عمومیکسب و کار ایرانی

برای یادگیری زبان روسی از کجا شروع کنیم؟ 9 گام

یادگیری زبان روسی

یادگیری زبان روسی امکان ارتباط شما را با بیش از 150 میلیون نفر در دنیا فراهم می‌کند؛ می‌توانید با یکی از قدرت‌های بزرگ منطقه وارد ارتباط تجاری و اقتصادی شوید؛ و می‌توانید بخش مهمی از شاهکارهای ادبی جهان را به زبان اصلی بخوانید، و تجزیه و تحلیل کنید. روسیه فرهنگ و تاریخی غنی و کهن دارد که فرصت یادگیری و ماجراجویی زیادی را پیش روی شما قرار می‌دهد. البته ممکن است شما هدف دیگری از یادگیری زبان روسی داشته باشید، مثلاً تحصیل، تدریس، کار و… .

این که چرا می‌خواهید زبان روسی یاد بگیرید، تعیین می‌کند چه جور برنامه‌ای برای یادگیری بریزید. هدفتان روشن می‌کند که می‌خواهید زبان روسی را تا چه سطحی یاد بگیرید، و چه قدر باید روی آن وقت بگذارید. همه این‌ها روی روشی که برای یادگیری انتخاب می‌کنید نیز اثر می‌گذارد. و از همه مهم‌تر، این هدف شماست که انگیزه شما را برای یادگیری حفظ می‌کند.

اگر قصد مهاجرت به روسیه را داشته باشید، با تمرین مداوم و کافی می‌توانید ظرف یک سال به خوبی به زبان روسی صحبت کنید. و با استاد آموزش زبان روسی در رشت می توانید زبان روسی یاد بگیرید.  اما یادتان باشد، هدف اصلی شما مهاجرت به روسیه نیست. تغییر اصلی را که در زندگی می‌خواهید به آن برسید در نظر بگیرید؛ آن را روی یک کاغذ بنویسید و جایی بگذارید که همیشه آن را ببینید. می‌توانید آن را در کیف پولتان نگه دارید یا به دیوار اتاقتان بچسبانید.

اگر بخواهید برای ادامه تحصیل به روسیه بروید، شاید لازم باشد تا در سطح بالاتری به زبان روسی مسلط شوید. بنابراین باید وقت بیشتری بگذارید. اما اگر می‌خواهید با کشور روسیه وارد روابط تجاری شوید با سطح متوسطی از یادگیری زبان روسی نیز می‌توانید از پس کارتان بربیایید.

گام بعدی برنامه‌ریزی است. بدون این که چشم‌انداز بلندمدتِ برنامه یادگیری‌تان را روشن کنید، ممکن است کندی پیشرفت، حوصله‌تان را سر ببرد؛ یا از این که نمی‌دانید دقیقاً کجای مسیر یادگیری هستید و چقدر باید ادامه بدهید ناامید شوید. بنابراین مشخص کنید که می‌خواهید این زبان را تا چه سطحی یاد بگیرید؛ تا چه زمانی می‌خواهید به این سطح برسید؛ از چه ابزار یا روشی می‌خواهید برای یادگیری استفاده کنید؛ و روزانه چقدر می‌توانید برای یادگیری زبان روسی وقت بگذارید.

زبان روسی برای نوشتار از الفبای سیریلیک (Cyrillic) استفاده می‌کند. خط سیریلیک در مناطق گسترده‌ای از اوراسیا از جمله منطقه‌های اسلاو، ترک زبان، مغول، و فارس زبان مورد استفاده قرار می‌گیرد. الفبای سیریلیک شامل 33 حرف است. برخی از این حروف به الفبای لاتین شباهت دارند، اما از آن‌جا که همه آن‌ها صدای مشابهی ندارند، باید زمانی را به یادگیری حروف الفبا اختصاص دهید.

شاید این که بخواهید فقط حروف الفبا را به تنهایی یاد بگیرید کمی حوصله‌تان را سر ببرد. پس آن را با یادگیری چند کلمه ساده ترکیب کنید. چند کلمه دو یا سه حرفی روسی یاد بگیرید و حروفی که در آن‌ها استفاده شده است را به خاطر بسپارید. یادتان می‌آید در فارسی اول دبستان چطور حروف زبان فارسی را یاد گرفتیم؟ از همان روش استفاده کنید.

