هواساز هایژنیک چیست و چه تفاوتی با هواساز معمولی دارد؟

نوبتی هم باشد نوبت بررسی تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی است. ما به طور تخصصی به سراغ بررسی مکانیزم تهویه هواساز هایژنیک در مقابل هواساز های معمولی رفته ایم. همچنین شما را با مشخصات فنی هواساز هایژنیک آشنا می کنیم تا هنگام خرید آن ها اطلاعاتی بیشتری داشته باشید. در صورتی که شما نیز قصد خرید هواساز را دارید و نمی دانید کدام گزینه برای شما مناسب تر است در ادامه همراه ما باشید تا شما را با هر دو هواساز آشنا کنیم. تفاوت، مزایا و معایب هر یک را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید انتخابی درست داشته باشید.

هواساز هایژنیک چیست ؟ و چه کاربردی دارد؟

اکنون لازم است قبل از اینکه وارد بحث تخصصی تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی برویم. با هم در مورد اینکه هواساز هایژنیک چیست و چه کاربردهایی دارد و دارای چه ویژگی ها و خصوصیات فنی است بپردازیم. در این خصوص باید بدانید که هواساز هایژنیک از جمله تجهیزات بسیار پرکاربردی برای تصفیه و بهبود هوای محیط در بالاترین بازدهی ممکن می باشد.

خوب است بدانید که هواساز هایژنیک که به دلیل جذب تمامی آلودگی ها و جذب 99 درصدی ذرات معلق و گرد و غبار محیط به هواساز بهداشتی معروف شده است. این هواساز از تجهیزاتی همچون فن، دمنده ها، مکنده ها و فیلترهای بسیار قوی با کارایی بالا ساخته شده اند که قادر هستند حجم مشخصی از هوای محیط را توسط دستگاه های مکنده به داخل تجهیزات هدایت کنند و سپس هوای بسیار پاکیزه ای را ایجاد کنند.کاربردهای تهویه هواساز هایژنیک شامل چه مواردی می شود؟”

کاربردهای تهویه هواساز هایژنیک شامل چه مواردی می شود؟

همانطور که گفته شد، این نوع هواساز ها به هواساز بهداشتی نیز معروف هستند. چرا که کارایی بالایی در جذب تدر این مقاله هواساز هایژنیک و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

هواساز هایژنیک چیست؟

هواساز هایژنیک ساختار بسیار شبیه به های معمولی دارد با این تفاوت که به گونه ای طراحی شده اند که هوای کاملا استریل و تمیز که عاری از گرد و غبار، ذرات معلق و مواد آلاینده می باشد، تامین می کند و هوا را تا  ۹۹.۹۹درصد از هر نوع آلودگی به وسیله فیلتراسیون های مخصوص پاکسازی کنند. برای فضاهایی مانند بیمارستان ها، آزمایشگاه های ابزار دقیق و اتاق های تمیز مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع هواساز ها با الزامات ویژه‌ای طراحی و ساخته می شوند. از جمله این الزامات ساخت جداره داخلی بدنه از ورق استیل ضد زنگ و با گوشه های منحنی، استفاده از پروفیل های ترمال بریک در تولید فریم دستگاه، استفاده از فن های بدون پولی و تسمه و استفاده از فیلترهای بیشتر همچون فیلتر هپا می باشد.

در هواساز هایژنیک تنها باید از هوای تازه محیط اطراف استفاده کرد و نمی توان از هوای برگشتی استفاده نمود. هواساز هایژنیک همانند هواساز های معمولی معمولاً در کنار و بویلر مورد استفاده قرار می‌گیرند تا عمل سرمایش و گرمایش را انجام دهد. آب سرد و گرم گرفته شده از چیلر و بویلر در کویل های مسی هواساز جریان پیدا می کند و دمای هوای عبوری از کویل ها کاهش و افزایش پیدا می‌کند.

