عمومیکسب و کار ایرانی

استفاده از رنگ های مناسب در دکوراسیون اداری

تاثیر رنگ ها

رنگ مناسب در دکوراسیون اداری کلید جادویی در دیزاین هر محیطی میباشد. تاثیر این عنصر بر هیچکس پوشیده نیست. بر خلاف افکار عموم، استفاده از رنگ مناسب در چیدمان چندان هم هزینه بر نیست. کافی است اصول چیدمان و ترکیب رنگ را بدانید. بعد از آن اهداف خود را مشخص کنید. آیا در محیط کار خود به دنبال پویایی هستید؟ آیا آرامش و تمرکز پرسنل هدف نهایی شما میباشد؟ آیا از شاد و پرانرژی بودن محیط خود لذت میبرید؟ آیا با مشتریان خود در تعامل هستید؟  رنج سنی کارمندان شما چگونه است؟ جواب این سوال ها قدم اول تصمیم گیری درباره ی تم رنگی محیط کارتان میباشد.

قدرت رنگ ها را دست کم نگیرید. در انتخاب رنگ مناسب در دکوراسیون اداری خود دقت کنید. به همان اندازه که رنگ مناسب راندمان کاری را بالا میبرد، انتخاب رنگ نامناسب رخوت و بی حوصلگی به همراه دارد.

خاصیت رنگ ها

شاید در ابتدا اولین رنگی که جهت دکوراسیون اداری به ذهنتان برسد رنگ سفید باشد. اگرچه سفید بسیار رنگ مناسبی است و فضا را بزرگتر نشان میدهد. اما توصیه ی ما به شما استفاده از رنگ های پرانرزی تر میباشد.

سفید

رنگ سفید مناسب بیمارستان و مراکز بهداشتی میباشد. این رنگ تا حد زیادی ترس و استرس را کاهش میدهد. این رنگ برای فضاهای رقابتی و انگیزشی مناسب نمیباشد. در طولانی مدت خستگی ایجاد کرده و باعث کاهش انرژی میشود.

زرد

این در حالی است که اگر از این رنگ در کنار رنگ زرد استفاده کنید، روشنایی به محیط میبخشید. علاوه بر نورانی شدن شادی و مثبت اندیشی را به محیط کار خود اضافه میکنید. با این وجود این رنگ، باعث تحریک شده و استرس ایجاد میکند. با این اوصاف بهتر است در اتاق های کنفرانس خود از رنگ زرد استفاده نکنید. این رنگ تا حدی تنش زا است. با این وجود استفاده از نوع پررنگ تر از آن برای اتاق انتظار در شرکت ها توصیه میشود.

خاکستری

از دیگر مکمل های رنگ سفید، میتوان به خاکستری اشاره کرد. این رنگ علیرغم ماهیت خنثی خود، تمرکز را بالا میبرد. این تم رنگی مناسب افراد خلاق میباشد. تا حد زیادی انرژی محیط را حفظ و ذخیره میکند. اگر در رنگ دیوارهای خود از این رنگ استفاده نکرده اید، ناراحت نباشید. ما این رنگ را جهت استفاده در میز و خرید صندلی اداری هایتان به شما توصیه میکنیم. این رنگ کمترین فشار را به چشم شما وارد میکند. کار در ساعت های متمادی شما را خسته و بی حال نمیکند.

قرمز

اگر محیط صمیمی دارید و تحرک و ذهن فعال اولویت شماست بهتر است در کنار سفید از رنگ قرمز استفاده کنید. این رنگ هیجان زیادی را به محیط کار شما میاورد. بیشتر مناسب شرکت های صنعت ساختمان میباشد. همچنین در محیط های ورزشی هم راندمان را بالا میبرد. استفاده از این رنگ در کنار سفید و مشکی فضای مدرنی را ایجاد میکند.

