علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

شکم بند ضد نفخ نوزاد

اگر کودک شما بدون هیچ دلیل واضحی بهانه‌گیری و بی‌قراری می‌کند، احتمال زیادی دارد که به علت درد ناشی از نفخ شکم و معده باشد. نوزادانی که دچار درد ناشی از نفخ می‌شوند، معمولاً پاهای خود را بالا می‌برند و سپس به بیرون کش می‌دهند و در همین حال پشتشان را قوس می‌دهند. این علائم همچنین می‌تواند نشانهٔ قولنج نوزادی یا ریفلاکس معده نیز باشد. در این مطلب می‌توانید با دلایل و عوامل ایجاد نفخ در نوزادان، تشخیص درد ناشی از نفخ شکم در کودکان و راهکارهای برطرف کردن‌ آنها و همین‌طور زمان تماس با پزشک برای نفخ نوزاد آشنا شوید.

عوامل ایجاد نفخ کودک

عوامل متعددی می‌تواند باعث شود فرزند شما دچار نفخ شود. درد ناشی از نفخ شکم در سه ماه اول زندگی نوزادان شایع است. این درد همچنین بین سن‌های شش تا ۱۲ ماهگی، یعنی زمانی که شیرخواران بسیاری از غذاهای کمکی مختلف را برای اولین بار می‌خورند بیشتر است.  برای حفاظت از خودتان در هنگام بی قراری نوزاد، پوشیدن گن آرتان ساعت شنی پیشنهاد میشود تا ستون فقراتتان در جای مناسب خود باقی بماند. برخی از دلایل ایجاد نفخ در نوزادان شامل موارد زیر است:

خوردن یک پروتئین خاص در شیر خشک یا شیر مادر

درد ناشی از نفخ شکم در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، می‌تواند ناشی از عدم تحمل یک پروتئین در رژیم غذایی باشد. شناسایی و حذف مادۀ غذایی مشکل‌ساز، ممکن است به رفع این عارضه کمک کند. محصولات لبنی از رایج‌ترین عوامل مشکل‌ساز است. اگر نوزاد شما با شیر خشک تغذیه می‌شود و به نظر می‌رسد دچار نفخ شده است، این امکان وجود دارد که نسبت به پروتئین موجود در این شیر خشک، عدم تحمل غذایی دارد. در این صورت است، پزشک می‌تواند یک شیر خشک ضدحساسیت به شما معرفی کند.

خوردن برخی سبزیجات

کودکان نیز مانند بزرگسالان می‌توانند بعد از خوردن برخی سبزیجات مانند بروکلی و گل‌کلم دچار نفخ شکم شوند. بسیار خوب است که فرزندتان این مواد غذایی سالم را می‌خورد، فقط مراقب باشید که در وعده‌های غذایی متوالی، بیش از حد سبزیجات نفخ‌آور به او ندهید یا مواد غذایی مشکل‌ساز و عادت غذایی‌ای را که باعث ایجاد نفخ شکم در فرزند شما می‌شود، حذف یا مدیریت کنید.

نوشیدن آب‌میوه

نوزادان و شیرخواران کوچک نباید چیزی غیر از شیر مادر یا شیر خشک بخورند و حتی برای آب دادن به کودک باید تا شش ماهگی‌شان صبر کنید. به احتمال زیاد هضم فروکتوز و ساکارز موجود در آب‌میوه‌های مختلف برای آنها دشوار خواهد بود و در نتیجه، ممکن است دچار نفخ شکم یا حتی اسهال شوند.

کمبود آب

نوشیدن آب برای شیرخواران زیر شش ماه توصیه نمی‌شود و آب آشامیدنی هم مشکل نفخ شکم را از بین نمی‌برد، اما یبوست نوزادان اغلب با گاز معده و درد شکمی همراه است و نوشیدن آب به رفع یبوست یا هر گونه مشکلی در دفع کمک می‌کند. به شیرخواران شش ماهه، علاوه بر شیر مادر یا شیر خشک، روزانه یک چهارم تا نصف یک لیوان؛ معادل ۶۰ تا ۱۲۰ میلی‌لیتر آب بدهید. هرچه کودک شما به ۱۲ ماهگی نزدیک‌تر می‌شود، مقدار آب را به نصف لیوان تا سه چهارم لیوان یعنی ۱۲۰ تا ۱۸۰ میلی‌لیتر در روز افزایش دهید.

