عمومیکسب و کار ایرانی

آجر قزاقی چیست و 5 کاربرد اصلی آن

 

آجر قزاقی چیست؟ انواع آجر قزاقی برای زیباسازی و طراحی دکوراسیون داخلی منزل و ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرند. این آجرها برای پروژه‌های مهم ساختمانی استفاده می‌شوند و در این چند سال اخیر میزان استفاده از آنها بیشترهم شده است.

شما می‌توانید با استفاده از انواع آجر قزاقی نمای خارجی یک ساختمان یا حتی را بسیار زیبا و شکیل‌تر از قبل کنید. کاربرد آجر قزاقی همانند بسیاری دیگر از آجرنماهای پرکاربرد، استفاده در نمای خارجی و محوطه بیرونی ساختمان است.

آجر قزاقی به دلیل داشتن تنوع در رنگ و بافت، همواره جزو یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های طراحان دکوراسیون و معماران بوده است. انواع آجر قزاقی با داشتن ترکیبات رنگی گوناگون و زیبا، پدیدآور صحنه‌ها و آثار هنری زیبا می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های مهم انعطاف‌پذیربودن این آجر است. انواع آجر قزاقی را می‌توانید در کنار دیگر متریال‌های ساختمانی و دیگر مدل‌های مورداستفاده قرار دهید. این ترکیب باعث جذاب‌تر شدن خروجی نمای ساختمان شما خواهد شد.

درگذشته از انواع آجر سنتی استفاده زیادی می‌شد؛ اما امروزه با وجود مصالح و متریال‌های جدید کمتر کسی به سراغ انواع آجر سنتی می‌رود. یکی از این محصولات جدید همین آجر قزاقی است که جایگزین بسیاری از متریال‌ها و مصالح قدیمی‌تر شده است.

بی‌انصافی است اگر از جایگاه انواع آجر قزاقی در حرفی نزنیم. کاربرد آجر قزاقی در معماری و طراحی‌های مدرنیته کاملاً محسوس و ملموس است. یکی از پرکاربردترین متریال‌ها برای معماری جدید آجر قزاقی است که در این چند سال اخیر جایگزین انواع آجر سنتی شده است.

آجر قزاقی چیست؟

بی شک بر کسی پوشیده نیست که آجر یکی از اصلی‌ترین ارکان در ساخت‌وسازهای امروزی است. اما همین آجر هم به چندین و چند مدل و نوع تقسیم‌بندی می‌شود که هرکدام از آنها برای شرایط و موقعیت‌های خاص کاربرد ویژه‌ای تری را دارند.

انواع آجر قزاقی هم از این قاعده مستثنی نیستند. یعنی هرکدام از مدل‌های آجر قزاقی می‌تواند برای یک مکان یا یک شرایط جغرافیایی مورد استفاده قرار بگیرد و مثمرثمر واقع بشود.

استفاده از انواع آجر سنتی یک پیشینه دور و درازی دارد و قطعاً سن من و شما به آن قد نخواهد داد. اما چیزی که روشن است اهمیت در صنعت ساخت‌وساز است که از ابتدای زندگی بشر تا به همین‌الان مشهود بوده است.

آجر قزاقی به یک نوع آجر گفته می‌شود که با استفاده از سرد نشده تولید بشود. این آجر را می‌توان در زمره انواع آجر سنتی قرار دارد؛ اما نکته‌ای که باعث محبوبیت بیشتر این آجر شد، همخوانی و سینک‌شدن بسیار بالای این مدل آجرها با معماری مدرن بود.

کاربرد آجر قزاقی را نه فقط در معماری مدرن، بلکه باید در معماری سنتی هم تحسین‌برانگیز دانست. ازجمله مصالح ساختمانی که در هر دو سبک طراحی بکار برده می‌شود همین آجرهای قزاقی هستند.

انواع آجر قزاقی را به نام آجرهای سنتی هم می‌شناسند. آجرهای قزاقی به‌صورت دست‌ساز و سنتی ساخته می‌شوند.درواقع برای تولید آجر قزاقی باید گل سرد شده را درون قالب‌های چوبی شکل قرار دهید. سپس باید مدتی صبر کنید تا خشت‌ها خشک بشوند و بعد در داخل کوره قرار بگیرند.

زمان پخت آجرهای قزاقی بسیار مهم و حائز اهمیت است. مدت‌زمان پخت آجرها می‌تواند عامل اصلی و تعیین‌کننده‌ای در رنگ نهایی آجر باشد. باگذشت زمان و بیشتر پخته‌شدن آجرها قطعاً رنگ آجرها تیره‌تر خواهد شد و می‌تواند رنگ‌های جیغ تری را برایتان به ارمغان بیاورد.

در زمان‌های گذشته از یک مدل خشت دست‌ساز استفاده می‌کرده‌اند. سازوکار این دستگاه به این صورت بوده است که باید در مقابل نور مستقیم خورشید قرار می‌گرفت تا قالب‌های از قبل پر شده یک فرم خاص به خودشان بگیرند.

اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، و جدیدتری طراحی شدند که دارای بهره‌وری بالا و مصرف انرژی کمتری بودند.

انواع آجرهای قزاقی از نظر شکل ظاهری

  • آجر قزاقی نما (نیمه): این مدل از آجرهای قزاقی همان‌طور که از اسمشان پیداست در یا ویلا استفاده می‌شوند و تنوع رنگی این مدل بسیار بالا است و دست مشتری و طراح برای انتخاب کاملاً باز است.
  • آجر قزاقی سنتی کامل: تفاوت این مدل با مدل قبلی خیلی زیاد نیست و بارزترین فرق این مدل به تنوع رنگی و بافت آنها مربوط می‌شود. آجر قزاقی سنتی برای طراحی دکوراسیون خارجی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • آجر قزاقی سنتی کف: این مدل از آجرهای قزاقی هم برای کف‌پوش‌ها و فضاهای باز یا راه‌پله مورداستفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های بارز این مدل می‌توان به ماندگاری و دوام بالای آن اشاره کرد.
  • آجر قزاقی ال: آجرهای قزاقی ال به دلیل داشتن زاویه 90 درجه و یا زوایای شکسته، قابل‌استفاده در کنج و گوشه‌های یک نما هستند و می‌توانید فضاهای پرت و دور از دسترس را به‌خوبی با این مدل آجر که جزو خانواده است پوشش دهید.
  • آجر قزاقی رستیک: آجر قزاقی رستیک برای دیوارهای داخلی ساختمان اعم از اتاق‌خواب و آشپزخانه مورداستفاده قرار می‌گیرند که می‌تواند یک فضای نوستالژی را در دل معماری مدرن برایتان ایجاد کند.
  • آجر قزاقی پلاک: این مدل از آجرهای قزاقی همان آجرنماهای طرح قدیمی هستند که به این اسم شناخته می‌شوند. از این آجر برای مرمت و و بناهای قدیمی استفاده زیادی می‌شود.

کاربردهای آجرهای قزاقی

انواع آجر قزاقی موارد استفاده زیادی در صنعت ساخت‌وساز دارند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

اولین کاربرد آجر قزاقی استفاده در نمای داخلی است. آجر قزاقی به دلیل تنوع بالایی که دارد قابلیت استفاده‌شدن در بخش‌های مختلف یک ساختمان اعم از اتاق‌خواب، دیوارهای پذیرایی و آشپزخانه را دارد.

دیگر کاربرد آجر قزاقی استفاده در نمای بیرونی یک سازه است. خیلی از افراد معتقدند اولین چیزی که به چشم می‌آید نمای خارجی ساختمان است؛ بنابراین باید اهمیت ویژه‌ای برای این قسمت قائل شد. انواع آجر قزاقی را می‌توانید در دیوارهای بیرونی و بلند ساختمان استفاده کنید و جذابیت را برای سازه خودتان به ارمغان بیاورید.

 پینترست یک شبکه اجتماعی محبوب تصویر محور است که می توانید از آن برای رونق کسب و کارتان استفاده کنید

شاید برایتان جالب باشد که از انواع آجر قزاقی به‌عنوان کف‌پوش هم استفاده می‌کنند. آجرهای قزاقی به دلیل سطح یکدست و بافت خوبی که دارند، قابل‌استفاده در راه‌پله‌ها و اماکن باز به‌خصوص پیاده‌روها هستند. دیگر کاربرد آجر قزاقی استفاده در بالکن و تراس، حیاط‌خلوت و رمپ‌های پارکینگ است. این آجر به دلیل مقاومت در برابر فرسایش یک گزینه عالی برای مکان‌های پر تردد محسوب می‌شود.

مزایای آجر قزاقی

همان‌طور که اشاره کردیم انواع آجر قزاقی به دلیل مصرف بالا و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد در این چند سال اخیر بسیار محبوب شده و جایگزین انواع آجر سنتی شده است. برخی از ویژگی‌های این آجر عبارت‌اند از:

  1. مقاومت در برابر شوره و چربی
  2. عایق دما بودن و مقاومت بالا نسبت به سرما و گرما
  3. قابلیت انعطاف‌پذیری خوب و سازگاری با شرایط آب‌وهوایی و زیست‌محیطی مختلف
  4. داشتن قیمت منصفانه و منطقی نسبت به ویژگی‌های نسبتاً زیادش
  5. متریالی مطمئن که می‌تواند امنیت ساختمان و سازه را تا حدود زیادی تأمین کند
  6. ایجاد نماهای تلفیقی سنتی و مدرن
  7. ماندگاری بسیار زیاد و هزینه نگهداری پایین
  8. بالارفتن ارزش ملک به دلایل مطرح شده

دلیل اهمیت آجر قزاقی

تا به اینجای کار با انواع آجر قزاقی آشنا شدیم و برخی مدل‌های پر مصرف آن را هم مورد بررسی قرار دادیم. کاربرد آجر قزاقی به دلیل موارد استفاده زیاد بسیار مهم تلقی می‌شود.

