ژورنال معاملاتی چیست

هر فعالیت خرید و فروشی که شما به‌عنوان معامله‌گر انجام می‌دهید در یک جدول (یا در دفتر یا در یک فایل Excel) ثبت می‌شود و شامل بخش هایی مثل مدیریت ریسک، ارزیابی استراتژی معاملات، روانشناسی معاملات  و موارد دیگر می‌شود , که به آن ژورنال معاملاتی می گویند. اگر میخواهید تبدیل به یک معامله گر حرفه ای شوید باید یک برنامه منظم برای فعالیت های روز , هفته و ماه خود داشته باشید , در واقع انضباط فکری در ترید یکی از مهمترین عوامل است که باعث می شود به مرور شما از تصمیمات احساسی در سرمایه گذاری بپرهیزید و به یک حرفه ای تبدیل شوید و ژورنال نویسی فارکس راه رسیدن به آن است. صرف نظر از نحوه عملکرد بازار، می توانید با استفاده از یک ژورنال معاملاتی ، پتانسیل یک معامله خاص را می توانید مورد بررسی قرار دهید که آیا ارزش سرمایه گذاری دارد یا نه.

آموزش |روانشناسی |سرمایه گذاری

ژورنال معاملاتی چیست؟

یک ژورنال معاملاتی تمام جزئیات یک معامله و نتایج آن را ثبت می کند و خلاصه ای از تجربه  و فعالیت های معاملاتی شما را گزارش می دهد. با این حال، این یک صورت حساب کارگزاری نیست زیرا می توانید دلایل استفاده از یک استراتژی یا اجتناب از آن را بررسی کنید. در یک ژورنال معاملاتی تمام معاملات انجام شده به طور متوالی و سیستماتیک برنامه ریزی می شوند و رکوردی از عملکرد هر استراتژی را گزارش می دهند. زیر نظر داشتن قیمت یا نگاه کردن مداوم به نمودار برای بروز کردن تحلیل تکنیکال و بررسی تغییرات اندیکاتور ها و همچنین چک کردن اخبار بازار کافی نیست!

به یاد داشته باشید که ثبت تمامی نکات معاملات از نوع ارز گرفته تا بسته شدن معامله با سود یا ضرر  بسیار اهمیت دارد و تکرار این کار برای شما ضرروی است تا سندی جامع و درست داشته باشید و عملکرد شما مبنی بر استراتژی باشد تا احساسات و حتی اینکار برای شما تبدیل به یک عادت خوب می شود تا هر لحظهبا خواندن این مقاله، به جمع معامله‌کنندگان اندکی می‌پیوندید، که ژورنال‌ نویسی در را یاد دارند. در این صورت، شانس شما برای موفقیت در این بازار پر ریسک، بیشتر از دیگران خواهد بود. اما ژورنال نویسی در بازار فارکس چیست و چرا انقدر اهمیت دارد؟

بیایید از اینجا شروع کنیم که بسیاری از معامله‌کنندگان اصلاً حوصله و زمان ارزیابی و ثبت معاملات خود را ندارند. آنها معمولاً از ثبت کردن خریدوفروش‌ها، استراتژی و یا احوالات خود در بازار، خودداری می‌کنند. به همین دلیل، ممکن است هرگز متوجه اشتباهات رایج خود در معاملات نشوند. ژورنال‌نویسی در حقیقت، ثبت تمام فعالیت‌های معاملاتی مانند خریدوفروش، ابزارهای مورداستفاده، استراتژی‌ معاملاتی و غیره در یک دفتر یا یک نرم افزار است. با این کار، می‌توانید ارزیابی دقیقی از خودتان و نحوه معاملات داشته باشید. در ادامه، به صفر تا صد آموزش ژورنال نویسی در فارکس پرداخته‌ایم؛ طوری که بتوانید در پایان مقاله، ژورنال معاملاتی فارکس خودتان را بنویسید.

چگونه ژورنال معاملاتی خودتان را بسازید؟

برای نوشتن ژورنال معاملاتی خودتان آماده‌اید؟ خوب است بدانید که این کار، چندان پیچیده و سخت نیست و فقط باید مراحل ساده‌ای را دنبال کنید. در ادامه، قدم به قدم، نوشتن یک ژورنال معاملاتی را توضیح می‌دهیم.. انتخاب یک دفترچه یا صفحه گسترده اولین قدم از مراحل ژورنال نویسی در فارکس، انتخاب ابزار مناسب برای ثبت و ذخیره اطلاعات است. شما می‌توانید از یک دفترچه یادداشت ساده یا یک نرم افزار صفحه گسترده مانند اکسل برای این منظور استفاده کنید.

ما پیشنهاد می‌کنیم که از یک نرم افزار صفحه گسترده کمک بگیرید، زیرا با استفاده از توابع تحلیلی که در آن‌ها وجود دارد، می‌توانید به راحتی معاملات خود را در مرحله بعدی بررسی و ارزیابی کنید. این توابع به شما کمک می‌کنند تا نقاط قوت و ضعف خود را در بازار شناسایی و بهبود بخشید. . تعیین اطلاعاتی که می‌خواهید وارد کنید وقتی می خواهید دفترچه معاملاتی خود را شروع کنید، باید مشخص کنید که چه نوع اطلاعاتی را می‌خواهید در آن ثبت کنید، این می تواند شامل ابزار، نقطه ورود و خروج و حجم موقعیت باشد. پس از اتمام هر معامله باید از پر کردن همه بخش‌های اطلاعاتی برای هر معامله‌ای که در آن روز انجام داده اید اطمینان حاصل کنید.

٣. ثبت به موقع و منظم اطلاعات بهتر است که معاملات خود را بدون تأخیر ثبت کنید و همان لحظه که به حد ضرر یا حد سود رسیدید، اقدام به ثبت نمایید. خودتان را عادت دهید که جزئیات معامله را به سرعت ثبت کنید. این کار به شما کمک می‌کند که فراموش نکنید که چه دلایلی برای معامله داشته‌اید. این کار را حتما در اسرع وقت پس از پایان معامله انجام دهید. . جمع آوری داده‌های ثبت شده و ارزیابی به صورت دوره‌ای (روزانه/ماهانه/هفتگی) از داده‌های خود استفاده کنید و معاملات خود را ارزیابی کنید. پس از گذشت مدتی (حداقل چند ماه)، احتمالا به اندازه‌ای داده‌ جمع‌کرده‌اید که بتوانید معاملات خود را در ژورنال معاملاتی خود تحلیل کنید.

به عنوان نمونه اگر سطح اطمینان خود را در ژورنال ثبت کرده‌اید، می‌توانید نتایج معاملات خود را در زمان‌هایی که با سطح اطمینان بالا، متوسط و پایین وارد شده‌اید، مقایسه کنید. سپس با توجه به این داده‌ها می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا به صرف سطح اطمینان خود برای معاملات، باید آن‌ها را انجام دهید یا نه. اگر در 10 معامله سطح اطمینان شما بالا بود و در 8 مورد آن‌ها سود کردید، احتمال موفقیت شما در این نوع معاملات 80 درصد است. به همین ترتیب، اگر در 10 معامله سطح اطمینان شما پایین بود و فقط در دو مورد آن سود کردید، احتمال موفقیت شما در این نوع معاملات 20 درصد است. بنابراین نتیجه می‌گیرید که فقط زمانی که باور شما به سودآوری معامله بالاست، باید به معامله بپردازید.

بهترین نرم افزارهای موجود برای ژورنال‌نویسی در فارکس

مایکروسافت اکسل یک نرم افزار قدرتمند و رایگان برای کسانی است که می‌خواهند یک ژورنال معاملاتی راه‌اندازی کنند. شما می‌توانید یک صفحه گسترده از صفر خودتان بسازید یا از یک قالب آماده که در اینترنت در دسترس است استفاده کنید. با این کار، شما می‌توانید همه جزئیات و عملکردهای مورد نظر خود را در صفحه گسترده خود داشته باشید. البته، برای بهره برداری از تمام امکانات اکسل، شما باید با توابع و ماکروهای مالی آشنا باشید. در غیر این صورت، شما باید وقت خود را صرف یادگیری و تنظیم آنها کنید. همچنین، فراموش نکنید که صفحه گسترده خود را به دقت بررسی کنید! زیرا هرگونه خطایی که داشته باشید ممکن است نتایج معاملات شما را تحت تاثیر قرار دهد. ٣ نکته ساده برای نوشتن یک ژورنال حرفه‌ای‌‌

