عمومیکسب و کار ایرانی

علت نوسان فرکانس دیزل ژنراتور

با توجه به عملکرد دیزل ژنراتور؛ به خوبی می دانید که این وسیله برای تولید برق و جریان الکتریسیته مورد استفاده قرار می گیرد. جریان برق تولیدی توسط ژنراتور دارای ولتاژ دقیق و مشخصی است که در بعضی دیزل ژنراتور ها قابل تنظیم و در بعضی دیگر، این ولتاژ ثابت است. همین موضوع درباره آمپر و جریان برق هم صادق است. در این مقاله به بررسی مشکل نوسان ولتاژ در دیزل ژنراتور می پردازیم. عوامل موثر در این مشکل را برشمرده و راهکار های مقابله با آن ها را مرور می کنیم. شما میتوانید مطالب آموزنده بیشتری در زمینه تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور را در قسمت مطالعه فرمایید. همچنین برای مشاهده دیزل ژنراتورهای موجود در شرکت و اطلاع از مشخصات آن ها می توانید به صفحه youtube.com یک سر بزنید

نوسان ولتاژ در دیزل ژنراتور مشکل مهم و اساسی به شمار می آید. چرا که این موضوع می تواند به دستگاه هایی که از جریان تولیدی دیزل ژنراتور استفاده میکنند و به ولتاژ مناسب و ثابتی برای کار کردن احتیاج دارند، آسیب برساند. در ادامه به عوامل اصلی این مشکل در دیزل ژنراتور ها می پردازیم.

هشدار مهم: همواره مراقب باشید که دیزل زنراتور برق تولیدی بسیار قوی ای تولید میکند. لذا قبل از بررسی آن حتما مسائل ایمنی را رعایت کنید. بهتر است بررسی های لازم که در ادامه  می آید توسط افراد فنی و متخصص اعمال شوند.

نوسان ولتاژ دیزل ژنراتور

  1. نقص فنی در نشانگر ولت متر: در اولین مرحله باید نشانگر ولت متر را بررسی کنیم که سالم باشد. بسیار پیش آمده که نشانگر ولت متر خو خراب شده و ولتاژ را به صورت نوسانی نمایش می دهد. برای بررسی این موضوع لازم است به وسیله ی اهم متر یا همان مولتیمتر، نسبت به اندازه گیری ولتاژ جریان خروجی از ژنراتور اقدام فرمایید. اگر ولتاژ اندازه گیری شده توسط ولت متر هم دچار نوسان بود مشخص خواهد شد که اشکال مربوط به نشانگر ولت متر نیست. در غیر این صورت، مشکل از ولت متر بوده و باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود.
  2. خرابی رگلاتور ولتاژ ژنراتور: در برخی از موارد این نوسان ولتاژ ممکن است به خرابی رگلاتور ولتاژ ژنراتور مربوط باشد. برای بررسی این موضوع با دقت مراحل زیر را دنبال نمایید:
    الف – رگلاتور ولتاژ را از تحریک دیزل جدا کنید و به باتری 12 ولت متصل نمایید.
    ب – در صورت که دیزل ژنراتور شما مجهز به ژنراتور اکسایتری (دارای بچه دینام) است؛ در دور نامی، دیزل باید 400 ولت برق تولید نماید.
    ج – در صورتی که از ژنراتوری استفاده میکنید که رینگ و زغال دارد؛ در دور نامی، دیزل باید 200 ولت برق تولید کند.
    د – اگر موارد بالا در این تست محقق نشد نشان از خرابی یا عدم تنظیم رگلاتور ولتاژ می دهد. برای تنظیم رگلاتور ولتاژ می توان از پتانسیومتری که با STB و S مشخص شده استفاده کرد.
    ه – درصورتی که با تنظیم هم مشکل برطرف نشد، باید رگلاتور ولتاژ در دیزل ژنراتور تعویض گردد.
  3. نقص فنی در اتصالات رگلاتور ولتاژ: گاهی مشکل از خود رگلاتور ولتاژ نیست و مربوط به اتصالات آن می شود. در این صورت باید ابتدا دستگاه خاموش شود. سپس اتصالات رگلاتور با دقت مورد بررسی قرار گیرد.
  4. نقص فنی در اتصالات دیودهای روتور و یا سیم پیچی ژنراتور: این مورد کمی تخصصی تر است. نقص فنی در اتصالات دیودهای روتور و یا سیم پیچی ژنراتور می تواند عامل نوسان ولتاژ در دیزل ژنراتور باشد. در این مورد بهتر است دستگاه توسط سیم پیچ خبره مورد بازبینی قرار بگیرد.
  5. کوتاه شدن ذغال یا همان جارو بک تحریک روتور ژنراتور: ذغال تحریک روتور ژنراتور که بیشتر به نام جاروبک شناخته می شود؛ قطعه ای است که به مرور زمان به اصطلاح مصرف شده و از طول آن کاسته می شود. برای بررسی این موضوع، باید ابتدا دستگاه دیزل ژنراتور را خاموش نمود. سپس بررسی که که ذغال اتصال مناسب بر روی رینگ دارد یا نه. اگر اتصال مناسب برقرار نبود، علاوه بر طول ذغال باید عملکرد فنر جازغالی را هم بررسی کرد. چرا که گاهی خرابی فنر باعث می شود زغال به خوبی به رینگ نزدیک نشود و در اتصال آن خلل به وجود آید. در صورت وجود مشکل در هرکدام می توان با تعویض، مشکل را برطرف نمود.
  6. جرقه زدن و آسیب دیدگی سطح رینگ روتور ژنراتور: باید بررسی که سطح رینگ روتور ژنراتور مشکلی نداشته باشد. هر گونه آیب دیدگی و خط و خش غیر معمول می تواند باعث وجود نوسان در ولتاژ دیزل ژنراتور گردد. درصورت وجود آسیب در سطح رینگ باید نسب به تعویض آن اقدام نمود.