سبز

تا حالا به این موضوع فکر کردین که در طول روز چه رنگی را بیشتر میبینید؟ رنگ سبز، رنگی است که زیاد در اطراف خود میبینید. این رنگ حس سبکی به شما میدهد. محیط را آرام و صلح آمیز میکند. اگر از این رنگ در دیوارهای شاخص اتاق کار استفاده کنید، محیط را متعادل تر میکند. این رنگ در کنار حس آرامش، محیط را گرم و صمیمی میکند. برای استفاده در محیط های رسمی، از سبز تیره تر استفاده کنید.

رنگ روشن تر آن مناسب سنین مختلف میباشد. این رنگ حسی از کمک به دیگران را به مشتریان منتقل میکند. تا حد زیادی استرس را کاهش میدهد و خاطی آسوده را برای پرسنل و متصدیان ایجاد میکند. با تلفیق رنگ سبز و سفید محیطی شاد و در عین حال گرم را ایجاد میکنید.

بنفش

نوبتی هم باشد، نوبت به رنگ بنفش میرسد. رنگی که امروزه طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. این رنگ هم در دکوراسیون مدرن و هم در مکان های کلاسیک استفاده میشود. برای دکوراسیون مدرن، میتوان از ترکیب این رنگ با رنگ های سفید، خاکستری و مشکیاستفتده کرد. برای فضای کلاسیک هم ترکیب این رنگ با طلایی توصیه میشود. به راحتی میتوان این رنگ را با استیل نقره ای و طلایی ست کرد. این رنگ به شدت روی مخاطبان تاثیر میگذارد. اعتماد به نفس پرسنل را بالا میبرد. نشاط و انگیزه را در بین کارمندان بالا میبرد.

آبی

اگر به دنبال تمرکز و بهره وری بالا هستید آبی رنگ مناسبی است. این رنگ معمولا در و دفاتر رسمی استفاده میشود. این رنگ مناسب برای اتاق فکر میباشد. از مکمل های این رنگ میتوان به زرد و سبز اشاره کرد. استفاده از این رنگ به مهارت نیاز دارد. با این حال این رنگ تا حد زیادی به کسب و کارتان اعتبار میبخشد.

قهوه ای

نوبتی هم باشد، نوبت به اتاق مدیریت میرسد. این اتاق، مهمترین اتاق در هر شرکت و سازمانی است. این اتاق قلب تصمیم گیری یک شرکت میباشد. علاوه بر آرامش این اتاق باید برای مشتریان چشم نواز نیز باشد. بسته به نوع کاری که انجام میدهید، باید حس لوکس بودن را در خود به دیگران منتقل کنید. پیشنهاد ما به شما استفاده از رنگ طلایی در کنار این رنگ میباشد.

همانگونه که در تصویر مشاهده میکنید رنگ طلایی با قهوه ای تلفیق شده است. این ترکیب رنگ علاوه بر مدرن بودن، فضایی لوکس را ایجاد میکند. از تلفیق این دو رنگ با خاکستری میتوانید فضا را کمی سنگین تر کنید. در کنار این ترکیب رنگ بهتر است از نور خطی زرد و ملایم استفاده کنید. این کار باعث میشود فضای شما برای مخاطبین کسل کننده نباشد.

جمع بندی

انتخاب رنگ مناسب در دکوراسیون اداری از عناصر مهم در چیدمان و راندمان کاری میباشد. برای این کار مطالعه ای اجمالی روی رنگ های غالب داشته باشید. بر خلاف تصور عموم این کار هزینه بر نیست. اینکار نیاز به دانش و البته کمی ذوق هنری دارد. تیم طراحی شرکت فرم نیازهای شما را در نظر گرفته و بر اساس آن بهترین گزینه را به شما معرفی میکند. ارگ به دنبال شروع هستید، از شروع کنید. اگر نیاز دارید ترکیب رنگ را در محیط های بیشتری ببینید، کافیست به پیج ما سر بزنید.

کارمندان شما را شگفت زده می کند. در این مقاله توضیح خواهیم داد که چرا وقت آن رسیده است که استفاده از رنگ های تکراری را کنار بگذاریم و کمی رنگ به محیط کار خود اضافه کنیم.

در جامعه امروزی بسیاری از افراد بخصوص آقایان بیشترین وقت خود را در محیط کاری صرف می کنند بنابراین ظاهر محیط کار بخصوص رنگ دکوراسیون اداری تاثیرات روانی زیادی به همراه دارد پژوهش‌های اخیر دانشگاه تگزاس حاکی از آن است رنگ‌ های خاکستری، بژ و سفید در محیط های کاری احساس غم، اندوه و افسردگی را به کارکنان به ویژه بانوان القا می‌کند. از سوی دیگر، مردان، مشابه این احساسات منفی را با رنگ‌های بنفش و نارنجی تجربه می کنند.

مطالعات علمی نشان داده‌اند رنگ‌ها نه تنها حالات روحی ما را تغییر می‌دهند، بلکه به شدت روی بازدهی کار ما در جهت بهتر یا بدتر شدن تاثیر دارند. به همین دلیل بهتر است محل کار خود را با رنگ‌های مهیج تزیین کنید که نتیجه و بازدهی خوب و خلاقیت را افزایش می‌دهند.

رنگ مناسب محل کار

استفاده از رنگ باید یکی از ملاحظات اصلی و یک عنصر اساسی در طراحی کلی یک دفتر باشد، اگرچه معمولاً در طراحی محل کار کمتر از آن استفاده می شود. وقتی به بسیاری از محیط‌های اداری نگاه می‌کنید، به‌طور آشکار فاقد رنگ‌های غیر از فرش‌ها، دیوارها و مبلمان خنثی هستند.

هدف از استفاده از رنگ در دفتر تلاش و ایجاد محیط های مساعد است که خلاقیت، بهره وری و تحریک را تشویق می کند و در عین حال کارکنان را شاد و راحت نگه می دارد. رنگ قوی ترین محرک برای یکی از حساس ترین حواس ما، چشمان ما است. نحوه دیدن رنگ ها با افکار ما ارتباط مستقیم دارد.

کارهای مختلفی برای افزایش بهره وری تیم وجود دارد. یکی از راه‌های آسان اما فوق‌العاده مؤثر برای ایجاد فضایی سازنده، انتخاب طرح رنگ مناسب است.رنگ مناسب در محیط کاری می تواند شما را در مسیر موفقیت قرار دهد. انتخاب رنگ مناسب در دفتر کار شما به آنچه که در طول روز کاری می گذرد بستگی دارد.

قبل از استخدام یک متخصص برای رنگ آمیزی دفتر خود، نوع کاری که کارکنان شما انجام می دهند و احساساتی که برای افزایش بهره وری باید برانگیخته شوند را در نظر بگیرید. اگر به دنبال افزایش خلاقیت یا تعادل در محیط کار هستید، یکی از این رنگ ها را برای دفتر خود امتحان کنید.

انتخاب رنگ دیوار برای دفتر کارتان به اندازه هماهنگی میز و صندلی مهم است. رنگ های مناسب به شما و کارمندانتان کمک می کند تا به طور موثرتری کار کنید. اگر انرژی و خروجی کلی دفتر و یا شرکت شما در حال کاهش است، سعی کنید جو را با رنگ جدید تغییر دهید. رنگی که برای دفتر خود انتخاب می کنید می تواند تفاوت زیادی در عملکرد کاری کارمندان و موفقیت کسب و کار شما ایجاد کند.

رنگ سفید

رنگ سفید بهترین رنگ برای محیط های تمیز و بالینی می باشد. 54 درصد از افراد دفتر کار خود را سفید رنگ می کنند البته این رنگ بهترین رنگ برای بهره وری، خلاقیت یا حتی شادی محسوب نمی شود. چرا که این رنگ به کسل کننده بودن و بی الهام بودن شهرت دارد. بنابراین از رنگ سفید بهتر است برای فضاهای کاری که نیاز به ارائه یک محیط تمیز یا بالینی دارند، استفاده شود.

با این حال، این بدان معنا نیست که رنگ سفید باید برای محیط‌های اداری حذف شود، زیرا می‌تواند فضا را بزرگ‌تر و تمیزتر کند و برای دفاتر کوچک‌تر عالی باشد. سفید همچنین تقریباً با همه رنگ‌های دیگر هماهنگی دارد، بنابراین می‌توان آن را به راحتی با رنگ‌های دیگر در یک اتاق ترکیب کرد تا جذاب‌تر شود. یک نکته: اگر از رنگ سفید استفاده می کنید، آن را با رنگ های دیگر ترکیب کند.

رنگ آبی

رنگ آبی باعث افزایش خلاقیت و افزایش بهره وری می شود. بسیاری از مردم رنگ آبی را آرامش‌بخش می‌دانند. این رنگ ذهن را تحریک می کند و مشاغل مربوط به جزئیات را آسان می کند. آبی یک رنگ عالی برای حسابداران یا توسعه دهندگان نرم افزار است. هرکسی که در شغل خود نیاز به قدرت مغز و تجزیه و تحلیل زیادی دارد، می تواند از رنگ آبی بهره مند شود.رنگ آبی برای تمرکز بر روی وظایف شغلی بسیار موثر می باشد.

رنگ قرمز

اگر کار شما مستلزم فعالیت زیادی است، بهترین انتخاب رنگ قرمز است. قرمز با قلب انسان رابطه مستقیم دارد و موجب افزایش تپش قلب و فشار خون می شود. معمولاً رنگ قرمز در دکوراسيون برای تاکيد مورد استفاده قرار می گيرد بنابراین اگر می خواهید دائم کار کنید، رنگ آبی به دردتان نمی خورد، بلکه باید سراغ رنگ های جنجالی همانند قرمز بروید. قرمز حس فوریت را بر می انگیزد. با استفاده از این رنگ شما موفقیت بیشتری در ایجاد خرید در موسسات خرده فروشی خواهید داشت. برچسب ها روی اقلام در حال فروش قرمز هستند.اگر کسب و کار شما دارای افراد  بسیار اکتیو و فعال است، رنگ قرمز می تواند یک انتخاب سازنده باشد. فقط مراقب باشید زیاده روی نکنید؛ در غیر این صورت کارمندان شما به جای پرانرژی بودن مضطرب خواهند شد.

رنگ سبز

رنگ سبز برای کارکنانی که ساعت‌های طولانی مشغول کار هستند بسیار خوب است. این رنگ باعث می‌شود چشم خسته نشود و به شما کمک می‌کند تا آرامش داشته باشید و در ساعات کاری کارامد باشید. پژوهشگران معتقدند کسانیکه در اتاق کار خود به مدت طولانی با مانیتور سروکار دارند بهتر است از رنگ سبز در دکوراسیون بیشتر بهره بگیرند، چراکه این رنگ قابلیت مطالعه را افزایش داده و در کنار نور زننده مانیتور در چشم تعادل ایجاد می‌کند.

سبز حس قوی تعادل و اطمینان را ایجاد می کند. برای یک تجارت مالی، سبز ممکن است رنگ مناسبی برای متعادل کردن استرس کارکنان باشد. اگر دفتری می خواهید که آرام، اطمینان بخش باشد، رنگ سبز برای شما مناسب است. به همین دلیل است که رنگ سبز در بسیاری از مطب های پزشکی نیز رایج است. سبز همچنین فشار چشم را کاهش می دهد و آن را به انتخاب رنگ خوبی برای کارمندانی که ساعت های طولانی کار می کنند تبدیل می کند.

رنگ زرد

رنگ زرد،رنگ خلاقیت است اگر به خلاقیت و ایده پردازی نیاز دارید، این رنگ بسیار مناسب است. رنگ زرد نمادی از روحیات درونی انسان است. برای انتخاب این رنگ باید بسیار شجاع و اعتماد به نفس داشته باشید. انتخاب این رنگ برای دیوار و دکوراسیون حس نوآوری را در شما بیشتر می کند.

به گفته روانشناسان، رنگ زرد تاثیر مستقیم روی قلب و دل انسان دارد زرد احساس شادی را برمی انگیزد. این یک رنگ خوب برای مشاغل خلاق مانند شرکت های تبلیغاتی و طراحی گرافیک است که به دنبال افزایش بهره وری و خلاقیت هستند. استفاده از رنگ زرد کارمندان شما را وادار به شیوه‌های خلاقانه می کند. رنگ زرد کم‌رنگ یا تکه‌های برجسته زرد به رنگ زرد لیمویی کل اتاق ترجیح داده می‌شود.

