عمومی

قیمت تار و خرید دوتار | فروش اقساطی دوتار

خرید اینترنتی و قیمت بهترین مدل های دوتار برای افراد حرفه ای و مبتدی. فروش اقساطی دوتار با قیمت مناسب از دلشاد موزیک

دوتار یکی از سازهای محبوب و پرفروش است. این تار در میان ایرانیان به علت صدای خوشی که دارد از محبوبیت بالایی برخوردار است. دوتار ازجمله سازهای زهی است. این نوع ساز دارای دسته‌ای بلند می‌باشد. علت نام‌گذاری این ساز احتمالاً به علت دارا بودن دو عدد سیم می‌باشد. دوتار سازی است که دارای ظاهری شیک و ساده است. این ساز نسبت به سایر سازهای ایرانی تزئینات کمتری دارد. بااین‌حال در دسته آن مقداری تزئین به چشم می‌خورد. امروزه تنوع دوتار در بازار بسیار زیاد است. ازاین‌رو قصد داریم راهنمای جامعی درباره قیمت و خرید دوتار برای شما بیان کنیم تا خرید مناسبی داشته باشید.

نکات مهم در انتخاب دوتار مناسب

دوتار دارای مدل‌های قدیمی و جدید می‌باشد. مدل‌های قدیمی این نوع ساز بدون رنگ می‌باشند. به‌طورکلی این ساز دچار تغییر چندانی نشده است. بااین‌حال امروزه برندها و مدل‌های متنوعی از این ساز در بازار عرضه می‌شوند. نوازندگان مبتدی ممکن است در هنگام خرید دوتار مناسب دچار سردرگمی و اشتباه شوند. ازاین‌رو قصد داریم نکات مهم در انتخاب دوتار مناسب را بیان کنیم. برخی از این نکات عبارت‌اند از:

میزان قیمت و بودجه تار

باید به میزان قیمت و بودجه تار در هنگام خرید تار توجه داشت. دوتار با رنج قیمت مختلفی در بازار عرضه می‌شود. به‌تبع دوتار خیلی ارزان دارای کیفیت پایینی نیز می‌باشد. در مقابل دوتارهای گران‌قیمت از درجه کیفی بالایی برخوردارند. پیشنهاد ما این است که افراد مبتدی از خرید دوتار خیلی ارزان و خیلی گران خودداری کنند. دوتارهای ارزان کیفیت خوبی نداشته و فرد را از ادامه نوازندگی دلسرد می‌کنند. دوتار گران‌قیمت نیز به علت تمرین مداوم ممکن است دچار آسیب شود. دوتار گران‌قیمت برای افراد حرفه‌ای گزینه مناسبی است.

وزن و ابعاد دوتار

معمولاً وزن و ابعاد دوتارهای مختلف یکسان است. بااین‌حال جنس مواد اولیه برخی از دوتارها بی‌کیفیت بوده و همین عامل باعث سبک یا سنگین شدن ساز می‌شود. نوازندگی با سازهای خیلی سنگین و یا سبک دشوار خواهد بود. این سازها معمولاً صدای خوشایندی نخواهند داشت.

جنس چوب دوتار

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب دوتار مناسب توجه به ساختمان و جنس چوب دوتار است. کاسه دوتار مرغوب معمولاً از چوب درخت توت می‌باشد. دسته دوتار نیز بهتر است از چوب یکی از درختان گردو، عناب و یا زردآلو باشد. از خرید دوتار با چوب نامرغوب خودداری کنید. چراکه این سازها صدای خوبی نخواهند داشت. همچنین توجه داشته باشید که ساختمان و بدنه دوتار کاملاً سالم و بدون ترک‌خوردگی باشد.

انواع مدل دوتار

دوتار در نواحی مختلفی از ایران نواخته می‌شود. دوتارها برحسب سبک منطقه دارای اشکال مختلفی هستند. به‌طورکلی برخی از سبک‌ها و انواع مدل دوتار عبارت‌اند از:

  • دوتار خراسانی: دوتارهای خراسانی برحسب نواحی شرقی و شمالی آن استان‌ها دارای تفاوت هستند. دوتار خراسان شرقی دارای 8 عدد پرده می‌باشد. در مقابل دوتار خراسان شمالی از 11 پرده برخوردار است.
  • دوتار ترکمنی: این ساز در محدوده استان گلستان و ترکمن‌صحرا نواخته می‌شود.
  • دوتار مازندرانی: این ساز نیز در نواحی شهرهای ساری و بهشهر نواخته می‌شود.
  • دوتار کتولی: این ساز نیز مختص علی‌آباد کتول می‌باشد.

اجزاء و ساختمان دوتار

دوتار دارای قسمت‌ها و اجزاء مختلفی است. هر یک از این اجزاء تأثیر زیادی بر چگونگی نواختن و صدای ساز دارند. به‌طورکلی اجزاء و ساختمان دوتار عبارت‌اند از:

کاسه دوتار

کاسه دوتار حالتی گلابی‌شکل و ساده دارد. این کاسه از چوب درخت توت ساخته می‌شود.

دسته دوتار

دسته دوتار نیز دارای جنسی چوبی می‌باشد. این دسته از چوب‌های گردو، عناب و یا زردآلو تولید می‌شود. طول دسته دوتار حدود 60 سانتیمتر می‌باشد.

سیم دوتار

دوتار دارای دو عدد سیم می‌باشد. جنس سیم دوتار درگذشته از ابریشم بوده است. امروزه سیم دوتار از جنس فلز می‌باشد.

پرده دوتار

پرده دوتار همان نخ نازک پلاستیکی است که بر روی دسته قرار می‌گیرد و جهت تنظیم صدا مورداستفاده قرار می‌گیرد.

روتار یا صفحه دوتار

روتار یا صفحه دوتار نیز جزء قطعات مهم در این ساز می‌باشد. این صفحه با چسب بر روی دهانه کاسه دوتار چسبانده شده است. جنس روتار یا صفحه دوتار نیز معمولاً از چوب درخت توت است.

خرک یا شیطانک دوتار

خرک یا شیطانک دوتار باعث کنترل سیم‌ها و جلوگیری از آزاد بودن می‌شود. خرک دوتار دو عدد می‌باشد. خرک پایین بعد از سیم گیر نصب‌شده و خرک بالا بعد از آخرین پرده دوتار قرارگرفته است.

گوشه‌ها دوتار

گوشه‌ها دوتار معمولاً از چوب درخت عناب تولید می‌شوند. فاصله میان گوشه‌ها حدود 5 سانتیمتر است. گوشه‌ها دو عدد بوده و بر روی سوراخ دسته دوتار نصب می‌شوند.

لیست قیمت دوتار

دوتار ازجمله سازهایی است که با قیمت مناسبی در بازار به فروش می‌رسد. البته این ساز دارای چندین نوع مختلف است و به‌تبع از قیمت‌های مختلفی برخوردار است. البته برخی از مدل‌های بسیار قدیمی این ساز در بازار موجود هستند که با قیمت بالایی معامله می‌شوند. برای اطلاع از لیست قیمت دوتار می‌توانید به سایت‌های فروش آنلاین مراجعه نمایید.

خرید دوتار از دلشاد موزیک

خرید دوتار از دلشاد موزیک به روش غیرحضوری و کاملاً آسان امکان‌پذیر است. دلشاد موزیک انواع مدل‌های ساز را با مناسب‌ترین قیمت و با ارسال رایگان در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. این مجموعه سایر لوازم جانبی ساز را نیز به مشتریان سراسر کشور عرضه می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا