عمومیکسب و کار ایرانی

آفت کرم جگری درخت گردو

 آفت کرم جگری درخت گردو

به نقل از in.pinterest.com گردو یکی از محصولات پرطرفدار در مناطق مختلف جهان است و به همین دلیل، در کشورهای مختلف مانند آمریکا، کانادا، ایران و غیره کشت می‌شود. علاوه بر میوه درخت گردو، می‌توان از چوب و برگ‌ های آن نیز استفاده نمود اما به شرطی که برگ‌، میوه و چوب درخت سالم باشد. بر اثر آفات مختلف ممکن است برگ درختان و میوه آن بریزد و چوب آن از بین برود. یکی از این آفت‌ ها که درخت گردو را دچار مشکل می‌کند، است. در ادامه این مقاله از نهالستان پالیز که را ارائه می‌دهد، همراه باشید تا با این آفت و راه‌ های نابودی آن آشنا شوید.

خرید نهال گردو :تقریباً در تمام جهان مانند منطقه خاورمیانه، آمریکا و آفریقای شمالی دیده می‌شوند. این مناطق دارای هوای سرد و مرطوب اند که محیطی مناسب برای رشد این آفت است. این حشره به چوب درختان  گردو، سیب، گلابی، آلو، گردو و افرا آسیب می‌رساند.

در این حشرات، مادر تخم‌گذاری را در خاک، پایه درخت و شاخه ‌ها انجام می‌دهد. این تخم‌ها بیضی‌ شکل هستند و رنگی قرمز دارند و پس از دوره رشد، تخم‌ ها به لارو تبدیل می‌شوند.

لاروها به رنگ قرمز جگری هستند که در پهلو ‌ها، رنگ آن‌ها روشن‌ تر می ‌شود و طول آن‌ ها گاهی به 100 میلی‌ متر نیز می‌رسد. لاروها در شاخه و تنه درخت گردو زندگی و از آن تغذیه می‌کنند.

در اوایل بهار، لارو ‌ها به شفیره تبدیل می‌شوند و بعد از مدتی کوتاهی و در زمان شکوفه دادن درختان گردو، به‌ صورت یک شب ‌پره در خواهند آمد که حشره‌ ای کامل است. حشره کامل به رنگ خاکستری است که بدن کوتاهی دارد. روی بدن آن، پوشیده از پرزهای کوچک است که از او در برابر سرما محافظت می‌کند. این حشرات بالغ، فقط در زمان غروب آفتاب و سحر فعالیت می‌کنند و بر روی برگ‌ ها و میوه‌ ها تخم ‌گذاری خود را انجام می‌ دهند.

 ، در دوران مختلف زندگی خود، می‌تواند به قسمت‌های مختلف درخت گردو آسیب وارد کند و یا درخت را به نابودی بکشاند. وقتی این حشره به‌ صورت لارو است، از چوب درخت در تنه و شاخه تغذیه می‌کند و دالان‌ های متفاوتی را درون آن شکل می ‌دهد که این دالان‌ ها به آوند های مختلف درخت گردو آسیب می‌ زنند و گاهی آن‌ ها را از بین می‌برند (ذکر این نکته ضروری است که این لارو ها به قسمت‌ های قدیمی‌تر درخت گردو بیشتر حمله می‌کنند و کاری با شاخه‌های جوان درخت ندارند.) با آسیب رسیدن به آوند ها، مواد مغذی به میوه درخت نمی‌ رسد و در نتیجه مغز آن رشد نمی‌کند و در برخی موارد باعث ریزش میوه می‌ شود.

گاهی لارو ها به درون میوه راه پیدا می‌کنند که از مغز درون میوه تغذیه کرده و باعث تخریب میوه می‌ شوند و یا بر روی پوست میوه، لکه ‌های سیاهی را بر جای می‌گذارند.