بی شک آجر جزو قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شود که روش ساخت ساده هم داشته و دارد. انواع آجر قزاقی به دلیل کاربردهایی که در شرایط خاص دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

انواع آجر قزاقی نیز ریشه در آجرهای سنتی قدیمی داشته و یک روش ساخت ساده و مبتدیانه برای این محصول وجود داشت که با قرارگرفتن ملات در داخل قلاب و خشک‌شدن در جلوی نور آفتاب مراحل ساخت آن تکمیل می‌شد.

حالا دلیل این اهمیت بالا و ویژه انواع آجر قزاقی چیست؟ چرا آن‌قدر بین دیگر آجرنماها محبوب است و مورد استقبال مردم و سازندگان قرار گرفته است؟

انواع آجر قزاقی به دلیل داشتن کیفیت ساخت خوب و دوام و ماندگاری بالا باعث محبوبیت زیادی بین خریداران و توزیع‌کنندگان مصالح ساختمانی شده است. کاربرد آجر قزاقی در ساختمان‌سازی فقط به نمای خارجی خلاصه نمی‌شود و از این آجر در دکوراسیون داخلی و دیگر قسمت‌های یک ساختمان هم استفاده به عمل می‌آید.

در طول یک دهه اخیر میزان استفاده از انواع آجر قزاقی حدود 40 درصد بیشتر شده است و این افزایش قابل‌توجه را باید به بیشتر مدل‌های آجر قزاقی ربط داد. تنوع رنگی بالاتر و مدل‌های جذاب‌تر باعث فروش بالای این متریال ساختمانی شده است.

همه ما می‌دانیم که آجرنما یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک سازه است و سازندگان هم به این موضوع واقف هستند. به همین دلیل امروزه آجرنماهای مختلف و متنوعی طراحی می‌شوند تا جذابیت بصری بیشتری را به نمای بیرونی ساختمان ببخشند. یکی از معروف‌ترین این آجرنماها هم آجر قزاقی است.

بیشتر بخوانید :

هزینه نگهداری و قیمت آجر قزاقی

همان‌طور که اشاره کردیم آجرهای قزاقی نام دیگر انواع آجر سنتی است که با گذر زمان روش ساخت و متریال اصلی این آجر کمی دستخوش تغییرات جزئی شد تا ما امروز این آجر را به نام آجر قزاقی بشناسیم.

انسان موجودی جاه‌طلب است که قصد دارد در هر چیزی تغییر ایجاد کند و نسخه جدیدتر آن محصول را به نام خودش ثبت کند. این مورد در طراحی و ساخت مصالح ساختمانی هم صدق می‌کند که نمونه بارز آن را باید آجر قزاقی بدانیم.

آجر قزاقی پلاک |آجر قزاقی زرد |آجر قزاقی سنتی اصفهان‬‎

آجرهای قزاقی با تغییرات نسبتاً زیاد در طول یک دهه اخیر باعث تولید مدل‌های مختلف و متنوعی شده است که همین موضوع به فروش بالای این محصول کمک شایانی کرده است.

انواع آجر قزاقی هزینه نگهداری بسیار پایینی دارند به‌طوری‌که در بسیاری از مواقع حتی نیاز به شستشوی سالیانه هم ندارند. این آجرها نسبت به چربی و کثیفی‌های گسترده بر روی سطح دیوار مقاوم هستند و به این راحتی‌ها دچار شوریدگی و کثیفی نمی‌شوند.

اولین و آخرین متغیری که در هر محصولی تأثیر مستقیم دارد قیمت آن محصول است. خوشبختانه قیمت انواع آجر قزاقی کاملاً مناسب بوده و حتی در تعداد سفارش‌های بالا درصدی هم از مبلغ اولیه کاسته خواهد شد. آجرهای قزاقی یک انتخاب عالی برای صنعت ساخت‌وساز هستند که هم قیمت پایینی دارند و هم هزینه نگهداری پایین.

سوالات پرتکرار درباره آجر قزاقی

آجر قزاقی چیست و چه انواعی دارد؟

آجر قزاقی به آجری سنتی گفته می‌شود که در تولید آن از خشت آجر و قالب دستی استفاده می‌شود که شامل طرح‌های جذابی نیز است از این رو انواع آجر قزاقی نیز شامل مواردی همچون آجر قزاقی نما (نیمه)، آجر قزاقی کامل، آجر کف قزاقی سنتی، آجر ال قزاقی، آجر رستیک قزاقی و آجر قزاقی پلاک می‌شود.

مزایای استفاده از آجر قزاقی چیست؟

مسلما هر آجری یک سری مزایا دارد که آجر قزاقی هم مستثنا از این موضوع نیست و مزایا آجر قزاقی شامل مواردی همچون مقاومت در برابر شوره و چربی، عایق دما، قابلیت انعطاف پذیری، قیمت منصفانه، متریال با کیفیت، ماندگاری بالا، کاربرد در نماهای تلفیقی و غیره می‌شود.

سایت میهن ویدئو یکی از زیر محموعه های گروه رزبلاگ افتتاج شد.

دکمه بازگشت به بالا