  • بررسی الگوهای معاملاتی خود و شناسایی عواملی که باعث موفقیت یا شکست شما شده‌اند. به عنوان مثال، شما می‌توانید ببینید که چه نوع استراتژی‌ها، بازارها، زمان‌ها و شرایط روانشناختی برای شما بهتر کار کرده‌اند.
  • ارزیابی و بهینه‌سازی نقاط ورود و خروج خود در هر معامله. شما باید بتوانید تشخیص دهید که چگونه می‌توانید زودتر وارد یک معامله سودآور شوید و چگونه می‌توانید دیرتر از یک معامله ضررده خارج شوید. با ژورنال نویسی، می‌توانید به خوبی از پرایس اکشن کمک بگیرید و با بررسی روند قیمتی در گذشته، قیمت آینده را دقیق‌تر تشخیص دهید.
  • پیاده‌سازی فرآیند بهبود مستمر بر اساس داده‌های ژورنال خود. شما باید قادر باشید تغییرات لازم را در روش معاملاتی خود اعمال کنید تا ریسک را کاهش داده و بازده را افزایش دهید.

چرا مردم از ژورنال‌ نویسی در فارکس فرار می‌کنند؟

اولین بهانه؛ زمان شاید فکر کنید که نوشتن یک ژورنال معاملاتی خیلی وقت گیر است، مخصوصا اگر یک معامله‌گر روزانه هستید. معامله‌گران تازه کار ممکن است بگویند: “من نمی‌توانم برای نوشتن دفتر ترید وقت بزارم، به جای آن باید بازارها را دنبال کنم!”. در حقیقت، به عنوان یک معامله‌گر، درآمد خود را از طریق شناسایی فرصت‌های مناسب و نه از طریق نوشتن یک ژورنال کسب می‌کنید. اما باید بدانید نوشتن ژورنال به این معنی نیست که باید پس از هر معامله، چیزی را ثبت کنید، بلکه فقط زمانی که چیز مهمی رخ داده است، یادداشت‌های کوتاه و جامعی بنویسید.

در ساعات بعد از ظهر – زمانی که معمولا بازارها آرام تر هستند – می‌توانید خلاصه‌ای از روز معامله و نکات اصلی را مرور کنید. دومین بهانه؛ رویایی با واقعیت‌های تلخ بسیاری از افراد فقط به خاطر اینکه نوشتن یک ژورنال ممکن است آنها را ناامید کند از آن فرار می‌کنند. يك ژورنال زماني كارآمد است كه يك معامله‌گر با خودش صادق باشد. اين به اين معني نيست كه شما بايد منفي‌گرا يا سخت‌گير باشيد. جملاتي مثل “روز خيلي بدي داشتم! حالا فكر مي‌كنم كه آيا اصلا اين كار ارزش دارد و آيا من قادر به پيشرفت هستم” به شما كمك نخواهد كرد. به جاي آن، سعي كنيد تحليل كنيد و بفهميد كه دقيقأ چه خطايي رخ داد.

  • برای مثال: «من يك فرصت تجارت خوب پيدا كردم، اما به خاطر سيل اطلاعات دچار شك شدم و تجارت خود را خيلي زود تسويه كردم.»

چطور ميتوانيد اين مشكل را حل كنيد؟ برای مثال، شايد معامله‌گر در اين مثال، خیلی بیش از اندازه وقت خود را در توئيتر صرف كرده است و توئيت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي مختلف از منابع مختلف باعث شده است كه او احساس عدم اطمينان كند.

جمع‌بندی؛ آیا واقعاً ژورنال نویسی در فارکس کمکی می‌کند؟

اکنون که با مفهوم بسیار مهم ژورنال‌ نویسی در فارکس آشنا شدیم، بهتر است این سؤال را پاسخ دهیم که آیا واقعاً ژورنال نویسی مؤثر است؟ خوب است بدانید که ژورنال‌نویسی می‌تواند به شما در دستیابی به اهداف مختلف شخصی و حرفه‌ای کمک کند. با نوشتن درباره افکار، احساسات و تجربیات خود، می‌توانید روشنگری بیشتری در مورد خود و زندگی خود پیدا کنید، الگوهای رفتاری را شناسایی و تغییر دهید، و با چالش‌های روانشناختی بهتر مقابله کنید. بنابراین اگر می‌خواهید قدم اول را برای نوشتن یک ژورنال عالی بردارید، پیشنهاد می‌کنیم دوره های در سایت مکتب خونه را دنبال کنید. این دوره‌ها، اطلاعات کاملی درباره معامله‌ حرفه‌ای و ژورنال نویسی به شما ارائه می‌کنند. در این مقاله سعی کردیم به آموزش ژورنال نویسی در فارکس بپردازیم؛ امیدوارم این مقاله به شما در نوشتن یک ژورنال حرفه‌ای کمک کرده باشد.

دکمه بازگشت به بالا