کابل‌های خروجی معیوب و فرسوده، غلاف شکسته و کنده شدن عایق می‌توانند مقاومت الکتریکی را افزایش دهند. این موضوع باعث اتصال کوتاه شده و منجر به افزایش ولتاژ خروجی می‌گردد. اگر به نظر می‌رسد که کابل‌ها سالم هستند، پایانه‌ها و اتصالات را بررسی کنید و از شل نبودن و عدم آسیب‌ دیدگی آنها مطمئن شوید، زیرا در صورت خرابی، روی ولتاژ خروجی نیز تأثیر خواهند گذاشت.

قبل از اینکه اتصال بار بیشتر از بار باشد، ممکن است برخی تصور کنند که با اندازه گیری آن قبل از بار، دینام دچار اضافه ولتاژ یا مشکل اضافه ولتاژ شده است.

برای تعیین اینکه آیا ولتاژ خیلی زیاد است، باید به آستانه تعیین شده در طراحی دینام نگاه کنید. اگر اندازه گیری ولتاژ خروجی از آستانه دینام تجاوز نکند، جای نگرانی نیست. ولتاژ آن ممکن است هنگام بارگیری افزایش یابد، اما در هنگام تخلیه به تدریج کاهش می یابد.

تنظیم فرکانس دیزل ژنراتور

۳- پس از گرم شدن روغن، ضریب بهره آن را را طوری تنظیم کنید که روغن از حالت عادی خارج شده و با چرخش پتانسیومتر مذکور در جهت عقربه های ساعت شروع به نوسان کند، سپس به آرامی پیچ را را در جهت خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا دیزل به حالت عادی برگردد. موقعیت نرمال و در این حالت ضریب بهره به فرماندار تعلق می گیرد.

۴- پس از تنظیم ضریب بهره گاورنر، ضریب پایداری گاورنر را با پتانسیومتر ثابت تنظیم کنید تا روغن از حالت عادی خارج شده و شروع به نوسان کند و سپس به آرامی پیچ کنترل را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. تا زمانی که دیزل به حالت عادی برگردد، در این حالت ضریب پایداری را تطبیق دهید

۵- پس از قرار دادن گاورنر به حالت بار، با اعمال بار به روغن آن، تنظیمات مجدداً برگردانده شوند.

در این مقاله به بررسی علل نوسان ولتاژ دیزل ژنراتور ولوو پرداختیم و راه های برطرف کردن آن ها را بررسی کردیم. امید آن که در مقالات بعدی موارد بیشتری را در زمینه تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور بررسی کنیم.

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.
دکمه بازگشت به بالا