کاربرد هواساز هایژنیک

هواساز هایژنیک (بهداشتی) در هر مکانی که نیاز باشد تا از انتقال آلاینده هایی مانند گرد و غبار، ذرات معلق، مواد بیماری زا، میکروب ها، میکرو ارگانیسم ها و … از طریق هوا جلوگیری شود، مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع هواساز ها به طور گسترده در بیمارستان ها، آزمایشگاه ها، کارخانجات داروسازی، اتاق تمیز، صنایع غذایی، صنایع بهداشتی، برخی از صنایع شیمیایی، صنایع فضایی، صنایع پزشکی و… کاربرد دارند.

تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی چیست؟

تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی در نحوه عملکرد و فاکتورهای کنترل کیفیت هوای آنها می باشد. اساس عملکرد هواساز معمولی با هواسازهای هایژنیک مشابه می باشند اما معیار کنترل آلاینده ها دما و رطوبت در هواساز های معمولی نسبت به این مدل از هواساز بسیار کمتر است. در هواساز معمولی هوای کاملاً تمیز برای یک محیط فراهم می شود ولی شرایط استریل در این نوع هواساز ها ایجاد نمی شود. در این گونه از هواساز هوا تا ۹۹.۹۹% از آلاینده ها با قطر بین ۰.۱ تا ۰.۳ میکرون پاک می گردد.

مشخصات هواساز هایژنیک

هواساز هایژنیک مانند هواساز های معمولی از کویل های سرمایشی و گرمایشی، فن، کانال های ورودی و خروجی، تجهیزات تنظیم کننده رطوبت و… تشکیل شده است. در این هواساز ها عمل فیلتراسیون معمولاً در سه مرحله انجام می شود. در مرحله اول هوا از یک فیلتر فلزی مشبک عبور می کند تا از ورود مواد جامد درشت به داخل هواساز هایژنیک جلوگیری شود سپس در مرحله دوم هوا از فیلترهای کیسه ای عبور می‌کند و تا ۹۵ درصد از آلودگی های آن توسط این نوع از فیلتر ها گرفته می شود. در مرحله سوم هوا از داخل فیلترهای هپا و اولپا عبور می کند و ۹۹.۹۹درصد از آلاینده ها (ذراتی با قطر بین ۰.۱ تا ۰.۳ میکرون) از آن گرفته می‌شود و پاکسازی نهایی رخ می دهد.

اجزای هواساز های هایژنیک

هواساز هایژنیک از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که هر یک از این اجزا وظیفه مشخصی را برعهده دارند. طراحی این دستگاه ها بسیار به هواسازهای معمولی شبیه است و تفاوت عمده هواساز هایژنیک با هواساز معمولی در فیلتراسیون می باشد. اجزای سازنده هواساز هایژنیک بدنه و استراکچر، فن و موتور فن، کویل های سرمایشی و گرمایشی، تجهیزات رطوبت زن و رطوبت گیر، فیلترها، دمپر و… است.

بدنه دستگاه

جدار داخلی معمولا از جنس استیل می باشد.

فن و موتور فن

از فن وموتور بدون تسمه استفاده می شود و اصطلاحا به آن پلاگ فن می گویند.

کویل های سرمایشی و گرمایشی

جهت عبور صد در صد هوای تازه طراحی می شوند.

دستگاه‌های رطوبت زن

اگر هواساز هایژنیک در شهرهای با آب و هوای خشک نصب شود یا بخواهند در محیط های گلخانه ای از این هواساز استفاده کنند از سیستم‌های رطوبت زن در این هواساز استفاده می شود. علاوه براین در اتاق های تمیز به عنوان تنظیم کننده رطوبت محیط عمل می کنند.

انواع هواساز خانگی |قیمت هواساز بیمارستانی |قیمت هواساز هایژنیک

دستگاه های رطوبت گیر

اگر هواساز هایژنیک در محیطی مورد استفاده قرار بگیرد که دارای رطوبت بالایی می باشد در هنگام سرمایش باید از سیستم های رطوبت گیر استفاده شود این دستگاه ها بر مبنای نقطه شبنم محل نصب هواساز طراحی می شوند و با عبور هوا از روی کویل های سرمایشی قطرات آب جدا شده و در کف هواساز جمع آوری می شود و سپس از هواساز خارج می گردد. علاوه براین در اتاق های تمیز به عنوان تنظیم کننده رطوبت محیط عمل می کنند.

