عمومیکسب و کار ایرانی

آشنایی با فرآیند بازیافت نایلون های پلاستیکی

آشنایی با فرآیند بازیافت نایلون های پلاستیکی

پلاستیک یکی از اختراعات دست بشر است که به پیشرفت صنعت کمک شایانی کرد، اما امروزه که زمین از انواع پلاستیک و نایلون پر شده و مشکلات زیست محیطی ایجاد کرده همگان را به فکر اختراع فرآیند بازیافت نایلون های پلاستیکی انداخته است. پلاستیک اگر در طبیعت رها شود، علاوه بر اینکه جان حیوانات را به خطر می اندازد و آلودگی بصری ایجاد می کند، باعث آلوده شدن آب و خاک شده و هرگز توسط طبیعت جذب نمی شود. هزاران سال طول می کشد تا این ماده مصنوعی از بین رفته و جذب محیط گردد.

با توجه به مصرف بی رویه همه صنایع از این ماده نوظهور و متضاد با طبیعت، انباشت پلاستیک در کشورهای مختلف افزایش یافته است و بسیاری از کشورها، تجهیزات مکانیزه و لازم در فرآیند بازیافت نایلون های پلاستیکی را نداشته و ایجاد فرهنگ صحیح مصرف، لازم است. با ایجاد فرهنگ کم مصرف کردن پلاستیک در زندگی روزمره، می توان انباشت مواد غیر قابل بازیافت را کم کرده و طبیعت زیبا و جان حیوانات و انسان های بسیاری را نجات داد..

انواع پلاستیک بازیافتی |بهترین روش بازیافت پلاستیک |پلاستیک های غیر قابل بازیافت

بررسی صنعت بازیافت پلاستیک در ایران

این روزها پلاستیک‌ها در تمامی ابعاد زندگی بشر دیده می‌شوند، تقریباً در تمام صنایع و ساخت اکثر وسایلی که استفاده می‌کنیم از آنها استفاده شده است، هر یک از وسایل پلاستیکی که استفاده می‌کنیم طول عمری دارند که پس از پایان این دوره دور انداخته می‌شوند و به ضایعات پلاستیکی تبدیل می‌شوند، به عنوان مثال در سطح جهان روزانه چندین میلیون تن ضایعات پلاستیک از بسته بندی مواد غذایی و یا بطری‌های آب و نوشیدنی و… تولید می‌شود.

در ایران هم بخشی از ضایعات پلاستیکی ، به چرخه ی تولید باز میگردد اما این میزان از کشور های اروپایی به مراتب کمتر است. دلیل اصلی آن هم این است که فرآیند تفکیک از همان خانه در کشور های اروپایی صورت میگیرد.

اگر بخواهیم یک نگاه کلی به بازیافت پلاستیک داشته باشیم ، بازیافت پلاستیک شامل مراحل زیر است:

جمع آوری و تفکیک ضایعات

آسیاب و خرد کردن 

شسشتو ضایعات پلاستیک

خشک کردن

تولید گرانول

مراحل بازیافت ضایعات پلاستیک

مراحل بازیافت پلاستیک : جمع آوري زباله های قابل بازيافت افزون بر جلوگيري از آلودگي های زيست محيطی، در صورت تفکیک مي تواند به عنوان مواد اوليه بازیافتی در بسياری از كارخانجات توليدي به کار گرفته شوند. مراحل بازیافت ضايعات پلاستيكي به صورت زير مي باشد :

1- دسته بندی ضايعات پلاستیک : بعد از جمع آوری، ضايعات بايد برحسب نوع مواد به کار رفته از جمله پلي پروپيلن و پلي اتيلن و نرمي و سختي دسته بندي گردند.

2- خرد كردن و آسياب كردن : مواد نرم و مواد سخت بايد به صورت جداگانه و توسط آسياب خرد شوند. اندازه ذرات به دست آمده معمولا تغيير مي نمايد و بر اساس شرايط مصرف آن معمولا اندازه ای كه مصرف مي شود داراي اندازه ای كمتر از دو و نیم سانتیمتر می باشد. مواد آسیابی حاصل از مواد نرم را کندر می نامند.

