عمومیکسب و کار ایرانی

انتخاب بهترین فرمت برای چاپ کتاب های دیجیتال

بعد از اتمام کار طراحی یا ویرایش یک فایل نیاز است که آن را با فرمت مناسب ذخیره و به چاپ خانه ارسال کنید. یکی از نگرانی‌های که بیشتر افراد در خصوص ذخیره فایل‌های خود دارند این است که بهترین فرمت برای ذخیره فایل‌های که قرار است چاپ شود چیست؟ در صورتی که از فرمت مناسب استفاده نشود ممکن است که کیفیت طرح و عکس‌های موجود در فایل دچار تغییر شود. به همین دلیل نیز افرادی که روی کیفیت چاپ فایل‌های خود حساس هستند باید هنگام ذخیره فایل آنها حتماً از فرمت مناسب استفاده کنند.

انتخاب بهترین فرمت برای چاپ خودکار تبلیغاتی کار آسانی نیست و اگر اصولی فرمت مناسب انتخاب نشود تاثیر منفی زیادی در خروجی محصول دارد. بنابراین نوع فرمت در کیفیت محصول چاپ شده نقش مهمی را ایفا می‌کند. با ما همراه باشید تا با نکات مهم و مورد نیاز در این مبحث بیشتر آشنا شوید.

اهمیت انتخاب فرمت مناسب برای فایل‌های چاپی

چاپ افست یکی از رایج‌ترین روش‌های چاپی است که معمولاً از آن برای چاپ در تعداد بالا استفاده می‌شود. به همین دلیل نیز قیمت مناسب و کیفیت بالای طرح‌های چاپ شده در این روش چاپی جزو فاکتورهای مهم تلقی می‌شود. کیفیت بالای طرح‌های چاپ شده در این روش چاپ به عوامل زیادی از جمله انتخاب نرم افزار مناسب، کالیبره بودن مانیتور طراح، تنظیم درست پروفایل رنگ در خروجی کار، اصلاح نور تصاویر، شناخت کامل طراح با چاپ افست و فرمت ذخیره سازی فایل‌های است که خروجی آن‌ها چاپ می‌شود.

فرمت مناسب تاثیر زیادی روی کیفیت خروجی فایل‌ها دارد. با این وجود افراد کمی به این مسئله دقت می‌کنند. بعد از طراحی یا ویرایش یک فایل تصویری باید آن را با فرمت و حجمی مناسب ذخیره کنید. در غیر این صورت فایل خروجی شما ممکن است با کیفیت بسیار پایینی توسط چاپگرها چاپ شود. هر کدام از فرمت‌های خروجی نرم افزارهای گرافیکی دارای یک‌سری ویژگی هستند. به همین دلیل نیز این موضوع روی کیفیت نهایی کارهای چاپی تاثیر گذار است.

 فرمت چیست ؟

فرمت یک روش استاندارد جهت نشان دادن نوع فایل، نحوه قرارگیری داده‌ها بوده که به واسطه آن هر نوع طراحی یا داده‌ای که در آن ذخیره شود خیلی سریع قابل انتقال به دستگاه‌های چاپی است. در واقع فرمت فایل را می‌توان شناسنامه یک فایل در نظر گرفت، و هر نوع فایلی دارای یک قالب یا فرمت مشخصی است.

 بهترین فرمت دیجیتال برای چاپ کتاب

چاپ و آماده سازی فایل از اهمیت زیادی برخوردار است. طراحان در این زمینه به موارد زیادی دقت می‌کنند تا طرح‌های مورد نظر به شکل بهتری به چاپ برسند و با کیفیت خیلی بالایی این کار انجام پذیرد، همچنین تغییرات زیادی در چاپ کتاب و آماده‌سازی فایل ایجاد نشود.
لازم است بدانید برای چاپ فایل‌های دیجیتال فرمت JPG، TIF  یا PDF با رزولوشن ۳۰۰ نقطه کاربرد دارد و فایل‌ها برای چاپ دیجیتال با فرمت‌های گفته شده ذخیره می‌شوند. اما برای انتخاب بهترین فرمت برای دیجیتال و یا هر نوع محصولی که تعداد صفحات آن‌ها از 4 صفحه  بیشتر باشد باید فایل PDF از اسناد تهیه گردد. لازم به ذکر است دستگاه‌های دیجیتال فایل‌های PDF را به صورت اتوماتیک چیده و دو رو چاپ می‌کنند.