هواساز هایژنیک آذر نسیم یک مدل اختصاصی برای مکان های حساس مثل بیمارستان ها، مراکز دارویی و حتی فضاهای صنعتی خاص هست و از نظر پروفیل، فن، استراکچر، فیلتراسیون و … ساختار متفاوتی نسبت به هواسازهای صنعتی دارد.

لامپUV

در محیط هایی که علاوه بر پاکسازی آلاینده های موجود، جریان هوا باید ضدعفونی شود از اشعه ماورای بنفش استفاده می شود لامپ UV  مورد استفاده در هواساز هایژنیک به طور کامل ذرات میکروبی و ویروسی را پیش از ورود به محیط های بهداشتی مانند آزمایشگاه ها، بیمارستان ها، اتاق های تمیز و … از بین می برد.

فیلتراسیون

در این مدل از هواساز ها عمل فیلتراسیون معمولاً در سه مرحله انجام می شود. در مرحله اول هوا از یک فیلتر فلزی مشبک عبور می کند تا از ورود مواد جامد درشت به داخل هواساز هایژنیک جلوگیری شود. سپس در مرحله دوم هوا از فیلترهای کیسه ای عبور می‌کند و تا ۹۵ درصد از آلودگی های آن توسط این نوع از فیلتر ها گرفته می شود. در مرحله سوم هوا از داخل فیلترهای هپا و اولپا عبور می کند و ۹۹.۹۹ درصد از آلاینده ها (ذراتی با قطر بین ۰.۱ تا ۰.۳ میکرون) از آن گرفته می‌شود و پاکسازی نهایی رخ می دهد.

مزایای هواسازهای هایژنیک

  • امکان کنترل حجم و سرعت هوای خروجی
  • قدرت بالا در تامین هوای تمیز با حجم مورد نیاز
  • قابلیت نصب در مکان های مختلف و با ظرفیت‌های مختلف
  • استریل کردن جریان هوا پیش از ورود به محیط های بهداشتی
  • امکان استفاده از دستگاه های رطوبت زن و رطوبت گیر در هواسازهای هایژنیک
  • امکان ضدعفونی کردن جریان هوا برای استفاده در محیط‌های عفونی و شرایط خاص

معایب هواساز هایژنیک

  • قیمت بالاتر نسبت به هواساز های معمولی
  • هزینه زیاد تعویض فیلترهای هواساز هایژنیک : زیرا باید در دوره های مشخص انجام شود و در صورت عدم انجام این کار کیفیت هوای تولیدی پایین خواهد آمد.
  • هزینه بالاتر تعمیرات و نگهداری هواساز هایژنیک : زیرا ساختمان پیچیده‌ای دارند و به همین دلیل تعمیرات و نگهداری آن ها باید به شکل اصولی و توسط کارشناسان خبره انجام شود.

قیمت هواساز هایژنیک

هواساز ها با توجه به کاربری دستگاه، میزان هوادهی، افت فشار، طول کانال کشی و امکانات درخواستی مشتری قیمت های گوناگونی دارند. هواسازهای هایژنیک نیاز به فیلتراسیون خاص دارند. مثلاً در مراکز درمانی نیاز به فیلتر هایی مانند فیلترهای هپا می باشد که این موارد در قیمت نهایی تاثیر گذار است. پارامترهای مختلفی بر روی فن دستگاه تاثیر می‌گذارد که می‌توان میزان هوادهی و طول کانال کشی را نام برد که هرچه این مقادیر بالاتر باشند، فن دستگاه باید بزرگتر و قویتر انتخاب شود. بدنه هواساز نیز در قیمت آن تاثیر گذار است و در صورت استفاده از استیل قیمت هواساز تغییر بسزایی می کند.

