اقتصادیکسب و کار ایرانی

نکاتی برای خرید سر باطری مناسب برای خودرو پراید

بررسی بهترین سر باطری پراید

خودروهای پراید از جمله خودروهای محبوب در بازار ایران هستند. این خودروها به دلیل قیمت مناسب و قطعات یدکی آسان و ارزان، گزینه ای مناسب برای کسانی هستند که به دنبال یک خودرو اقتصادی و کم هزینه هستند. یکی از مهمترین قطعات خودروی پراید، سر باطری است. در این مقاله به بررسی بهترین سر باطری پراید و لیست قیمت سرباطری در سال 1402 می پردازیم.

ویژگی های یک سر باطری خوب

قبل از بررسی بهترین سر باتری برای پراید، باید ویژگی های یک سر باطری خوب را بشناسیم. در ادامه به برخی از این ویژگی ها اشاره می کنیم:

  • طراحی ارگونومیک: سر باطری باید دارای طراحی ارگونومیک باشد تا نصب و جدا کردن آسان باشد.
  • جنس: از مواد با کیفیت برای ساخت سر باطری استفاده شود تا در برابر خوردگی و سایش مقاومت داشته باشد.
  • پوشش ضد خوردگی: ویژگی ضد خوردگی در سر باطری اهمیت دارد تا در طول زمان عمر طولانی‌ تری داشته باشد.
  • مقاوم در برابر حرارت: اگر در مناطق با دماهای بالا یا پایین زندگی می‌کنید، سر باطری باید مقاومت مناسبی در برابر شرایط جوی داشته باشد.
  • کیفیت اتصال: اتصال الکتریکی در سر باطری بسیار اهمیت دارد؛ اتصال محکم و پایدار باعث بهبود عملکرد سیستم الکتریکی خودرو می‌شود.

بهترین سر باطری برای پراید

با توجه به ویژگی های فوق، بهترین سر باتری برای خودروی پراید، سر باطری معتبر و با کیفیتی هستند که بتوانند این ویژگی ها را داشته باشند. در ادامه به برخی از بهترین سر باطری ها برای پراید می پردازیم:

1. سر باطری اهرمی سواری ایمن

سرباطری اهرمی سواری ایمن بهترین انتخاب برای استفاده در پراید است، که از جنس فولاد ساخته شده و در برابر خوردگی و سایش بسیار مقاوم است. این سرباطری دارای یک اهرم برای اتصال آسان به قطب‌های باتری است که ایمنی و عملکرد خودرو را بهبود می‌بخشد. همچنین، تجربه کاربری را آسان‌تر می‌کند و استفاده از آن را بسیار کارآمد می‌سازد.

2. سر باطری سواری MST

سر باتری های سواری برنجی MST نیز به عنوان یکی از بهترین سر باطری ها برای پراید شناخته می شوند. این نوع سرباطری‌ به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و قابلیت اتصال محکم، گزینه مناسبی برای خودرو پراید است.

3. سرباطری برنجی سواری چکامه

سرباطری برنجی چکامه به دلیل مقاومت در برابر خوردگی ناشی از اسید باتری، از جنس برنج خالص ساخته می‌شود. این ویژگی، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.

نکات مهم در خرید سر باطری پراید

در انتخاب و خرید سر باطری برای پراید، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • مطمئن شوید که سر باطری با باتری ماشین شما سازگار است. این بدان معناست که اندازه باتری، نوع ترمینال و قطبیت را بررسی کنید.
  • مطمئن شوید که سر باتری دارای پوشش ایمنی باشد تا ترمینال ها را از تماس تصادفی محافظت کند.

چه نکاتی هنگام خرید باتری ماشین مهم است؟

اتری ماشین یکی از قطعات جایگزینی است که اکثر صاحبان خودرو از تعویض آن بیم دارند. باطری ها نه تنها سنگین هستند، بلکه سیستم‌های الکتریکی مدرن به همراه مکان‌های باطری غیرقابل دسترسی، تعویض آنها را برای بسیاری دشوار می‌سازد. با این که گسترش خدمات مکانیک سیار فرآیند نصب را ساده کرده است، اولین قدم انتخاب بهترین باتری خودرو برای وسیله نقلیه خاص شما است.

اکثر خودروهای امروزی از باتری‌های AGM ، سرب اسیدی و مهر و موم شده کارخانه‌ای استفاده می‌کنند. اما، مانند هر قطعه جایگزین دیگری، مالکان خودرو اغلب این سوال را مطرح می کنند که چه کسی بهترین باتری خودرو را می سازد. اطلاعات زیر به شما کمک می کند تا در مورد اینکه بهترین باتری برای خرید کدام است تصمیم بگیرید.