 انواع فرمت‌های چاپی دیجیتال

در سایت vistaprint در مورد فرمت‌های پرکاربرد چاپ دیجیتال توضیحات کاملی را ارائه می‌دهیم.  با آگاهی از هدف  چاپ می‌توانید فرمت‌های چاپی را مشخص کنید پس بهتر است با انواع فرمت‌های چاپ بیشتر آشنا شوید:

  • فرمت JPEG 

JPEG  رایج‌ترین فرمت تصویر بوده که قادر است با فشرده کردن فایل‌های تصویری، حجم بسیار کم و کیفیت بسیار بالایی را در اختیار کاربران قرار دهد. مقدار رزولوشن تصویر در این فرمت نباید از 300ppi  کمتر باشد چرا که با وجود ppi کمتر، تصاویر چاپ شده با افت شدید کیفیت مواجه می‌شوند و بعد از چاپ کتاب تصویر واضح را ندارید. JPEG بهترین نوع فرمت فایل برای چاپ عکس‌ نیز است. در این فرمت تفاوت‌های رنگ‌ها کاملاً مشخص است.

  • فرمتTIFF 

حجم فایل اصلی رو بدون افت کیفیت کوچک کرده و فرمت TIFF بسیار شبیه فرمت JPG هست. تفاوت اصلی بین این دو فرمت، حجم کمتر فرمت TIFF و امکان ویرایش بیشتر آن است. اگر مایل به چاپ با کیفیت هستید، این فرمت بهترین فرمت برای چاپ کتاب‌های دیجیتال بوده و باید این فرمت فایل را انتخاب کنید.
ذخیره تصاویر در TIFF به شما امکان می‌دهد بعداً آن‌ها را ویرایش کنید بدون اینکه خطر از دست‌ دادن کیفیت پس از ذخیره‌های متعدد وجود داشته باشد. تصاویر ذخیره شده با TIFF نیز مناسب چاپ دیجیتال هستند.

  • فرمتPDF 

برای انتقال اسنادی که عکس و متن دارند، بهترین و ایده‌ال‌ترین فرمت برای چاپ کتاب‌های دیجیتال  در بین فرمت‌های رایج، PDF بوده که در بین تمامی سیستم ‌عامل‌ها شناخته می‌شود. دلیل اینکه PDF  انتخاب بهترین فرمت برای چاپ کتاب‌های دیجیتال محسوب می‌شود این است که تمام اجزای مورد نیاز برای چاپ را دارد.
یعنی تمام تنظیمات، رنگ‌ها و فونت‌ها از قبل در این فرمت موجود است. زمانی که شما فایل کتاب یا هر نوع فایل چاپی را برای چاپ ارسال می‌کنید، دیگر نیازی به دانلود فونت‌های اضافی یا هر چیز دیگری ندارید.  در نتیجه چیزی که روی صفحه‌ نمایش می‌بینند دقیقاً همان چیزی است که در مانیتور می‌بینید.
توجه داشته باشید اگه فایل شما در ابتدا با یکی از فرمت‌های  JPG، PNG و… ذخیره شده باشد، و بعد  در قالب فایل PDF ذخیره کنید، دیگر قادر به ویرایش آن فایل نیستید.

 نکته مهم در چاپ کتاب دیجیتال 

انتخاب بهترین فرمت برای چاپ کتاب‌های دیجیتال کمک می‌کند تا محتوای کتاب شما به بهترین شکل ذخیره شود و در صورت نیاز تغییرات لازم در آن لحاظ شود. اما توجه داشته باشید اگر طراحی و آماده سازی فایل در یک نرم افزار مناسبی صورت نگیرد مراحل چاپ کتاب با مشکلات زیادی مواجه شده و فایل چاپ شده کیفیت مطلوبی ندارند. همچنین با رعایت کردن اضافه‌های رنگ و در نظر گرفتن محدوده امن چاپ، کتابی تخصصی‌تر به چاپ می‌رسانید.

 پایان 

شما دانستید انتخاب بهترین فرمت برای چاپ کتاب‌های دیجیتال در سایت amazon چه نوع فرمتی است.  توصیه می‌کنم قبل از ذخیره سازی فایل‌های خود برای چاپ، با چاپخانه همکاری کنید تا نیازهای خاص خود را برای فرمت‌های ذخیره سازی تخصصی و کامل‌تر بدانید. برای اطلاع از خروجی مناسب برای چاپ کتاب دیجیتال با چاپ کهن تماس بگیرید.

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.
دکمه بازگشت به بالا