رنگ نارنجی

بر اساس اصول فنگ‌شویی، رنگ نارنجی (نيروى فعال‌ و مذكر كائنات‌) است. رنگ نارنجی میزان تمرکز و شفافیت ذهنی را افزایش می دهد. این رنگ برای کارهایی که به تمرکز بیشتر نیاز دارند، بسیار مناسب است. اگر کارمندان شما کمی کند به نظر می رسند، اضافه کردن مقداری از رنگ پرتقالی و نارنجی می تواند اوضاع را خوب کند. کوسن ها، گل‌ها، لامپ‌ها و حتی یک کاسه میوه روی میز انتهایی همگی می‌توانند حاوی مقداری از رنگ نارنجی باشند یا حتی می توانید یک دیوار برجسته را به رنگ نارنجی رنگ آمیزی کنید. فقط زیاده روی نکنید.

رنگ های خنثی

بسیاری از سایه های مایل به سفید برای فضاهای اداری بسیار مناسب هستند. سایه سفید می تواند درخشش نور طبیعی خورشید را به اتاق هدیه دهد. رنگ های خنثی ملایم تر و آرامش بخش تر هستند. رنگ هایی مانند بژ، خاکستری کم رنگ یا عاج در اتاق های انتظار یا سایر اتاق های دسترسی مشتری کاربرد دارند.

 

از رنگهای اداری در جدول |رنگ در فضای اداری |رنگ دفتر کار کوچک

خاکستری

خاکستری اغلب نشان دهنده بی طرفی است. ما معمولاً می بینیم که از آن در دفاتر استفاده می شود تا ظاهری شیک یا مدرن داشته باشند. با این حال، اگر از این رنگ به طور نامناسب استفاده می شود، عدم اعتماد به نفس را نشان می دهد و به نوعی می تواند خلق و خوی افسرده را تحریک کند. در نتیجه، هنگام استفاده از رنگ خاکستری در فضاهای خاص، محتاط باشید.

شما باید مراقب باشید که از چه تعداد رنگ برای دفتر کار خود استفاده می کنید. استفاده بیش از حد از یک رنگ می تواند برعکس آنچه که در نظر گرفته اید عمل کند. هنگامی که به دنبال رنگ آمیزی دفتر یا شرکت خود با رنگ جدید هستید، در نظر داشتن اشباع آن مهم است. اشباع به تسلط رنگ در یک رنگ اشاره دارد.

رنگ های روشن و پر جنب و جوش به عنوان محرک شناخته می شوند، در حالی که رنگ های کمتر اشباع شده آرامش بخش تر هستند. بر اساس فرهنگ، نیازها و عادات کاری کارکنان کسب‌وکارتان، یافتن تعادل مناسب بین رنگ‌های محرک و آرامش‌بخش برای تولید در محل کار ضروری است. اگر متوجه شدید که کارمندان شما از نظر ذهنی کمی احساس خستگی می کنند، سعی کنید این رنگ های محرک را از بین ببرید.

رنگ های ثانویه خواص دو رنگ اصلی را با هم ترکیب می کنند. نارنجی ترکیبی از زرد شاد و قرمز پرانرژی است. این می تواند با ایجاد تعادل مثبت در تحریک ذهنی که رنگ های آبی ایجاد می کند، یک دفتر آبی را تکمیل کند. داشتن تعادل رنگ مناسب در محیط کار برای افزایش بهره وری بسیار مهم است.برای طرح و ایده جدید  pinterest.com را دنبال کنید.

اکنون که می دانید کدام رنگ ها با فضای کاری بهتر مطابقت دارند، بازسازی دفتر ممکن است کمی برای شما آسان تر باشد. به در اجازه دهید فضای اداری شما را به مکانی سازنده تبدیل کنند.
منبع دیگر: youtube.com

دکمه بازگشت به بالا