تشخیص و درمان نفخ شکم کودک

برای تشخیص نفخ در نوزادان و تسکین آن راهکارهایی وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

  1. نوزادان را هنگام تغذیه به حالت عمودی نگه دارید: می‌توانید سعی کنید که کودک خود را در طول تغذیه به حالت ایستاده‌تری نگه دارید تا شیر خشک یا شیر مادر بتواند راحت‌تر به شکم کودک برسد. اگر نوزاد جمع شده یا قوز کرده است، بیشتر احتمال دارد که هوا همراه با شیر یا مواد غذایی در شکم او گیر بیفتد.
  2. از غذا دادن با عجله و همراه با اضطراب خودداری کنید: کودک را قبل از اینکه خیلی گرسنه شود تغذیه کنید. اگر او از گرسنگی به گریه افتاده باشد، بیشتر احتمال دارد که هوا را همراه با غذا ببلعد. سعی کنید به او در یک محیط آرام شیر یا غذا بدهید. روشنایی را کم کنید، موسیقی آرامی پخش کنید و از خواهر یا برادر نوزاد بخواهید که برای مدتی با سروصدای کمتری بازی کنند.
  3. نوزاد را به شکل مرتب آروغ دهید: آروغ گرفتن مکرر از نوزاد کمک می‌کند تا حباب‌های هوای گیرافتاده در شکم او خارج شود. برای آروغ گرفتن تا پایان غذا خوردن او صبر نکنید و وقتی سینهٔ خود را برای شیر دادن عوض می‌کنید یا در حین تغذیه با شیشه‌شیر، هر چند دقیقه یک بار، پشت او را عمودی نگه دارید و او را آروغ دهید.
  4. شیشه‌‌‌شیر را بررسی کنید: اگر نوزاد شما با شیشه‌شیر تغذیه می‌شود، لازم است در خرید شیشه‌شیر دقت کنید تا دچار نفخ نشود. او هرچه هوای بیشتری در طول تغذیه ببلعد، بیشتر احتمال دارد که با مشکل شکم روبه‌رو شود. به عنوان مثال، سوراخ نوک پستانک یا سرشیشه در شیشه‌شیر نباید بیش از حد کوچک یا بیش از حد بزرگ باشد. یک سوراخ بسیار کوچک او را خسته خواهد کرد و باعث می‌شود برای خوردن شیر بیشتر تلاش کند و در نتیجه هوا را ببلعد و یک سوراخ بیش از حد بزرگ نیز باعث می‌شود که مایع با سرعت زیادی وارد دهان او شود. برخی شیشه‌شیرها به طور خاص برای کاهش بلعیدن هوا طراحی شده است و این روی بسته‌بندی ذکر می‌شود. برخی از شیشه‌شیرها نیز انحناهایی دارد و برخی دیگر دارای منافذ داخلی یا پوششی است که مانع از شکل‌گیری حباب‌های هوا در مایع و مانع از خرابی نوک پستانک می‌شود که برخی از آنها را شیشه‌شیر ضدنفخ می‌نامند.

شکم بند آنتی کولیک نوزاد

شکم بند آنتی کولیک نوزاد BABYJEM برای رفاه حال والدین و کودکان، طراحی و تولید شده است. اغلب کودکان و نوزادان، همواره از درد ناخوشایند شکمی در ماههای اولیه تولد، رنج می‎‌برند. راهکارهای مختلفی برای کاهش این درد، وجود دارد. اما یکی از کاربردی‌‌ترین آنها، استفاده از این کمربند گرم و ایده‌آل است. این محصول با در بر داشتن گرمای مناسب، می‌تواند در کاهش و از بین بردن دردهای شکمی، تاثیر باورنکردنی داشته باشد. برای تامین گرمای مناسب آن، می‌توان از بالش هسته گیلاس استفاده نمود.

با گرم کردن این محصول، می‌توان شاهد کاهش دردهای شکمی کودکان تا حد چشمگیری، بود. برای استفاده از این محصول، کافیست که هسته گیلاس را در کیسه طراحی شده‌ی آن قرار دهید و اقدام به گرم کردن آن نمایید. سپس کیسه را در محفظه‌ی مناسب طراحی شده بر روی کمربند قرار دهید. حال می‌توانید به راحتی کمربند را بر روی شکم کودک قرار داده و اقدام به محکم کردن آن نمایید.

نحوه استفاده شکم بندهای نوزاد به عنوان کمپرس گرم:

چون روکش به تنظیم درجه حرارت کمک خواهد کرد بنابراین در همه­ی حالات، بالشتک نمکی را بدون روکش، داخل یک پارچه نخی قرار دهید .در کم­ترین درجه­ حرارت وسیله­ی گرمایشی، آن را گرم کرده و سپس کیسه­ی گرم شده را داخل روکش مخصوص نارمک بگذارید و مستقیم بدون واسطه­ی لباس روی موضع درد قرار دهید.

  • ماکروفر: وضعیت ماکروفر را در حالت گرم­کن قرار دهید. ابتدا به مدت نیم دقیقه محصول را گرم کرده و تست کنید پارچه دچار سوختگی نشود. سپس بنا به سایز محصول، از 1 یا 2 بار، هر بار به مدت نیم دقیقه، گرم شود.
  • فر یا توستر: فر یا توستر سایز بزرگ باشد چون سایز کوچک به علت نزدیک بودن المنت به پارچه، باعث سوختگی محصول خواهد شد. درجه حرارت را در کم­ترین حالت قرار داده و المنت بالا و پایین، هر دو را روشن کنید تا به درجه حرارت دلخواه برسید. در طول مدت گرم شدن چک کنید پارچه دچار سوختگی نشود. در این روش میتوانید محصول را داخل یک ورق آلومینیومی بپیچید.
  • اجاق گاز: محصول را داخل قابلمه­ی درب­دار قرار دهید و به واسطه­ ی کم­ترین درجه حرارت روی اجاق گاز بگذارید. پس از چند دقیقه آن را زیر و رو کرده تا دو طرف بالشتک کاملا گرم شود. می­توانید قابلمه را روی بخار سماور نیز گرم کنید.
  • بخاری: شعله­ی بخاری را کم کرده و محصول را روی آن قرار دهید. پس از چند دقیقه آن را زیر و رو کنید تا دو طرف بالشتک کاملا گرم شود.

