نیز افزایش می یابد. ایرواشرها به صورت مستقل و یا در تعامل با بقیه اجزاء سیستم تهویه مطبوع ساختمان قرار می‌گیرند و شامل بدنه، الکتروموتور، فن، فیلتر تصفیه هوا، نازل‌ها، پمپ آب، تشتک، دیفیوز (پخش کننده هوا)، کویل آب گرم و تیغه‌های قطره گیر می‌باشند. طرز کار ایرواشر مانند هواساز است و توسط فن، هوا را به داخل دستگاه کشیده و پس از تنظیم دما و افزایش رطوبت آن و نیز فیلتر کردن هوا از آلودگی ها، با کانال کشی در قسمت های مختلف ساختمان توزیع می کند. عملکرد سرمایشی ایرواشر با حالت گرمایش آن بسیار متفاوت می باشد. در حالت سرمایش، سیستم ایرواشر به صورت کاملا تبخیری همانند کولر آبی عمل می کند.

ایرواشر در حالت گرمایش :

براي محاسبه تخميني ظرفيت برج خنككننده در نظر گرفتن چند پارامتر اصلي كافي مي باشد. بدین صورت گرما از سیکل داخلی توسط کویل به آب اسپری شده منتقل و سپس با تبخیر بخشی از آب به هوای بیرونی خارج می شود. از مانیتورهای زمان-واقعی برای دریافت دقیق‌ترین و به‌روزترین اطلاعاتی که تغییرات تبخیر و مصرف آب را منعکس می‌کند، استفاده کنید. این مانیتورها را با دستگاه‌های خودکار همراه کنید تا از داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید بیشترین بهره را ببرید. نظارت منظم بر چرخه‌های هدف و کیفیت آب تأسیسات شما، تعادل pH ایده‌آل را برای جلوگیری از تشکیل رسوب، خوردگی و رشد باکتری تضمین می‌کند. مزایای اساسی طراحی جدیدترین برج‌های خنک ‌کننده پلاستیکی نیز شامل نصب آسان‌تر، به ‌ویژه روی پشت‌بام‌ها است، زیرا یک پوسته پلاستیکی سبک وزنی 40 درصد کمتر از یک برج فولادی دارد در حالی که 5 تا 10 برابر ضخیم‌تر است.

نحوه انتقال حرارت در این مدل به این صورت است که یا دمای حجم کمی از سیال را به میزان زیاد تغییر می‌دهد یا دمای حجم زیادی از سیال را به میزان کمی تغییر می‌دهد. معمولا از مبدل‌های حرارتی لوله‌ای در صنایع غذایی و تهویه مطبوع استفاده می‌کنند. همان طور که در تشریح مبدل های حرارتی لوله ای نیز عنوان شد، مبدل های حرارتی با الگوی جریان مخالف بیشترین راندمان و کارایی انتقال حرارت را دارند.

این مدل از فن کویل را می‌توان یک مدل جذاب در میان فن کویل‌ها دانست چرا که اجزای این فن در داخل سقف کاذب قرار خواهد گرفت. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این دستگاه این است که فضا را به صورت چهار طرف و یک طرفه پوشش می‌دهد. از قابلیت این فن کویل ها میتوان به دارا بودن پمپ درین داخلی و ریموت کنترل اشاره نمود. فن کویل کاستیمعمولا فن کویل های سقفی کاستی برای تخلیه آب های کندانس شده پمپ درین و برای کنترل کارکرد دارای ترموستات سر خود و ریموت کنترل است. این دستگاه توسط کارخانه های داخلی و خارجی تولید شده و در بازار با رقابت زیادی عرضه می گردد. انتخاب برند مناسب در بین انواع مدل های موجود حائز اهمیت بوده و قیمت فن کویل به کیفت برند و مواردی از این دست بستگی دارد.

کاستی:

حال که روش مکش هوا به داخل هواساز را فهمیدیم به ادامه کار می پردازیم. هوا به داخل کابین مکیده شده ، از روی فیلترها عبور کرده و به مبدل حرارتی یا همان کویل ها می رسد. مبدل حرارتی یا کویل که در آن جریان آب یا مبرد برقرار است وظیفه گرفتن یا دادن گرما از هوا یا به هوا را برعهده دارد.