3- شستشو : مواد به دست آمده بعد از  آسیاب بايد مورد شست و شو قرار گيرند، ذرات سخت را مي توان در ماشين هاي شستشوي آبي تميز نمود به اين منظور مي توان از پودر  پودرهاي شوينده معمولي یا كربنات سديم استفاده نمود.

4- خشك كردن : مواد آسیابی شست و شو شده داراي آب و رطوبت هستند و بنابراين آب آن ها بايد گرفته شود و در كوره حرارتي رطوبت زدايي شوند.

5- گرانول كردن : براي آماده كردن مواد آسيابي جهت استفاده در فرايندهاي پايين دستي و يا به منظور ترکیب كردن با مواد نو ، ذرات آسياب شده تميز بايد به شكل گرانول درآيند. گرانول کردن توسط یک دستگاه اکسترودر ، خنک کننده و خردکننده انجام می شود. هر پلاستیکی در یک بازه دمایی خاص خمیر می شود( دقت کنید که خمیر شدن با ذوب شدن متفاوت است) همچنین اگراحیانا پلاستیک از جنس دیگری هم باشد و دمای خمیر شدن متفاوتی هم داشته باشد به عنوان مثال بطری آب معدنی از 20 لیتری جدا می شود( به علت تفاوت در دمای خمیر شدن).
اكسترودرهای مورد استفاده جهت گرانول سازي سه نوع هستند كه برای PVC ، PET و متفرقه به كار مي روند.  دستگاه مورد استفاده جهت كار بر روي ضايعات ثانويه ، سيستم برش سرد مي باشد. در مرحله گرانول سازی مي توان رنگدانه ها (مستربچ) را به پلاستیک افزود. دستگاه مورد استفاده جهت كار بر روي ضايعات اوليه سيستم برشی است كه به وسيله گاز خنك می شود.

خرید عمده بطری پلاستیکی با کیفیت مناسب

بطری پلاستیکی با کیفیت به چیزی می گویند که از یک ظرف از جنس پلاستیک با دهانه باریک‌ تر از بدنه خود که حداکثر با یک دهانه پلاستیکی از جنس خود پوشانده می‌شود. بطری پلاستیکی در مدل ها و حجم های زیادی تولید می شود، قیمت خرید بطری پلاستیکی بر اساس قیمت مواد اولیه و پریفرم پت تعیین گذاری می شود، در بازار امروز به دلیل نوسان دار شدن قیمت مواد اولیه قیمت بطری پلاستیکی هم روز به روز در حال تغییر می باشد.

خرید اینترنتی ظروف یکبار مصرف در فروشگاه اینترنتی

فروش عمده ظروف یکبار مصرف و همچنبن اطلاع از لیست قیمت انواع ظروف یکبار مصرف در بزرگترین فروشگاه اینترنتی لوازم اداری ایران

گروه رویال پلاستیک در راستای حمايت از توليد کنندگان داخلی و همچنین در جهت بهينه سازی کالاهای توليدی و افزايش بهره وری و به عبارتی ارتقاء کيفيت توليد و کاهش هزينه های مصرف کنندگان با استفاده از منابع موجود اقدام به فروش عمده ظروف یکبار مصرف سازگار با طبیعت و کم خطر برای سلامتی نموده است. از این رویال آماده ارایه خدمت به سازمان ها و اداره ها می باشد.

شما می توانید با خرید عمده ظروف یکبار مصرف محصولات یک بار مصرف سازمان تان را با کمترین قیمت و همچنین بالاترین کیفیت خریداری نمایید. تیم رویال تلاش در جمع آوری مجموعه ای از ظروف یکبار مصرف مورد نیاز سازمان ها و اداره ها را انجام داده است.

فروشگاه رویال پلاستیک محصولاتی متنوع  مانند انواع لیوان گیاهی ، دیس گیاهی ، بشقاب و پیش دستی یکبار مصرف و …. را از برندهای متنوع به منظور فروش در سایت قرار داده است.

 

دکمه بازگشت به بالا