استفاده از سیستم های کنترلی و میزان کنترلی که می توان بر دستگاه هواساز داشت نیز بر قیمت نهایی دستگاه تاثیر می گذارد. به همین علت باید دستگاه هواساز هایژنیک با توجه به نیاز مشتری طراحی شود و آپشن های مورد نظر کارفرما در آن رعایت گردد. به همین دلیل باید اطلاعات کامل و دقیقی از امکانات و هوادهی و ظرفیت حرارتی و برودتی مورد نیاز در اختیار کارشناسان فروش شرکت تهویه نوین قرار گیرد تا قیمت هواساز هایژنیک به صورت دقیق محاسبه گردد.

مامی ذرات موجود هوا، میکروب ها و میکروارگانیسم ها را دارند. از همین رو جز یکی از مهم ترین تجهیزات بیمارستان ها، صنایع پزشکی،ها، کلینیک ها، درمانگاه ها، دندانپزشکی ها، داروخانه ها، آزمایشگاه و داروسازی ها و … کاربرد دارد.

جالب است بدانید که از هواساز حتی در مکان های پرورش گل و گیاهانی که به وجود گرد و غبار حساس هستند نیز استفاده می شود. یا در محیط و کارخانه هایی که کوچکترین آلودگی هوا باعث اختلال در تولیداتشان می شوند نیز کاربرد دارد. در واقع می توان گفت اصلی ترین تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی در نوع فیلتراسیون به کار رفته در آن ها می باشد .

آشنایی بیشتر با تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی

قطعا با خواندن مطالب پاراگراف قبل می توانید اصلی ترین تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی را خودتان دریافت کنید. تفاوت اصلی تهویه هایژنیک با تهویه های معمولی همین بازدهی بسیار بالا در جذب
کوچکترین ذرات معلق در هوا و گرد و غبار ها اطراف می باشد.

خوب است بدانید که این تفاوت اصلی، ناشی از نوع فیلتراسیون به کار رفته در هواساز هایژنیک و معمولی می باشد. در هواساز هایژنیک، انواع فیلتر ها، نظیر کیسه ای ، هپا و یا اولپا به کار می روند.
ولی در هواساز های معمولی که در اماکن مسکونی، تجاری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، فقط از فیلتر های آلومینیومی و گاهی کیسه ای استفاده می شود.

در هواساز هایژنیک، تجهیزات بسیار دقیقی تعبیه شده است . این تنظیمات باعث شده است دما و رطوبت محیط را بهتر کنترل کند. به جرات می توان گفت که هواسازهای هایژنیک با درصد تمیزی بیشتر از 100% عمل می کنند.
لازم به ذکر است که هواساز های هایژنیک یا همان تهویه های بهداشتی، حجم زیادی از هوای محیط را دریافت می کنند و در بالاترین کیفیت تمیز می کنند.

از دیگر تفاوت های هواساز هایژنیک و معمولی، سرعت در بازدهی است. در بعضی از اماکن مثل آزمایشگاه ها، داروسازی ها و … نیاز است تا در بالاترین سرعت ممکن، کلیه گرد و غبار ها از بین رود و هوای بسیار تمیزی ایجاد کنید.

از تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی

می توان به قابلیت نصب در مکان های مختلف با ظرفیت تهویه متفاوت اشاره کرد. شما برای کارخانه، کلینیک، مرکز تولیدی، سالن و … خود از هواساز هایی با ظرفیت بالاتری نسبت به دیگر هواسازها خریداری کنید.

دیگر تفاوت هواسازهای هایژنیک و معمولی، می توان به نوع فلزی که برای ساخت بدنه ی آن ها استفاده می شود؛ اشاره کرد. در بدنه هواساز هایژنیک، از فلز استیل استفاده شده است.
از ورق های استیل، جهت جلوگیری از رشد باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها بهره برده می شود.

جالب است بدانید که در هواساز های هایژنیک تجهیزاتی تعبیه شده است که می تواند، هر گونه اختلالی جهت عملکرد صحیح دستگاه و فیلتر ها را کنترل کند.
ولی در هواساز های معمولی دیگر خبری از تجهیزات پیشرفته جهت بهبود و بالا بردن بازدهی نیست.