آموزش زبان روسی آنلاین |آموزش زبان روسی رایگان |اموزش زبان روسی درس اول

ابتدا چند حرف ساده را یاد بگیرید و با ترکیب آن‌ها در واژه‌ها آشنا شوید. با این کار سریع‌تر و بهتر می‌توانید حروف را به خاطر بسپارید. برای شروع می‌توانید میان‌بر بزنید و ابتدا حروفی که با شکل لاتین صدای مشترک دارند، یعنی A, K, M, O, T را حفظ کنید. بعد یکی یکی حروف دیگر را با آن‌ها ترکیب کنید و واژه‌های جدید بسازید. می‌توانید از یک دیکشنری برای پیدا کردن واژه‌های ساده، شامل این حروف، کمک بگیرید.

گام بعدی را بگذارید برای حروفی که نوشتاری مشابه حروف لاتین دارند اما صدای متفاوتی می‌دهند. آن‌قدر در مثال‌های گوناگون از آن‌ها استفاده کنید تا عادت کنید. اگر با حروف یونانی آشنا هستید، می‌توانید حروف مشابه با حروف یونانی را بگذارید برای گام سوم. تا همین‌جا هم احتمالاً با تعدادی دیگر از حروف زبان روسی در واژه‌هایی که یاد گرفته‌اید آشنا شده‌اید. اما برنامه‌تان را کامل کنید و بقیه حروف را هم دقیق بیاموزید.

در وب‌سایت می‌توانید حروف الفبای سیریلیک را با راهنمای صوتی، نمایش شیوه نوشتاری شکل بزرگ و کوچک حروف، و مثالی از زبان روسی ببینید. و شما بعد از یادگیری الفبای سیریلیک به راحتی می‌توانید هر کلمه روسی را بخوانید.

حواستان باشد کلمات را با صدای بلند برای خودتان تکرار کنید. مهم نیست در ابتدای راه چقدر اشتباه دارید، با این کار به مغزتان در فرآیند یادگیری کمک می‌کنید.

تا همین حالا هم در خلال یادگیری الفبای زبان روسی چند کلمه‌ای یاد گرفته‌اید. حالا کمی به این یادگیری نظم بدهید. کلمات ساده اما پرکاربرد را یاد بگیرید؛ چیزهایی که بتوانید با آن یک مکالمه را شروع کنید. در یادگیری یک زبان جدید شروع مکالمه اهمیت زیادی دارد. هر چه زودتر بتوانید شروع کنید به صحبت کردن، هم خودتان انگیزه بیشتری پیدا می‌کنید، هم سرعت پیشرفتتان بالا می‌رود.

با سلام و احوالپرسی شروع کنید. فرض کنید همین حالا یکی از دوستانتان را در خیابان می‌بینید. چه چیزهایی به هم می‌گویید؟ دقت کنید عبارت‌هایی که برای یادگیری در این گام انتخاب می‌کنید، کوتاه و ساده باشند.

تشکر و عذرخواهی کردن، عبارت‌های پرکاربرد دیگری هستند که در مکالمات روزمره به آن بر می‌خورید. آن‌ها را هم در لیستتان قرار دهید. بعد کم کم بروید سراغ معرفی خودتان. اسمتان، شغلتان، تحصیلاتتان و علاقه‌مندی‌هایتان را به زبان روسی بگویید.

نام وسیله‌هایی که هر روز با آن‌ها سر و کار دارید را نیز یاد بگیرید. حتی می‌توانید نام بعضی از آن‌ها را روی یک تکه کاغذ بنویسید و روی وسیله‌ها بچسبانید. هر بار چشمتان به وسیله‌ها می‌افتد نام آن‌ها را بلند تکرار کنید. این که نام آن‌ها را در ذهنتان مرور کنید خوب است، اما بلند تکرار کردن واژه‌ها در یادگیری تلفظ و پیشرفت در مهارت صحبت کردن بسیار مؤثر است.

اصلاً تعجب نکنید. واژه‌هایی در زبان فارسی وجود دارد که از زبان روسی گرفته شده است، بنابراین ما کاملاً آن‌ها را بلدیم. اما واژه‌هایی نیز در زبان روسی وجود دارد که از فارسی گرفته شده است. به هر حال تعدادی واژه هست که شما همین حالا هم آن‌ها را بلدید. خوب است که نوشتن آن‌ها را هم تمرین کنید و به این شکل حروف را هم سریع‌تر یاد بگیرید. چند مورد از آن‌ها را می‌توانید در جدول زیر ببینید.

تعداد زیادی واژه مشترک هم بین زبان روسی و انگلیسی وجود دارد که اگر کمی به انگلیسی تسلط داشته باشید، آن‌ها را هم می‌توانید در اولویت یادگیری قرار دهید. با چندتایی از آن‌ها این‌جا آشنا شوید و خودتان هم فهرستی از آن‌ها تهیه کنید.

سعی کنید این کلمات را در یک جمله قرار دهید و آن‌ها را به خاطر بسپرید.

حفظ کردن و یادآوری کلمات به تنهایی سخت است و در حقیقت فایده چندانی هم برایتان ندارد. شما در نهایت باید همه این کلمات را در جمله‌ها استفاده کنید.

دستور زبان روسی از دستور زبان حالت (Case Grammar) استفاده می‌کند که در ساختار جمله بر ظرفیت فعل تمرکز دارد. بنابراین کمی با آن‌چه در فارسی و انگلیسی می‌بینیم متفاوت است، اما در زبان لاتین، یونانی و آلمانی استفاده می‌شود. بهتر است دستور زبان روسی را به تدریج یاد بگیرید. بنابراین زمانی که یادگیری زبان روسی را آغاز می‌کنید، برنامه مشخصی برای آن بریزید. در یادگیری آن عجله نکنید و خوب تمرین کنید.

در زبان روسی نیز مثل خیلی از زبان‌های دیگر اسامی جنسیت دارند. البته خوشبختانه در این زبان تا حدی می‌توانید قواعدی را برای تشخیص جنسیت برخی از اسم‌ها یاد بگیرید. در بقیه موارد نیز بهتر است از همان ابتدا که واژه را یاد می‌گیرید، جنسیت آن را هم به خاطر بسپارید. زبان روسی سه جنسیت برای اسم‌ها دارد: مؤنث، مذکر و خنثی.

اگر می‌خواهید سریع‌تر پیشرفت کنید، می‌توانید از یک نفر که در زبان روسی حرفه‌ای است کمک بگیرید. برای این کار چند گزینه پیش روی شماست. می‌توانید در کلاس‌های عمومی آموزشگاهی زبان روسی شرکت کنید. در این صورت یادتان باشد پیش از ثبت نام بپرسید چند ترم باید در کلاس‌ها شرکت کنید تا به سطح مورد نظرتان برسید؛ و علاوه بر آن، از بروز بودن منابعی که برای تدریس استفاده می‌کنند مطمئن شوید.

شما می‌توانید از کمک یک معلم باتجربه نیز بهره‌مند شوید. کلاس خصوصی سرعت یادگیری شما را تا حد زیادی بالاتر می‌برد. ضمن این که مدرس زبان روسی به طور مداوم با شما صحبت می‌کند و در کلاس خصوصی بیشتر از هر حالت دیگری فرصت تمرین مکالمه را دارید. همیشه هم می‌توانید به منبع مطمئنی برای رفع اشکال و برطرف کردن سوالاتتان دسترسی داشته باشید.

مجموعه امکان ارتباط با اساتید باتجربه‌ای را برای شما فراهم می‌کند که به می‌پردازند. با شرکت در یک کلاس خصوصی، می‌توانید به طور منظم یادگیری زبان روسی را دنبال کنید و از تجربه‌های استادهای برجسته این زبان بهره ببرید. بر اساس ترجیح خودتان می‌توانید در کلاس‌های آنلاین یا حضوری شرکت کنید. شرکت در کلاس آنلاین موجب می‌شود در زمان و انرژی خود صرفه‌جویی نمایید؛ و با شرکت در کلاس حضوری این امکان را دارید که رو در رو با استاد زبان روسی خود در ارتباط باشید.

اگر به زبان انگلیسی مسلط باشید، می‌توانید برای یادگیری زبان روسی از دوره‌های آنلاین موجود به انگلیسی نیز استفاده کنید. دوره‌های بسیار زیادی وجود دارد که با پرداخت شهریه می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید، اما تعدادی دوره رایگان نیز که توسط موسسه‌های معتبر ارائه می‌شود در دسترس است.

تعدادی دوره رایگان برای سطح مبتدی و نیز چند دوره آموزش الفبای روسی روی وب‌سایت موجود است که می‌توانید نگاهی به آن‌ها بیندازید.

یک گزینه دیگر نیز دنبال کردن آموزش روی یک وب‌سایت به صورت گام به گام است. سه مورد از وب‌سایت‌هایی که درس‌های آنلاین و از سطح مبتدی ارائه کرده‌اند عبارتند از: و و

بالا بردن مهارت شنیداری‌تان نیز اهمیت زیادی دارد. برای این کار می‌توانید به ترانه‌های روسی گوش کنید. یک آلبوم از آهنگ‌های مورد علاقه‌تان درست کنید، متن آن‌ها را بیابید و همان‌طور که آهنگ را می‌شنوید به واژه‌ها و تلفظ‌شان دقت کنید. وقتی مشغول انجام کارهای خانه هستید، غذا می‌خورید یا در راه هستید می‌توانید به این گوش کنید و اجازه دهید گوشتان بیشتر به شنیدن زبان روسی عادت کند. حتی بهتر است خودتان هم با آن هم‌صدا شوید.

یک گزینه خیلی خوب دیگر گوش کردن به پادکست‌های زبان روسی می‌باشد. خوشبختانه چندین پادکست با هدف یادگیری زبان روسی ساخته شده است که با استفاده از آن‌ها علی رغم بالا بردن مهارت شنیداری می‌توانید نکات زیادی بیاموزید؛ چند مورد از این پادکست‌ها عبارت‌اند از:

خواندن به زبان روسی به شما کمک می‌کند که سریع‌تر با سیستم نوشتاری و دستور زبان آن ارتباط برقرار کنید. برای شروع سراغ کتاب‌های داستان کودکان بروید. در کتاب‌های کودک از واژه‌ها و فعل‌های ساده استفاده می‌شود و جمله‌ها کوتاهند، بنابراین برای کسانی که به تازگی با زبان روسی آشنا شده‌اند مناسب‌ترند. نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند در یادگیری این زبان موثر باشد.

بیشتر بخوانید:

کمی که مهارت پیدا کردید گاهی به زبان روسی در وب پرسه بزنید، خبرها را بخوانید و چیزهای تازه‌ای در مورد زبان روسی و فرهنگ روسیه یاد بگیرید. و پس از آن لذت خواندن شاهکارهای ادبیات جهان را از خودتان دریغ نکنید؛ تعداد زیادی از بهترین نویسنده‌های روس داستان‌های کوتاه نیز دارند. می‌توانید با داستان‌های کوتاه شروع کنید. آنتوان چخوف، داستایوفسکی، بولگاکف، پوشکین، تولستوی و ماکسیم گورکی داستان‌های کوتاه بی‌نظیری دارند که می‌توانید همزمان با یادگیری زبان روسی از آن‌ها لذت ببرید.

همین‌طور که مهارت خواندن‌تان را تقویت می‌کنید، حواستان به نوشتن هم باشد. آن را هم تمرین کنید. یک کیبورد روسی نیز روی گوشی موبایلتان نصب نمایید. پس از مطالعه هر داستان سعی کنید خلاصه آن را بنویسید یا بگویید. فرقی نمی‌کند به چه روشی، می‌توانید در یک صفحه آن را بنویسید، یا تایپ کنید، شاید هم ترجیح بدهید آن را بلند بگویید و صدایتان را ضبط نمایید. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید خلاصه داستان را شفاهی بگویید، ضبط کردن و یک دور گوش کردن به آن، بسیار مؤثر است.

بسیار مهم است که حرف زدن به زبان روسی را شروع کنید. این کار را در اولین فرصتی که می‌توانید، انجام دهید؛ یعنی به محض این که چند عبارت ساده برای برقراری ارتباط یاد گرفتید. می‌توانید از تمرین در آینه شروع کنید، اما

بهترین راه تمرین این است که کسی را پیدا کنید که زبان مادری‌اش روسی است و با او حرف بزنید. برای این کار می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی، فروم‌ها و اپلیکیشن‌هایی که برای این کار طراحی شده‌اند استفاده کنید. یک شبکه اجتماعی روسی مشابه فیس‌بوک است؛ با عضویت در آن می‌توانید با تعداد زیادی از افراد روس در ارتباط باشید.

یادگیری زبان روسی را با تفریحاتتان ترکیب نمایید. برای مثال اگر به بازی‌های گروهی یا ویدیویی علاقه دارید با روسی‌ها بازی کنید. یا برنامه تلویزیونی روسیه را ببینید؛ به خصوص، فیلم‌های به‌روز. فیلم‌ها منبع بسیار خوبی از واژه‌ها و اصطلاحات پرکاربرد بین مردم هستند. اگر هنوز خیلی مبتدی هستید، فیلم‌ها را با زیرنویس فارسی یا انگلیسی ببینید؛ در گام‌های بعدی می‌توانید بروید سراغ زیرنویس روسی.

تعدادی از نیز فضایی بازی‌گونه و جالب دارند. آن‌ها را هم امتحان کنید؛ می‌توانند تجربه خوبی برایتان رقم بزنند. معمولاً با روزی 5 تا 30 دقیقه استفاده از یک اپلیکیشن خوب می‌توانید چند نکته جدید یاد بگیرید. و دو مورد از این اپلیکیشن‌ها هستند.

یکی از تکنیک‌های عالی یادگیری در هر زبانی غوطه‌وری در آن زبان است. بنابراین اگر می‌توانید خودتان را در چنین موقعیتی قرار دهید، تعلل نکنید. کشور روسیه، آسیایی است، بنابراین سفر به آن برای ما ارزان‌تر از کشورهای اروپایی تمام می‌شود. پس از همین حالا می‌توانید برای سفر به روسیه پس‌انداز کنید. از کشور دیدنی و تاریخی روسیه لذت ببرید و زبان روسی خود را در عمل امتحان کنید.

یادگیری زبان روسی نسبت به زبانی مثل انگلیسی نیاز به کمی زمان بیشتر دارد. اما این زبان هم قواعد خودش را دارد، و با کمی تمرین و پشتکار مداوم می‌توانید به آن مسلط شوید. با یادگیری زبان روسی به قلب یکی از ابرقدرت‌های دنیا در شرق راه پیدا می‌کند، و البته می‌توانید از مطالعه شاهکارهای ادبیات روسیه که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد لذت ببرید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد نظرات 9

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

وبسایت ، با استفاده از مطالعات انجام شده در زمینه یادگیری زبان خارجی، ۱۶ گام اساسی را برای یادگیری سریع، آسان و بی دردسر زبان روسی لیست کرده است.

این راه حل ها را برای زبان های دیگر هم آموزش داده ایم ولی در مورد زبان روسی اوضاع کمی فرق می کند. دلیل اصلی هم این است که زبان روسی تفاوت ساختاری و از جهاتی هم شباهت هایی به زبان انگلیسی دارد. این گام ها به شرح زیر هستند:

 ۱یک هدف تعیین کنید

برای داشتن شور و اشتیاق، باید یک دلیل قانع کننده برای یادگرفتن زبان داشته باشید. قبول شدن در یک امتحان، دلیل به اندازه ی کافی قانع کننده ای نیست. همچنین پیدا کردن یک کار هم دلیل کافی نیست. به یک دلیل بزرگ برای انجام اینکار نیاز دارید. اگر مشوق شما میتواند پول باشد، تصور کنید که زبان روسی چگونه میتواند شما را پولدار کند. خانه رویایی، ماشین رویایی و زندگی رویاییتان را تجسم کنید. اگر عشق محرک شماست، تصور کنید که چه انسان های فوق العاده ای را میتوانید در دیگر کشورها ملاقات کنید. به رابطه با خارجی های زیبا و جذاب فکر کنید!

۲خواندن و گوش کردن به زبان

وقتتان را برای تلاش جهت صحبت کردن و گرامر و لغت هدر ندهید، به جایش سعی کنید بیشتر وقتتان را برروی گوش کردن (listening) و خواندن متون (reading) بگذارید. این یک راه سریعتر و کارامدتر برای تسلط بر زبان روسی است. همیشه یک کتاب روسی با خود به همراه داشته باشید و بخوانید. همچنین به داستان های کوتاه، درس های تصویری و مقاله های صوتی گوش کنید. اینها درس های قدرتمندی هستند و به شما کمک میکنند که سریعتر یاد بگیرید.  به طور کامل وقتتان را برای خواندن کتاب های درسی هدر ندهید.

۳حداقل روزانه ۴ ساعت تمرین

برای اینکه در عرض ۲-۳ ماه مسلط شوید، باید پشتکار زیاد داشته باشید؛ به عبارت دیگر شما باید ۸-۱۴ ساعت در روز زبان تمرین کنید. بهتر است ۱ ساعت لغت بخوانید، ۱ ساعت مکالمات ساده کتاب ها را روبروی آینه با خود تمرین کنید. سپس ۲ ساعت روسی گوش کنید و ۲ ساعت متن های روسی را بخوانید؛ و به همین ترتیب ادامه دهید. ؛ اما نگران نباشید چون خواندن هم به توانایی صحبت کردنتان کمک میکند. برای بعضی ها ۲ ساعت خواندن و گوش کردن در روز کافی است؛ اما اگر میخواهید خیلی سریع به زبان روسی مسلط شوید، بهتر است از روش ما استفاده کنید.

۴استفاده از موسیقی های مخصوص

تحقیقات جدید نشان داده است که هنگام مطالعه، سکوت کردن یا گوش دادن به موسیقی تمرکز را بالا می برد، بسیاری معتقدند بازی کردن و گوش دادن به نوع خاصی از موسیقی ”  ” می تواند به زبان آموزان برای بکار بردن بخشی اضافی از مغزشان به آنها کمک کند. برای این کار باید از موسیقی به عنوان صدای پس زمینه استفاده کنید یعنی ولوم را در حد ۱ یا ۲ نگه دارید و سپس زبان تمرین کنید.

۵تفسیر و خلاصه نویسی کنید

این روش یکی از جدیدترین متدهای کشف شده مطالعه زبان در سالهای اخیر است که یادگیری و سرعت یادگیری را به طرز بی نظیری افزایش می دهد. برای این کار کافی است هر زمان دو یا سه پاراگراف زبان را مطالعه نمودید، در حد ۳-۴ خط نظر خودتان را به زبان روسی راجب آن پاراگراف ها بنویسید و یا اینکه آن را خلاصه نویسی کنید. همیشه در جزوه تان یک جای خالی کنار یادداشت هایتان بگذارید تا تفسیر خودتان از آن موضوع را بنویسید. بعدها هنگام مطالعه مجدد همزمان همان پاراگراف و ۳-۴ خط خودتان را هم مرور کنید تا تاثیر آن را به وضوح ببینید!

۶زمان بندی درست مطالعه

۷تمرین با صدای بلند

یک راه عالی برای بهبود صحبت کردن به روسی این است که هر زمانی میتوانید، متن ها را با صدای بلند و شمرده بخوانید. حتی اگر اشتباه کنید، بلند خواندن به شما کمک میکند که راحتتر روسی صحبت کنید. برای بلند خواندن از کتاب یا روزنامه یا هرچیزی که به زبان روسی است، استفاده کنید. حتی اگر شما همه ی لغات را نمیفهمید، اینکار باعث میشود که زبان و مغزتان، گفتن کلمات روسی را تمرین کند و متوجه میشوید که وقتی روسی صحبت میکنید میتوانید سریعتر و آسانتر جملاتتان را بسازید. بلند خواندن همچنین به دلیل اینکه شما از کلمات انتخابی خودتان استفاده نمیکنید، مفید است.

۸عبارات پرکاربرد زبان روسی را یاد بگیرید

اگر در اینترنت برای عبارات پرکاربرد زبان روسی جستجو کنید نتایج زیادی خواهید یافت (البته نه در سایت های فارسی زبان که بیشتر شبیه به جوک هستند!). لیست هایی مثل :  پس در اولین گام توصیه می کنیم بدنبال این لغات در وبسایت های فارسی زبان نباشید. مثلا از آنجاییکه احتمالا در آینده با افراد روس زبان خوش و بش و احوالپرسی زیادی می کنید، عباراتی مثل:

را آنقدر تمرین کنید که اصطلاحا در بدنتان جا بیفتد.

۹زبان روسی تلفظ ثابتی دارد

یعنی چه؟ به این معنی که هر ۳۳ حرف الفبای روسی همانطور که دیده می شوند، تلفظ می شوند و هرجای کلمات قرار بگیرند همانگونه تلفظ می شوند. (مثل انگلیسی نیست که مثلا bike نوشته شود ولی حرف e تلفظ نشود، پس تلفظ در زبان روسی از انگلیسی آسان تر است). پس شما هیچ نیازی به تحقیق و گذاشتن وقت بر روی اینکه هر کلمه چطور تلفظ می شود ندارید. تنها نکته این است که به فایل های صوتی و نرم افزارهای معتبر گوش کنید تا ببینید تفاوت در کشش صداها و طبیعی تلفظ کردن آنها چگونه است. برای آموزش زبان روسی نیازی به وقت تلف کردن در کلاس حضوری ندارید. از طرف دیگر وبسایت های موجود زبان روسی را بصورت غیر اصولی و ناقص آموزش می دهند.

۱۰از متن ها برای یادگیری بهتر لغات زبان روسی استفاده کنید

همانگونه که در آموزش زبان انگلیسی هم اشاره کردیم، برای یادگیری بهتر لغات زبان های جدید بایستی اولا یک فلش کارت یا هر چیزی که معمولا همراه شماست تهیه کنید. یک فضای خالی کنار این لغات بگذارید تا بعدا توضیحات لازم را اضافه کنید. سپس شکل های مختلف اسم و فعل و قید کلمه را بنویسید و نهایتا آن را در یک جمله قرار بدهید و یاد بگیرید. کلمات را به تنهایی حفظ نکنید (آب در هاون کوبیدن است!)

۱۱لغاتی پیدا کنید که از زبان فارسی یا انگلیسی گرفته شده باشند

پس یادگیری زبان روسی برای کسانی که به انگلیسی مسلط هستند آسان تر است.

۱۲جای لغات در جملات را جابجا کنید

در زبان روسی نکته جالبی وجود دارد: جای لغات بصورت مداوم در جملات تغییر می کند و این کاری ست که خود روسی زبان ها انجام می دهند، آنهم بدون اینکه معنا عوض شود! مثلا در زبان روسی، جمله “یک گربه موش را گرفت” می تواند به ۶ حالت مختلف بیان شود و هر شش حالت هم درست هستند.

۱۳چند قاعده دستوری زبان روسی را کشف کنید

در روسی گرامر بسیار آسان است. تنها چند استثنای گرامری داریم.  اگر آنها را از همین ابتدا کشف کنید، کارتان در یادگیری گرامر روسی آسان تر خواهد شد. مثلا در زبان روسی، اسم است که تعیین کننده جنسیت است.

۱۴در محیط قرار بگیرید

منظور از محیط یادگیری، فقط کلاس های آموزش روسی (آنهم در ایران!) نیستند. بعنوان مثال به روسیه سفر کنید و شروع به صحبت کردن با مردم محلی کنید. سوال بپرسید و خیلی سمج باشید و به حرف بگیرید. یا اینکه به اخبار روسی گوش کنید، مجلات شان را بخوانید، فایل های صوتی ومکالمات را در یوتیوب گوش کنید (اول با زیرنویس و بعد بدون زیر نویس).

به عنوان یک معلم باتجربه در زمینه، اگر می خواهید زبان روسی را برای کار، تحصیل یا سفر آموزش ببینید، راحت ترین و اصولی ترین راه برای یادگیری سریع و آسان، استفاده از نرم افزارهای اموزشی معتبر و تست شده است.

۱۵نکات دیگر

۱۶مطالب بسیار کاربردی

 

دکمه بازگشت به بالا