مصرف برق دستگاه هواساز کم و در حد چرخش یک فن و سیستم کنترلی آن است. ولی آب سردی که در کویل آن جاری می شود تا منجر به سرمایش هوا شود، در دستگاهی به نام چیلر یا مینی چیلر بایستی سرد گردد که این دستگاه دارای کمپرسور بوده و با سیکل تبرید عمل سردسازی آب را انجام می دهد که مصرف برق آن نسبت به هواساز بالاتر است. در کل هر دستگاهی که بخواهد با سیکل تبرید تراکمی (مانند کولر گازی یا داکت اسپلیت یا دستگاه های جدیدی مانند GHP و VRF) کار کند، دارای کمپرسور بوده و با توجه به ظرفیتش، مصرف برق دارد.

هواساز هایژنیک چیست؟

ساختمان ها و محیط هایی که نیاز به تهویه مطبوع و سرمایش و گرمایش دارند، مجبور به استفاده از دستگاهی جهت دمیدن هوای خنک در تابستان و دمیدن هوای گرم در زمستان می باشند. وظیفه فن کویل دقیقا همین مورد ذکر شده و تامین هوای سرد و گرم در محیط های تهویه شونده می باشد. اگر بحث قیمت باشد ، نوع ۲ لوله ای سقفی توکار از همه به صرفه تر است (به شرطی که محل های مناسبی در سقف برای نصب آن وجود داشته باشد). معمولا اگر بحث قیمت مطرح نباشد ، عوامل دیگری مانند وجود یا عدم وجود سقف کاذب ، نظر طراح داخلی در رابطه با استفاده یا عدم استفاده از فن کویل های دیواری و زمینی (که در معرض دید قرار دارند) و … مطرح می شود.

۸۵ سال پس از تاسیس هانیول در آمریکا، آقای کیومرث زمانی به سمت مدیریت عامل هانیول شاخه‌ی ایران منصوب شدند. ایشان طی سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۳ عهده‌دار و مسئول مستقیم کسب‌وکار هانیول در ایران بوده‌اند و پس از آن سال‌ها، طی حکمی رسمی از هانیول به عنوان ارائه‌دهنده‌ی محصولات، خدمات و امور نصب و راه‌اندازی هانیول در ایران به فعالیت خود ادامه دادند. در هنگام محاسبه ظرفیت فن کویل که بر مبنای میزان بار برودتی کل (محسوس و نهان) هر فضا تعیین می گردد همواره سعی نمایید که ظرفیت فن کویل را در دور متوسط مبنای محاسبه قرار دهید. ترموستات فن کویل به عنوان کنترل کننده “حلقه بسته” عمل می کند، که هدف آن کاهش خطا بین درجه حرارت مورد نظر و اندازه گیری شده است. گاهی اوقات ترموستات به صورت ترکیبی از حسگرهای حساس و کنترل یک سیستم، همانند ترموستات خودرو عمل می کند.

هواساز چیست؟ بررسی فنی انواع هواساز با کیفیت عالی آسا تهویه-بتا تهویه

سیستمهای خنک سازی در گذر زمان در انواع مختلفی طراحی و تولید گردیده و سیستم نهایی این دستگاه دستخوش تغییرات بسیاری بوده است. نسل ابتدایی این دستگاه به صورت رسمی بعد از انقلاب کبیر فرانسه به صورت برج خنک کن اتمسفریک و یا برج دست ساز معرفی شد. این سیستمها با پاشش جریان طبیعی آب بر روی چوب عموما آب را خنک میکردند. تاریخچه برج خنک کننده از قرن 19 آغاز می‌شود که برج خنک کن اولین بار برای استفاده در موتور بخار و خنک کردن کندانسور مورد استفاده قرار گرفت. این کندانسورها برای به مایع در آوردن بخار حاصل از موتور بخار مورد استفاده قرار گرفتند تا فشار پشت موتور را کاهش دهند و در نتیجه مصرف سوخت کاهش یابد و همچنین آب تقطیر شده مجدداً مورد استفاده قرار گیرد. در این نوع برج خنک کننده از فن به عنوان محرک جهت ایجاد جریان هوا استفاده می شود

 

دکمه بازگشت به بالا