چرا یک باتری خوب خودرو اهمیت دارد؟

چه روزانه به سر کار رفت و آمد داشته باشید، چه در شهر خودروی خود را استفاده کنید یا گاه به گاه سفرهای جاده ای بروید، هر وسیله نقلیه ای که روشن می شود نیاز به باتری قوی دارد. باتری (آمپر باتری ماشین) وظیفه تامین آمپر اولیه مورد نیاز برای فعال کردن استارت خودرو، چرخاندن موتور و روشن کردن سیستم جرقه زنی را بر عهده دارد.هنگامی که موتور خودرو مشتعل شد، دینام کار را به دست می گیرد تا به تغذیه لوازم جانبی و سیستم پشتیبانی ادامه دهد.

باتری ماشین خوب به باتری اطلاق می شود که شارژ خود را برای مدت طولانی در شرایط آب و هوایی سرد نگه می دارد و در صورت لزوم خودرو را روشن می کند. میانگین طول عمر باتری ماشین از سه تا پنج سال متغیر است. در واقع، از آنجایی که میانگین طول عمر مالکیت خودرو پنج سال است، ممکن است فقط یک بار لازم باشد باتری خود را قبل از خرید آن تعویض کنید.

علاوه بر این، یک باتری ماشین خوب نباید به تعمیر و نگهداری مکرر نیاز داشته باشد یا به شارژر متصل شود. باید مهر و موم شده باشد، همراه با گارانتی قوی شامل دوره تعویض رایگان.

چند نوع باتری ماشین وجود دارد؟

باتری ماشین مصرفی به چند گروه طراحی مختلف، لیتیوم یون، اسید سرب و NiMh (هیدرید فلز نیکل) طبقه‌بندی می‌شوند. همچنین می‌توانید باتری را با فناوری آن جدا کنید – با اینکه سرب اسید معمولی‌تر (و مقرون به صرفه‌تر) است و یون لیتیوم یا NiMh از نظر فنی پیشرفته‌تر است.

باتری سربی – اسیدی

رایج ترین باتری ماشین جایگزین، نوع سرب اسیدی است. معمولاً این باتری ها را به نام باتری های کلسیمی نیز خواهید شنید. این نوع باتری‌های ضد نشت کارخانه مهر و موم شده‌اند، به این معنی که مصرف‌کنندگان را مجبور به اضافه کردن آب یا سرویس‌دهی مانند سال‌های گذشته نمی‌کنند. “مواد تشکیل دهنده” شامل آب مقطر و اسید سولفوریک، الکترولیت و اجزای داخل آن “شارژ” مورد نیاز برای ایجاد قدرت – یا AMP های میل لنگ را فراهم می کند. به علاوه، این طراحی به کاهش خوردگی ترمینال‌ها کمک می‌کند، که می‌تواند علت بسیاری از موقعیت‌های دردسر مرتبط با باتری باشد.

در نهایت این نوع  باتری ماشین ، اسیدهای درونی و سلول‌ها شروع به کاهش ظرفیت خود برای نگهداری یا حفظ شارژ خواهند کرد. با این حال، برخلاف مدل‌های قبلی، «شارژ کردن» باتری سرب اسیدی که در کارخانه مهر و موم شده است، توصیه نمی‌شود. این به دلیل اکسیژن و گاز هیدروژن است که در هنگام شارژ تولید می شود که می تواند منجر به انفجار شود. می توانید یک جامپ استارتر را به این باتری ها وصل کنید، اما مطمئن شوید که دستورالعمل های آنها را دنبال کنید.

·         باتری ماشین یون لیتیوم

وقتی دو رقیب بعدی را معرفی کنیم، فناوری باتری جهش بزرگی انجام می دهد. باتری ماشین لیتیوم یونی بسیار کارآمد هستند و بر اساس همان فناوری موجود در جاکلیدی خودرو، کامیون یا شاسی‌بلند شما هستند. آنها عمدتاً برای وسایل نقلیه با کارایی بالا یا لوکس طراحی شده اند، زیرا حدود نیمی از همتایان سرب-اسید خود را وزن می کنند. باتری های لیتیوم یونی به سرعت در بازار خودرو رایج تر می شوند. با این حال، اگر سازنده خودروی شما این نوع ارتقا را توصیه نمیکند، بهتر است از باتری سنتی استفاده کنید.

·         باتری NiMH

باتری ماشین هیدرید فلز نیکل آخرین تکامل باتری ماشین است. آنها در وسایل نقلیه هیبریدی عمدتاً به دلیل توانایی سریع آنها در شارژ استفاده می شوند. این نوع از یک آلیاژ جذب کننده هیدروژن برای تامین الکترودهای منفی استفاده می کنند، در حالی که بار مثبت از طریق اکسی هیدروکسید نیکل تامین می شود.

دکمه بازگشت به بالا