عمومیکسب و کار ایرانی

چطور گرفتگی فاضلاب شهری را رفع کنیم؟

گرفتگی لوله فاضلاب یکی از مشکلاتی است که همواره در ساختمان های مسکونی و تجاری در طول شبانه روز برای ساکنین به وجود می آید و افراد را با چالش های مختلفی روبرو می کند. تنها با دانستن روشهای بسیار ساده ای که در ادامه خواهیم گفت می توانید به راحتی بسیاری از گرفتگی ها را خودتان رفع نمایید البته میتوانید با سرویسکاران تخلیه چاه تهران تماس بگیرید تا به راحتی مشکلتان رفع شود.

باز كردن لوله فاضلاب با نوشابه |بهترین اسید برای گرفتگی لوله فاضلاب |تخلیه چاه

مهمترین دلایلی که باعث انسداد لوله فاضلاب می شود می توان به:

  • انباشته شدن مو، برش مو، پرز، چربی و صابون در ورودی فاضلاب
  • انداختن دستمال توالت، دستمال کاغذی، نوار بهداشتی، پوشک، باند و پانسمان در لوله فاضلاب
  • ریختن ته مانده غذا و روغن های خوراکی مصرف شده در چاه توالت که باعث ایجاد چربی در لوله میشود.
  • وارد شدن انواع مصالح ساختمانی اعم از سیمان، قیر، گچ، دوغاب پس از بازسازی به فاضلاب
  • افتادن اجسام خارجی نظیر گوشی موبایل، طلا، اسباب بازی، خمیر دندان، خوشبو کننده در چاه توالت
  • رعایت نکردن بهداشت فردی و شستشوی مداوم سرویس بهداشتی، سینک و …
  • عمر بالای ساختمان و رسوب زدگی در لوله های چدنی

چگونه گرفتگی لوله فاضلاب را باز کنیم؟

این سوالی است که روزانه از لوله بازکنی تهران پرسیده میشود و همه افراد به دنبال دستورالعمل جادویی هستند تا به محص استفاده مشکل گرفتگی آنها را حل کند. انسداد لوله های فاضلاب انواع محتلفی دارند و بر اساس شدت گرفتگی درجه بندی میشوند. پس پاسخ این سوال را می توان اینگونه داد که شما ابتدا باید مشخص کنید که چاه فاضلاب شما دچار چه گرفتگی شده است.

 برای شدت گرفتگی می توانید بالا زدن چاه فاضلاب را مد نظر قرار دهید و موارد دیگر را میتوان انسداد سطحی در نظر گرفت. برای گرفتگی هایی که بسیار سخت است و آب بالا زده، یا توسط مصالح ساختمانی مسدود شده روشهای خانگی تاثیر چندانی ندارد و می تواند گرفتگی را تشدید نماید. تنها راه خلاصی از گرفتگی های سخت استفاده از خدمات لوله بازکنی با فنر و تجهیزات مخصوص است. برای لوله های که گرفتگی سطحی دارند روشهای مناسب و خانگی وجود دارد که در ادامه قصد داریم شما را با آنها آشنا کنیم تا در مواقعی که آب چاه فاضلاب بالا زد بتوانید بدون اتلاف وقت از این موارد جهت رفع مشکل خود استفاده نمایید.

1- با سیم آهنی فنر ( قلاب) درست کنید

این روش بسیار ساده اما در عین حال بسیار کارآمد است و در بیشتر مواقع کار راه انداز است. برای انجام کار کافی است یک رخت آویز سیمی پیدا کنید. به کمک انبر دست آن را کاملا صاف کنید و انتهای آن به شکل خمیده با زاویه 90 درجه در بیاورید. طول قلاب باید به اندازه ای کوچک باشد که به راحتی داخل لوله فاضلاب شود. قسمت خم شده را تا جایی که می توانید به داخل لوله ببرید و فشار دهید. سپس آن را چرخانده و به سمت بالا بکشید.

سعی کنید فشار به حدی نباشد که مو و چربی و مواد زائد را پایین تر بفرستد. فکر کنید می خواهید ماهیگیری کنید. این روش را تا زمانی که چیزی از لوله خارج شود تکرار کنید. اگر لوله فاضلاب شما دارای صافی است می توانید برای سهولت کار ان را نیز بردارید. وقتی از خارج کردن و پاک شدن فاضلاب اطمینان حاصل کردید در انتها برای پاک سازی بهتر می توانید آب گرم را در مجرای فاضلاب بریزید تا راه آب به خوبی شسته شده و از هر نوع چربی تمیز شود.

2- باز کردن لوله فاضلاب با جوش شیرین، نمک، آب گرم

به مقدار 1/2 فنجان (120 میلی لیتر) جوش شیرین را با 1/2 فنجان (120 میلی لیتر) نمک سفره مخلوط کرده و در داخل لوله فاضلاب مسدود شده بریزید. به مدت 10 تا 20 دقیقه اجازه دهید تا محلول در داخل لوله قرار بگیرد. پس از سپری شدن این زمان وقت آن است که آب گرم را به نیز به محلول ترکیبی اضافه کنید. این 3 مواد با هم ترکیب شیمیای قوی را ایجاد می کنند که می تواند گرفتگی های سخت را نیز رفع نماید.

3- برای رفع گرفتگی چاه فاضلاب از تلمبه لوله بازکنی استفاده کنید.

استفاده از تلمبه لوله بازکن یک راه بسیار عالی و سریع برای باز کردن لوله می باشد. تلمبه شمل یک دسته نسبتا بلند و یک فنجان پلاستیکی در انتها تشکیل شده است. قسمت پایین به عنوان یک مکنده عمل می کند تا هر گونه انسداد را برداشته و هوا و آ را با فشار وارد لوله کند.

  • اگر درون سینک یا وان آب وجود ندارد به اندازه 2 تا 3 اینچ آب اضافه کنید
  • قبل از شروع اطراف لوله را با پارچه بپوشانید تا فشار بیشتری بر عامل گرفتگی وارد شود
  • قسمت لاستیکی را بر روی دهانه لوله فاضلاب قرار دهید و به صورت کاملا صاف شروع به بالا و پایین کردن تلمبه کنید.
  • اگر تخلیه لوله ها به آرامی انجام می شود این عمل را می توانید دوباره چندین بار تکرار نمایید
  • اگر قبل از این روش از محلول های اسیدی و شیمیایی استفاده کرده اید از این روش به هیچ عنوان استفاده نکنید چرا که می تواند به پوست شما آسیب وارد کند.
  • پس از اینکه این روش را چندین بار انجام دادید به نحوه تخلیه آب نگاه کنید چنانچه اثر بخش بود میتوانید تا باز شدن کامل از آن استفاده نمایید.

4- از فنر لوله بازکنی استفاده نمایید

اگر با تلمبه لوله بازکنی موفق به باز کردن مسیر لوله فاضلاب نشدید نگران نباشید می توانید از فنر دستی لوله بازکنی گرفتگی را بر طرف نمایید. فنر لوله بازکنی قطعه ای از جنس فولاد است که انتهای آن به یک دسته چوبی یا فلزی وصل شده است که برای از بین بردن گرفتگی های سطحی مورد ایتفاده قرار می گیرد. فنر لوله بازکنی به شکل کلاف های 10 متری تا 30 متری در ابزار فروش های به فروش میرسد. برای فنر زدن هم زمان که فنر را وارد لوله می کنید آن را بچرخانید تا به راحتی پیش برود و برای خارج کردن آن را به آرامی خارج کنید. این کار باعث از بین رفتن و تجزیه مواد زائد در لوله میشود. امکان دارد چندین بار این کار را انجام دهید تا گرفتگی لوله فاضلاب به صورت کامل از بین برود.

5- برای تمیز کردن لوله از محلول پودری استفاده کنید.

برخی از افراد ترجیح می دهند از پاک کننده های پودری به جای مایع استفاه کنند. ترکیباتی که به شکل پودر هستند خورندگی کمتری نسبت به مشابه مایع دارند. اکثر پودرهایی که در بازار وجود دارد از ترکیبات هیدروکسید سدیم که به سرعت گرفتگی چاه فاضلاب را از بین می برد. از آنجایی که این مواد بسیار قوی عمل می کنند لازم نیست زمانی را داخل لوله قرار بگیرد تا اثر کند.

  • هنگام استفاده از این محصولات اجازه دهید 1 تا 2 دقیقه آب گرم در لوله ها جربان داشته باشد.
  • تقریبا 2 فنجان پودر (بسته به شدت گرفتگی) استفاده کنید و اجازه دهید محلول پودری به مدت 2 دقیقه در داخل لوله بماند و بعدا آن را با آب گرم بشورید.

6- محل دقیق گرفتگی لوله فاضلاب را پیدا کنید

برای اینکار بهتر است به سیفون لوله فاضلاب مراجعه کنید. سیفون ها قطعات U شکلی هستند که وظیفه اصلی آنها نگه داشتن آب در خود است تا اجازه ورود بوی فاضلاب و حشرات فاضلابی را به محیط خانه ندهد. برای باز کردن سیفون اگر جنس آن پلاستیکی است می توانید با کمی زور واشرهای آن را باز کنید، اما اگر سیفون از جنس آهنی است به کمک یک آچار می توانید واشرها را باز کنید. قبل از باز کردن کامل قطعه U شکل یک سطل آب زیر آن قرار دهید تا تمامی محتویات داخل سطل ریخته شود تا اگر چیزی داخل سیفون است خارج شود

7- همواره لوله فاضلاب را تمیز نگهدارید

از قدیم گفته اند پیشگیری بهتر از درمان است. بنا براین بهتر است همیشه مراقب لوله های فاضلاب خود باشید تا از گرفتگی آنها جلوگیری شود. سعی کنید پاکسازی و شستشوی لوله ها را هر 2 هفته یکبار انجام دهید. برای تمامی دهانه فاضلاب ساختمان از صافی های مخصوص استفاده کنید. صافی ها از ورود هر گونه مو، چربی و مواد زائد به داخل لوله ها جلوگیری می کند.

  • هر چند هفته یک بار مواد پاک کننده را داخل لوله فاضلاب بریزید تا از ایجاد لجن در دیواره ها جلوگیری کند.
  • پس از مواد شوینده آب گرم را بریزید تا هر گونه مواد فاسد شده در لوله را بشوید.

8- باز کردن چاه فاضلاب با جاروبرقی تر و خشک

اگر جاروبرقی تر و خشک در خانه دارید می توانید از آن بهترین بهره را جهت رفع گرفتگی لوله فاضلاب ببرید. برای انجام کار کافی است جارو برقی را در حالت مرطوب قرار دهید و درجه مکش را تا انتها بالا ببرید.با اینکار می توانید هر چیزی که باعث انسداد لوله شده را از فاضلاب خارج کنید. بهتر است دریچه فاضلاب را با کیسه یا پارچه به خوبی بپوشانید تا هر چیزی که از داخل لوله خارج میشود وارد آن شود.

9- باز کردن چاه توالت با محلول سرکه و نمک

برای ساخت این محلول کافی است به مقدار یک سوم لیوان نمک و یک سوم لیوان سرکه را در ظرفی با هم ترکیب کنید. مخلوط کردن نمک و سرکه با هم یک نوع گازی را تولید می کند که باید به سرعت آن را داخل لوله فاضلاب بریزید. این محلول تا حدودی گرفتگی های سطحی که با مو و چربی ایجاد شده است را از بین می برد. بهتر است بعد از ریختن ترکیبات مورد نظر بهتر است حداقل به مدت یک ساعت و در صورت امکان در طول روز مجرای لوله فاضلاب بسته بماند.

10- رفع گرفتگی لوله فاضلاب با آب گرم

این روش یکی از ساده ترین و در دسترس ترین راه حل هایی است که همیشه وجود دارد. ظرفی را پر از آب کنید و آن را بر روی شعله گاز قرار دهید تا چوش بیاید. بهتر است آب چوشیده را به دو یا سه نوبت تقسیم کنید . هر بار مقداری از آن را داخل راه آب فاضلاب بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا گرمای آب گرفتگی را شل نماید

11- باز کردن راه آب فاضلاب با مواد شوینده

باز کردن چاه توالت با مواد شوینده نیز از روشهایی است که خانم های خانه دار از آن استفاده می کنند. اما باید بدانید مواد شوینده به تنهایی کاری نمی کند و بهتر است این مواد را در ظرفی پر از آب بریزید و آن را بر روی شعله حرارت بدهید تا به خوبی با هم ترکیب شوند. حالا می توان آن را در مسیرهایی که گرفتگی هست به آرامی ریخت. اگر انسداد بر طرف شد می توانید چند بار آب را با فشار زیاد در چاه بریزید تا مسیر فاضلاب به خوبی تمیز شود.

12- رفع گرفتگی چاه توالت با سرکه و جوش شیرین

یکی از مهمترین دلایل گرفتگی در لوله فاضلاب وجود مو و چربی است که همه روزه با بی دقتی به داخل چاه فاضلاب ریخته میشود. این مواد در دراز مدت ته نشین شده و به سورت رسوب های سخت در می آیند که سبب ایجاد گرفتگی در لوله میشود. برای پاکسازی و کندن این رسوبات میتوانید از محلول ترکیبی سرکه و جوش شیرین استفاده کنید. کافی است این دو ماده را با هم مخلوط کرده و مقداری از آن وارد محل گرفتگی نمایید. در نظر داشته باشید برای تاثیر گذاری لازم است حدود یک ساعت صبر کنید تا محتویات لوله از بین برود. در آخر کی توانید جندین مرتبه آب زیاد داخل لوله بریزید که مسیر به خوبی تمیز شود.

دکمه بازگشت به بالا