راهکارهای تسکین گریۀ ناشی از قولنج نوزادی

بهتر است ابتدا و در اولین فرصت به پزشک کودک مراجعه کنید تا از نبود هر گونه عارضۀ پزشکی دیگری که می‌تواند باعث گریۀ نوزاد شده باشد، اطمینان حاصل شود. مادر بهتر است با خرید شکم بند آرتان  و استفاده از آن به حفظ سلامت بدن خود در کنار مراقبت از نوزادش اهمیت دهد. اگر نوزادتان سالم است و مشکل فقط قولنج است، پزشک کودک ممکن است پیشنهادهایی داشته باشد که بهتر است به آنها عمل کنید. به‌طورکلی برخی روش‌ها برای تسکین نوزاد شامل موارد زیر است:

یک ماساژ ملایم: نوزاد ممکن است از یک ماساژ ملایم لذت ببرد، اما به واکنشش به ماساژ دقت کنید. ممکن است ماساژ او را بیش از حد تحریک کند، زیرا اثرگذار بودن ماساژ از لحاظ علمی برای قولنج ثابت نشده است. همچنین لازم است مراقب باشید که در مورد نوزادان مبتلا به ریفلاکس، باید از انجام ماساژ خودداری کنید.

صداهای آرامش‌بخش یا White noise: نوزادان صداهایی را که یادآور ضربان منظم قلب مادر و صداهای ملایم رحم مادرشان باشد را دوست دارند. نوزاد شما ممکن است از شنیدن صدای ماشین لباس‌شویی یا صدای جاروبرقی، احساس آرامش کند یا حتی شاید با شنیدن صدای هود آشپزخانه آرام شود. شما همچنین می‌توانید صداهای آرامش‌بخشی مانند صدای باران یا دیگر صداهای مداوم و طبیعی را در اینترنت جست‌وجو کنید و آنها را برای نوزاد پخش کنید.

ایجاد سکوت: برخی نوزادان با حرکت، سروصدا و فعالیت تسکین پیدا می‌کنند، اما برخی دیگر به تحریک کمتر نیاز دارند و به سکوت، سکون، بی‌حرکت ماندن و تاریکی بهتر پاسخ می‌دهند.

حرکت و نوسان: حرکت و نوسان خیلی خیلی ملایم می‌تواند برای نوزاد تسکین‌دهنده باشد، بنابراین سعی کنید نوزاد را خیلی آرام تکان دهید. می‌توانید او را در یک تاب نوزاد قرار دهید تا این حس متفاوت را احساس کند. همچنین اگر نوزاد را در یک آغوشی کودک بگذارید و در اطراف خانه کمی راه بروید شاید آرام شود. او ممکن است دوست داشته باشد که بالاتر بسته شود، طوری که به قفسۀ سینۀ شما و ضربان قلبتان نزدیک‌تر باشد. می‌توانید وقتی بزرگ‌تر شد، در این موقعیت و درحالی‌که او را نزدیک به خود نگه داشته‌اید، خیلی خیلی آرام بالا و پایین بپرید؛ شاید او این حس را نیز دوست داشته باشد و کمی آرام شود.

بیرون رفتن: بیرون بردن نوزاد در یک کالسکه یا آغوشی ممکن است به تسکینش کمک کند. منظره‌ها، صداها و بوهای جدید می‌تواند ذهن نوزاد را مشغول کند و هوای تازه و ریتم راه رفتن ممکن است او را به اندازه‌ای آرام کند که به خواب برود. اگر سلامت جسمیتان مهم است ، قیمت گن اسلیپ آرتان را بپرسید و سپس خریداری نمایید. در این مواقع حتما این گن را بپوشید تا از خود مراقبت بیشتری داشته باشید. از سوی دیگر، اگر تمام صبح با نوزادتان بیرون از خانه بوده‌اید، سکوت و آرامش خانه ممکن است همان چیزی باشد که او برای آرام شدن نیاز دارد.

وضعیت‌های بدنی مختلف: نوزاد ممکن است در آغوش شما در حالت خوابیده راحت‌تر باشد یا ممکن است یک حالت عمودی‌تر را ترجیح دهد. وقتی کودکتان ناراحت است، می‌توانید وضعیت‌های مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام را ترجیح می‌دهد، اما از قرار دادن نوزاد روی شکمش به شدت خودداری کنید.

دکمه بازگشت به بالا