علم و تکنولوژی

اولویت‌دهی به زایمان‌های طبیعی در اجرای طرح جوانی جمعیت

تکنونامه/فارس رئیس بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز از اجرای سیاست‌های جوانی جمعیت بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری خبر داد و گفت:‌ بر اساس سیاست‌های جوانی جمعیت، سیاستگذاری‌های این مجموعه درمانی بر مبنای ارتقاء سلامت مادران و نوزادان با زایمان طبیعی است.

عباس محسنی در گفت‌وگو با خبرنگار تکنونامه، با اشاره به فعالیت‌های بیمارستان شهید بهشتی که بیمارستان متعلق به تأمین اجتماعی است، برای طرح جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های درمانی و به ویژه بلوک زایمان بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز تحت عملیات نوسازی و بهسازی قرار گرفته و مجهز به بهترین تجهیزات پزشکی و کادر درمانی مجرب است.

وی با تأکید بر این موضوع که تجهیزات بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز نسبت به بسیاری از مراکز درمانی بخش خصوصی پیشرفته‌تر و کارآمدتر است، بیان کرد: این مرکز از بهترین کادر درمان برخوردار است که خدمات متنوعی را به بیماران ارائه می‌کنند.

محسنی با بیان اینکه کلیه خدمات درمانی برای بیمه شدگان تأمین اجتماعی در بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز رایگان است، افزود: بر اساس آمار و ارقام عملکرد بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز از بسیاری از مراکز صاحب نام درمانی بالاتر است که این موفقیت دستاورد حمایت‌های مدیریت درمان تامین اجتماعی و تلاش جهادی و خستگی‌ناپذیر کادر درمان است.

رئیس بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز با اشاره به این موضوع که برخورداری از تجهیزات پیشرفته پزشکی نقش ارزنده‌ای در ارتقاء سلامت بیماران دارد، اظهار کرد: شاید بسیاری از اقشار جامعه از تجهیزات پیشرفته درمانی که در بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز آماده خدمت‌رسانی است، خبر نداشته باشند و با کمک رسانه‌ها به دنبال افزایش آگاهی‌های عمومی در این حوزه هستیم.  

محسنی با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری هنگفتی توسط مدیریت درمان تامین اجتماعی فارس جهت تامین تجهیزات پزشکی پیشرفته صورت می‌گیرد، اظهار کرد: سلامت بیماران مهم‌ترین هدف ما در بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز است و در این راستا از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نیستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش از اجرایی‌سازی فرامین رهبر معظم انقلاب در حوزه جوانی جمعیت خبر داد و افزود: تا پایان دی‌ماه سال جاری بیش از ۱۷۰۰ تولد در بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز انجام شده که از این تعداد ۸۰۰ مورد زایمان طبیعی بوده است.

رئیس بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز با تاکید بر اینکه اولویت پزشکان بر مبنای زایمان طبیعی است، گفت: بر اساس سیاست‌های جوانی جمعیت، سیاستگذاری‌های این مجموعه درمانی بر مبنای ارتقا سلامت مادران و نوزادان با زایمان طبیعی است و تنها در موارد خاص و بنابر تجویز پزشک از روش‌های سزارین استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: تمامی سزارین‌های انجام شده دارای ادله علمی است و بیش از ۷۰ درصد از آن‌ها سزارین‌های تکراری بوده که ناچار به انجام آن بودیم.

محسنی اظهار کرد: در بخش زایمان بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز از بهترین تجهیزات پزشکی به منظور ارائه خدمات به مادران باردار و نوزادان استفاده می‌کنیم که نتیجه آن ارتقا سلامت مادر و کودک است.

وی در ادامه از راه‌اندازی بخش زایمان بی درد در بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز خبر داد و افزود: امروزه بیش از ۵۰ درصد از زایمان‌ها در بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز به این شیوه صورت می‌گیرد و بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی هیچ وجه برای برخورداری از این خدمت پیشرفته درمانی پرداخت نمی‌کنند.

رئیس بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز بیان کرد: یکی دیگر از گام‌های مهم در حوزه ارائه خدمات درمانی به مادران باردار اجرای برنامه «مامای همراه» است که در زمره برنامه‌های اعتبار بخشی وزارت بهداشت و درمان قرار می‌گیرد.

محسنی از اتخاذ راهکارهایی به منظور حمایت روانی از مادران خبر داد و افزود: با برنامه‌ریزی واحد مدیریت از مردادماه سال ۱۴۰۰ فرآیندی تعریف شد که بر مبنای آن مادران در مرحله زایمان از «مامای همراه» بهره‌مند شده و آن‌ها را در انجام روند زایمان همراهی کند.

وی با بیان اینکه بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز در این زمینه پیشتاز بوده است، اظهار کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۴۷ مورد مامای همراه به ماردان باردار ارائه خدمت کردند و نتیجه آن کسب میزان ۱۰۰ درصدی رضایتمندی از خدمات بوده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش از انعقاد قرارداد بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز با بیمه خدمات درمانی خبر داد و افزود: در گذشته تعرفه‌های آزاد برای ارائه خدمات به افراد تحت پوشش بیمه خدمات درمانی مبنای محاسبه قرار می‌گرفت و با انعقاد این قرارداد با تعرفه‌های دولتی به این گروه از بیماران ارایه خدمت می‌کنیم.

رئیس بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز افزود: ارایه خدمات به نوزادان و مادران باردار در بخش خصوصی مستلزم پرداخت تعرفه‌های بالایی است که در توان پرداخت بسیاری از اقشار جامعه نیست. به همین دلیل پیش‌بینی‌های لازم برای ارائه خدمات به جمع بیشتری از مادران باردار در بخش زایمان بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز با تعرفه دولتی اندیشیده شده است.

محسنی با اعلام این خبر که کیفیت ارائه خدمات در آینده رشد چشمگیری خواهد یافت، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۳ برنامه زایمان در آب برای بیماران تحت پوشش تامین اجتماعی و خدمات درمانی در بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز ارائه خواهد شد.

وی از ارائه خدمات درمانی و جراحی به بیماران در روزهای تعطیل خبر داد و افزود: تمهیدات ویژه‌ای برای گسترش زیرساخت‌های درمانی برای ارائه خدمت به طیف بیشتری از بیماران و به ویژه ماردان باردار اندیشیده شده تا عمل‌های فوری در انتظار نمانند.

به گفته این مقام مسئول بخش زنان و NICU  بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز در زمره بهترین بخش‌های مراکز درمانی در سطح استان فارس قرار می‌گیرد که به مادران و نوازادان ارایه خدمات می‌کند.

رئیس بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز از راه‌اندازی کلاس‌های آموزشی برای مادران باردار خبر داد و افزود: این موارد آموزشی بر اساس جدیدترین بخشنامه‌های وزارت بهداشت و درمان ارائه می‌شود و در ارزیابی‌های دانشگاه علوم پزشکی موفق به کسب بهترین استانداردهای آموزشی شده‌ایم.

وی با تشریح برخی از خدماتی که در کلاس‌های آموزشی به مادران ارائه می‌شود، بیان کرد: آموزش‌های تئوری،  تمرین ورزش‌های دوران بارداری، راه‌اندازی اتاق کودک، مشاوره شیردهی توسط بانوان کارشناسان و طیف گسترده‌ای از خدمات در کلاس‌های آموزشی ارائه می‌شود.

محسنی افزود: آمار عفونت‌های بیمارستانی و مرگ و میر مادران و نوزادان در بخش زایمان بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز بسیار کم و کاهشی بوده و معدود مواردی هم که ثبت شده به دلیل زایمان زودرس بوده است.

وی در بخش پایانی سخنانش افزود: بخش درمانگاه بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز در زمره فعال‌ترین مراکز درمانی استان است که با برخورداری از کارشناسان و پزشکان مجرب و متخصص به بیماران ارائه خدمت می‌کند.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا