علم و تکنولوژی

استفاده از ترموود در طراحی دکوراسیون داخلی

ترموود ها از جمله چوب های حرارت دیده ای هستند، که می توان از آن ها در طراحی محوطه، نماسازی و همچنین طراحی دکوراسیون داخلی استفاده نمود. ویژگی های جذاب چوب های ترمو شده موجب محبوبیت بسیار زیاد آن ها در حوزه طراحی و معماری شده است. همانطور که گفته شد از کاربرد ترمو چوب ها، می توان به استفاده از آن ها در طراحی دکوراسیون داخلی اشاره نمود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با کاربرد ترموود در دکوراسیون داخلی، بیشتر آشنا کنیم.

استفاده از ترموود در طراحی دکوراسیون داخلی

تفاوت ترموود و چوب های طبیعی در طراحی دکوراسیون داخلی

امروزه استفاده از ترموود ها جایگزین بسیار ایده آلی برای چوب های طبیعی است. فرآیند ترمو کردن چوب ها موجب شده تا مقاومت چوب های ترمو بسیار بیشتر از چوب های طبیعی باشد. از تفاوت های چوب های ترمو شده و چوب های طبیعی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • ترموود ها از مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت برخوردار اند. در صورتی که یکی از ضعف های جدی در چوب های طبیعی، رطوبت بسیار بالای موجود در آن ها است. به همین دلیل در صورت نفوذ رطوبت و آب ممکن است دچار پوسیدگی شوند. در صورتی که رطوبت موجب در چوب های ترمو شده به حداقل رسیده و همین موضوع موجب افزایش مقاومت آن ها در برابر رطوبت شده است.
  • از طرفی مقاومت ترمو چوب ها در برابر حرارت نیز، بسیار بیشتر از چوب های طبیعی است.
  • از آنجایی که رطوبت موجود در چوب های ترمو شده در فرآیند حرارت دهی از بین می رود، این     ترمو چوب ها دچار انبساط و انقباض در تغییرات دما نمی شوند.
  • هیچگونه صمغ در ترموود ها وجود ندارد. در صورتی که چوب های معمولی صمغ بسیار زیادی دارند، که می تواند محل مناسبی برای تجمع و نفوذ حشرات باشد. به همین دلیل است که در ترمو چوب ها هیچگونه موریانه و حشره ای نفوذ نخواهد کرد.
  • همچنین حذف صمغ و رطوبت موجود در ترمو چوب ها موجب شده تا وزن بسیار سبک تری نسبت به چوب های طبیعی داشته باشند.
  • از آنجایی که ترمو چوب ها رطوبت را جذب نمی کنند. هنگام شستشو و تمیز کردن آن ها، مانند چوب های طبیعی پوسته پوسته و متورم نمی شوند.
  • میزان تاب برداشتن و خمیدگی چوب های ترمو شده نسبت به چوب های معمولی بسیار ناچیز است.
  • عدم وجود رطوبت در ترموود ها موجب شده تا از رشد جلبک و باکتری در سطح آن ها جلوگیری شود.
استفاده از ترموود در طراحی دکوراسیون داخلی
استفاده از ترموود در طراحی دکوراسیون داخلی

مزایای ترموود در طراحی دکوراسیون داخلی

ترموود ها از مزایای بسیار زیادی برخوردار می باشند، که از آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • ترمو چوب ها کاملا سازگار با محیط زیست می باشند.
  • این چوب ها فاقد صمغ مضر چوب های معمولی هستند.
  • میزان رطوبت بسیار پایینی دارند، به همین دلیل در برابر جذب رطوبت مقاوم می باشند.
  • از مقاومت کافی در برابر فرسودگی و ساییدگی برخوردار می باشند.
  • رنگ این چوب ها پایدار است.
  • ترمو چوب ها از مقاومت کافی در برابر حرارت برخوردار هستند.
  • مواد سمی درون این چوب ها پس از ترمو شدن از بین می رود.
  • دوام و طول عمر بالایی دارند.
  • وزن ترموود ها بسیار سبک است.
  • ضریب خمشی ترمو چوب ها بسیار کم است.
  • در برابر شکنندگی از مقاومت کافی برخوردار هستند.
  • ترمو چوب ها قابل بازیافت می باشند.
استفاده از ترموود در طراحی دکوراسیون داخلی
استفاده از ترموود در طراحی دکوراسیون داخلی

 

کاربرد ترموود در طراحی دکوراسیون داخلی

ترموود ها به دلیل ویژگی های بسیار ایده آلی که دارند، قابل استفاده در تمامی فضاهای داخلی می باشند. که از انواع آن ها می توان به اجرای کفپوش ها، سقف، دیوارها، ساخت مبلمان، پارتیشن و … اشاره نمود. چوب ها از متریال های بسیار سازگار و هماهنگ در معماری هستند که، از دیرباز در طراحی دکوراسیون های داخلی مورد استفاده قرار می گرفتند. انعطاف پذیری این متریال موجب شده تا به راحتی در هر سبک معماری (مدرن، کلاسیک، سنتی، روستایی و … ) جایگاه خود را پیدا کند. از طرفی زیبایی و طبیعی بودن چوب ها موجب شده تا استفاده از آن در دکوراسیون داخلی علاوه بر زیبایی، موجب احساس آرامش ساکنین نیز شود. به همین دلیل است که هر سبک و سلیقه ای به راحتی از بکار بردن این متریال استقبال می نماید. اما معایب و حساسیت های چوب می تواند موجب تردید در کاربرد آن در دکوراسیون داخلی شود. به طور مثال وجود صمغ در چوب        می تواند محل مناسبی برای نفوذ حشرات و موریانه ها باشد. به همین دلیل نمی توان با اطمینان در اتاق خواب کودکان از آن استفاده نمود.

استفاده از ترموود در طراحی دکوراسیون داخلی
استفاده از ترموود در طراحی دکوراسیون داخلی

 

به همین دلیل است که ترموود ها جای چوب های طبیعی را در دکوراسیون داخلی گرفته اند و با استقبال بسیار زیادی نیز روبرو شده اند. ترمو چوب ها به دلیل عدم وجود رطوبت می توانند از حساسیت کمتری برخوردار باشند. بنابراین استفاده نمودن از آن ها در طراحی فضاهای مختلف، با اطمینان بیشتری انجام می شود. از طرفی این متریال تا سال های بسیار زیاد دچار پوسیدگی و فرسایش نخواهند شد، به همین دلیل می توانند بسیار اقتصادی تر از چوب های طبیعی باشند. توجه داشته باشید که نگهداری و مراقبت درست از ترموود ها می تواند تا میزان قابل توجهی دوام و طول عمر آن ها را افزایش دهد. از آنجایی که ترمو چوب ها مقاومت بسیار زیادی در برابر تغییر شکل و ابعاد دارند، به راحتی می توان از آن ها برای طراحی سقف ها و کفپوش ها استفاده نمود. اگر بخواهیم به طور دقیق کاربرد ترموود ها را در دکوراسیون داخلی معرفی نماییم، می توان به طراحی دیوار پشت تلویزیون، پارتیشن های جدا کننده، کفپوش های سونا و جکوزی، ساخت میز و صندلی، طراحی تراس، طراحی راه پله ها و دیوارهای اتاق خواب و … اشاره نمود.

اما نکته قابل توجه در رابطه با استفاده از ترمو چوب ها، ضعف آن ها در برابر اشعه خورشید است. به همین دلیل در صورتی که ترمو چوب ها را در فضایی بکار می برید که، ممکن است از طریق پنجره ها در معرض اشعه خورشید قرار بگیرند، بهتر است از رنگ های پوشش دهنده ترمو چوب نیز استفاده نمایید. زیرا پس از مدت زمان طولانی قسمتی از ترمو چوب که در برابر اشعه خورشید قرار گرفته است، دچار تغییر رنگ خواهد شد. که این تغییر رنگ می توانید زیبایی ترمو چوب ها و همچنین مقاومت آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. از طرفی استفاده نمودن از رنگ ترمو چوب، موجب افزایش مقاومت آن ها در برابر رطوبت و حرارت خواهد شد. به همین دلیل    می توانید از این رنگ ها برای افزایش مقاومت ترمو چوب ها در دیگر فضاهای داخلی مانند راه پله ها نیز استفاده نمایید. در این صورت هنگام نظافت خانه می توانید با استفاده از یک دستمال نمدار، به راحتی سطح ترمو چوب ها را نیز تمیز نمایید.

https://thermochub.com/thermowood

 

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا