علم و تکنولوژیعمومیکسب و کار ایرانی

انواع کمپرسور باد صنعتی

از گذشته تا به امروز ابزارهای بادی و قطعات صنعتی در صنایع مختلف، معدن، ساختمان و راهسازی، مونتاژ و مونتاژ قطعات صنایع چوب، ذوب فلزات و … کاربرد فراوانی داشته است. نیروی محرکه این نوع ابزار، دستگاه قدرتمندی به نام است کمپرسور باد انواع کمپرسورهای بادی که به پمپ باد نیز معروف هستند، وسیله ای ضروری برای تامین انرژی مورد نیاز تجهیزات باد در صنایع مختلف می باشند. کمپرسور هوا در واقع وسیله ای مکانیکی است که با فشرده سازی هوا انقلابی عظیم در صنایع مختلف ایجاد کرده است.

کمپرسور هوا در هر کارگاه، کارخانه و حتی هر خانه ای ضروری است، اما بیشترین کاربرد این دستگاه در صنعت است. به همین دلیل به نمونه های پیشرفته این دستگاه کمپرسور باد صنعتی می گویند. انواع کمپرسورهای هوای صنعتی جایگاه ویژه ای در صنعت هوای فشرده دارند و امروزه با پیشرفت تکنولوژی اهمیت این دستگاه افزایش یافته و به عنوان یکی از اعضای مهم ابزارآلات هوا در صنایع و شرکت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

این دستگاه با عملکرد منحصر به فرد خود منجر به توسعه و رشد بسیاری از کسب و کارها شده و از چندین جهت به افزایش بهره وری و راندمان کاری کمک کرده است. در مقایسه با سایر منابع انرژی، کمپرسورهای هوا سبک تر هستند و عمر طولانی تری دارند و نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند. گستره وسیع امکانات و بهره وری بالای کمپرسورها باعث شده است که بسیاری از تولیدکنندگان به تولید انواع کمپرسور با ظرفیت های متفاوت بپردازند.

کمپرسورهای هوای صنعتی چگونه کار می کنند؟

کمپرسور باد صنعتی وسیله ای است که با کمک موتور خود انرژی را به انرژی ذخیره شده تبدیل می کند. این انرژی هوای فشرده داخل دستگاه است که به عنوان نیروی محرکه بسیاری از وسایل مانند سازهای بادی استفاده می شود. کمپرسورهای هوا با تکنولوژی های مختلف هوای بیشتری را در مخزن خود ذخیره می کنند و باعث افزایش فشار هوا می شوند. هنگامی که فشار هوا به حداکثر می رسد، کمپرسور صنعتی خاموش می شود و هوای مخزن را تا زمان استفاده نگه می دارد.

هر زمان که فشار هوای ذخیره شده در مخزن به کمترین مقدار برسد، موتور کمپرسور صنعتی دوباره راه اندازی می شود و فرآیند ذخیره سازی را تکرار می کند. یک کمپرسور هوای صنعتی می تواند با مکیدن و ذخیره هوای اطراف در یک ظرف، آن را به هوای پرفشار تبدیل کند. با توجه به اینکه در این عملیات دمای کمپرسور هوا افزایش می یابد، استفاده از فن خنک کننده ضروری است.

نوع کمپرسور هوا صنعتی

کمپرسورهای هوا بسته به نحوه انتقال انرژی به تجهیزات به دو نوع کمپرسورهای جابجایی مثبت و کمپرسورهای دینامیکی تقسیم می شوند. نوع اول کمپرسور هوا با جابجایی مثبت، کمپرسورهای نوع ثابت و متغیر هستند که به طور مداوم و پیوسته هوا را فشرده می کنند تا توان لازم برای تجهیزات مختلف را تامین کنند. این دو نوع از نظر کارایی و عملکرد متفاوت هستند. از جمله این تفاوت ها می توان به کمپرسورهای جابه جایی اشاره کرد که ظرفیت تراکم بالاتری نسبت به کمپرسورهای رفت و برگشتی دارند که برای فشرده سازی حجم بیشتری از هوا در ابزارهای برقی استفاده می شود.

کمپرسور هوا با جابجایی مثبت

اکثر کمپرسورهای هوا از نوع جابجایی مثبت هستند. این مدل حجم معینی از هوا را به دام می اندازد و سپس با کاهش آن حجم، فشار را افزایش می دهد. سپس آن را برای استفاده در آینده در حافظه خود ذخیره کنید. کمپرسورهای جابجایی مثبت به دو دسته رفت و برگشتی و دوار تقسیم می شوند.

کمپرسور جابجایی خوب چیست؟

شیر جابجایی مثبت نوعی کامپیوتر است که از قطعات متحرک (مانند پیستون ها، پیستون ها، دیافراگم ها یا پره ها) برای فشرده سازی مایعاتی مانند هوا و گاز استفاده می کند. 1688 این کمپرسورها بدون توجه به فشار خروجی و فشار مداوم کار می کنند و با تغییر حجم سیلندر کمپرسور محیط کار را تنظیم می کنند. در واقع این کمپرسور خود حجم معینی از هوا را شامل می شود که به تدریج فضا را کاهش می دهد و این کاهش فضا باعث افزایش هوا می شود و انرژی جنبشی مولکول های هوا، چگالی و دمای آنها افزایش می یابد.

در حال حاضر این کمپرسورها در زمینه های مختلف کاربرد فراوانی دارند و با توجه به تنوع عملکرد، قابلیت اطمینان بالا، کیفیت بالا و … می توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند. البته باید توجه داشت که راندمان این نوع کمپرسورها نسبت به کمپرسورهای گریز از مرکز یا گریز از مرکز کمتر است.

کمپرسور باد دینامیک

نوع دیگر کمپرسور باد نوع دینامیکی آن است. به این نوع کمپرسور جابجایی غیر مثبت نیز می گویند. در این مدل از پروانه پره ای دوار برای کشیدن هوا به داخل محفظه استفاده می شود. انرژی حاصل از حرکت تیغه ها باعث افزایش فشار هوا در زمان کوتاه تری می شود. با توجه به اینکه کمپرسورهای دینامیکی سرعت بالایی دارند و می توانند مقدار زیادی هوا تولید کنند، در توربین های گازی کاربرد دارند. استفاده از این نوع کمپرسور در توربین‌های گاز باعث می‌شود گاز به آرامی از فضای باز به فضای باریک‌تر منتقل شود و با کاهش حجم مایع، فشار را افزایش دهد.

نقش مهم کمپرسورهای بادی صنعتی در صنایع مختلف

همانطور که قبلا ذکر شد، وظیفه اصلی هر نوع کمپرسور هوا فشرده سازی هوا است، اما از این دستگاه برای مصارف دیگری نیز استفاده می شود که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم. برای خرید پمپ باد صنعتی با ما تماس بگیرید.

از کمپرسورهای هوا برای جلوگیری از اتلاف انرژی در خطوط سراسری توزیع گاز استفاده می شود.

در هنگام نگهداری و نگهداری مخازن از کمپرسورهای هوا برای کاهش صدای آنها استفاده می شود.

در بازیابی چاه های زیرزمینی نفت، تزریق گاز ضروری است که استفاده از کمپرسورها را بسیار آسان و کارآمد می کند.

از کمپرسورها در سیستم تبرید برای افزایش فشار گاز متراکم استفاده می شود.

ابزارهای بادی در صنایع صنعتی برای تامین نیروی محرکه خود به انواع کمپرسورهای هوا نیاز دارند.

از گیاهان هوا برای افزایش انرژی گاز برای تولید مواد شیمیایی استفاده می شود.

دکمه بازگشت به بالا