از دیگر تفاوت های هواساز هایژنیک و معمولی، نوع آب بندی آن هاست. در تهویه هایژنیک، قبل از اینکه بدنه و سطوح داخلی آن با ورق های استیل پوشش داده شود؛ کلیه سطوح داخلی هواساز، با پوششی از جنس سیلیکون ضد آب عایق بندی می شوند؛ با استفاده از این پوشش، از ورود آب و رطوبت به داخل هواساز جلوگیری می کند.

در تهویه های معمولی فقط یک فیلتر تعبیه شده است؛ در صورتی که در هواساز های هایژنیک، چند نوع فیلتر مختلف تعبیه شده است که تمامی فیلترهای آن به سنسور های تنظیم فشار مجهز شده اند.

یکی دیگر از تفاوت های هواساز هایژنیک با معمولی این است که کویل درون هواساز بهداشتی، دارای روکش هیدروفیلیک است که باعث جذب تمامی باکتری ها می شود و از تکثیر و رشد میکروب ها در بالاترین سرعت جلوگیری می کند.

لازم به ذکر است که هواساز هایژنیک می ‌توانند تا سال‌های طولانی بدون کوچکترین تغییر در ساختارش، حداکثر راندمان عملکردی تهویه مناسب را برای محیط فراهم کند.

آشنایی با کاربرد هواسازهای هایژنیک

با توجه به تفاوت های هواساز هایژنیک با معمولی، به تبع می توان از تهویه های هایژنیک، در صنایع و مکان های مختلفی استفاده کرد. از جمله کاربردهای هواساز هایژنیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از هواساز هایژنیک در صنایع پزشکی
  • استفاده از هواساز هایژنیک به عنوان سیستم هواساز بیمارستان
  • استفاده از هواساز هایژنیک در تولیدات و صنایع غذایی
  • استفاده از هواساز هایژنیک در صنعت داروسازی
  • استفاده از هواساز هایژنیک در صنایع شیمیایی
  • استفاده از هواساز هایژنیک در کلینیک های درمانی
  • استفاده از هواساز هایژنیک در صنعت الکترونیکی
  • استفاده از هواساز هایژنیک در صنایع نظامی
  • استفاده از هواساز هایژنیک در هتل ها و اماکن لوکس
  • استفاده از هواساز هایژنیک در گلخانه ها
  • استفاده از هواساز هایژنیک در مراکز تحقیقاتی
  • استفاده از هواساز هایژنیک در آزمایشگاه ها
    و …
    بیشتر بخوانید :

    آشنایی با برخی از کاربردهای هواسازهای معمولی

این هواساز به دلیل جذب آلودگی، گرد و غبار و ذرات معلق در هوا توسط هواساز های معمولی، از این تهویه نمی توان در اماکنی که به وجود کوچکترین باکتری و ذرات حساس هستند استفاده کرد. به طور کلی تجهیزات هواساز معمولی برای نصب در آپارتمان ها، باشگاه ها، سوله ها، سرویس های بهداشتی اماکن تجاری و مسکونی، شرکت ها، فروشگاه ها و … کاربرد دارد. اما در امور صنعتی و جایگاه های بزرگ کاربرد چندانی ندارد.

