علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

آموزش برنامه نویسی را چگونه آغاز کنیم ؟

آموزش برنامه نویسی را چگونه آغاز کنیم ؟

برنامه‌نویسی یکی از بهترین و محبوب‌ترین شغل‌های پردرآمد دنیا در حوزه کامپیوتر است که در ایران نیز طرفداران بسیار زیادی را به خود جذب ‌کرده است. در تمام وسایل هوشمند اطراف خود مانند گوشی‌های هوشمند، دستگاه‌های خودپرداز، سیستم‌های نوبت‌دهی، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، زلزله‌نگارها، دوربین‌های مداربسته و… حتما آثاری از برنامه‌نویسی مشاهده می‌شود. افراد علاقه‌مند به این شغل باید به خوبی با مسیر یادگیری برنامه‌‌نویسی، دوره‌های آموزش برنامه‌ نویسی، بهترین زبان‌‌های برنامه‌نویسی و انواع برنامه‌نویسی شامل برنامه نویسی وب، برنامه نویسی موبایل و برنامه نویسی ویندوز آشنا شوند.

اگر جزو افرادی هستید که قصد دارید وارد دنیای برنامه‌نویسی شوید و با یادگیری نکات مهم و کسب مهارت‌های لازم به‌عنوان یک برنامه‌نویس پردرآمد در یکی از شرکت‌های کامپیوتری مشغول به کار شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید؛ چون در این مقاله راجع به نکات مهم در آموزش برنامه نویسی و انواع برنامه‌نویسی صحبت خواهیم کرد.

آموزش |برنامه نویسی |درآمد

اولین و مهم‌ترین گام برای شروع آموزش برنامه نویسی چیست؟

اگر زندگی‌نامه‌ برنامه‌نویس‌های بزرگ و مطرح جهان مانند بیل گیتس و مارک زاکربرگ را مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که بر اساس علاقه قلبی وارد دنیای برنامه‌نویسی شده‌اند و درآمدزایی برای آن‌ها اولویت اول نبوده است؛ بنابراین آموزش برنامه نویسی بر اساس علاقه اولین و مهم‌ترین گام برای موفقیت در این شغل محسوب می‌شود‌.‌ البته بحث مالی و کسب درآمد از طریق برنامه‌نویسی را نیز به هیچ‌وجه نمی‌توان نادیده گرفت؛ اما عواملی مانند علاقه، صبر و حوصله برای یادگیری برنامه‌نویسی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

بسیاری از برنامه‌‌نویس‌ها ساعات زیادی را صرف حل مسئله یا نوشتن الگوریتم می‌کنند و اگر به این کار علاقه‌مند نباشند به سرعت دچار خستگی می‌شوند. زمانی که از علاقه خود نسبت به برنامه‌نویسی اطمینان حاصل کردید برای تعیین مسیر خود در حوزه‌های مختلف این شغل اقدام کنید.

آموزش |برنامه نویسی |درآمد

آموزش برنامه نویسی در چه حوزه‌هایی انجام می‌شود؟

بعد از اینکه از علاقه خود به آموزش برنامه نویسی اطمینان حاصل کردید، باید حوزه یادگیری برنامه‌نویسی را نیز مشخص کنید. حوزه‌های برنامه‌نویسی شامل موارد زیر است.

برنامه نویسی ویندوز

یادگیری برنامه نویسی ویندوز یکی از حوزه‌های آموزش برنامه نویسی است که به آموزش ساخت برنامه‌هایی می‌پردازد که برای لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای خانگی یا pc با سیستم عامل ویندوز کاربرد دارند. از نرم‌افزارهای بسیار معروف و پرطرفدار که در همه سیستم عامل‌های ویندوز مشاهده می‌شوند، می‌توان به نرم‌افزارهای فتوشاپ، آفیس، نرم‌افزارهای حسابداری، نرم‌افزارهای انبارداری، ابزارهای فشرده‌سازی و… اشاره کرد. البته در سال‌های اخیر برنامه نویسی ویندوز نسبت به گذشته محبوبیت کمتری دارد، اما هنوز هم برای ساخت نرم‌افزارهای جانبی سیستم عامل ویندوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برنامه نویسی وب

در سال‌های اخیر سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب محبوبیت فوق‌العاده زیادی در بین کاربران به‌دست آورده‌اند. تعداد زیادی از کارها که تا چند سال پیش برای انجام آن‌ها باید ساعات بسیار زیادی را تلف می‌کردیم، امروزه به‌راحتی و در مدت زمان کوتاهی از طریق سایت‌های آنلاین و نرم‌افزارهای تحت وب امکان‌پذیر هستند. برنامه نویسی وب یکی از حوز‌ه‌های آموزش برنامه نویسی است که با یادگیری آن می‌توان نرم‌افزارهای تحت وب‌سایت‌های مختلف را طراحی کرد.

