عمومیکسب و کار ایرانی

کاربرد اسکافلد چکشی

اسکافلد به معنی لوله می باشد و اسکافلدینگ در اصلاح به سیستم های داربست بندی در اشکال و ساختارهای مختلف گفته می شود .

در این روش اسکافلدها توسط اتصالاتی به یکدیگر متصل می شوند و تشکیل سازه ای مقاوم را میدهند .

انواع اسکافلد :

اسکافلد ( داربست ) بندی نما  : از لوله های داربستی سنگین و سبک به همراه اتصالاتی مانند بست داربست ، رابط داربست ، مغزی ، پایه استفاده می شود . از این سازه برای داربست بندی نما استفاده می شود .

: این اسکافلد از فریم های مثلثی به طول های 100 ، 75 و 500 سانت تشکیل شده که به راحتی بر روی یکدیگر مونتاژ می شوند . این سازه دارای مهاری ضلعی ، قطری ، پاشنه و پیچ تنظیم نیز می باشد که بدون نیاز به پیچ و مهره و اتصالات اضافی می توان سازه های بلند جهت کفراژ بندی سقف های مرتفع مانند پل ها ، مساجد و هر گونه سقف مرتفع ایجاد نمود .

: نوع دیگری از اسکافلد که توسط شربات چکش به یکدیگر متصل می شوند .

اسکافلد چکشی کاپلاک : نوع مرسومی از اسکافلدهای مدولار که برای سازه های سنگین استفاده می شوند و همین طور امکان استفاده در مای ساختمان را نیز دارا می باشند . اتصال مهاری ها و پایه ها توسط چکش به یکدیگر انجام می پذیرید .

سیستم شورینگ : نوع جدیدی از اسکافلد بندی می باشد که در زیر سازه هایی مانند میز پرنده ، پله های دسترسی و … مورد استفاده قرار می گیرد . نحوه طراحی این سیستم سادگی و سرعت را برای پروژه به همراه دارد . مونتاژ ساده و کیفیت بالا از مهم ترین فاکتورهای آن می باشد. پیش از بنا کردن پایه های ساختمان، زمین را گود برداری کرده در واقع این یکی از مراحلی است که برای ساختمان سازی باید انجام شود.

بعد از آن به ترتیب تمامی مرحله های ساختمان سازی انجام میشود. در این بین از ابزارهای زیادی استفاده میشود که یکی از آنها اسکافلد است. اسکافلد به معنای لوله میباشد که به صورت درهم پیچیده است. و اما اسکافلدینگ، به سیستم داربست میگویند که در اشکال و ساختارهای متفاوت به کار گرفته میشود. اسکافلدها به یکدیگر متصل شده و در آخر سازه ای مقاوم و مستحکم تشکیل میدهند. برای اسکافلد بندی از لوله های داربستی سنگین و سبک با هم، با اتصالاتی مانند بست داربست، رابط داربست، مغزی، پایه درست شده و بعد مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع از این سازه برای داربست بندی نما مورد استفاده قرار میگیرد و داخل ساختمان وجود ندارد.

اسکافلد به انگلیسی |اسکافلد مثلثی |اسکافولد چیست

انواع اسکافلدبندی

این گونه نیست که شما برای هر بنایی که دارید یک نوع اسکافلد بندی را انجام دهید تمام شود ، باید با توجه به نوع سازه ای که دارید اسکافلند بندی را انجام دهید. بطور کلی دو نوع اسکافلدبندی داریم که با توجه به نیاز خود آن راجلو نما میبندید.

اسکافلد مثلثی مدولار

در این مدل از اسکافلد از فریم هایی به طول 100 ، 75 و 500 استفاده میشود که بنا و متصل کردن آن ها بسیار راحت و آسان است. این سازه از مهاری ضلعی ، قطری ، پاشنه و پیچ تنظیم درست میشود. همچنین بدون نیاز به پیچ و مهره اضافه میتوانید توان آن را بالا برده و حتی سازه های مرتفع رو هم انجام دهید.

 

اسکافلد چکشی ستاره ای

در این نوع اسکافلد بر اثر ضربات چکش به یکدیگر متصل میشوند. این داربست برای سازه های سنگین مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین میتوانید در نماهای خانه ها هم نیز از آن استفاده کنید. تمامی اتصال های مهاری ها و پایه با یه چکش و ضربه به یکدیگر متصل میشوند.

اجزای اسکافلد

اسکافلد نوعی داربست مثلثی شکل است که در نمای سازه ها مورد استفاده قرار میگیره. البته این نوع داربست با پیشرفتی که تکنولوژی داشته ارتقاء پیدا کرده و به طور راحت وصل و جدا میشود. برای اسکافلد از لوله های 5 و 3.8 استفاده میشود. در کنار این لوله ها باید بست مخصوص داربست و پایه هم داشته باشید تا بتوان به راحتی داربست را بنا کرد و بالا آورد.

در واقع کل اجزای تشکیل این داربست همین است. این نکته را بدانید که هنگام نصب داربست با دقت این کار را انجام دهید. هیچ درزی نباید داشته باشید و به صورت یکپارچه آن را به پار کرده باشید. وجود در درز با مرور زمان خودش را نشان میده و آسیب بزرگی ممکن است وارد کند.

نحوه بستن اسکافلد

شاید بنا کردن چنین داربست بزرگی کمی پیچیده و سخت بنظر برسد اما باید بگویم که اصلا اینگونه نیست. اسکافلد بسیار راحت و بدون هیچ دردسری به یکدیگر متصل میشوند و این کار نیاز به تخصص خاصی ندارد، حتی کارگرهای ساده نیز میتوانند آن را انجام دهند. برای نصب توجه داشته باشید که کفشک هایی که زیر پایه قرار میگیرند حتما در جای سفتی باشند.

اگر اینگونه نبود زیر همه کفشک هارا با تخته چوبی صفت کنید. نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید ، این است که زمین تراز باشد. تراز بودن باعث میشود تا داربست ها با اختلاف زیادی در کنار هم قرار نگیرند. زمانی هم میخواهید کارهایی در ارتفاع انجام دهید ، با استفاده از لوله و بست این کار را انجام دهید.

 

کاربرد اسکافلد

اسکافلد نوعی داربست مثلثی شکل است که مورد استفاده قرار میگیرد. شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که تفاوت این داربست با معمولی ها در چیست؟ در اینجا پاسخ به این سوال شما داده میشود. قبل از هرچیزی بگویم که اسکافلد در صنعت ساخت و ساز نقش موثری دارد. اسکافلد سازه ای موقت است که امکان دسترسی به نقاط بالا در بناها را به کاربر میدهد.

البته از مهم ترین کاربردی که این ابزار دارد میتوان به کفراژبندی دال های بتنی اشاره کرد. شما با وجود این داربست میتوانید به راحتی دال های بتنی مختلفی را حتی اگر برای سقف ها باشد را متصل کنید. یه خاصیتی که اسکافلد ها دارند این است که به راحتی و بدون ایجاد دردسر و مشکل، به یکدیگر متصل میشوند و در صورت تمام شدن کار خیلی راحت میتوانید اجزاء آن را از هم جدا کنید.

ویژگی های اسکافلد

قطعا این که اسکافلد ها بسیار مورد توجه قرار گرفته اند الکی نیست و دارای ویژگی ها و خاصیت هایی است که باعث شده تا کاربرها به آن توجه کنند. البته تا به اینجا یک سری از خاصیت های این ابزار گفته شد اما لازم است ویژگی هایی که منحصر به فرد خود اسکافلد ها هستن هم نیز گفته شود. داربست های مثلثی اسکافلد از اجزای گوناگونی نظیر :

  • پیچ تنظیم که برای تنظیم کردن داربست مورد استفاده قرار میگیرد .
  • صفحه کفی که کارگران بتوانند در حین کار روی آن بایستند .
  • پین های داربست برای برقراری اتصالی محکم و بدون درز.
  • میل مهار افقی و مایل برای پایه های داربست تشکیل میشود.

البته لازم به ذکر است که برای بنا کردن داربست مثلثی اسکافلد، می بایست به اتصالات نر و ماده ای توجه داشته و به درستی نصب کنید.

صنعت ساختمان سازی مراحل خیلی زیادی دارد که باید تمامی آن ها به ترتیب و البته به دقت فراوان انجام شود. اگر صبر و حوصله  دقت در ساخت ساختنمان وجود نداشته باشد، فرایند ساختمان سازی با موفقیت به پایان نخواهد رسید. بنابراین رعایت کردن کلیه نکات بسیار حائز اهمیت است. یکی از کارهایی که در ساختمان سازی انجام میشود، این است که درست رو به روی نمای ساختمان ، داربستی وصل میشود.

این داربست برای برخی از کارها بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. امروزه داربست های اسکافلد در بین افراد طرفدارهای زیادی داره و مورد استقبال قرار گرفته است. این تمایل به تهیه این نوع داربست به خاطر تمامی ویژگی هایی است که دارد ( و البته در این مقاله به آن ها پرداختیم ) و نصب و جدا سازی راحت آن است. یعنی حتی کارگران ساده هم میتوانند این داربست را بنا کنند. اسکافلدها قابلیت طراحی و تولید به اشکال مختلفی را دارا می باشند که طابق با نیاز پروژه ها تولید می شوند .

 

دکمه بازگشت به بالا