مشخصات فنی هواساز هایژنیک شامل چه مواردی می شود ؟

  • بدنه داخلی هواساز هایژنیک کاملا مقاوم در برابر سایش و زنگ زدگی و آب خوردگی است.
  • بدنه خارجی هواساز هایژنیک مطابق با استانداردهای Eurovent و EN1886 طراحی می شود.
  • بدنه هواساز هایژنیک ها به صورت دو جداره به ضخامت 60 میلیمتر دارای عایق استاندارد هستند.
  • بدنه داخلی هواساز هایژنیک از جنس فولاد ضد زنگ (Stainless Steel 314) به ضخامت 0.7 میلیمتر است.
  • تمامی عایق های هواساز هایژنیک از نوع مصارف هایژنیک به ضخامت 25 یا 50 میلیمتر است.
  • فن دستگاه های هوارسان هایژنیک از نوع Plug Fan هستند.
  • فیلتر بستر اول هواساز هایژنیک از نوع آلومینیومی قابل شستشو است.
  • فیلتر بستر دوم هواساز هایژنیک از نوع کفی پلیتد است.
  • فیلتر بستر سوم هواساز هایژنیک از نوع کیسه ای است.
  • فیلتر بستر چهارم هواساز هایژنیک از نوع هپا با راندمان 99.9% است.
  • در هواساز هایژنیک از لامپ UV جهت از بین بردن میکروب و باکتری استفاده می شود.
  • عایق گرمایی و صدا هواساز هایژنیک از جنس پشم سنگ، پلی یورتان با دانسیته 40kg/m3 است.
  • در هواساز هایژنیک از موتور هوشمند با مارک زیمنس با کلاس IP65 استفاده شده است.
  • بازادهی هواساز هایژنیک بین 2000 تا 33000 مترمکعب در ساعت طبق استاندارد DIN1964/4 قابل تولید هستند.

عوامل تاثیرگذار در قیمت هواساز هایژنیک چیست؟

قیمت هواساز هایژنیک بر اساس میزان ظرفیت دستگاه، نوع کاربری، جنس قطعات بکار رفته، نوع فیلتراسیون، تعداد تجهیزات تعبیه شده بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت هواساز هایژنیک می توانید با ما از طریق راه های ارتباطی در ارتباط باشید. لازم به ذکر است عواملی همچون نرخ دلار، تورم بازار و دیگر عوامل تاثیر گذار محیط نیز تاثیر می پذیرد. بنابراین در هنگام خرید قبل از هر چیز بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته اید را در نظر داشته باشید.

آخرین سخن درباره تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی که باید بدانید:

ما در این پست به طور کامل هر دو مدل هواساز هایژنیک و معمولی را مورد بررسی قرار دادیم. در نهایت اگر سوال بی پاسخی برای شما باقی مانده است. کافی است با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما شما را در انتخابی مناسب تر راهنمایی می کنند. ما همیشه در پی آن هستیم که شما مناسب ترین انتخاب خود را داشته باشید. کافی است به ما اعتماد داشته باشید.

برای مشاهده ویدیو هواساز هایژنیک کلیک کنید.

 سهند هواساز :

شرکت سهند هواساز طراح و تولید کننده انواع هواساز و تجهیزات تهویه مطبوع صنعتی می باشد. سهند هواساز محصولات خود را به پشتوانه هجده سال تجربه خود با بهترین کیفیت و بالاترین استانداردها ارائه می‌دهد.گواه کیفیت محصولات ما پانزده ماه گارانتی محصولات با برگ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش است.
لازم به ذکر است ارائه نمایندگی و فروش تمامی محصولات این مجموعه در سراسر کشور امکان پذیراست.
برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید هواساز هایژنیک (هواساز بیمارستانی) تماس حاصل نمایید:
واحد فروش و امور مشتریان:

محصولات و تولیدات

/ / /کولر گلخانه / / / /هیتر تابشی // خشک کن صنعتی /گرماتاب / / هیتر سرامیکی / هیتر برقی / هیتر چتری / هیتر مرغداری / هیتر گلخانه /بخاری صنعتی / / هواکش سانتریفیوژ / / هواکش آکسیال /فن هواساز/هواکش ضد انفجار / فن ضد انفجار / فن بین کانالی/ پلاگ فن/ فن مرغداری / فن گلخانه /هواکش /تبخیر سطحی/ هواکش 140 /هواکش صنعتی / /مه پاش / رطوبت ساز / مه ساز/هواکش مرغداری / هواکش گلخانه / اسکرابر / / غبارگیر /بگ فیلتر پرتابل / تصفیه هوا /هواساز / هواساز هایژنیک / /هواساز سالن قارچ / / / هواساز  اتاق تمیز /هواساز آپارتمانی/ // / / /

 

دکمه بازگشت به بالا