آموزش برنامه نویسی وب به دو بخش تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از: برنامه نویسی فرانت‌اند مربوط به طراحی گرافیکی و ظاهری وب‌سایت و برنامه نویسی بک‌اند مربوط به سرور یا همان پیاده‌سازی منطق سرویس وب. امروزه بسیاری از کسب و کارهای سنتی طراحی سایت خود را به افراد برنامه‌نویس می‌سپارند و با ورود به دنیای اینترنت درآمد خود را افزایش می‌دهند. برنامه‌نویس‌هایی که در حوزه طراحی سایت و نرم‌افزارهای تحت وب مشغول فعالیت هستند، درآمد بالایی دارند.

برنامه نویسی موبایل

برنامه نویسی موبایل به‌عنوان یکی دیگر از حوزه‌های آموزش برنامه نویسی شامل یادگیری برنامه‌نویسی برنامه‌هایی است که در گوشی‌های هوشمند موبایل و تبلت‌ها نصب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. برنامه نویسی موبایل هم جزو شغل‌های آینده‌دار و پردرآمد محسوب می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها، ساخت اپلیکیشن اختصاصی خود را به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای موبایل می‌سپارند. برنامه‌نویس اپلیکیشن‌ها را برای دو سیستم عامل اندروید و آی‌او‌اس طراحی می‌‌کند‌. البته از بین این دو نوع سیستم عامل، اندروید کاربران بیشتری دارد و حدود هفتاد درصد از افراد جامعه از موبایل‌های اندرویدی استفاده می‌کنند.

آموزش |برنامه نویسی |درآمد

علاقه‌مندان برای آموزش برنامه نویسی از چه روش‌هایی استفاده می‌کنند؟‌

برای شروع آموزش برنامه نویسی روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از روش‌ها استفاده از آموزش‌های ارائه شده در سایت‌های آموزشی است. برای بهره‌مندی از آموزش‌های ارائه شده در این سایت‌ها باید دارای علاقه، حوصله، تسلط به زبان انگلیسی، زمان کافی، برنامه‌ریزی، تمرین و تکرار و ممارست باشید تا به خوبی بتوانید با ساختمان داده‌ها، الگوریتم، فلوچارت، کار کردن با نرم‌افزارهای مرتبط با برنامه‌نویسی و زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون، پی‌اچ‌پی، جاوا، جاوا اسکریپت، سی‌پلاس پلاس، سی‌شارپ و روبی را یاد بگیرید.

استفاده از کتاب‌های خودآموز یکی دیگر از روش‌های آموزشی برای برنامه‌نویسی محسوب می‌شود‌. در زمان انتخاب کتاب خودآموز برنامه‌نویسی به ورک‌شاپ بودن کتاب، سرشناس بودن نویسنده، به‌روز بودن محتویات کتاب و تمرین‌های آن توجه داشته باشید. شرکت در دوره‌های آموزشی برنامه‌نویسی نیز یکی از روش‌های رایج یادگیری است که طرفداران زیادی دارد. هر هزینه‌ای برای شرکت در این دوره‌های آموزشی ارزش را دارد که به یک برنامه‌نویس ماهر تبدیل شوید. آموزشگاه‌ها بعد از پایان دوره، مدرک معتبر به کارآموزان ارائه می‌دهند. البته در مشاغل مربوط به برنامه‌نویسی تجربه و مهارت حرف اول را می‌زند. مدرک شاید در نگاه اول توجه کارفرما را به خود جلب کند اما چیزی که باعث ماندگاری یک برنامه‌نویس در کارش می‌شود، تخصص، مهارت و تجربه اوست. برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره های تخصصی آموزش برنامه نویسی میتوانید از دوره های آموزشی ایران فریلنس  استفاده کنید، ایران فریلنس با ارائه یک نقشه راه مطالعاتی و عملیاتی به همه دانشجویان در ادامه مسیر و تبدیل شدن به یک متخصص همراهی میکند.

جمع بندی

در این مقاله راجع به آموزش برنامه نویسی و حوزه‌های مختلف آن توضیح دادیم. برنامه‌نویسی تمام جوانب زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با بهبود مهارت‌ها و توانایی‌های فنی به آن‌ها کمک می‌کند که به اهداف خود دست پیدا کنند. مزایای برنامه‌نویسی و تاثیر مثبت آن در زندگی عبارت‌اند از: افزایش درآمد، افزایش هوش، تفکر متفاوت، بهبود زندگی اجتماعی، اعمال ایده‌های فکری در زندگی و تقویت اعتماد به نفس. امیدواریم این مقاله مورد توجه افراد علاقه‌مند به برنامه‌نویسی قرار گرفته باشد.

دکمه بازگشت به بالا