از طرفی حشرات بالغ، بر روی میوه و تنه درخت گردو، تخم‌گذاری می‌کنند که این مسئله باعث آلوده شدن درخت می‌شود. به دلیل بالدار بودن این حشرات، ممکن است آن ها به درختان دیگر نیز حمله کنند. به همین دلیل با مشاهده علائم، باید در اسرع وقت برای از بین اقدام شود.

 به دلیل تدریجی بودن رشد این آفت، در مراحل ابتدایی علائمی بر روی درخت گردو آشکار می‌شود. باید این علائم را جدی بگیرید و اقدامات لازم برای از بین بردن آفت را فراهم کنید. این علائم شامل موارد زیر است:

آفات ریشه درختان |آفت تنه درخت گردو |روش مبارزه با آفات درخت گردو

برای از بین بردن روش ‌های متفاوتی وجود دارد که هر کدام از این روش‌ ها، متناسب با مرحله رشد آفت انتخاب می‌شوند که در ادامه آن‌ ها را بررسی خواهیم کرد.

در این روش، از یک منبع نور مصنوعی استفاده می‌شود. حشرات بالغ به این نور جذب می‌شوند و با مکانیزم‌ های موجود، درون تله می ‌افتند. این روش برای باغ‌  ها کوچک بسیار مناسب است و می‌تواند آلودگی را از بین ببرد.

در چرخه طبیعت، هر موجودی دارای دشمن است که می‌تواند آن را از بین ببرد. نیز از این موضوع مستثنا نیست. به همین دلیل می ‌توان، حشراتی که این آفت را از بین می‌ برد را وارد باغ کرد تا از این آفت تغذیه کنند. اما باید توجه داشت که تعداد این حشرات جدید از حد معینی نباید بیشتر شود چرا که ممکن است مشکلات جدیدی را ایجاد کنند.

این روش، یک روش معمولی است که توسط کشاورزان متعددی استفاده می‌شود. در کنترل شیمیایی، سمی برای از بین بردن برای درخت استفاده می‌شود که مقدار این سم باید زیاد باشد تا تأثیر خود را نشان دهد. به همین دلیل ممکن است درخت تحت فشار قرار بگیرد و از بین برود. پس بهتر است در شرایط حاد از سموم استفاده شود.

لارو ها اغلب در نزدیکی آوند ها قرار می‌گیرند. با آب یاری و تغذیه مناسب درختان، فشار در آوند ها افزایش پیدا می‌کند. این افزایش فشار، بر لارو ها وارد شده و آن‌ها را از بین می‌برد.

اغلب به درختان پیر حمله می‌کند و سپس از آنجا انتشار می ‌یابد. باغداران می ‌توانند درختان پیر گردو خود را قطع کرده و از باغ خارج کنند تا آفات محلی برای رشد نداشته باشند.

در این روش از یک سیم مفتولی بلند استفاده می ‌شود. این سیم وارد دالان ‌هایی که لاروها ایجاد کرده‌اند می‌شود و به لارو آسیب وارد می‌کند و یا آن‌ها را می‌کشد.

 هوای سرد و مرطوب رشد می‌کند و به درختان گردو آسیب می ‌زند. این حشره، از خود علائمی به جا می‌گذارد که به راحتی قابل شناسایی است و در مراحل ابتدایی میتوان آن را از بین برد. اما دقت داشته باشید که نباید آن را با دیگر حشرات اشتباه بگیرید. به همین دلیل بهتر است از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. نهالستان پالیز گردو، در این زمینه به یاری شما می پردازد.

نهالستان پالیز گردو بزرگترین، معتبر ترین و تخصصی ترین نهالستان گردو در شمال غربی کشور است که با بیش از نیم قرن تجربه، تحت مدیریت جناب آقای سعید قاسمی، به ارائه خدماتی همچون ، آبیاری، هرس، کود دهی، اصلاح خاک، بستر سازی، آفت زدایی، درمان بیماری های گیاهی و…، به صوررت مستقیم و غیر مستقیم می پردازد. برای دریافت خدمات و کسب اطلاعات بیشتر، با پالیز در ارتباط باشید

دکمه بازگشت به بالا